Holgers Blog

Medlemmernes egne blogs om musik, teknik og hverdag.
Forumregler
Kun 1 blog pr. bruger.
Nyt svar
Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37635
Sted: Fyn

Re: Holgers Blog

Indlæg af Holger »

I know. Som hypokonder er det altid nederen.

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1462
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Holger skrev: søn 30. aug 2020 00:24 I know. Som hypokonder er det altid nederen.
Kan man ikke sige det også er en sygdom, så har man altid ret!
--
Robert

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37635
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Just præcis, tak for tippet

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Ha ha ha, snedigt! 😅

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Morten B skrev: lør 29. aug 2020 23:04Antiklimaks.
Jeg blev engang smittet med antiklimaks. Det var ret skuffende.

*finder selv ud*

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

AvS skrev: man 31. aug 2020 17:56
Morten B skrev: lør 29. aug 2020 23:04Antiklimaks.
Jeg blev engang smittet med antiklimaks. Det var ret skuffende.

*finder selv ud*
Billede

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1462
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Jeg tager aldrig fejl. Jeg troede engang at jeg tog fejl, men det viste sig at være forkert....

(sorry, det er vist ved at stikke af)
--
Robert

Medlemsavatar
kplinc
Forum Donator
Indlæg: 310
Sted: Espergærde

Indlæg af kplinc »

Kære Holger -jeg håber, du har det bedre.
Spørgsmål: Hvad er det, du synes, der er så godt ved Kotelnikov ? Jeg synes, den er tør som en Californisk pinewood -lægger alt naturligt rum og glitrende sibilianter totalt dødt, i modsærning til Unisum- som virkelig går neutralt ind og enhancer og får ting til at shine...
Lavede noget med en ung mskinstormer og hans sagde -med ungdommelig arrogance-at det synes folk over 40 -altså at vi synes, det lyder for tørt....men Dua Lipa /Gaga/ Ariana Grande/The Weekend lyder altså ikke sådan...er det bare dansk mode at det skal være 'under dynen' tørt?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37635
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Først må vi definere hvad du mener med "tør", men baseret på din forklaring, så lyder det mest om, at Kotelnikov ikke hiver så hurtigt op i releasen. Det holder nemlig rumklang, ambience og haler lidt mere tilbage generelt.

Det skydes at Kotelnikov har flere mere eller mindre automatiske releasepåvirkninger kørende, herunder et dual release system samt en slags skjult frekvensbestemt auto-hold for RMS delen.

Derudover er Kontelikov'ens ulineære modes ikke nær så aggressive som fx i Waves Renaissance, så selv i disse modes er den mere tilbageholdende med releasen.

Sibilans burde det ikke påvirke nævneværdigt i sig selv (med mindre du bruger en FDR kurve), men det kan sagtens være en konsekvens i nogle tilfælde selv med en flad kurve, men det er mere tilfældigt end by design.

Grundlæggende kan denne måde at opføre sig på være nyttig i en masteringsituation, hvor man ofte ikke ønsker at hive haler, rumklang og andet snask for meget eller hurtigt op.

I en mix-situation på enkelte kanaler kunne den falde noget mere til jorden, men det kommer jo an på formålet.

Unisum til sammenligning kan gøre mere eller mindre det samme som Kotelnikov, men i Unisum har man derimod mulighed for at regulere disse ting i detaljer, også i en retning som Kotelnikov slet ikke teknisk kan.

Nu skriver du at Unisum er "neutral" og "enhancer" i samme sætning, og det er jo som bekendt modsætninger. Så min konklusion er, at du bare bedre kan lide Unisum til dit formål eller din smag.

Men det er du ikke ene om, at kunne.

Efter Unisum kom ud (jeg har dog haft den lang tid før, da jeg var beta-tester og har lavet presets), så har Unisum virtuelt erstattet Kotelnikov i mine nye sessions, så du er ikke ene om at foretrække Unisum.

Det gør ikke Kotelnikov dårlig, den er bare mindre alsidig, selvom den har pioneret et par fede features. Har du set min Gear Grotto video om Kotelnikov?

For mig er Unisum tæt på den ultimative øde-ø compressor, men den kræver en del viden eller at man er villig til at eksperimentere lidt, bl.a. med presets, for at kunne bruge den makismalt versatilt.

Jeg kan dog godt forstå hvis Unisum overvælder eller irriterer nogle, da den ikke kan siges at være specielt intuitiv.

Medlemsavatar
kplinc
Forum Donator
Indlæg: 310
Sted: Espergærde

Indlæg af kplinc »

yup -har set din Gear Grotto-meget informativt og gennemnørdet. Når jeg mener tør, er det ganske rigtig fordi den dræber alle haler-som du skriver. Det er self smag og behag, men de haler jeg ikke ønsker- fader jeg i mixet, resten er med fordi de giver lidt 'liv' (læs live sesh feel). Og så virker det ikke -ihvertfald for mig- at Kotelnikov'en dræber de haler, jeg synes er fede at have med. Altså haledræbning= tør/enveloped- i min lille ordbog. Når jeg bruger enhancer og neutral, er det self en selvmodsigelse i dit præcise producer lingo. Det jeg mente er, at Unisum hæver mixet qva gain, men samtidig gør det uden at 'misfarve' fx dræbe haler. Derudover synes jeg, den er dejlig nem at have med at gøre, næsten ligegyldigt hvad man gør, så lyder det fedt. Og du har jo fundet din haledræber med dit preset på ratio 20:1 .... 8-)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37635
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Tak :-)

Det eneste preset jeg har lavet med 20:1 er det der Wide M/S preset. Det hiver faktisk haler/rum helt vildt op fordi det kører parallelt og har meget kort release. Meget vådt og bredt kan man sige...

Prøv det, prøv det - som tamponreklamen sagde i 80'erne, bortset fra at det altså ikke holder tørt denne gang.

Medlemsavatar
kplinc
Forum Donator
Indlæg: 310
Sted: Espergærde

Indlæg af kplinc »

:-D

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37635
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Husk DPA/KODA ansøgelsefrist for uddannelse er d. 24. juni kl. 23.59

Åbner én måned før frist.

Når nu man gerne vil på kursus hos fx Holger... ;-) Mener de støtter det fulde beløb eller op til 80% (afhængig af hvor man søger) og stort set alle der søger plejer at få.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37635
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Helt nyt website, delvist baseret på gamle noter efter datacenterbranden hos OVH:

Vantinge By - En blog om at flytte på landet
https://vantingeby.dk/

Medlemsavatar
Hald  
Forum Donator
Indlæg: 10825
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Holger skrev: tirs 4. maj 2021 08:28 Helt nyt website, delvist baseret på gamle noter efter datacenterbranden hos OVH:

Vantinge By - En blog om at flytte på landet
https://vantingeby.dk/
Den er blevet fin... igen.. :)
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37635
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Tak, brugte et bedre tema denne gang. Nok det bedste WP tema jeg kender, United Themes Brooklyn.

Har også fået genskabt https://soundclass.dk - hvis nogen leder efter kurser eller undervisning i Logic Pro X, lydteknik, mixing, mastering, m.v..

Hvilket minder mig om den gamle joke:

En SEO-ekspert går ind i en bar, sportsbar, pub, café, restaurant, spisested...

Har brugt en blanding af noter, ældre lokale delvise backups, Wayback Machine, Messenger-samtaler, o.a.

Det har vel taget et par ugers arbejder indtil videre. Mangler stadig https://hitkitsamples.com

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2968
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Holger skrev: tirs 4. maj 2021 08:28 Helt nyt website, delvist baseret på gamle noter efter datacenterbranden hos OVH:

Vantinge By - En blog om at flytte på landet
https://vantingeby.dk/

Fin blog. :thumbup:

Men var der ikke noget med, at du har pollenallergi? Hvordan klarer du så livet på landet...?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37635
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg er lagt fuldstændig ned ca. 14 dage om året når birk kommer, men det er nu ikke så meget værre herude end i byen. Det flyver alle fecking vegne i Danmark.

Fordelen på landet er, at pollen falder til ro omkring midnat når det bliver køligt, men det gør det ikke i byerne fordi asfalt og huse holder på varmen.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2968
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Ja birken flyver meget langt... nogle hævder, at de sagtens kan flyve flere tusinde kilometer.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Holger skrev: tirs 4. maj 2021 09:36 Jeg er lagt fuldstændig ned ca. 14 dage om året når birk kommer, men det er nu ikke så meget værre herude end i byen. Det flyver alle fecking vegne i Danmark.

Fordelen på landet er, at pollen falder til ro omkring midnat når det bliver køligt, men det gør det ikke i byerne fordi asfalt og huse holder på varmen.
Har du prøvet hypnose? No kidding! Specielt i grelle tilfælde kan det potentielt være effektivt. Resultatet afhænger selvfølgelig af mange faktorer, men det er mere eller mindre risiko fri behandling, så længe man ikke går ved Ali Hamann eller lignende.

Edit: Det kræver selvfølgelig at man er hypnotiserbar, hvilket jeg ikke rigtig selv er.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37635
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Hypnose er selvsuggestion, dvs. det fungerer kun hvis man vælger at tro på det - hvilket immervæk kræver lav intelligens og/eller meget høj autoritetstro, hvilket efter min mening er to side af samme sag.

Det er derfor alle i hypnoseshows er screenet meget grundigt for hvor autoritetstro de er.

Allergi i sig selv er ikke psykosomatisk, så hypnose kan ikke hjælpe på de fysiske reaktioner, dvs. øjne der løber, næsen der stopper til, astma, hud der bobler, osv.

Men selvfølgelig kunne hypnose hjælpe på hvordan det føles, altså man kunne slappe mere af, hvilket måske kunne reducere de værste symptomer.

Jeg tror den eneste løsning er immunterapi, så det vil jeg snart søge om hos en allergolog.

Medlemsavatar
Tektoo
Medlem
Indlæg: 56
Sted: København

Indlæg af Tektoo »

Keto / bulletproof diet har dæmpet min allergi 80-90%. Den er der stadig men nu blot et nyse anfald af og til. Før var det timer af kløende øjne og snot.

Ellers så se på https://www.alk.dk/ - Alk Abello har gang i en allergi vaccine - måske det samme konsept som immunterapi

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3219
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Den dér Vantinge-side –– øj, hvor er den fin. Har ikke læst den før.
I sælger flyt-ud eksemplarisk godt. Okay, jeg er også modtagelig i forvejen.
Alligevel –– top fin side.

____
den lille påmindelse om medicin, der bør tages regelmæssigt profylaktisk, mod malaria , fnis :-D
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37635
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Heh heh, tak og godt spottet.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37635
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Tektoo skrev: tirs 4. maj 2021 12:34 Ellers så se på https://www.alk.dk/ - Alk Abello har gang i en allergi vaccine - måske det samme konsept som immunterapi
Yup, same thing!

Nyt svar