Efterbehandling af 4K drone-videoer?

Optagelse og redigering af video og billeder, lyd til video, Final Cut, Premiere Pro, Pinnacle, m.v.
Nyt svar
Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator

Efterbehandling af 4K drone-videoer?

Indlæg af Mike-air »

Hej,

Jeg har en masse amatør videoer jeg har skudt forskellige steder - desværre er jeg ikke god til at sætte indstillinger overhovedet. Senest var jeg i skagen i weekenden, og desværre bliver lyset på videoen af svingende kvalitet, alt afhængig af hvornår auto-indstillingen finder ud af den skal tilpasse sig et mørkere/lysere billede.

Bortset fra at jeg kan blive lidt bedre til at skifte indstillingerne når jeg flyver med dronen - er der så noget post processering jeg kan gøre på mine videoer for at udjævne forskellen lidt?

Findes der et super bruger-venligt video redigerings program til windåse jeg kan bruge til at redigere mine drone-videoer? De er i øvrigt alle sammen skudt i 4k.

Min smertegrænse for hvad jeg vil betale for sådan et program er ~ 1000 DKKR. Det er som sagt bare hobby/amatør niveau.

Edit: Her er et eksempel på store svingninger i lyset
Senest rettet af Mike-air ons 16. sep 2020 10:38, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Du behøver slet ikke betale for det! Der findes masser af gode gratis video editorer. Der findes sikkert en super brugervenlig editor, men jeg vil nu anbefale dig at bruge et par timer på at sætte dig ind i en professionel editor, det er ikke ret svært, specielt ikke når man har den erfaring du har med både musik software, programmering osv.

Jeg vil klart anbefale Davinci Resolve, specielt når du har nogle tunge grafik kort installeret i forvejen (Eller de er måske 100% dedikeret til algoritme afvikling?).

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator

Indlæg af Mike-air »

Morten B skrev:
ons 16. sep 2020 10:02
Du behøver slet ikke betale for det! Der findes masser af gode gratis video editorer. Der findes sikkert en super brugervenlig editor, men jeg vil nu anbefale dig at bruge et par timer på at sætte dig ind i en professionel editor, det er ikke ret svært, specielt ikke når man har den erfaring du har med både musik software, programmering osv.

Jeg vil klart anbefale Davinci Resolve, specielt når du har nogle tunge grafik kort installeret i forvejen (Eller de er måske 100% dedikeret til algoritme afvikling?).
Superfedt. Altid lækkert når ting er gratis.

Har egentlig en rimelig stærk workstation, som sagtens skulle kunne klare lidt videoredigering (venter pt. på et RTX3090 kort).

Spørgsmål:
Når du ser videoen jeg har uploadet, så er der særligt problemer med store svigninger i ISO'en. Kan man lave en efterfølgende adaptiv justering af lyset, så det svinger mindre? :)

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Mike-air skrev:
ons 16. sep 2020 10:44
Når du ser videoen jeg har uploadet, så er der særligt problemer med store svigninger i ISO'en. Kan man lave en efterfølgende adaptiv justering af lyset, så det svinger mindre? :)
Det kan man godt, men kun indtil en vis grænse.
Tippet er helt sikkert at bruge manuelle indstillinger fremover, så man ikke skal rode med de problemer der kan opstå når kameraet tager beslutningen for dig :)

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator

Indlæg af Mike-air »

benjisan skrev:
ons 16. sep 2020 11:44
Mike-air skrev:
ons 16. sep 2020 10:44
Det kan man godt, men kun indtil en vis grænse.
Tippet er helt sikkert at bruge manuelle indstillinger fremover, så man ikke skal rode med de problemer der kan opstå når kameraet tager beslutningen for dig :)
Ja, det må jeg nok hellere. Men ved du hvordan jeg kan justere det i så fald? Altså, så den selv justerer sig ligesom eks. en compressor..

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Nu har jeg lige skippet videoen igennem, og jeg synes egentlig din drone gør det rigtig godt. På et tidspunkt omkring 6:40 panorerer du fra at kigge lige ned på jorden til at inkludere himlen, og så er det tydeligt, at dronen justere belysningen. Det kunne måske gøres hurtigere, men jeg tror du får svært at ved at gøre overgangen mere smooth i efterbehandling. Så tror jeg i hvert fald man skal have gang i en dual iso sensor og noget seriøst HDR.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
benjisan
Medlem

Indlæg af benjisan »

Mike-air skrev:
ons 16. sep 2020 15:05
Ja, det må jeg nok hellere. Men ved du hvordan jeg kan justere det i så fald? Altså, så den selv justerer sig ligesom eks. en compressor..
Du skal vælge at ISO'en står på en fast værdi i kameraet. Den skal netop ikke selv justere det.
Ellers skal du vælge en minimum og maximum ISO værdi -hvis du altså kan det. Jeg ved ikke hvilken drone og/eller kamera det drejer sig om :)

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator

Indlæg af Mike-air »

benjisan skrev:
ons 16. sep 2020 16:10
Mike-air skrev:
ons 16. sep 2020 15:05
Du skal vælge at ISO'en står på en fast værdi i kameraet. Den skal netop ikke selv justere det.
Ellers skal du vælge en minimum og maximum ISO værdi -hvis du altså kan det. Jeg ved ikke hvilken drone og/eller kamera det drejer sig om :)
Mente efterbehandling - altså hvordan jeg gør det der, hvis muligt. Hvad hedder en sådan efterbehandling? hvad skal jeg lede efter/læse op på? :)

Dronen er en DJI Mavic Pro.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator

Indlæg af Morten B »

Ja, altså du er jo ude i decideret restaurering her, det er lidt mere end de fleste standard editorer er gearet til.

Der findes helt sikkert noget software som er designet til det job der, men kunne forestille mig at det er dyrt, og det er ikke noget jeg har erfaring mef. Resultatet bliver nok også ret utilfredsstillende når vi snakker et komprimeret video signal, det er begrænset hvor meget du kan hive ud af det.

Ellers må du jo lave et neutral network der kan lære at gøre det for dig 😁

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator

Indlæg af Morten B »

Måske du kan være heldig med noget de-flicker behandling a'la det her:

https://digitalanarchy.com/Flicker/main.html

Men, det er en høj pris for at fixe en enkelt video.

Medlemsavatar
benjisan
Medlem

Indlæg af benjisan »

Mike-air skrev:
ons 16. sep 2020 16:21
Mente efterbehandling - altså hvordan jeg gør det der, hvis muligt. Hvad hedder en sådan efterbehandling? hvad skal jeg lede efter/læse op på? :)
Ah ok! Sådan en efterbehandling findes så vidt jeg ved ikke. Jeg kender i hvert fald ikke til en exposure "compressor" der kan gøre det du efterspørger.
Jeg tror jeg ville være nødt til at prøve på at keyframe det og gøre det manuelt i redigeringsprogrammet.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator

Indlæg af Mike-air »

Morten B skrev:
ons 16. sep 2020 16:43
Ja, altså du er jo ude i decideret restaurering her, det er lidt mere end de fleste standard editorer er gearet til.
Morten B skrev:
ons 16. sep 2020 16:47
Måske du kan være heldig med noget de-flicker behandling a'la det her:

https://digitalanarchy.com/Flicker/main.html

Men, det er en høj pris for at fixe en enkelt video.
benjisan skrev:
ons 16. sep 2020 16:50
Mike-air skrev:
ons 16. sep 2020 16:21
Ah ok! Sådan en efterbehandling findes så vidt jeg ved ikke. Jeg kender i hvert fald ikke til en exposure "compressor" der kan gøre det du efterspørger.
Jeg tror jeg ville være nødt til at prøve på at keyframe det og gøre det manuelt i redigeringsprogrammet.
Kvaliteten på videoen er jo fin nok, når ikke jeg flytter rundt på dronen for hurtigt (fordi den kører relativ lav fps). Så restaurering vil jeg ikke kalde det, nok nærmere efterbehandling.

Teknisk set kan det løses hvis man gider sidde manuelt og justere hue, gain, contrast osv. Men det er mit liv for kort til :-D Det jeg søger er derfor et plugin eller en funtionalitet hvor programmet selv justerer værdierne ud fra en eller anden reference.

En compressor er jo "adaptiv" og bruger threshold, attack, release osv. som reference til at styre volumen, så ikke man skal sidde manuelt og tegne automation på et track. Det er egentlig bare noget lignende til video jeg fisker efter.

Med mindre jeg har "clippet" signalet i videoen og billedet er helt sort eller hvidt i alle 3 kanaler, så burde det vel være muligt at korrigere til en hvis grad. Men jeg skal prøve at lede lidt selv efter den her unavngivne funktionalitet :lol:

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator

Indlæg af Mike-air »

Morten B skrev:
ons 16. sep 2020 16:43
Ellers må du jo lave et neutral network der kan lære at gøre det for dig 😁
Det er jo egentlig det apple gør i deres foto-app på de nyeste iPhones :-D

Spørgsmålet er så bare om det er pga. deres neural engine, eller det er fordi de har flere sensorer :-P

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Må være svar skyldig, men syntes manualen burde forklare hvor langt interne settings rækker og fungerer

Værd at betragte er også alm "foto-regler", godt med lys, men ikke modlys, samt undgå at arbejde i stærk sol midt på dagen,... det kan brænde selv en stor sensor ud

osv osv
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator

Indlæg af DUBTEMPLE »

Skal du efterarbejde via PP, dybest set fordi du er tvunget til at filme under umulige forhold, er det som oftest bedst at under-eksponere

Prisen er støj, ala iso-støj, hvis det lykkes en at hive noget "pseudo-hdr" ud af en defensiv under-eksponeret optagelse
/Dub

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Cool footage. Jeg har før leget med at fikse noget lignende og det er, som benjisan siger, nok smartest at lave det manuelt hvor du enten crossfader imellem to grades eller automatiserer din eksponering. Jeg kender ikke nogen udbredt metode til at fikse dette automatisk, men igen som benjisan også har sagt, så er det smartest at filme det med manuelt eksponering næste gang. Lyset i scenen statisk men lysmåleren vurderer at lysintensiteten hopper op og ned pga. hvor meget himlen fylder i dit frame - men du er jo mest interesseret i at eksponere jorden korrekt, og det ved en lysmåler ikke.

EDIT: Ved ikke hvor meget man kan indstille kameraet på din drone, men man kan ofte vælge hvordan lysmåleren "ser". Hvis du kan vælge at den skal kigge mere på hvad der sker i nederste halvdel af billedet ville det nok også hjælpe en del næste gang du filmer.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator

Indlæg af DUBTEMPLE »

Har prøvet at google ,.. "NLE plugin simulating HDR" ,.. hvilket er noget i retning af det ønskede ,.. uden held desværre
/Dub

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator

Indlæg af Mike-air »

Tak for gode indspil.

Ved skam godt at mine kamera skills suger max :-D Men hvis man eks. har optaget noget video > 1000 km fra sit hjem, så er det ikke altid lige en option at tage tilbage og lave et nyt take. hehe.

Gode bud mht. HDR og justere hvordan auto-ISO bliver styret. Det vil jeg kigge lidt på inden jeg sætter den op igen. Generelt skylder jeg nok både mig selv og mine omgivelser at sætte mig lidt bedre ind i kamera-settings på min drone.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator

Indlæg af Smittefar »

Der er næsten ingen settings i hele verden, der kan redde et skud, hvor man starter med at filme ned i jorden og slutter med at filme op i himlen. Man kan eksponere manuelt efter himlen, og så kan man lysne jorden i post, men det vil give meget støj på jorden. Der er simpelthen for stor lysforskel til, at det nogensinde bliver rigtig godt.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator

Indlæg af DUBTEMPLE »

Har pløjet manualen lidt ,... der er vist ikke meget at vælge eller ændre under video ud over opløsning

Under still foto er der vist blot nogle færdig-strikkede modes herunder "HDR" som sikkert bare er "on the fly" proccesering, og ikke fil-sæt til PP

Man må nok bare vælge sine kampe, og lære at filme så hensigtsmæssigt som muligt

Jeg syntes på den posetive side at skarphed og stabilisering er fin
/Dub

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator

Indlæg af Mike-air »

Kære venner,

Nu gik spørgsmålet altså på ‘efterbehandling’ :-D jeg har fattet at jeg er en dårlig kameramand og at der er ting der skal forbedres når optagelserne laves. Men det hjælper jo ikke på de videoer som allerede er lavet. Det er dem jeg er interesseret i at gøre noget ved.

Men tak for gode indspil indtil videre. Kunne bare være fedt hvis de næste udelukkende handler om efterbehandling, for det er det jeg er interesseret i.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg har ikke læst alle kommentarene, og også kun lige skæmtet videoen igennem.

Mit bedste bud er at undersøge om dronen fremover kan optage i RAW, som du så kan colorgrade til dine ønsker efterfølgende.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 11 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
benjisan
Medlem

Indlæg af benjisan »

RAW ville klart løse sådan nogle problemer -desværre er det kun meget få droner (og kameraer) der er i stand til at optage i RAW.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator

Indlæg af Smittefar »

Mike, jeg tror ikke, der findes noget efterbehandlingssoftware, der lige nemt kan fikse de problemer. Det er et helt grundliggende problem, når man laver video, hvor belysningen skifter meget.

Man kan godt få det til at se væsentligt bedre ud i Resolve, men jeg tror, man skal ind og manuelt sætte det op, hver gang lyset skifter. Du kan prøve at spørge i den her Resolve gruppe - https://www.facebook.com/groups/DaVinci ... User.Group - der sidder nogen seriøse hajer. Det betyder desværre også, at man nogen gange får nogen hovskisnovski svar på sine spørgsmål, men der er også nogen, der er virkelig flinke til at hjælpe.

Du kan lige prøve at se den her video - jeg har ikke lige tid til at se den selv lige nu, men den lover en løsning på dit problem
https://www.learncolorgrading.com/auto- ... esolve-14/

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator

Indlæg af Mike-air »

Smittefar skrev:
tors 17. sep 2020 11:54
Mike, jeg tror ikke, der findes noget efterbehandlingssoftware, der lige nemt kan fikse de problemer. Det er et helt grundliggende problem, når man laver video, hvor belysningen skifter meget.
Som nævnt tidligere, så bør det rent matematisk være muligt, hvis ikke signalet er clippet ved 0 eller 255, og der er tilstrækkelig FP precision :-P
Smittefar skrev:
tors 17. sep 2020 11:54
Du kan lige prøve at se den her video - jeg har ikke lige tid til at se den selv lige nu, men den lover en løsning på dit problem
https://www.learncolorgrading.com/auto- ... esolve-14/
Spot on, bortset fra at det ikke er lige så automatiseret som eks. en compressor. Men det er absolut doable!

Tak, det burde faktisk løse problemet hvis lige jeg klipper videoen op (hvilket jeg alligevel skal).

Nyt svar