Videochat og streaming af skærm/lyd til undervisning

Optagelse og redigering af video og billeder, lyd til video, Final Cut, Premiere Pro, Pinnacle, m.v.
Nyt svar
Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Sted: Fyn

Re: Videochat og streaming af skærm/lyd til undervisning

Indlæg af Holger »

@Hald , i følge denne artikel har Canon og Panasonic ikke længere brug for capture cards:
https://vloggerpro.com/best-cameras-live-streaming/

Sony er ikke på (i artiklen i hvert fald) endnu, men det har jeg læst at de er - men mangler confirmation.

Under alle omstændigheder tror jeg at Yolobox selv kan capture på HDMI, så alle cams burde kunne tilsluttes Yolobox direkte uden capture card.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Holger skrev:
fre 8. jan 2021 12:12
Har købt Logitech Streamcam og det er et af de bedste (alm.) streamingkameraer, men jeg vil mere. Så det var lidt lærepenge.

Det skal være uden capture card og kunne streame i 5-6 timer uden skift at batteri eller have ekstern power og have god autofokus.

· Canon M50 Mk2
Virker ny og up to date. Lidt "off" pink farver på flere tests jeg har set.

· Sony Alpha 6400
Skulle have god autofokus og generelt ved jeg at “forgængeren” A5100 har været populær hos streamere. Når jeg ser på sammenligninger, så er billedet pænere og skarpere på A6400 end Canon M50 med samme objektiv, og farverne er ligeledes pænere.

Begge burde virker med HDMI > Yolobox, så er jeg er nervøs for evt. udfordringer.
Sony a6400 bliver mit næste kamera, det har fremragende video egenskaber og de nye sony har meget bedre colour science end tidligere generationer. Og, hvis du ønsker at bruge det til andet end streaming så er det nok et af de bedste i den klasse lige pt.
Specielt 4K er virkelig høj kvali til prisen og - bedste autofokus.
Ved dog ikke hvor godt deres webcam software er endnu.

En lille ting med sony kameraer er at deres menuer stinker, de har basicly ikke opdateret deres menu system i 10+ år. Jeg lever selv fint med det, men det kunne godt gøres mange gange bedre.

Til streaming ville jeg klart mene at et M50 ville være rigtig fint, men det er rigtigt at det adskiller sig fra det ellers velkendte canon look.

Du skal dog nok tænke på en batteri adapter til begge løsninger, er ikke sikker på de kan lade via USB mens de streamer.
Senest rettet af Morten B fre 8. jan 2021 17:25, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

Right, tak. Jeg overvejer at købe et A6400 + adapter.

Men ærgerligt det ikke er full frame, så det bliver nok bare til fis og streaming ballade. Jeg vil nok fortsat bruge Nikon D610 til fotografi.

Har lige testet GoPro Hero7 Black. Hahahahaha, shit... det ligner det vildeste washed out crap til det formål.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator

Indlæg af Morten B »

Hmmm, ja, jeg har selv lustet efter et fullframe kamera, men er gået væk fra den ide. Man kan sagtens opnå full frame look med en APSC sensor.

Jeg har selv tænkt mig at parre a6400 med et Sigma 16mm f1.4:
https://www.kamerahuset.dk/sigma-af-16m ... ary-sony-e

Har set adskillige sammenligninger og den ekstra pris på et full frame kan slet ikke forsvares og er ofte nærmest umulig at spotte. EDIT: Til video

Medmindre man er stanley kubrik og har behov for en Carl Zeiss planaer med f0.7 blænde til at skyde stearinlys scener, så kommer man i dag rigtig rigtig langt med APSC.

Medlemsavatar
Smittefar  
Forum Donator
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Hijack alert

Her er min første video med mit DSLR (Canon 6D, FF med en 35 mm f/2 optik), der streamer direkte til OBS. Det er opskaleret fra hvad der næsten er en fjerdel full hd til full hd, og det ser stadig meget bedre ud end noget mit GoPro nogensinde kunne levere selv i 4K.

Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

Ja, det ser pænt ud, fin bokeh og godt lys/naturlige farver. Hvad bruger du til lys?

Flot guitarspil, men legendarisk ansigtsudtryk :-D

Dog synes jeg godt man kunne se lidt mere af dig, den er skåret lidt hårdt i toppen.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

Streaming-setup-03.jpg
Streaming-setup-03.jpg (641.37 KiB) Vist 153 gange
Her er hvad jeg p.t. er endt med. Har bestilt de fleste ting.

Hvis det glipper med aggregate device og audio over HDMI til Yoloen, så har jeg allerede et UAD Solo lydkort på vej. Så dropper jeg Drawmeren og kører mic'en ind i UAD'en og laver UAD'en som aggregate device i stedet. Hvis det glipper, så er jeg lidt på røven og må købe et noget større lydkort og køre S/PDIF over coax ind i det og lave samme nummer.

Har også købt Apple AV Adapter til USB-C > HDMI, just in case, hvis HDMI splitteren ikke fungerer.

Sony A6400 + prime objektiv købt. Vil også teste Logitech Streamcam over USB i Yoloen. Har købt to USB-C > USB A adapter, en godkendt og en kina, just in case.

Medlemsavatar
Smittefar  
Forum Donator

Indlæg af Smittefar »

Damn, det er noget af et setup :shock:
Holger skrev:
fre 8. jan 2021 19:16
Ja, det ser pænt ud, fin bokeh og godt lys/naturlige farver. Hvad bruger du til lys?

Flot guitarspil, men legendarisk ansigtsudtryk :-D

Dog synes jeg godt man kunne se lidt mere af dig, den er skåret lidt hårdt i toppen.
Ja, jeg ville gerne have guitaren til at fylde meget i billedet, og så må jeg jo fylde lidt mindre :-D

Det ER nogen gode ansigtsudtryk

Jeg bruger et par Godox SL60W jeg bare bouncer ind i væggen. De koster ikke ret meget. Jeg har forskellige modifiers, men det kniber lidt med pladsen, når jeg monterer dem.
IMG_20210108_192810.jpg
IMG_20210108_192810.jpg (4.09 MiB) Vist 210 gange

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

Jeg skal i hvert fald have noget mere lys, selvom der er masser af lys i lokalet. Direkte lys bliver for skarpt/reflekterende, men indirekte lidt for fladt. Jeg kæmper.

Medlemsavatar
Smittefar  
Forum Donator

Indlæg af Smittefar »

Jeg kan vældig godt lide lyset når jeg smækker en softbox på den her. En paraply kan endda gøre det.

Default avatar
Peter Baltzer
Medlem
Sted: Herfølge

Indlæg af Peter Baltzer »

Holger skrev:
fre 8. jan 2021 12:00
Tak, Peter. Det lyder liiidt omstændeligt, men nu lægger jeg ud med en lidt mere overkommelig løsning. Så får vi se.
God vind med projektet, og dit setup.....ombestemmer du dig, så smider du mig bare en PM

Medlemsavatar
scofield
Medlem

Indlæg af scofield »

Nu har du godt nok bestilt Sony kameraet, men mange DSLR's kan ikke klare at køre i længere tid pga overophedning, så jeg ville tjekke grundigt op på det først. Et dedikeret videokamera samt noget videokonverterings-HW (Elgato cam link, Blackmagic etc) vil ofte være en mere sikker løsning. Luksusklassen hedder PTZ-kamera.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

Ja tak, har undersøgt. Det var et meget vigtigt punkt.

A6400 er lavet til bl.a. streaming og annonceret til dette, og kan køre i mange timer uden at overophede. Det slukker heller ikke automatisk.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator

Indlæg af Morten B »

Ja, overophedning er ikke et problem fra A6400 og frem.

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator

Indlæg af Pastorius »

Nu fik jeg så prøvet Nikons webstreaming app. Den er ret ubrugelig på en Mac, som jeg ser det. Den virker ikke med native apps, men kun med dem, der kører via Chrome. Så er der alle forbehold med ophedning, batteriforbrug etc.

Det gider jeg ikke ret tit.
--
Robert

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

Ja, den sutter. Sony A6400 kører til gengæld på p.i.k.k.e.n. Satme fedt kamera og lækker objektiv fra Sigma jeg nappede der.

Jeg har fået min Yolobox og testet den.

Den har så følgende ærgerlige begrænsninger til mit behov:

· Tvungen VBR encoding aka. ml. ca. 1.000 og 6.000 kbps. Det ser egentlig overraskende godt ud, men lidt irriterende ikke at kunne kontrollere, når man er kvalitet/tweakhead.

· Kan ikke (umiddelbart) køre med YouTubes Ultra low latency. Måske med en custom RTMP stream. FIXED: Vha. lidt pilleri lykkedes det at komme ned på kun 2.5 sek. latency.

· 23 sekunder latency! Puha... kom ned på 4 sekunder med OBS og YouTube. FIXED: See above.

· Kan ikke styre lydencodingens kvalitet og alt er i mono. Bummer. Bliver måske fixed i fremtidig update, dog er Audio in minijack mono fysisk.

Hvis man skal have en nem alt-i-en-box, så tror jeg den er fed. Virker særdeles nem og god kvalitet ellers.

Jeg må nok returnere den og bygge en PC med OBS eller lign.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

Søren Steinmetz skrev:
søn 3. jan 2021 22:03
Yolobox kan kun switche mellem 2 hdmi, hvor Atem mini serien kan switche mellem 4

Et andet plus for Atem mini for mig er scaler på alle inputs (1280*720 op til full HD 1080P/I )
(og kan streame direkte på Pro og ISO versionerne, ganske vist ikke via sim kort som Yolobox ;) )
Hej Søren

Streaming direkte fra DAW computer med OBS - prøvet og failed! Det kræver for meget CPU kraft og inputs/mixing af lyd er nærmest umuligt på samme computer.

Yolobox - prøvet og failed pga. lyden er mono (kan måske fixes i fremtiden med en update) og aggregate devices i macOS er tricky at sætte op korrekt med Logic.

Jeg har nu bestilt en ATEM Mini Pro. Den ligner en vinder, hvis jeg ellers kan få lyd ind...

Skulle det mod forventning faile, så hopper jeg på en PC + AVermedia Duo capture card + OBS.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator

Indlæg af Morten B »

Fedt, godt at høre mht a6400. Specielt det der med p.i.k.k.e.n.

Nu glæder jeg mig da endnu mere til lige at få købt et.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

Jeg har næsten lyst til at skifte over til Sony A6400 i stedet for mit Nikon D610 til andre ting også, men det giver et problem med objektiverne... Sony har fat i den lange ende med brugervenlighed (sammenlignet med Nikon) og ikke mindst ekstremt effektiv ansigtsgenkendelse og auto-fokus.

Men D610 er jo full frame og jeg har en røvfuld objektiver og ekstraudstyr til :-/ Men sådan er det, teknologi bliver bedre og andet forældet.

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator

Indlæg af Pastorius »

Holger skrev:
tors 14. jan 2021 11:46
Jeg har næsten lyst til at skifte over til Sony A6400 i stedet for mit Nikon D610 til andre ting også, men det giver et problem med objektiverne... Sony har fat i den lange ende med brugervenlighed (sammenlignet med Nikon) og ikke mindst ekstremt effektiv ansigtsgenkendelse og auto-fokus.

Men D610 er jo full frame og jeg har en røvfuld objektiver og ekstraudstyr til :-/ Men sådan er det, teknologi bliver bedre og andet forældet.
Hvis du har et billigt 70-200 kunne jeg måske hjælpe dig lidt på vej :-)
--
Robert

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator

Indlæg af Morten B »

Ja, det koster sgu lidt at skifte kamera system. Det er også lidt vildt at Nikon på nogle områder slet ikke har kunnet følge med. Det virker generelt til at trenden mod avanceret video funktionalitet har overrasket mange af de store kamera producenter. Canon er vist ved at følge godt med nu, men som du selv nævner Holger, så er bl.a. Sony's auto-fokus svær at slå.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

Sony har meget større R&D og ikke mindst kan de krydstrække mellem teknologier fra andre afdelinger.

Kvaliteten til stillbilleder o.a. med D610 er jeg til gengæld stadig helt oppe at støde over. Meget flot.

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator

Indlæg af Pastorius »

Holger skrev:
tors 14. jan 2021 15:31
Sony har meget større R&D og ikke mindst kan de krydstrække mellem teknologier fra andre afdelinger.

Kvaliteten til stillbilleder o.a. med D610 er jeg til gengæld stadig helt oppe at støde over. Meget flot.
Der sidder også en Sony-produceret sensor i :)

Nikon er faldet helt af på den. Ikke kun ift. video, men også ift spejlløst generelt. Selv de professionelle sportsfotografer skifter over.
--
Robert

Nyt svar