Apple Vision Pro

Optagelse og redigering af video og billeder, lyd til video, Final Cut, Premiere Pro, Pinnacle, m.v.
Nyt svar
Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10301
Sted: Oslo

Apple Vision Pro

Indlæg af Mike-air »

Apple vision pro:


Meta har netop launchet Quest 3, med lignende features. Så nu går de direkte i konkurrence. Ligner at apple kun går efter premium segmentet i starten, når man tænker på prisen samt at de har kaldt deres "pro".

Quest 3:


Var lidt usikker på hvor jeg skulle poste, men det passer vel fint her inde. Det her er jo et nyt medie at producere indhold til. Jeg er for eksempel selv blevet meget glad for at se 360 videoer på min Quest 2.

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 970
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

men hvorfor er hun i møde med nogen der ikke har de samme briller på ?

der er noget sært omkring fraværet af menneskelig kontakt som jo er der, men ikke er der alligevel

tænker ikke umiddelbart det vil erstatte en skærm for mig, jeg vil med tiden blive [mere] diffus og gå ind i ting og trykke på folk

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg er lidt latterlig og citerer bare småbidder helt ukritisk fra Wired, som meget fint ekkoer mine egne tanker omkring Apple Vision og VR generelt (og AR til dels):

"The Opposite of Disappearing"

"Apple is asking consumers to cough up an exorbitant amount of money for a product that has yet to prove its consistent worthiness"

"FaceTime would be, in theory, an opportunity to create an extremely human experience in mixed-reality headsets. In my demo, it didn’t achieve this."

"But the Vision Pro is also unlike almost every other modern Apple product in one crucial way: It doesn’t disappear. In fact, it does the opposite. It rests on your face and shields your eyes, sensory organs that are a crucial part of the lived human experience. The same is true of every other heads-up display in the world, whether it’s a pair of AR glasses, an industrial-focused headset, or fully immersive VR goggles. The experience can be remarkable and surreal, for sure; but it requires a suspension of disbelief and a sacrifice of autonomy. Even Apple can’t out-design its way out of what is fundamentally an obtrusive technology."

"...my face also breathed with relief, the way it has after using other heads-up displays. The air feels more real out here."

Som brillebærende (som ca. 65-70% af verdens befolkning gør i en eller anden grad), så skal der radikalt anderledes teknologi til før VR/AR slår igennem.

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Holger skrev: tirs 6. jun 2023 11:23 Jeg er lidt latterlig og citerer bare småbidder helt ukritisk fra Wired, som meget fint ekkoer mine egne tanker omkring Apple Vision og VR generelt (og AR til dels):

"The Opposite of Disappearing"

"Apple is asking consumers to cough up an exorbitant amount of money for a product that has yet to prove its consistent worthiness"

"FaceTime would be, in theory, an opportunity to create an extremely human experience in mixed-reality headsets. In my demo, it didn’t achieve this."

"But the Vision Pro is also unlike almost every other modern Apple product in one crucial way: It doesn’t disappear. In fact, it does the opposite. It rests on your face and shields your eyes, sensory organs that are a crucial part of the lived human experience. The same is true of every other heads-up display in the world, whether it’s a pair of AR glasses, an industrial-focused headset, or fully immersive VR goggles. The experience can be remarkable and surreal, for sure; but it requires a suspension of disbelief and a sacrifice of autonomy. Even Apple can’t out-design its way out of what is fundamentally an obtrusive technology."

"...my face also breathed with relief, the way it has after using other heads-up displays. The air feels more real out here."

Som brillebærende (som ca. 65-70% af verdens befolkning gør i en eller anden grad), så skal der radikalt anderledes teknologi til før VR/AR slår igennem.
Jeg tænker heller ikke jeg bliver first mover på det her. Jeg venter indtil jeg kan se en pointe med det. Hoppede også først på en iPhone 4 eller 4s.
--
Robert

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10301
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Hvis steam finder en måde at streame SteamVR dertil, så kommer jeg utvivlsomt til at hoppe på.

Medlemsavatar
keen
Medlem
Indlæg: 1577
Sted: Aarhus, næsten.

Indlæg af keen »

Kommentarer fra én der har set og prøvet det. Han er virkelig god til at formidle tech reviews.



I forhold til briller, skriver MacRumors:
Apple is partnering with Zeiss to offer Zeiss Optical Inserts that can be customized to each person's vision prescription. The inserts will attach to the Vision Pro lenses magnetically, allowing for precise viewing and eye tracking.
Microsoft Certified og Apple fanboy!

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Hele VR ideen er uholdbar, til mere end let underholdning, men kan være rigtig godt til træning på forskellige områder og sikkert også specifikke arbejdspladser. Men derudover ser jeg ingen reel fremtid for VR. Det er helt klart kommet for at blive, men indtil det er mere besværligt end at tage et par små svejsebriller på eller lign, vil det være en no-go for nærmest alle.
Når der sker et skift i teknologien (størelsen på brille), tror jeg der kommer andre boller på suppen.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Fornemmer også et tiltrængt venden tilbage til virkeligheden, med lavstatus til VR-zombier, overdreven brug af telefon, spil, etc

Lidt lige som det er blevet usmart at ryge

Dog er det fint til træning som der bliver sagt, undervisning, osv,..

Men der må være mulighed for fast indlæg svarende til briller, eller anden ubøvlet løsning,.

Formen for teknologi kan vel også forfines til bedre drone-briller, eller anden form for remote operation af reele opgave
/Dub

Medlemsavatar
ALTF4
Medlem
Indlæg: 307

Indlæg af ALTF4 »

DUBTEMPLE skrev: ons 7. jun 2023 08:24 Formen for teknologi kan vel også forfines til bedre drone-briller, eller anden form for remote operation af reele opgave
Uden tvivl men hvor interessant er det, når brillen koster mere end dronen?

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

DUBTEMPLE skrev: ons 7. jun 2023 08:24 Fornemmer også et tiltrængt venden tilbage til virkeligheden, med lavstatus til VR-zombier, overdreven brug af telefon, spil, etc

Lidt lige som det er blevet usmart at ryge

Dog er det fint til træning som der bliver sagt, undervisning, osv,..

Men der må være mulighed for fast indlæg svarende til briller, eller anden ubøvlet løsning,.

Formen for teknologi kan vel også forfines til bedre drone-briller, eller anden form for remote operation af reele opgave
Jeg tror der er potentiale til at revolutionere filmbranchen - og måske særligt youtube-content, og ja, dom en slags drone briller/fjernbetjening.
Som Brownlee er jeg lidt imponeret af muligheden for at kunne betjene noget med øjne, gestures og stemme.

Jeg ser frem til at kunne spille lynskak med de der briller på :)
--
Robert

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

ALTF4 skrev: ons 7. jun 2023 09:03
DUBTEMPLE skrev: ons 7. jun 2023 08:24 Formen for teknologi kan vel også forfines til bedre drone-briller, eller anden form for remote operation af reele opgave
Uden tvivl men hvor interessant er det, når brillen koster mere end dronen?
Det kommer til at ændre sig. Mon ikke det kommer en ikke-pro version til en lidt mere spiselig pris også?
Desuden tænker jeg mere generisk end at det nødvendigvis bliver Appledimser der løber med markedet. Forhåbentlig er der andre der også kan lave noget der er interessant.
--
Robert

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10301
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Billede

Default avatar
petal
Forum Donator
Indlæg: 457
Sted: Kbh V

Indlæg af petal »

Folk er hurtige på internettet :-D

AppleVision1.jpeg
AppleVision1.jpeg (191.94 KiB) Vist 1291 gange
AppleVision2.jpeg
AppleVision2.jpeg (60.95 KiB) Vist 1291 gange
AppleVision3.jpeg
AppleVision3.jpeg (65.98 KiB) Vist 1291 gange
AppleVision4.jpeg
AppleVision4.jpeg (74.83 KiB) Vist 1291 gange

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10301
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Jeg kan lige byde ind med at jeg har haft Meta Quest 2 i snart et halvt år, og jeg har primært brugt det i de mørke vinter måneder, eller når jeg har været i DK. VR er et utroligt fedt medie til at dele 360 videoer eller billeder taget med drone eller actioncam. Alle (primært familie men i alle aldre) har syntes det var fedt at opleve forskellige steder fra luften i VR, eller eks. at være med på ski/snowboard i VR.

Ud over det så har jeg primært spillet superhot VR ('the matrix' agtigt spil), som jeg dog har været lidt begrænset I, fordi vi ikke har nok gulvplads herhjemme. Metas platform fungerer egentlig ganske godt (!), men jeg tror apple kunne gøre det endnu bedre. Det jeg tror mangler lidt, er flere brugere man kan interagere og spille mod/med.

Jeg ser for mig at Apple Vision Pro kunne være et fedt redskab til remote arbejde. Om jeg vil skrive kode med sådan et sæt på hovedet skal jeg ikke kunne sige - jeg hælder til et tastatur.. Men hvis man ka taste løs på macbook'en imens man har headsettet på, så vil det jo være genialt til at få maximalt fokus hvis man arbejder imens man rejser (gør jeg ofte). Og så ville det også være fint at sidemanden ikke kan se med hvis man eks. sidder med konfidentiel data etc.

Så jeg er egentlig optimistisk omkring både work & play, så længe det bliver muligt at have steam VR (!). Teknisk set lader det sig gøre via de nyeste wifi routere (husker ikke type), men her er der båndbredde nok til at kunne streame/render fra en stationær til min Quest 2. Desværre er der en 1 meter tyk væk imellem wifi og rummene hvor der er plads til at spille, så jeg er nødt til at bruge USB3 kabel.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Jeg har en Quest-1 som jeg faktisk holder af, fordi den har OLED skærme. (Sort er rigtigt sort!) Det har Quest-2 pudsigt nok ikke, og hverken Pico Neo 3 eller 4 har OLED. Jeg kan se at Apple's Vision Pro faktisk også kører OLED, og det ville jeg nu også forvente til den pris.

Gad vide hvad Quest-3 kommer til at have for nogen skærme...
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
JesperS
Forum Donator
Indlæg: 399
Sted: København

Indlæg af JesperS »

Ved godt at jeg er en gammel sur mand, men hvis konen lige pludselig sad i sofaen med sådan et par på var det øjeblikkelig skilsmissegrund. Det ser virkelig retarderet ud. VR headsets har altid virket rimelig tumpet men kombinationen af øjnene samtidigt med at man sidder og fægter rundt i luften gør det virkelig next level tåbeligt.

Jeg er også typen der føler mig kaldet til at give folk der bruger Siri og ligende en dummeflad og voksenskældud, så jeg er nok ikke lige i målgruppen. :)

Rant over. Sorry

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

JesperS skrev: fre 9. jun 2023 10:56 Jeg er også typen der føler mig kaldet til at give folk der bruger Siri og ligende en dummeflad og voksenskældud...
:shock:

Med mindre det er nemt, nægter jeg at hovedregne hvis det kan gøres nemt med hjælpemidler, jeg husker ikke telefonnumre eller e-mailadresser, opskrifter, hvad jeg skal i morgen eller om jeg har slukket alt lyset i huset når jeg går i seng. Det lader jeg automatik om.

Jeg er storforbruger af Siri, ChatGPT og digitale hjælpemidler. At nægte at bruge det er for mig lidt som at nægte at bruge strøm eller varmt vand.

Men vi er enige i at VR headsets er usexede og ikke særlig fysisk sociale. Men det er Zoom/Teams/Discord/Telefon/Facetime/Skype samtaler heller ikke.

Jeg vil dog samtidig stille mig 25% over på din side alligevel, da vi ikke kender langtidseffekterne af disse teknologier, så man bør være skeptisk, og der er det sundt for menneskeheden at nogle også går foran med at være det. 😊
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
JesperS
Forum Donator
Indlæg: 399
Sted: København

Indlæg af JesperS »

Nu er det ikke fordi jeg er teknologifornægter som lever ude i en skov. Jeg arbejder for MS, har huset proppet med tech og har endda købt en Oculus til junior (var ikke interessant i mere end et par uger). Jeg synes AI/ChatGPT er noget af det mest interessante der længe er sket.

VR kan sagtens give mening for bestemte industrier, til personer der ikke ville kunne betjene en almindelig pc osv. Som consumer produkt er det for okke-nokket, unødvendigt og isolerende - synes der er nok isolerende tech allerede. At man så ligner en kæmpe klovn når man bruger det hjælper heller ikke :)

Jeg vil stadig holde på at med mindre man ikke har nogen arme eller er ordblind er der ikke nogen undskyldning for at stå at råbe "sæt Kim Larsen på" til sit device når man kan bruge en app. Vi har en masse teens i omgangskredsen pt og det er meget sjovt at se at ingen af dem bruger det.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg bruger hovedsageligt Siri til at styrer lys og temperatur i huset, samt musik, opkald og beskeder når jeg kører bil.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
JesperS
Forum Donator
Indlæg: 399
Sted: København

Indlæg af JesperS »

Hald skrev: fre 9. jun 2023 13:18 Jeg bruger hovedsageligt Siri til at styrer lys og temperatur i huset, samt musik, opkald og beskeder når jeg kører bil.
Lyder fornuftigt...så skal jeg nok lade dig være i fred. :)

God weekend!

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 970
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Har lige fået min 20 år gamle HP printer til at virke til Mac mini M1

hvad foregår der her ?

(bruger osse Siri)

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10301
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »



Syntes han har en god pointe. Quest 3 bliver nok det alternativ de fleste har råd til.

Bliver spændende at følge med. Altid fedt med konkurrence.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

JesperS skrev: fre 9. jun 2023 10:56Det ser virkelig retarderet ud.
Et par googley eyes klistret på giver lige prikken over i'et. :dollargrin:
Vedhæftede filer
eyes.jpg
eyes.jpg (5.08 KiB) Vist 1096 gange
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Nyt svar