Mortens Blog om intonation – en lidt anderledes en

Medlemmernes egne blogs om musik, teknik og hverdag.
Forumregler
Kun 1 blog pr. bruger.
Nyt svar
Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Mortens Blog om intonation – en lidt anderledes en

Indlæg af Graceville »

10-10-2014
Jeg har længe villet dele noget med jer som handler om intonation. Jeg synes det vil være mest passende at lave et blogindlæg, da jeg absolut har mange iagttagelser og spørgsmål, både til jer og til processen.

For tiden går jeg meget op i intonation som en daglig øvelse. Jeg synger solmisation over Melodia-bogen (klasse-konser kender den sikkert, den findes også som pdf på nettet), en ret god samling af bladsangsøvelser som bliver sværere og sværere for hvert afsnit. Hvert andet afsnit er tostemmigt, hvilket også er ret fedt.

Jeg bruger Logic X's flex pitch til visuelt at se, om jeg synger rent. Vi er inden for det auditivt acceptable for de fleste, men alligevel, mit mål for hver øvelse er, at intonationen ikke må afvige mere end 50 på hver side af midterlinjen. Det var det ihvertfald i starten, indtil jeg testede med et klaver, og opdagede, at flex pitch ikke tager højde for tempereret stemning, det er ihvertfald min foreløbige teori. Klaverets toner ligger i reglen fordelt over midterlinjen. En mundharmonika ligger ret tæt på midterlinjen med mindre man bender, og jeg som sanger ligger ret random, især når jeg ikke har så meget kropskontakt og mit fa (kvarten) er næsten altid for høj i forhold til de andre toner.

Jeg har lagt mærke til, at når man bruger 'set all to perfect pitch', så er det altså ikke helt perfekt, noget er faktisk værre end før.

På det sidste er jeg begyndt at blive vildt irriteret over folk der synger falsk, og det er ulempen ved det. Gode venners første plade eller musik fra før auto-tune eller autotune brugt forkert (ikke som effekt).

Min sidste iagttagelse er ret vild. Jeg synger betydeligt renere når jeg sidder eller står med en guitar. Faktisk skal jeg kun synge en øvelse en enkelt gang for at konstatere, at den ligger mere end inden for mit krav og i samme område som klaveret. Jeg bruger en fender s. som ikke er sat til, og jeg spiller ikke med på optagelserne, jeg har den bare på. Der er en kæmpe forskel – åbenbart.
jeg forestiller mig, at jeg skal sørge for at have en guitar på mig altid når jeg optager vokal. Det er min teori, at den er blevet en slags comfortzone hvor jeg har nemmere ved at få kontakt til hele stemmeapparatet.

Kom gerne med gode råd til mit projekt + hvad der må være af meninger om det ift metoden.

Kan I bruge det til noget ift at have vokaler i studiet?

Jeg vil gerne uploade skærmbilleder af pitch for klaver, mundharmonika og min vokal, det bliver dog ikke i dag.

Cheers!
Morten
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Hejsa Morten
Spændende med en ny blog, selvom det ligger temmelig langt fra hvad jeg normalt arbejder med, men man kan jo altid blive klogere. :)

Angående software-tunere, så kan du måske også bruge den gratis Native Instruments Guitar Rig Player, der er en indbygget en. Den er nok ikke ligeså visuel som Logics Flex-ting, men omvendt får du også bare en ren udlæsning af semitone og cent.
Selv bruger jeg Cubases egen tuner, når jeg skal tune samples eller kicks/bass'er o.l.

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Jo tak :)


Ja, har overvejet at bruge andre apps osv. Ideen kom også i forbindelse med, at der er kommet en ny dansk app på markedet som bl.a. kan vise det samme. Hvor anvendeligt det er, ved jeg ikke.

Jeg vil helst undgå at autotune noget, ihvertfald på min egen vokal, skal ikke kunne sige hvad andre synes jeg burde, haha. Man burde kunne synge rent, og synger man ikke rent, kunne det tyde på sangtekniske problemer (støtte, etc.). Det er sjældent man hører nogen med en god stemmekvalitet intonere helt i skoven.

Cheers!
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Aah, undskyld hvis ikke det fremgik ordentligt først. Når jeg skriver tunere mener jeg bare udlæsning af toner, ligesom en guitar-tuner pedal o.l., ikke autotune eller melodyne eller lignende.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Jeg forstår ikke helt, hvorfor man skal kunne indstille toner til 'perfect pitch', da dette er en evne, et menneske besidder, der kan identificere givne toner.

Logic kan indstilles til, hvilken stemning man ønsker. Det har endda en funktion, der tager højde for akkordernes grundtoner, så de store tertser fx bliver en smule lysere. Én tone kan for så vidt kun stemme i forhold til andre toner. Én tone vil altid stemme med sig selv. Det er ikke noget, jeg mener, man bør måle sig frem til, men prøve at synge den samme tone som terts på en akkord, for derefter at skifte så tonen man synger bliver septim eller sekst. På den måde kan man fornemme, hvad sammenhængen gør ved intonationen.

At du er begyndt at irritere dig over andre, der synger falsk, er kun godt. Det betyder, du er meget opmærksom på det, og dine ører er indstillet til det. Efter noget tid, vil du ikke være generet over det, da du hviler i teknikken.
skriver noder

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Hej Bryla

"Set all to perfect pitch" er en funktion i Logic som - som jeg har forstået det - retter alle toner ind til en bestemt individuel frekvens (?), ej at forveksle folk med (medfødt) perfect pitch = evnen til på et hvert givent tidspunkt at producere eller genkende en specifik tone, eks. A = 440 Hz.

Hvad hedder den funktion i Logic du nævner? Jeg har været lidt i tvivl om, hvorvidt det er den reelle stemning der vises. Jo jeg er godt klar over det ikke er helt hensigtsmæssigt, men jeg er også nysgerrig for at finde ud af, hvad Logic mener med eks. perfect pitch og hvilke kriterier de opererer med.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Nyt svar