27 vs. 695 MB upload kan I se/høre forskel ... på youtube

Optagelse og redigering af video og billeder, lyd til video, Final Cut, Premiere Pro, Pinnacle, m.v.
Nyt svar

Kunne du se/høre forskel

Ja, jeg kunne godt se/høre forskel. Lyden var den tydeligste forskel
1
50%
Ja, jeg kunne godt se/høre forskel. Billedet var den tydeligste forskel
0
Ingen stemmer
Næ, jeg synes ikke rigtig der var forskel
1
50%
 
Afgivne stemmer: 2
Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

27 vs. 695 MB upload kan I se/høre forskel ... på youtube

Indlæg af Smittefar »

Jeg sad og legede lidt med min 12-strengede, en stereobåndmikrofon og mit nye Logitech Brio 4k webcam, som jeg har købt at Garcia.

Jeg har ikke en 4k skærm i mit computer setup, så jeg roder ikke ret tit med 4k.

Anyway, jeg synes, det kunne være sjovt at prøve at se, om folk kunne se/høre forskel. Så jeg har eksporteret fra Resolve med mit Instagram preset, som kører Full HD, 3.500 kb/s og hårdt komprimeret AAC lyd vs. 4k output med 100.000 kb/s of 24 bit PCM lyd.

Jeg skal gøre mig umage for at se forskel på min Full HD skærm, men jeg var spændt på, om man overhovedet kan se forskel, efter det hele har været igennem YTs algoritme.

Det er ikke rigtig muligt at lave en blindtest, for det er nemt at se, hvad der er hvad inde på youtube.

Her er test A


Og test B
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Hæ - jeg kan faktisk selv se forskel bare ved at kigge på det indlejrede preview billede. Jeg behøver ikke engang starte videoen.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Jeg bilder mig ind at lyden var bedre, men osse det visuelle. Svært når man sidder med en forventning ikke at blive biased.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Jeg kan umiddelbart ikke høre forskel på den bærbare med mine mellemklasse headphones
/Dub

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Tak for input begge to. Jeg må indrømme, at jeg også skal gøre mig umage for at høre og se forskel. Hvis man bare kigger på de to indlejrede thumbnails synes jeg, det er mest afslørende at kigge på guitarens dæk. Det har en masse fine nuancer, som man kan se i 4k versionen, men de er udglattede/udviskede i Instagramversionen.

Det er jo lidt tankevækkende, at en så meget større fil, giver så lille forskel i oplevet kvalitet.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Det er ikke ligegyldigt hvor og hvordan du afspiller de to videoer, dvs. kvaliteten/codecs er ikke det samme hos alle. Det kommer an på hastigheden af din forbindelse samt platformen og browseren.

Mht. browseren, så check fx vs. Safari og Chrome. De får forskellige codecs (både billede og lyd) serveret, hvilket også forklarer hvorfor der er ret stor forskel på især de røde farver mellem Safari og Chrome på YouTube.

Sample raten kan også være forskellig i praksis, dvs. Opus er ALTID 48 kHz, så der kan være et ekstra lag af SRC involveret afhængig af platform.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Billedet i 4K udgaven er meget synligt grynet - check det i fuld skærm. Grynene er vaskede ud i 1080p udgaven, men til gengæld er der relativt store banding artifakter i 1080p udgaven, især i nederste højre del af billedet på gulvtæppet.

Foretrækker nærmest 1080p udgaven pga. de meget synlige gryn i 4K uploaden, selvom bandingen er slem i 1080p. Ved lille/embedded viewport vinder 4K.

Der er ingen (reel) forskel på lyden mellem de to - for mig lyder og ser de ud til at være identiske encoded, også når jeg checker med spektalanalyse. Dog 0.1 dB diskrepans mellem de to lydspor i loudness normalizationen hos YT, af uvisse årsager.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Sejt Holger,

Mht til grynene i 4k udgaven, så vil jeg tro, det hænger sammen med, at det godt nok er 4k, men det er stadig et webcam, så der er tonsvis af støj, som ganske rigtigt er smurt godt og rundigt ud i instagram udgaven.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3232
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Ingen umiddelbar forskel –– på en alm. bærbar m Chrome
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Smittefar skrev: ons 16. jun 2021 10:36 Sejt Holger,

Mht til grynene i 4k udgaven, så vil jeg tro, det hænger sammen med, at det godt nok er 4k, men det er stadig et webcam, så der er tonsvis af støj, som ganske rigtigt er smurt godt og rundigt ud i instagram udgaven.
Ah, så er du tilgivet. Var lige ved at blive sur. :dollargrin:

Nyt svar