Videochat og streaming af skærm/lyd til undervisning

Optagelse og redigering af video og billeder, lyd til video, Final Cut, Premiere Pro, Pinnacle, m.v.
Nyt svar
Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist
Sted: Fyn

Re: Videochat og streaming af skærm/lyd til undervisning

Indlæg af Holger »

Jeg må teste. Men jeg tror ikke kan jeg få det til at virke uanset hvad, for hvordan får jeg et signal fra Nikon D610 ind i Mac mini'en? Så skulle jeg købe en Mac-kompatibel ekstern powered capture dims eller noget?

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator

Indlæg af Pastorius »

Holger skrev:
tirs 5. jan 2021 23:08
Jeg må teste. Men jeg tror ikke kan jeg få det til at virke uanset hvad, for hvordan får jeg et signal fra Nikon D610 ind i Mac mini'en? Så skulle jeg købe en Mac-kompatibel ekstern powered capture dims eller noget?
USB Mini-B - en USBport i din computer.

Jeg troede lige jeg skulle teste, men kan ikke finde sådan et kabel... :(
Som jeg læser det, dukker det op som et webcam på din Computer.
--
Robert

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator

Indlæg af Pastorius »

Spørgsmålet er så om det virker med andre end dem der er supported:

"Open any one of the compatible video conferencing software (Zoom, Microsoft Teams, Google Meet, Facebook Messenger and Skype)"
--
Robert

Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

1. Har installeret Nikon webcam softwaren (ligner dog ikke at man kan åbne noget program bagefter)

2. Jeg har hooket Nikon D610 op med USB til iMac'en.

Den dukker ikke op i OBS eller i Facebook Messenger eller Chrome umiddelbart.

Men jeg kan slet ikke få kameraet til at lave video eller vise noget på skærmen, når det er tilsluttet med USB-kablet, så måske er der noget andet på spil... måske en setting i kameraet.

Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

Næh, vrøvl nu kom der et billede igennem, men det er meget småt :-D Ca. 900 x 500 pixels med kæmpe black borders og super uskarpt, grynet og mørkt. Ingen mulighed for at stille fokus eller lign.

Tænker ikke det kan fungere som webcam, men aner ikke helt hvorfor.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

D650 er i hvert fald ikke nævnt som et af de supporterede kameraer
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

Jeg køber nok sådan én her først og tester med den. https://www.logitech.com/da-dk/product/streamcam

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator

Indlæg af Smittefar »

Det kiggede jeg også på. Der er ingen tvivl om, at det er mere praktisk end GoPro og webcam, men prøv lige at bruge ti minutter her

Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

Har set den.

Problemet er at Camlink er ustabilt siger mange, og at både GoPro og Camlink bliver varme efter mere end 20-30 min. brug.

Stabilitet er vigtigt for mig. Det dutter ikke med udfald, når 20 konservatoriestuderende ser med, så hellere leve med lavere POV og lidt dårligere billede.

Or not. Det kan jo komme an på det enkelte setup, men svært at vide uden man køber det først.

Har et GoPro Hero 7.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Alternativt til et reelt webcam fungerer Canon's webcam Utility software godt. Hvis du gerne vil have høj kvalitet kunne du købe et Canon M50 eller lignende til streaming, de er ikke så dyre og π x π bedre.

De fleste kamera producenter er på vej med eller har allerede implementeret webcam utility software, men Canons er pt bedst hvis man skal tro nettet.

Er ikke personligt fan af Go Pro's look til studie shots, men det giver selvfølgelig mening at bruge hvad man allerede har i arsenalet.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator

Indlæg af Smittefar »

Jeg har 7-9-13 aldrig haft problemer med mit Hero4+capture card, men jeg har heller aldrig kørt mere end 20 minutter ad gangen. GoPro bliver ganske rigtigt temmelig varmt.

Medlemsavatar
Hald  
Forum Donator
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Pastorius skrev:
tirs 5. jan 2021 22:58
Holger skrev:
tirs 5. jan 2021 22:54
Nej, det kan Nikon D610 desværre ikke.
Sikker?

https://www.nikonusa.com/en/learn-and-e ... ility.page
TAK!!! ❤️❤️❤️❤️👍
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 11 år med ørene i Lydmaskinen -

Default avatar
Peter Baltzer
Medlem
Sted: Herfølge

Indlæg af Peter Baltzer »

Holger skrev:
tirs 5. jan 2021 23:53
Næh, vrøvl nu kom der et billede igennem, men det er meget småt :-D Ca. 900 x 500 pixels med kæmpe black borders og super uskarpt, grynet og mørkt. Ingen mulighed for at stille fokus eller lign.

Tænker ikke det kan fungere som webcam, men aner ikke helt hvorfor.
Det er sandsynligvis capability exchange mellem dit kamera og videokonference programmet, men videokonf mæssigt er 900*500 et lidt sært format. Det kan muligvis skyldes, at dit Nikon ikke kan komprimere det RAW capture, når det sendes igennem USB, og kunne enten være båndbredde begrænsning i den fysiske port eller i driveren.

Det er svært at pege på det rigtige cam, for mange gange afhænger det af hvor god kode softwaredriveren har. Mit hedengangne Tandberg HD USB cam fra 2009 kan stadigvæk levere et fuldstændig snorlige 720P gennem en USB-B port, fordi den laver image capture i Moving JPEG, og derfor kan sende med 30 fps i USB porten....til trods for at båndbredden reelt kun ville sende et VGA 640*480 billede i RAW.

Logitech laver rigtig god hardware, men kvaliteten af driver og software tenderer at være temmelig CPU sulten.

Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

Ja det bliver spændende at se om det hele kan køre på Mac’en samtidig. Ellers ender jeg med en separat puter eller en hardware dims

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator

Indlæg af Smittefar »

Tråden her fik mig lige til at tjekke (igen), om mit 6D efterhånden skulle være blevet kompatibelt med Canon WebCam Utility - Og det var det sgu - Yay - Det kommer til at betyde en masse godt for mit workflow - og jeg kan efterlade GoPro billedkvaliteten i støvet

EDIT: Det virker sgu - både i OBS og i Teams - Det er dog begrænset til 1024x574px (ca 1/4 HD). Men jeg tænker, det stadig er pænere end GoPro - Der må testes i morgen. Undskyld for tråd-hijack.

Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

Fyr den auf.

GoPro Hero 7 laver da et pænt billede. Gammel GoPro du har?

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator

Indlæg af Smittefar »

GoPro4. Det er faktisk rigtig fint, men det matcher ikke mit FF DSLR. Jeg er også virkelig træt af den der fiskeøje optik, der er i GoPro

Medlemsavatar
Hald  
Forum Donator

Indlæg af Hald »

Harald Skrald har den lille Gopro kopi fra Denver som er betydelige ringere kvalitet, men som også kan bruges som webcam med fiskeøjelook, det virker dog godt i kanten af et trommesæt 😉
https://www.harald-nyborg.dk/produkt/de ... -act-5050w
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 11 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

Update:

Desværre er det lige på kanten med det setup jeg har testet nu:
Mac mini + OBS + Logitech Streamcam til YouTube

Når webcam er indover, så begynder CPU forbruget at stige til 63% og blæseren kører op. Og YouTube begynder at hakke, med mindre jeg slår advanced (slower) encoding fra, filtre fra og sætter kvaliteten ned fra 10 til 4.5 kbps, så kan jeg holde mig på ca. 10%.

Hardware-løsning er muligvis noget jeg må teste også... nok som Peter forudså lidt længere oppe i tråden.

Medlemsavatar
Hald  
Forum Donator

Indlæg af Hald »

En kort update omkring Nikon som Webcam, det kører kun 1024x768 og det er meget ustabilt og falder ud hos mig med et D5300.

Så det skal nok ikke være den vej.

Default avatar
Peter Baltzer
Medlem
Sted: Herfølge

Indlæg af Peter Baltzer »

Holger skrev:
tors 7. jan 2021 12:25
Update:

Desværre er det lige på kanten med det setup jeg har testet nu:
Mac mini + OBS + Logitech Streamcam til YouTube

Når webcam er indover, så begynder CPU forbruget at stige til 63% og blæseren kører op. Og YouTube begynder at hakke, med mindre jeg slår advanced (slower) encoding fra, filtre fra og sætter kvaliteten ned fra 10 til 4.5 kbps, så kan jeg holde mig på ca. 10%.

Hardware-løsning er muligvis noget jeg må teste også... nok som Peter forudså lidt længere oppe i tråden.
Hej Holger,

Her er lidt at kigge på https://www.atea.dk/eshop/product/poly- ... id=4769803, og nej det er ikke gratis, det er Pro udstyr, og det giver de bedste resultater, hvis du er koblet op til en central tjeneste der både understøtter web-klienter, SIP & H323 og her skal du virkelig igang med at Google hvor du kan finde en god konferencetjeneste til overkommelige priser. Du kan også tjekke Yealink, Lifesize og Cisco, men du skal sikre dig, at det udstyr du får tilbudt har en HDMI indgang, hvor du forbinder din PC og kan tilbyde en god frame rate i main video Channel og din præsentationskanal, de skal gerne kunne køre 1080p30 (720p30 kan også gå, men det var standard for 10 år siden) i begge kanalerne samtidigt ind imod din konference server. Dernæst skal du sikre dig, at dine deltagere også får en god oplevelse, og de vil typisk bruge deres computer eller tilsvarende.

Da videokonferencesalget er gået amok under pandemien, så skal du ikke forvente at kunne hente de store rabatter.

Hvis du går Pro vejen og har brug for sparring eller hjælp, så sig til.

Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

Tak, Peter. Det lyder liiidt omstændeligt, men nu lægger jeg ud med en lidt mere overkommelig løsning. Så får vi se.

Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

Har købt Logitech Streamcam og det er et af de bedste (alm.) streamingkameraer, men jeg vil mere. Så det var lidt lærepenge.

Det skal være uden capture card og kunne streame i 5-6 timer uden skift at batteri eller have ekstern power og have god autofokus.

· Canon M50 Mk2
Virker ny og up to date. Lidt "off" pink farver på flere tests jeg har set.

· Sony Alpha 6400
Skulle have god autofokus og generelt ved jeg at “forgængeren” A5100 har været populær hos streamere. Når jeg ser på sammenligninger, så er billedet pænere og skarpere på A6400 end Canon M50 med samme objektiv, og farverne er ligeledes pænere.

Begge burde virker med HDMI > Yolobox, så er jeg er nervøs for evt. udfordringer.

Medlemsavatar
Hald  
Forum Donator

Indlæg af Hald »

Hvorfor uden capture card?

Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

Fordi det laver problemer og ikke burde være nødvendigt.

Jeg ved de fleste producenter i dag har firmware upgrades og software der gør at capture card ikke er nødvendigt til computer og det burde vist også virke med Yolobox.

Jeg tænker at Yolobox selv kan capture, jeg kan i hvert fald se folk der kører deres digi cam direkte ind i Yoloboxen.

Nyt svar