Lydkurven

Optagelse og redigering af video og billeder, lyd til video, Final Cut, Premiere Pro, Pinnacle, m.v.
Nyt svar
Default avatar
Jesper1966
Medlem
Indlæg: 3
Sted: København Nv

Lydkurven

Indlæg af Jesper1966 »

Hej alle.

Jeg er helt ny indenfor lyd, så mit spørgsmål er sikkert helt fjollet.

Jeg fotograferer en del, og kan godt lide at lave slideshows med speak til.

Jeg har i meget overordnet træk forstået det med db. Lyden ikke må kommer over 0 db, da den ellers vil blive forringet. Derfor går min skala i mit lydprogram fra -xxx db og op til 0 db.

Jeg har sat lydprogrammet således, at jeg nemt kan lave en normalize til - 1 db.

Nå - nu til mit dumme spørgsmål:

Når jeg optager, så svinger lydkurven fra "midterlinjen med et uendelighedstegn, og så både over og under denne "midterlinje", og der er angivet den samme db skala på begge sider af denne "midterlinje".

Hvorfor er der en kurve både over og under denne "midterlinje"?

Har det noget med lydfrekvensen i hz at gøre eller noget helt andet?

Jeg kan umiddelbart ikke logisk forstå, at der er en kurve på begge sider af "midterlinjen".

Håber at der er venlig person, som kan forklare dette, uden at det bliver for teknisk.

Mvh

Jesper.

Medlemsavatar
Michailov
Medlem
Indlæg: 310
Sted: Sjælland

Indlæg af Michailov »

Lyd er grundlæggende trykbølger - der er overtryk (som afbilledes på den positive side) og der er undertryk.

Når en mikrofon ikke opfanger noget lyd genereres der ikke en spænding - hverken negativ eller positiv. Men i det øjeblik mikrofonen opfanger lyd, vibrere membranen som sender hhv positive og negative spændinger videre. .
modsat hvad mange tror så har I nok ret!

Default avatar
Jesper1966
Medlem
Indlæg: 3
Sted: København Nv

Indlæg af Jesper1966 »

Mange tak for et meget forståeligt svar.

Mvh

Jesper.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Hvis du så den spænding der kommer ud af stikkontakten, så ser den ud på samme måde, svinger positivt og negativt, 50 hz dvs. op og ned 50 gange i sekundet, og istedet for et antal dB, så er det målt i Volt.

Default avatar
Jesper1966
Medlem
Indlæg: 3
Sted: København Nv

Indlæg af Jesper1966 »

Tak til også dig Christoffer. Dejligt enkelt forklaret.

Mvh

Jesper.

Nyt svar