Tilbudt et Canon 60D. Brugbart?

Optagelse og redigering af video og billeder, lyd til video, Final Cut, Premiere Pro, Pinnacle, m.v.
Nyt svar
Medlemsavatar
Sjamus
Forum Donator
Indlæg: 447
Sted: Skanderborg området

Tilbudt et Canon 60D. Brugbart?

Indlæg af Sjamus »

Hejsa.
Jeg håber nogen kan kommentere lidt på et tilbud jeg har fået. Ved godt det er 10 år gl. men jeg er på bar bund. Har før været fotoaktiv m. gl. dags sejlrefleks kameraer, men ved intet om de digitale kameraer. Har fået tilbudt flg.:
Canon 60D + Batterigreb + 1 Batteri + Lader + Rem + 1 SD kort. 1.500,- Skal så selv ud at finde et ell. flere objektiver brugt. Er det noget at gå efter ell. er der sket så meget på 10 år, så jeg skal gå efter et sprit nyt kamera og hvad vil I så anbefale? Skal ikke være prof men kunne de mest fundamentale ting samt kunne optage video i hæderlig kvalitet.
På forhånd tak for hjælp :-)

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Årrrhhh det er sgu svært. Jeg har selv haft et 60D og var meget glad for det, men det er en del år siden.

På nyere kameraer for du bedre tekniske hjælpemidler (bedre AF, bedre ISO, bedre lysmåler, etc) men hvis 1500 er budgettet, så skal du med i så billige kameraer, at håndteringen er håbløs. Det er for småt, det har ikke de knapper, du skal bruge.

60D er stadig et godt kamera, og jeg synes det lyder som en meget rimelig pris.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

10 år, så jeg skal gå efter et sprit nyt kamera og hvad vil I så anbefale?
Det kommer an på hvad du vil fotografere. Både mhst. objektiv og kamera. Det må man vide før man kan anbefale noget.

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Tjek shutter count og batteriet - sidstnævnte kan være helt færdigt på et gammelt kamera. Du skal tjekke med optik på - det er ok.....Men meget langt fra, hvad du får i dag. I øvrigt sjovt at se priser på DBA, hvor der er nogle vilde priser.

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

http://www.fotohusetvirum.dk/categories/78/items

For ca. det dobbelte kan du få et spritnyt der er 10 gange bedre, kan tage skapere billeder, har langt hurtigere ISO, ansigtgenkendelse, wifi, you name it.
Jeg ville droppe ideen om et gammel brugt kamera, uden optik, som måske dør om 1 år.
Og så ville jeg vælge Nikon, mere ergonomisk og mere logisk i menuen.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8691
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

De ældre Canon er kram, har selv et 500D ,... hæderligt ,... bruger det stadigt

Først og fremmest handler det vel om hvad du vil på sigt, om du vil binde dig til Canons mounts, eller gå en anden vej,..

De 1500 er jo pebernødder og ligegyldigt på den lange bane, det handler om at komme rigtigt fra start, og om du måske har noget glas allerede, der binder dig til Canon ?

Der fås efterhånden nye DSLR til få hundrede kroner mere end det du kikker på ,... her f.eks. til bare 2325 Kr

https://www.kamerahuset.dk/canon-eos-2000d-hus

Den kan sikkert også fås for 1500 kr på tilbud, alle Black Friday,...

Som Hugo siger, læg det dobbelte, ved et godt slagtilbud, og få så 10 gange mere, plus garanti

Er derfor ikke sikker på at 1500 Kr, uden garanti, er "billigt nok" for et 60D ,... medmindre du f.eks. prioriterer det klodsede batterigreb meget høj
/Dub

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg ville til enhver tid tage et 60D over et 2000D

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Jeg vil sige Canon - markedet for super gode brugte optikker er meget større end Nikon og Sony. Med hensyn til batterigreb - så er det fedt med store optikker, men du har kun ét batteri og får nok ikke specielt meget glæde af det.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg havde et batteri greb til mit 60D. Det blev jeg hurtigt træt af og solgte det igen.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8691
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Smittefar skrev:Jeg ville til enhver tid tage et 60D over et 2000D

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Du har sikkert ret, sammenligningen måske dårlig, min pointe var nok mest, at nyt, eller nyere, ikke behøver koste særlig meget mere, og antageligt lønner sig bedre på sigt, sådan generelt,..
/Dub

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Jeg ser ikke hvad grunden skulle være til at have batterigreb til store optikker. Min 500 mm har balancepunktet så det passer med et nogenlunde tungt DSLR, og for det meste er det jo på stativ. En 500 mm bruger jo heller ikke mere strøm. Ja, continuous shooting til fugle bruger lidt, men der hvor man kan ha´ brug for meget C.S. er hvis man er reporter fotograf.

EDIT;
Jeg har kigget på Canon 60D specs. 10 år gammelt og minder om det Nikon D7000 jeg havde engang for længe siden.
ISO performance kommer nok ikke over 4-700 ISO (idag 6400 på billige kamera) og en gammel 18 mp sensor fra den tid er ikke det skarpeste.
Der til kommer AF (autofocus systemet) hvis man vil bruge det. Der især er sket en meget stor udvikling især hos Canon, da de i starten var lidt bagud i forhold til Nikon. Olympys overhalede så dem begge til sidst.

Det ville hjælpe meget at du skrev hvad du har tænkt dig at fotografere.

Sidste EDIT: DBA Brugte Nikon optikker: 600 Brugte Canon optikker: 800
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

60D ISO går vist til i omegnen af 25600. Jeg brugte den dog helst ikke over 3200 - til nød går 6400. 2000D har ikke bedre ISO performance og absolut ikke bedre AF.

Edit: Det bliver jeg nødt til at tage lidt i mig igen. 2000D sensoren er marginalt bedre end 60Ds sensor ifølge DXO.


Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Har lige opdaget en sidste ting i specs. som gør at det er et no go kamera; det har ikke microadjustments.
Det er sådan at kun få promille af optikker som forlader fabrikken bliver stikprøvekontrolleret,
Derfor er der ofte optikker som ikke er helt perfekte i autofocus. Det har man løst senere hen ved at implementere microadjustment in camera.
Har man ikke det + en optik som ikke sidder i skabet så er man f....ed.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Hvis du skal finde noget med mikrojustering er 1500 udelukket

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Hvis man håndholder et tungt optik, så vil jeg foretrække et hus med stort greb - som jeg har på mit Canon 1 DX MK2. På mine andre huse har jeg derfor tilkøb batterigreb - men det er selvfølgelig et spørgsmål om smag. Jeg har aldrig brudt mig om Sony på grund af størrelsen.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Der har jeg det lige omvendt - jeg solgte mit 5D2 efter 3 mdr. fordi jeg synes, det var for stort og klodset :) Når jeg skyder med store optikker holder jeg i optikken, og huset hænger der ligesom bare (ikke at jeg rigtig har nogen store optikker tilbage).
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Sjamus
Forum Donator
Indlæg: 447
Sted: Skanderborg området

Indlæg af Sjamus »

Hold da op der er fart på og sikke megen viden. Tusinde tak for jeres indlæg :-). Højt værdsat. Først og fremmest vil jeg gerne tage skarpere billeder med bedre farver/skygger end jeg kan med en iPhone. Jeg skal som sådan ikke bruge det til noget professionelt. Vil bare optimere det materiale og de ideer jeg har. Derudover ville noget leg med ok videokvalitet være at foretrække. De 1500kr er ikke smertegrænsen. Det er bare det tilbud jeg har fået. Jeg ligger vel omkring de 3500,- - 4000,- til indkøb. Det er jo med dette felt som med indkøb af grej til at lave musik, at man vil have de bedste funktioner ved indkøb i forhold til det man har behov for. I er satme vidende rødder. Har som sagt ikke haft hovedet inde i den verden i en laaaang årrække, så jeg bliver da klogere af jeres kompetente input. Fedt :-)
Jeg må læse noget mere op på stoffet og finde ud af hvor mit behov ligger.

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Og som der rigtig nok er skrevet tidligere - glasset du sætter på huset har rigtig stor betydning for kvalitet.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg skyder selv med et Nikon D5300 som efterhånde heller ikke er helt ny længere, og kan se at den bliver sammenlignet lidt op mod Canon 60D.

https://cameradecision.com/compare/Cano ... ikon-D5300

Så hvis du kan få 60D for det halve af prisen på en brugt D5300 har jeg lidt svært ved at anbefale Nikon.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8691
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Der er især RIGITIGE mange gode og billige Canon-DSLR tilgængelige i DK ,... ny såvel som brugt

Mange er skiftet til noget dyrt Sony ,.. osv

En anden ting jeg syntes skal med, når total budgettet er max ca 4000 kr, er det reele udvalg af glas, man kommer RIGTIG langt med netop Canons bundlede kit-objektiver der tit sælges billigt fra, og derfor er tilgængelige nyere brugte, og som udgør en rigtig god basis at bygge fra, de er
fine hvis man lærer dem at kende, og rækker fint til at dygtiggøre sig de første år

Jeg tænker specifikt på EF-S 10-18mm samt 18-55 som et godt udgangspunkt, og noget der også bør ligge fast i tasken på sigt, især 10-18 er nok en lidt undervurderet wide-lens, tilmed meget let og kompakt ift. til så meget andet.

Jeg har fået skrabet to ret nye af disse til mig, mener jeg gav hhv 500 + 1000 kr altså ialt 1500 kr. God basis.

Tit følger en af de nævnte også med et hus ,... hvilket KAN være endu mere nemt, og fordelagtigt mht. af få den totale pris ned

Undgå fristelsen til at købe et gammelt Tamron Zoom ,.. som der også udbydes mange af ,.. du bliver trist og tung om hjertet :(

Tamron er først kommet med de sidste få år, på udvalgte modeller,..
Senest rettet af DUBTEMPLE man 10. feb 2020 11:31, rettet i alt 1 gang.
/Dub

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

DUBTEMPLE skrev: Undgå fristelsen til at købe et gammelt Tamron Zoom ,.. som der også udbydes mange af ,.. du bliver trist og tung om hjertet :(

Tamron er først kommet med de sidste få år, på udvalgte modeller,..
Det samme kan siges om de billige plastik Sigma
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Hald skrev: Det samme kan siges om de billige plastik Sigma
Som i den grad har overhalet både Nikon og Canon glas, det samme har Tamron.

Læser I aldrig previews, eller er det bare noget I siger?


https://www.lenstip.com/
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg har selv brugt både Sigma, Canon, Nikon og Tamron objektiver. Der findes klart lækre Sigma, men også fantastiske Canon glas, men ikke inden for det nævnte budget.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Hald skrev:Jeg har selv brugt både Sigma, Canon, Nikon og Tamron objektiver. Der findes klart lækre Sigma, men også fantastiske Canon glas, men ikke inden for det nævnte budget.
Det er mere rigtigt, ingen af dem er pro til den pris :)
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg ville kigge efter et brugt Tamron 17-50 mm f/2.8 (uden IS) og hvis budgettet rækker et brugt Canon 70-200 mm f/4L (uden IS). De to udgjorde sammen med 60D hovedelementerne i mit fotosetup i meget lang tid, og det kunne fandeme lave vilde billeder.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Nyt svar