Tråden om infrarød fotografi
- Christoffer I. N.
- Lydmaskinist
- Sted: Hørsholm
Re: Tråden om infrarød fotografi
Favoritten fra imorges:
Min Youtube-kanal med elektronisk Ambient, og tutorials
-
Jeg er betatester for BABY Audio & Denise Audio.
-
- Christoffer I. N.
- Lydmaskinist
Måske en smule overblown, men jeg synes nu det ser ganske godt ud:
-
-
- Christoffer I. N.
- Lydmaskinist
Midt på eftermiddagen er der direkte sollys på den ene side af den ene af de meget fotograferede træstammer udenfor mit vindue.
4 sekunders lukkertid:
Inverteret:
4 sekunders lukkertid:
Inverteret:
-
-
- Christoffer I. N.
- Lydmaskinist
Lidt tættere på, denne gang. Iøvrigt med manuelt fokus, så endnu engang meget tilfreds med fokuseringen, fedt.
Og så havde det regnet i løbet af natten, så der var en snegl på en af grenene, nede til venstre i billedet.
Kan egenligt bedst li' bladene på det første billede, de er lidt mere definerede og knap så mørke. 6 og 10 sekunders lukkertider.
Og så havde det regnet i løbet af natten, så der var en snegl på en af grenene, nede til venstre i billedet.
Kan egenligt bedst li' bladene på det første billede, de er lidt mere definerede og knap så mørke. 6 og 10 sekunders lukkertider.
-
-
- Christoffer I. N.
- Lydmaskinist
Et par favoritter fra i dag:
(f6.3, 2.5 sek)
Jeg tog et lignende billede der var knap så zoomed ind, og lagde først ordentligt mærke til, hvor skæv baggrunden var senere, så jeg lavede en lignende opstilling til aften. Så helt andre lysforhold desværre, men det kunne da også noget:
(f6.9, 15 sek)
Og til slut et inverteret. Jeg er helt vild med den blå nuance på himlen.
(f6.3, 2.5 sek)
Jeg tog et lignende billede der var knap så zoomed ind, og lagde først ordentligt mærke til, hvor skæv baggrunden var senere, så jeg lavede en lignende opstilling til aften. Så helt andre lysforhold desværre, men det kunne da også noget:
(f6.9, 15 sek)
Og til slut et inverteret. Jeg er helt vild med den blå nuance på himlen.
-
-
- Christoffer I. N.
- Lydmaskinist
Der er kommet en masse røde bær på en del af træerne ovre ved den anden blok. De står ikke frem i IR, vel af gode grunde, ihvertfald på afstand.
Bladene blev dejligt definerede på det her:
Bladene blev dejligt definerede på det her:
-
-
- Christoffer I. N.
- Lydmaskinist
Jeg blev lige opmærksom på en filter producent jeg ikke kendte tidligere, Tiffen. Blandt mange andre filtre, så laver de også et til infrarød, så er det da delt i tilfælde af at folk har brug for flere muligheder end Hoya, Kolari Vision, lavede Baader også et infrarødt? Og så div. fra Kina...
https://tiffen.com/products/49mm-87-inf ... era-filter
-
-
- Christoffer I. N.
- Lydmaskinist
I relation til ovenstående, kan man ikke lige finde et Hoya filter, eller vil ha' flere muligheder, så har Kolari Vision fået en europæisk shop:Christoffer I. N. skrev: søn 8. sep 2024 02:25 Jeg blev lige opmærksom på en filter producent jeg ikke kendte tidligere, Tiffen. Blandt mange andre filtre, så laver de også et til infrarød, så er det da delt i tilfælde af at folk har brug for flere muligheder end Hoya, Kolari Vision, lavede Baader også et infrarødt? Og så div. fra Kina...
https://eu.kolarivision.com/
Igår fik jeg taget dem her:
2 sek f/6.9:
Og samme motiv, men 5 sek f/6.9, inverteret:
-
-
- Christoffer I. N.
- Lydmaskinist
Stadig farve-infrarød, men nu hvor blokken hurtigt skygger for træer, men der stadig er sol på den anden blok, så har jeg haft lidt svært ved at finde gode motiver med de mørke træer i forgrunden. Normalt plejer jeg jo at skrue op for lukkertiden, for at få mere farve/knald på, men det dur ikke med de her ting i skyggen, de træder ikke mærkbart frem, fordi der ikke er (nok) sollys på dem.
I dag fik jeg istedet den idé at skrue ned for lukkertiden. Det blev jeg ret glad for:
I dag fik jeg istedet den idé at skrue ned for lukkertiden. Det blev jeg ret glad for:
-
-
- Christoffer I. N.
- Lydmaskinist
Sollys, wuhuw!
-
-
- Christoffer I. N.
- Lydmaskinist
Youtube fandt ham her til mig, snappiness, som har lavet et par videoer om infrarød fotografi. Den nyeste med Olympus kameraet er noget bedre, men I får lige begge to.
Olympus'en modificerer han selv, Sony'en har nogen fundet et "magnet hack" til, som dog gør fokus ganske besværlig...
Olympus'en modificerer han selv, Sony'en har nogen fundet et "magnet hack" til, som dog gør fokus ganske besværlig...
-
-
- Christoffer I. N.
- Lydmaskinist
Video fra Adaptalux (oftest fokuseret på makro foto), som nævner et site jeg ikke kendte, nemlig Life Pixel: https://www.lifepixel.com/
Og så er de IMHO gået i en helt forkert retning med alt det her post processing, og valget af et 590nm filter....
20 lange minutter, iforhold til hvad jeg fik ud af det:
Og så er de IMHO gået i en helt forkert retning med alt det her post processing, og valget af et 590nm filter....
20 lange minutter, iforhold til hvad jeg fik ud af det:
-
-
- Christoffer I. N.
- Lydmaskinist
Og en post jeg har skullet lave i knap en måned nu. Nøjes med billeder fra d. 23/11, da dem jeg fik taget nogle dage senere ikke blev ligeså gode.
Jeg havde indtil da vist ikke rigtigt registreret at have set sne i infrarød, så jeg tog nogle billeder selv, der for en måned siden, da der var sne. Nu er det så gået op for mig, at jeg da nok har set infrarøde billeder med sne på.
Ved samme lejlighed fik jeg også prøvet sort-hvid infrarød igen, som jeg ikke havde prøvet siden i foråret hvor jeg begyndte på farvebilleder med den ændrede hvidbalance.
Farve IR:
Sort-hvid IR:
Farve:
Sort-hvid:
Og for at afvige fra trådens emne, så var det da dejligt at se, at min nye læring igennem det sidste halve års tid omkring generelle funktioner m.m. også havde smittet af på almindelige billeder. Jeg er blevet ganske glad for det sidste billede, det almindelige sort-hvid.
Andetsteds på forummet har jeg skrevet om, at jeg har fået mig et pol filter. Det ærger jeg mig en smule over at jeg ikke havde på tidspunktet da jeg tog de her billeder. Det gør virkelig noget lækkert for kontrasten på mine billeder, de få tests jeg har fået lavet indtil videre.
Jeg havde indtil da vist ikke rigtigt registreret at have set sne i infrarød, så jeg tog nogle billeder selv, der for en måned siden, da der var sne. Nu er det så gået op for mig, at jeg da nok har set infrarøde billeder med sne på.
Ved samme lejlighed fik jeg også prøvet sort-hvid infrarød igen, som jeg ikke havde prøvet siden i foråret hvor jeg begyndte på farvebilleder med den ændrede hvidbalance.
Farve IR:
Sort-hvid IR:
Farve:
Sort-hvid:
Og for at afvige fra trådens emne, så var det da dejligt at se, at min nye læring igennem det sidste halve års tid omkring generelle funktioner m.m. også havde smittet af på almindelige billeder. Jeg er blevet ganske glad for det sidste billede, det almindelige sort-hvid.
Andetsteds på forummet har jeg skrevet om, at jeg har fået mig et pol filter. Det ærger jeg mig en smule over at jeg ikke havde på tidspunktet da jeg tog de her billeder. Det gør virkelig noget lækkert for kontrasten på mine billeder, de få tests jeg har fået lavet indtil videre.
-
-