Hald's Blog

Medlemmernes egne blogs om musik, teknik og hverdag.
Forumregler
Kun 1 blog pr. bruger.
Nyt svar
Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3219
Sted: Valby ved Kbh

Re: Hald's Blog

Indlæg af tomcat »

:clap: :arrow: :love: Stort tillykke til jer. Det er altid en glæde og inspiration, når nogen sammen holder fanen højt, og længe
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10824
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

En kort update:

Vi har fået sagt farvel til min morfar der efter nogen tids sygdom ikke kunne mere, og jeg glæder mig over hvor fredeligt og smertefrit det kunne ske. Min lillebror og hans kone var hos ham den nat han sov ind, det må være en dejlig måde at skulle herfra, med nogle der elsker én om sig.

Jeg har lagt syg med influenza over en uge, hoster stadig, er blevet testet, det er ikke Covid, men rimelig nederen og spild af alting!!
Samtidig er 3 af mine venner blevet gift i de sidste par uger, lidt specielt, men også dejligt.
EDIT: De er ikke blevet gift med hinanden, der er altså tale om 3 forskellige brudepar. :lol:

Ja og så kom dagen hvor vi købte en robotstøvsuger, som også kan vaske gulvet. Det blev en Roborock S7, den har kun haft ét forsøg endnu, men vi er ret positive herhjemme, det var bedre end pessimisterne i os havde regnet med.
Senest rettet af Hald man 18. okt 2021 21:16, rettet i alt 1 gang.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Kondolerer, men ja, det er da nok den bedste måde når endelig det skal ske :-)

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2968
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Kondolerer.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10824
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg føler for at lave en update, men ved snart ikke hvordan det skal skrives uden at det lyder som pral...

I juli købte vi på fyn en Passat GTE (plugin-hybrid) og jeg blev ret begejstret for el-delen i den, så konen overtog den, og i denne uge hentede jeg så en E-Golf på sjælland som bliver mit daglige køretøj. Med de brændstofpriser der er gang i for tiden, bliver mit pressede regnskab kun bedre ved at skifte til strøm.

For at holde det lidt relateret, kan jeg fortælle at jeg fik E-golfen med Dynaudio anlæg, det er ikke helt som i gamle dage da jeg selv arbejde med bilstereo, men det er en fornøjelse at have vellyd i bilen igen!

Batterierne i de 2 biler er der ingen grund til at flytte fokus hen på.. *host host*, men de klarer uden problem vores daglige behov, og skal vi på lange ture kan Passaten kører på benzin, eller jeg kan planlægge rute og opladning i E-golfen. Men sikke de kører godt, er virkelig begejstret!
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Tillykke med de nye dytter
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Hald skrev: lør 13. nov 2021 21:51 Jeg føler for at lave en update, men ved snart ikke hvordan det skal skrives uden at det lyder som pral...

I juli købte vi på fyn en Passat GTE (plugin-hybrid) og jeg blev ret begejstret for el-delen i den, så konen overtog den, og i denne uge hentede jeg så en E-Golf på sjælland som bliver mit daglige køretøj. Med de brændstofpriser der er gang i for tiden, bliver mit pressede regnskab kun bedre ved at skifte til strøm.

For at holde det lidt relateret, kan jeg fortælle at jeg fik E-golfen med Dynaudio anlæg, det er ikke helt som i gamle dage da jeg selv arbejde med bilstereo, men det er en fornøjelse at have vellyd i bilen igen!

Batterierne i de 2 biler er der ingen grund til at flytte fokus hen på.. *host host*, men de klarer uden problem vores daglige behov, og skal vi på lange ture kan Passaten kører på benzin, eller jeg kan planlægge rute og opladning i E-golfen. Men sikke de kører godt, er virkelig begejstret!
Stort tillykke Hald! 💪 God nyhed til dig: Tesla åbner supercharger netværket for alle bilmærker inden for de næste par måneder, så der får du endnu flere muligheder for at lade hurtigt (150-250 kw) i hele europa.

Gennemsnitligt er der 50-80 km imellem hver lader:

ABAB49E4-25E3-4BA0-B2F4-15A6D8328D35.jpeg

Og så vil jeg anbefale at du henter plugshare app’en som har stortset alle ladere i verden.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10824
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Smittefar skrev: lør 13. nov 2021 22:07 Tillykke med de nye dytter
Tak :)
Mike-air skrev: lør 13. nov 2021 22:11

Stort tillykke Hald! 💪 God nyhed til dig: Tesla åbner supercharger netværket for alle bilmærker inden for de næste par måneder, så der får du endnu flere muligheder for at lade hurtigt (150-250 kw) i hele europa.

Gennemsnitligt er der 50-80 km imellem hver lader:

Og så vil jeg anbefale at du henter plugshare app’en som har stortset alle ladere i verden.
Tak, jeg har fulgt lidt med i at de tester Tesla supercharger til andre mærker nede i Holland.

Jeg har fået hentet Plugshare, kan også se at den understøtter Apple Carplay. Men skal blive bedre til at planlægge køreturen og kende mit batteri.

Men motorvej trækker meget power ud af batteriet, så skulle lade 2 gange på vej hjem, og begge gange på grænsen (ca. 10 km tilbage), først i Odense og derefter i Vejle, ja og så lande på hjemmeadressen med 10 km tilbage, lidt tæt løb, men erfaring kommer ofte med en pris.

Men for det meste af tiden bliver det heldigvis hjemmeladning. Der kommer over 30 ladere op på arbejdet i nærmeste fremtid, så det bliver nok kun nemmere og nemmere.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Okay, ja det lyder lidt stramt. Kør med eco-mode, og hold dig på 110 istedet for 130, undgå at lave for mange overhalinger, og tjek om du har slået regenerativ bremsning til (jeg ville have den på max i DK, men her oppe er det farligt pga. is og bakker).

Og hvis du vitterligt er ligeglad med hvor sent du kommer hjem :-D så læg dig bag en lastbil/bus: 1) den tager en stor del af luftmodstanden 2) hastigheden på 90 kmt giver dig bedst mulig rækkevidde i de fleste elbiler (ifht. Motorens energi-effektivitet).

Det tyder jo godt så 👍 Men ja, det er super vigtigt at kende sin bils grænser, så man ikke kaster sig ud i et eller andet vandvittigt :-D For eksempel skal du ikke stole 100% på km visningen i bilen, for det afhænger af din kørestil og vejret. Hvis eks. det regner eller er under 5 grader, så er det godt at være pessimistisk i sine estimater.

A better routeplanner er også genial da den tager forhold for vejr og bilmodel:
https://abetterrouteplanner.com/

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10824
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Mike-air skrev: søn 14. nov 2021 00:01 Okay, ja det lyder lidt stramt. Kør med eco-mode, og hold dig på 110 istedet for 130, undgå at lave for mange overhalinger, og tjek om du har slået regenerativ bremsning til (jeg ville have den på max i DK, men her oppe er det farligt pga. is og bakker).

Og hvis du vitterligt er ligeglad med hvor sent du kommer hjem :-D så læg dig bag en lastbil/bus: 1) den tager en stor del af luftmodstanden 2) hastigheden på 90 kmt giver dig bedst mulig rækkevidde i de fleste elbiler (ifht. Motorens energi-effektivitet).

Det tyder jo godt så 👍 Men ja, det er super vigtigt at kende sin bils grænser, så man ikke kaster sig ud i et eller andet vandvittigt :-D For eksempel skal du ikke stole 100% på km visningen i bilen, for det afhænger af din kørestil og vejret. Hvis eks. det regner eller er under 5 grader, så er det godt at være pessimistisk i sine estimater.

A better routeplanner er også genial da den tager forhold for vejr og bilmodel:
https://abetterrouteplanner.com/
Tusind tak for tips!
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Tillykke med bilerne ,.. altid fedt med ny bil

El er jo ubrugeligt for os, som jeg vist allerede har underholdt med

Men kikker på på Vitara og i30 St car som "mild hybrid", ingen ledning, men lidt ekstra moment-juice til trailer og CV gir mening

150 Hk og 250 nM vil være passende
/Dub

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10824
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Vores Passat GTE er også yderst kompetent med traileren, jeg må have ret så meget på krogen, og den har vel 218 Hk at gøre godt med når den kombinere el og dino-juice
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10824
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg er stadig aktiv på Jamkazam og Sonobus, men der er plads til flere musikere derude, kom frisk:

Jamkazam: viewtopic.php?p=711820#p711820
Sonobus: viewtopic.php?f=1&t=82545
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2968
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Spændende koncept - vidste ikke det fandtes.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10824
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Da jeg nu efterhånden er skiftet til MacBook Pro M1 i studiet lykkedes det mig igen i går at installere mit 79GB Spectrasonics Keyscape.. puh hvor det lyder godt!
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10824
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Så gik den ikke længere, jeg har ellers holdt afstand, sprittet og brugt mundbind, vaccineret 3 gange. Men det kræver at andre også er lige så gode til det omkring en, hvilket så ikke har været tilfældet. Jeg håber at det bliver en mild omgang, men jeg er Covid positiv. 😢

Jeg stolede ikke på den kviktest der sagde alt var ok, så en PCR måtte der til, og den fortalte det jeg følte.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Hald skrev: tors 10. feb 2022 06:35 Så gik den ikke længere, jeg har ellers holdt afstand, sprittet og brugt mundbind, vaccineret 3 gange. Men det kræver at andre også er lige så gode til det omkring en, hvilket så ikke har været tilfældet. Jeg håber at det bliver en mild omgang, men jeg er Covid positiv. 😢

Jeg stolede ikke på den kviktest der sagde alt var ok, så en PCR måtte der til, og den fortalte det jeg følte.
God bedring! Om et par dage siger statistikken det er ovre :-)

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1462
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Mike-air skrev: tors 10. feb 2022 08:50
Hald skrev: tors 10. feb 2022 06:35 Så gik den ikke længere, jeg har ellers holdt afstand, sprittet og brugt mundbind, vaccineret 3 gange. Men det kræver at andre også er lige så gode til det omkring en, hvilket så ikke har været tilfældet. Jeg håber at det bliver en mild omgang, men jeg er Covid positiv. 😢

Jeg stolede ikke på den kviktest der sagde alt var ok, så en PCR måtte der til, og den fortalte det jeg følte.
God bedring! Om et par dage siger statistikken det er ovre :-)
Statistik er noget fandens noget. Jeg er ikke syg længere, men jeg bliver stadig hurtigt træt - særligt ved skærmarbejde, og min kondition er et godt stykke vej fra at være tilbage på par. Det tog også mere end en uge, hvor jeg var mere eller mindre uarbejdsdygtig.
--
Robert

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Pastorius skrev: tors 10. feb 2022 09:12
Mike-air skrev: tors 10. feb 2022 08:50
Hald skrev: tors 10. feb 2022 06:35 Så gik den ikke længere, jeg har ellers holdt afstand, sprittet og brugt mundbind, vaccineret 3 gange. Men det kræver at andre også er lige så gode til det omkring en, hvilket så ikke har været tilfældet. Jeg håber at det bliver en mild omgang, men jeg er Covid positiv. 😢

Jeg stolede ikke på den kviktest der sagde alt var ok, så en PCR måtte der til, og den fortalte det jeg følte.
God bedring! Om et par dage siger statistikken det er ovre :-)
Statistik er noget fandens noget. Jeg er ikke syg længere, men jeg bliver stadig hurtigt træt - særligt ved skærmarbejde, og min kondition er et godt stykke vej fra at være tilbage på par. Det tog også mere end en uge, hvor jeg var mere eller mindre uarbejdsdygtig.
Statistik er noget fantastisk noget! Tiden man er syg er formentlig eksponentielt fordelt, og med andre ord så vil gennemsnittet i befolkningen ikke være så uheldig som dig. Chancen er der for at Hald oplever det samme, men den er heldigvis for ham mindre end et mildt forløb. Jeg har iøvrigt hørt at netflix skulle hjælpe.

Når det så er sagt, så ærger det mig, og jeg håber du får vind i sejlene og kommer så hurtigt som muligt tilbage til normalen :-)

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1462
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Mike-air skrev: tors 10. feb 2022 09:22
Pastorius skrev: tors 10. feb 2022 09:12
Mike-air skrev: tors 10. feb 2022 08:50
God bedring! Om et par dage siger statistikken det er ovre :-)
Statistik er noget fandens noget. Jeg er ikke syg længere, men jeg bliver stadig hurtigt træt - særligt ved skærmarbejde, og min kondition er et godt stykke vej fra at være tilbage på par. Det tog også mere end en uge, hvor jeg var mere eller mindre uarbejdsdygtig.
Statistik er noget fantastisk noget! Tiden man er syg er formentlig eksponentielt fordelt, og med andre ord så vil gennemsnittet i befolkningen ikke være så uheldig som dig. Chancen er der for at Hald oplever det samme, men den er heldigvis for ham mindre end et mildt forløb. Jeg har iøvrigt hørt at netflix skulle hjælpe.

Når det så er sagt, så ærger det mig, og jeg håber du får vind i sejlene og kommer så hurtigt som muligt tilbage til normalen :-)
En ting er det at være syg - og nogle har da også et mildt forløb, men det der med at det er bare er ligesom en influenza holder ikke.

I forbindelse med idræt er der nogle ret stramme restriktioner - som desværre ikke er bredt kendte i offentligheden. 2-4% af de Coronaramte, bliver også ramt af hjertebetændelse. Den går som regel også over af sig selv, men i forbindelse med idræt kan det blive alvorligt, hvis man starter for hårdt op. I de idrætsgrene der tager det her seriøst, bliver der tjekket for Hjertebetændelse og noget lungeværk også, inden atleterne bliver frigivet til aktivitet. I lidt mindre professionel sammenhæng bør man følge anbefalingerne her. Jeg tænkte at det nok kun var noget gammelt noget der ikke gjaldt Omikron, så jeg kontaktede dem og spurgte. Svaret er at anbefalingerne som minimum gælder til den anden side af sommerferien 2022, hvor de vil revurdere dem igen. De har revurderet dem for nylig.

https://sportsmedicin.dk/retur-til-spor ... comment-26
--
Robert

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Hald skrev: tors 10. feb 2022 06:35 Så gik den ikke længere, jeg har ellers holdt afstand, sprittet og brugt mundbind, vaccineret 3 gange. Men det kræver at andre også er lige så gode til det omkring en, hvilket så ikke har været tilfældet. Jeg håber at det bliver en mild omgang, men jeg er Covid positiv. 😢

Jeg stolede ikke på den kviktest der sagde alt var ok, så en PCR måtte der til, og den fortalte det jeg følte.

Ingen drama, svag forkølelse nu, for de fleste, præcis som mange andre vira, vær glad for noget naturligt antistof istedet for det kemiske sprøjt, vi skal sikkert alle smittes, måske flere gange, til fælles bedste, så vær glad, og lad være at give andre 'skylden" 😉
Senest rettet af DUBTEMPLE tors 10. feb 2022 10:09, rettet i alt 1 gang.
/Dub

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Pastorius skrev: tors 10. feb 2022 09:47
Mike-air skrev: tors 10. feb 2022 09:22
Pastorius skrev: tors 10. feb 2022 09:12

Statistik er noget fandens noget. Jeg er ikke syg længere, men jeg bliver stadig hurtigt træt - særligt ved skærmarbejde, og min kondition er et godt stykke vej fra at være tilbage på par. Det tog også mere end en uge, hvor jeg var mere eller mindre uarbejdsdygtig.
Statistik er noget fantastisk noget! Tiden man er syg er formentlig eksponentielt fordelt, og med andre ord så vil gennemsnittet i befolkningen ikke være så uheldig som dig. Chancen er der for at Hald oplever det samme, men den er heldigvis for ham mindre end et mildt forløb. Jeg har iøvrigt hørt at netflix skulle hjælpe.

Når det så er sagt, så ærger det mig, og jeg håber du får vind i sejlene og kommer så hurtigt som muligt tilbage til normalen :-)
En ting er det at være syg - og nogle har da også et mildt forløb, men det der med at det er bare er ligesom en influenza holder ikke.

I forbindelse med idræt er der nogle ret stramme restriktioner - som desværre ikke er bredt kendte i offentligheden. 2-4% af de Coronaramte, bliver også ramt af hjertebetændelse. Den går som regel også over af sig selv, men i forbindelse med idræt kan det blive alvorligt, hvis man starter for hårdt op. I de idrætsgrene der tager det her seriøst, bliver der tjekket for Hjertebetændelse og noget lungeværk også, inden atleterne bliver frigivet til aktivitet. I lidt mindre professionel sammenhæng bør man følge anbefalingerne her. Jeg tænkte at det nok kun var noget gammelt noget der ikke gjaldt Omikron, så jeg kontaktede dem og spurgte. Svaret er at anbefalingerne som minimum gælder til den anden side af sommerferien 2022, hvor de vil revurdere dem igen. De har revurderet dem for nylig.

https://sportsmedicin.dk/retur-til-spor ... comment-26
Dude. Det hjælper ikke noget du maler fanden på væggen: hald ER syg, og så er det sidste han har brug for at høre hvor slemt det kan:roll:

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10824
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg er i sengen på anden dag med voldsom hoste, snot/slim, hovedpine, føler at jeg har nedsat smag og lugtesans, feber og drænet for energi.

Så mandeinfluenza er måske ikke helt ved siden af. Hader at have tid men ingen overskud, som at stå med en million kr i en øde ørken hvor de ikke har værdi, og hvor en flaske vand kan være mere værd. 🙄
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1462
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Mike-air skrev: tors 10. feb 2022 10:04 Dude. Det hjælper ikke noget du maler fanden på væggen: hald ER syg, og så er det sidste han har brug for at høre hvor slemt det kan:roll:
Pointen er vel at det ikke behøver at gå værre end at det er irriterende, hvis man tager sine forholdsregler, men jeg havde nu også misset at vi skrev i hans tråd og ikke i Coronatråden - beklager.

...og jeg kan jo tage fejl, men det er ikke mit indtryk at @Hald er seriøs eliteidrætsmand ;)
--
Robert

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10824
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Pastorius skrev: tors 10. feb 2022 11:27
...og jeg kan jo tage fejl, men det er ikke mit indtryk at @Hald er seriøs eliteidrætsmand ;)
Virker som tid til en selfie... som svarer på de smule tvivl der kunne være...
6D8C2827-44AC-4AC1-B84F-001E86B145ED_1_102_o.jpeg
6D8C2827-44AC-4AC1-B84F-001E86B145ED_1_102_o.jpeg (826.48 KiB) Vist 1909 gange
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Nyt svar