Videochat og streaming af skærm/lyd til undervisning

Optagelse og redigering af video og billeder, lyd til video, Final Cut, Premiere Pro, Pinnacle, m.v.
Nyt svar
Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Sted: Fyn

Videochat og streaming af skærm/lyd til undervisning

Indlæg af Holger »

I forb. m. regeringens lockdown og generel rejseproblemer, så efterlyser især udenlandske kunder online konsultation/undervisning med mig.

Hvad er den bedste løsning til følgende, forudsat at det kan lade sig gøre:

Jeg vil gerne kunne tilbyde følgende til kunden:

· Streame video af hvad der foregår på Mac'ens skærmen i en høj kvalitet, så det ikke fremstår gnidret
· Streame (helst) ukomprimeret lyd fra computeren/lydkort, subsidiært højkvalitets AAC/MP3 eller lign.
· Tale indover, som går udenom DAW
· Sømløst skifte til webkamera af mig selv, dvs. sømløst frem og tilbage mellem skærm/lyd/tale og webcam/tale.
· At jeg kan se og høre kunden

Kan det lade sig gøre og i så fald hvilken hardware og software skal man bruge? Kvalitet og fleksibilitet er vigtigere end pris, men helst under 25k, selvom jeg godt kan se, at jeg muligvis kommer langt over, da det måske vil kræve separat computer + noget streaming hardware/capture udover webcam...

Da kvaliteten vel nok også er afhængig af modtagerens forbindelse, fx til en halvdårlig forbindelse i Cambodia, så skal kvaliteten ud af systemet/softwaren kunne skaleres til lavere opløsning/lossy lydkvalitet.

mac iOS Mojave på Mac mini 2018.

Jeg vil sætte meget pris på kvalificerede bud.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg har ikke prøvet det, men jeg ville forsøge mig med en løsning baseret på OBS studio. Det kan tage alle kilder ind uafhængigt, DAW output, mikrofon, skærmbillede, kamerafeed. Og her kommer den del jeg ikke har prøvet. Det kan outputte til et virtuelt kamera i Windows (og utvivlsomt også Mac).

Til kamera virker et hvilket som helst webcam, men jeg bruger er GoPro Hero4 og et Capture Card. Det kører virkelig godt til at lave videoer baseret på min DAW, men jeg har aldrig prøvet live aspektet.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Skulle du have økonomi til projektet er en Black Magic atem mini ret genial
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 11 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

Tak!

Jeg har kigget på en Yolobox, som synes at kunne lidt af det hele.

Dog virker det nærmere som om jeg kunne nøjes med Zoom Pro og et webcam. Jeg kender dog ikke kvaliteten af Zoom (Pro), men det virker som en nemmere løsning at integrere.

Medlemsavatar
NoSonicLimits
Medlem
Sted: København

Indlæg af NoSonicLimits »

Tjek evt. med Tirsbæk - han havde en fin løsning til os, da vi havde undervisning i mix/mastering under Corona-lockdown i marts/april.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator

Indlæg af Smittefar »

Prøv lige at tjekke det her - Det burde altså stort set virke lige ud af boksen

https://streamshark.io/blog/using-obs-a ... and-macos/

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator

Indlæg af Pastorius »

Smittefar skrev:
søn 3. jan 2021 12:27

199$/måned?
--
Robert

Medlemsavatar
Søren Steinmetz
Medlem
Sted: Gislinge området

Indlæg af Søren Steinmetz »

Jeg er helt enig med Hald

Et Atem mini, eller hvis det går vildere for sig en af de større modeller i serien (pro eller ISO)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

NoSonicLimits skrev:
søn 3. jan 2021 12:20
Tjek evt. med Tirsbæk - han havde en fin løsning til os, da vi havde undervisning i mix/mastering under Corona-lockdown i marts/april.
Thanks!

@Tirsbæk , hvad siger du?

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator

Indlæg af Smittefar »

Pastorius skrev:
søn 3. jan 2021 12:34
Smittefar skrev:

199$/måned?
Que? Hele den løsning jeg foreslår er gratis.

Medlemsavatar
Tweed
Medlem

Indlæg af Tweed »

Jeg har også arbejdet med Atem mini, og den er udemærket, men Yolobox virker også som et godt match, når den også har indbygget skærm og kan streame live, jeg kender den dog ikke fra hands on... Det kunne være, at du kan afprøve udstyret ved at snakke med forhandler.

Medlemsavatar
Søren Steinmetz
Medlem

Yolobox kan kun switche mellem 2 hdmi, hvor Atem mini serien kan switche mellem 4

Et andet plus for Atem mini for mig er scaler på alle inputs (1280*720 op til full HD 1080P/I )
(og kan streame direkte på Pro og ISO versionerne, ganske vist ikke via sim kort som Yolobox ;) )

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator

Indlæg af Pastorius »

Smittefar skrev:
søn 3. jan 2021 18:36
Pastorius skrev:
søn 3. jan 2021 12:34
Smittefar skrev:

199$/måned?
Que? Hele den løsning jeg foreslår er gratis.
Jeg klikkede bare på Pricing øverst til højre på linket.
--
Robert

Medlemsavatar
Søren Steinmetz
Medlem

Den pricing er hvis du ønsker at benytte streamsharks platform til at streame igennem, samt holde dine videoer+chat osv.

OBS er gratis, og du kan derfra streame gratis via Twitch, Youtube osv.

Default avatar
Peter Baltzer
Medlem
Sted: Herfølge

Indlæg af Peter Baltzer »

Din udfordring bliver, at de fleste software videokonference codecs æder ret voldsomt af dine systemressourcer for at kunne lave encoding og decoding af lyd og billede + præsentationskanal. Derudover bruger de også ressourcer på end to end krypteringen.

Jeg har arbejdet med videokonference professionelt i 15 år, og jeg vil anbefale dig at undersøge dine muligheder med en Poly (Tidligere Polycom) forhandler. Poly har tidligere haft en god løsning for fjernundervisning med musik osv. Vær opmærksom på at ligegyldigt hvilken løsning du vælger så bliver både lyd og billede komprimeret - nu om dage benyttes enten HEVC/H.265 eller H.264 til videokompression og der benyttes ofte AAC-LC eller AAC-LD til audiokompression. Alt afhænger af hvilken tjeneste der benyttes til selve videokaldet, da det i bund og grund er back-end der styrer hvilke capabilities der bliver tilbudt.

Den tjeneste der tilbyder den mest alsidige opkobling er www.pexip.com - den tilbyder nem integration til både Google og Microsoft Teams, men jeg ved ikke hvor lav latency de kan tilbyde - og det bliver din primære udfordring. Tag evt en snak direkte med Kenneth Thorsager fra Pexip Danmark.

Mvh
Peter Baltzer

Medlemsavatar
benjaminmlynek
Medlem
Sted: Odense, Danmark

Indlæg af benjaminmlynek »

Jeg læste en artikel med Sarah Schachner på Spitfire Audios Composer Magazine hvor de snakker om Zoom og AudioMovers ListenTo plugin i forbindelse med collab af soundtracket til Assasins Creed: Valhalla.

Link: https://composer.spitfireaudio.com/en/a ... d-valhalla

Måske det kan løse dit problem?

Kan se der er forskellige videoer på tuben der showcaser scenariet f.eks.:

Jeg så en video hvor de indstiller latency i ListenTo til at matche Zoom/Teams/etc. så det matcher op, men kan desværre ikke finde den igen :(

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

Peter Baltzer skrev:
man 4. jan 2021 10:04
Din udfordring bliver, at de fleste software videokonference codecs æder ret voldsomt af dine systemressourcer for at kunne lave encoding og decoding af lyd og billede + præsentationskanal. Derudover bruger de også ressourcer på end to end krypteringen.

Jeg har arbejdet med videokonference professionelt i 15 år, og jeg vil anbefale dig at undersøge dine muligheder med en Poly (Tidligere Polycom) forhandler. Poly har tidligere haft en god løsning for fjernundervisning med musik osv. Vær opmærksom på at ligegyldigt hvilken løsning du vælger så bliver både lyd og billede komprimeret - nu om dage benyttes enten HEVC/H.265 eller H.264 til videokompression og der benyttes ofte AAC-LC eller AAC-LD til audiokompression. Alt afhænger af hvilken tjeneste der benyttes til selve videokaldet, da det i bund og grund er back-end der styrer hvilke capabilities der bliver tilbudt.

Den tjeneste der tilbyder den mest alsidige opkobling er www.pexip.com - den tilbyder nem integration til både Google og Microsoft Teams, men jeg ved ikke hvor lav latency de kan tilbyde - og det bliver din primære udfordring. Tag evt en snak direkte med Kenneth Thorsager fra Pexip Danmark.

Mvh
Peter Baltzer
Tak, god pointe.

Der er mange ting at tænke over.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

Tak for alle kommentarene, meget brugbart.

Zoom er out. Forfærdeligt software rettighedsmæssigt og elendig lyd til musik.

Har installeret OBS på Mac mini'en. OBS bruger blot 8% af min CPU når den streamer, så det ser ud til at jeg kan undvære hardware til mit formål og køre både DAW og streaming fra samme maskine.

Med lidt hjælp fra Hippo har jeg fået en 1920 x 1080p stream til YouTube i både flot kvalitet og med ultralav latency (ca. 3 sekunder).

Lyden er begrænset i modtagerenden til 160 kbps pga. YouTubes live stream specs, men det er OK indtil videre.

Lyden fra min DAW får OBS p.t. direkte fra Lynx HiLo, som har loopback funktion. Så ingen iShowU Audio Capture/Soundflower, som OBS anbefaler i deres FAQ.

A) Næste trin er muligvis at smide lyden fra HiLo via AES/EBU eller lign. over i et lille RME FireFace, hvor jeg sætter en mic på dens indbyggede preamp, og så returnere dette mixede (inkl. DSP EQ/comp på mic) signal til OBS via Mac mini'en. På den måde er HiLoen isoleret fra resten, hvilket måske er smart med analoge sessions, hvor loopback er problematisk.

B) Alternativt kan jeg sætte en mic til kameraet og blende hele svineriet i OBS og hoppe mellem "Scenes". Time will tell, men dette ville være den nemmeste og billigste løsning, men enten bliver mic-lyden dårligere eller også må jeg smide en analog kæde ind først. OBS virker i hvert fald særdeles kapabelt, så krydser fingrer.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator

Indlæg af Smittefar »

Fedt

Jeg prøvede faktisk lige at få det op at køre i går, men jeg kunne ikke få OBS virtual cam til at tage lyden fra OBS med (det kan man vist ikke endnu). Det løser du så ved at streame til YouTube - smart træk

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

Heller ikke med iShowU Audio Capture?

Nu mangler jeg at finde et ordentligt webcam. Det ser desværre ikke så nemt ud, når man tager kabellængde og ekstern mic input i betragtning :-(

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator

Indlæg af Smittefar »

Den fik jeg ikke prøvet.

De fleste webcams er faktisk virkelig ringe. Så vidt jeg umiddelbart kan vurdere, leverer mit gamle Gopro Hero4 bedre billedkvalitet end de fleste af markedets webcams. Så jeg endte med at købe et Capture Card og sætte det til mit GoPro.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

Jeg har faktisk et ny GoPro, men så kræver det et capture card, stadig mic, o.a. Hvilket capture card hard du købt og hvordan får du lyd ind fra en mic?

OBS kører og streamer perfekt på min Mac mini i studiet med macOS Mojave 100/100 ethernet.

Min iMac 27" med Catalina derimod streamer stort set ikke til YouTube, selvom jeg har en knap 500/500 stabilt wi-fi. Meget mystisk.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator

Indlæg af Smittefar »

OBS.png
OBS.png (23.23 KiB) Vist 171 gange
Hvis jeg tilføjer en kilde, kan jeg vælge Lydinputoptagelse. Der kan jeg se samtlige inputs fra alle audio devices, jeg har tilsluttet min computer (inkl. lyden fra GoPro-kameraet)

Jeg endte med at bestille det her Capture Card https://www.fcomputer.dk/avermedia-live ... ture-karte - Har du tjekket, at hverken dit Nikon eller dit GoPro kan sende et clean feed over USB (det er man begyndt at kunne med nyere kameraer - mit gamle Canon 6D kan ikke).

Jeg bruger OBS virkelig meget, når jeg laver alle mulige slags videoer. Tit laver jeg en video, der er 3x1920 i bredden og 1080 i højden. De 3 skærmbredder, kan så indeholde et kamerafeed, og to forskellige screen captures, og så kan jeg klippe mellem dem i efterbehandlingen. Jeg optager også mikrofon, guitar og evt. Reaper output på hvert sit lydspor. Det er virkelig stærkt.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

Nej, det kan Nikon D610 desværre ikke.

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator

Indlæg af Pastorius »

Holger skrev: