Høj workload i flere dage - skidt for GPU/CPU?

Optagelse og redigering af video og billeder, lyd til video, Final Cut, Premiere Pro, Pinnacle, m.v.
Nyt svar
Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Høj workload i flere dage - skidt for GPU/CPU?

Indlæg af Mike-air »

Heisan,

Jeg har en maskine som står i et par dage og laver nogle beregninger der kan minde om rendering af video. Den kører hele døgnet, og CPU'en kører i snit med 70-85% load. Det udvikler en masse varme, og i den sammenhæng kommer jeg til at tænke på om det er problematisk når det står på over længere tid? Det er trods alt ikke server-grade hardware jeg har bygget den af.

Specs:
CPU: i9-10940X (12 kerner @ 3,3 ghz base)
Køler: corsair-icue-h150i-rgb-pro-xt
RAM: 64 gb @ 3000 mhz
GPU-1: GTX 1080Ti (gamerock OC)
GPU-2: GTX 1080Ti (ROG Strix Gaming)
PSU: 1500w

De to kort sidder forholdsvist tæt på hinanden (ATX kabinet), og det ene som kører med OC bliver generelt meget varmere end det andet hvor OC ikke er slået til (surprise).

Her er en måling jeg lavede over cirka en halv times tid. Desværre kan jeg kun måle 1 kort af gangen, og det andet kort ligger på gns. 55 grader hele tiden, selv om de får samme workload begge to.

temp.PNG
load.PNG
Hvis den her høje varme er et problem over tid, overvejer jeg at slå OC fra på det ene kort. Hvis ikke, så skal det selvfølgelig slås til på begge to. Det er samme kort med samme boost clock, bare med forskellig køling.

Men det jeg egentlig er mest nervøs for er min CPU.
Er det problematisk den ligger der oppe flere døgn i træk?

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Har engang haft en AMD maskine på 77 grader i 13 timer, men AMD bliver osse temmelig varm.
Der skal meget til at svitse CPU. Den lukker som regel ned når det bliver kriminelt. GPU er nemmere at svitse, så jeg ville nok se at få downclocket begge kort.
Jeg er i det hele taget ikke vild med OC. Det slider.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Har lige læst at en Intel ikke dør af 100 grader, men den kan ikke li´ det i lang tid. 80 og 90 grader kan den klare i længere tid.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
SLL
Forum Donator
Indlæg: 4772
Sted: DK

Indlæg af SLL »

80 grader på GPU'en er rimelig varmt, men ikke noget jeg ville gå meget op i mht. holdbarhed / levetid.
Det er heller ikke kritisk med 80 grader på CPU'en, selvom det er ret højt.

Vær opmærksom på, om dit kabinet kan kommer af med varmen. Dit strix grafik kort har en rigtig god køler monteret,
som skulle kunne holde det på omkring 50-60 grader med ordentlig kabinet køling / luftgennemstrømning. Så jeg tror mere, at det er der du skal
gribe ind.

Jeg er selv på udkig efter et strix 2070 super. Netop pga. køleren, som er komplet lydløs i Windows, og meget støjsvag i spil. Og så er temps sjældent over 60 grader i spil, hvis du har ordentlig kabinet køling.

Eneste minus er højere DPC latency ved Nvidia driveren, når vi snakker op musik produktion.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Tak for gode input! :)

Nu har jeg byttet rundt på dem, så det kort med dårligst køling (som også var OC), nu er nederst og har bedst airflow. Og så har jeg slået OC fra.

Så bliver det spændende at se imorgen hvad det betyder for temperatur og performance.

Capture.PNG

Mht. Køling så har jeg jo næsten ikke mere flere muligheder tilbage, andet end custom vandkøling, right?

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

SLL skrev: man 27. jul 2020 22:12 Jeg er selv på udkig efter et strix 2070 super.
Du ved godt der kommer 3000-kort om 2 måneders tid, ikk? :)

Medlemsavatar
SLL
Forum Donator
Indlæg: 4772
Sted: DK

Indlæg af SLL »

Tak for info om 30xx serien. Jeg læste faktisk lige lidt om det i går, da jeg selv tænkte hvornår der kom noget nyt fra Nvidia.
Jeg har efterhånden ventet længe på et grafikkort, nu nok mest pga. jeg er lidt bange for den tidsrøver det kan være at få nyt grafikkort :-)
Men jo, det venter jeg nok på, og ser hvad Asus' strix version af 30xx kortet kan. Vigtigt for mig er, hvordan kortet opfører sig i forbindelse med
musik produktion... skal være lydløst (ingen blæser kører når kortet ikke er belastet som i spil), samt at DPC latency er til at holde under kontrol.

En ting jeg lige så i dit kabinet, at grafikkort sidder meget tæt, som nok ikke kan undgås. Men om det kan hindre ordentlig luftpassage, om gfx kortene er i stand til at komme af med varmen?
Anyway, så er 80 grader fint nok, hvis ikke dele hele bliver varmere.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

SLL skrev: tirs 28. jul 2020 10:30 En ting jeg lige så i dit kabinet, at grafikkort sidder meget tæt, som nok ikke kan undgås. Men om det kan hindre ordentlig luftpassage, om gfx kortene er i stand til at komme af med varmen?
Anyway, så er 80 grader fint nok, hvis ikke dele hele bliver varmere.
Ja, uden tvivl. Nu byttede jeg lige rundt på kortene, så det kort med dårligst køling får mest plads. Og det ser ud til at give pote;

Ingen mærkbar forskel performance mæssigt, og snittemperaturen er nede på ca. 63 nu-

Capture.PNG
SLL skrev: tirs 28. jul 2020 10:30 Tak for info om 30xx serien. Jeg læste faktisk lige lidt om det i går, da jeg selv tænkte hvornår der kom noget nyt fra Nvidia.
Jeg har efterhånden ventet længe på et grafikkort, nu nok mest pga. jeg er lidt bange for den tidsrøver det kan være at få nyt grafikkort :-)
Men jo, det venter jeg nok på, og ser hvad Asus' strix version af 30xx kortet kan. Vigtigt for mig er, hvordan kortet opfører sig i forbindelse med
musik produktion... skal være lydløst (ingen blæser kører når kortet ikke er belastet som i spil), samt at DPC latency er til at holde under kontrol.
Ja, syntes lige du skulle vide det. Prisen bliver vel nok ca. samme som et 2000 kort.. Så kan det jo betale sig at vente lidt. Og hvis du ikke er solgt på de nye kort, betyder det jo et prisfald til 2000-kortene. Så for dig er det win-win.

Jeg tror jeg beholder mine 1080ti kort lidt endnu. Clockspeed, memory og antal kerner er stadig god. Og så bliver det nok lidt pebret hvis jeg skal have 2x 2080ti eller hvad 3000 kortene kommer til at hedde. Pris vs. compute ser det ikke ud til at kunne betale sig overhovedet.

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Du "sjusker" lidt med kablerne.
De skal sidde stramt bundet sammen med strips og ude til siden, væk fra luftstrømmen.
Til så kraftig en workstation havde et stort kabinet osse været en bedre løsning
Bruger selv Corsair Carbide, som har dobbelt bredde. Mobo, GFX, CPU bliver adskilt fra PSU og SSD som sidder for sig selv på bagsiden.
Og så godt med Noctua blæsere (9db) som sender luftstrømmen samme vej.
Jeg bruger så ikke SLI , da jeg ikke gamer mere. Et passivt kølet Asus med 192 streamprocessors og 2600 mhz clock + 2 gb buffer er rigeligt til mig.
Billede
Vedhæftede filer
CorsAir Carbide.jpg
CorsAir Carbide.jpg (305.8 KiB) Vist 1357 gange
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Ja du har helt ret. Det kan uden tvivl gøres meget bedre. Men skifter jeg kabinet, bør det være et på hjul, for det er en vandvittigt tung maskine efterhånden.

SLI er lidt en joke idag, jeg kan absolut ikke anbefale det til nogen hvis det skal bruges til spil. Eneste årsag til jeg har to kort er min specielle usecase, hvor man vinder rigtig meget på paralellisering.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Det slog mig lige:

Hvor god/dårlig ide vil det være at have en maskine på hjul som man kan transportere rundt i bil (til/fra arbejde, eller på en DK tur)?

Hvor tolerant er komponenterne indeni ifht. små rystelser fra eks. en køretur?

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Hvis du har tung køler på CPU, skal den altid ligge ned under transp.
Jeg kan se du har vandkøling, men hvis der er andre svage steder, hvor noget kan brække under vægt, så ned at ligge.

Edit; Jeg har nogle gange med succes brugt strømforsyningskabler til GFX som "ophæng" ved at holde dem stramt oppefra.
Så hænger kortene ikke og vipper under transp.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Tak - set i bakspejlet virker det egentlig meget dumt at bygge en maskine man skal kunne tage med på job.

Kan jo bare bruge remote desktop :doh:

Nyt svar