Holgers Blog

Medlemmernes egne blogs om musik, teknik og hverdag.
Forumregler
Kun 1 blog pr. bruger.
Nyt svar
Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Sted: Hørsholm

Re: Holgers Blog

Indlæg af Christoffer I. N. »

Holger skrev: søn 10. mar 2024 20:06
Christoffer I. N. skrev: lør 18. nov 2023 01:12 Hey Holger, håber det er OK at stille spørgsmålet her på din blog, istedet for at lave en meget specifik tråd, til noget der ikke burde være det store i..

Nu jeg vil til at dyppe tæerne i linear phase EQ'ing i Pro-Q 3, hvilken mode skal jeg så vælge? Den defaulter til Medium, der er en under og en 3-4 over..

Ifølge manualen ligner det nærmest kun, at Medium og High giver mening til almindelig brug. - Almindelig brug for mig er også 4 stakkede bells med max Q og 30dB cut pr. bell, i natural phase.... - Det var nok ikke den slags jeg ville bruge linear phase til... Det er primært parallel filtrering, eller når jeg vil dæmpe noget en smule med en shelf, uden at høre fasedrejet.

Om Maximum står der possible pre-echo problems. Kan man af det udlede, at jo "højere" linear phase mode man vælger, jo mere pre-ringing vil der være?
Jeg kan sagtens finde på at compresse 20-40dB, så pre-ringing er bestemt også værd at tage højde for, for mig.

Og hvad bruger du eventuelt selv af linear phase mode(s)?
Hey Christoffer

Missede den her.

Jeg kan slet ikke køre den maximale uden problemer, så den undgår jeg. Har ikke testet for nylig, men jeg mener PDC'en er ude af sync ved max setting (i Logic i hvert fald).

Oplever ikke at der er væsentlig hørbar forskel for mig, så jeg bruger bare Medium i FIR mode/lineær mode, selvom jeg bruger det ret sjældent.

Tak for opfølgning! :)
Min Youtube-kanal med elektronisk Ambient, og tutorials
-
Jeg er betatester for BABY Audio & Denise Audio.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

screenshot.jpg
screenshot.jpg (423.65 KiB) Vist 1473 gange
#1 i DK

Ankerstjerne x Daniel Schulz x Panamah - Børn Af Natten (Hola Bonita) stem-masteret her af undertegnede.

I øvrigt et nummer jeg gennemgik i detaljer med mit Sonic College masteringhold lige da det kom ud for et par måneder siden, så dejligt at se det gå #1 nu.

Holdet fik det som opgave at lave stem-mastering af nummeret, så gennemlyttede vi sammen alle deres bud dagen efter og slutteligt gennemgik vi hvad jeg havde gjort i min stem-master.

Også #1 i USA sidste uge på iTunes pop chart med NKOTB - Still Kids albummet, stereomasteret her.

Medlemsavatar
danstanley
Medlem
Sted: Frederikshavn

Indlæg af danstanley »

Sådaaan. Godt gået
https://24bit.dk - Cockos Reaper - Ableton Live 12 - Logic Pro X - macOS Sequoia - Mac Mini M2 PRO - Dolby Atmos

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

:thumbup:
/Dub

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Tillykke :-)
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Sonoma 14.5. Logic 11.0.1
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

Tak, never gets old.

Det - og at konen lige var kommet hjem fra operatur i Berlin - blev fejret med Chardonnay, Merlot og branderten sluttet af med god Junmai sake ved midnatstid.

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator

Indlæg af tomcat »

Lyder ret lex 👌

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

Nu skal det jo ikke kun handle om hitlisteplaceringer, så jeg vil også gerne anbefale Lars Bork Andersens to album, som jeg har masteret:

Alchemical Harmony (soundtracket til Alchemist restauranten)
https://music.apple.com/dk/album/alchem ... 1713457992

og det helt nye album

A Twilight Beginning
https://music.apple.com/dk/album/a-twil ... 1745909331
Screenshot 2024-06-02 at 11.49.15.png
Screenshot 2024-06-02 at 11.49.15.png (414.85 KiB) Vist 1325 gange

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Fedt - Lars er en af mine tidligere højskoleelever, og blandt de første der blev optaget på kons i Ålborg, på den uddannelse hvor jeg var med til at lave studieplanen. Dælme en god og dygtig fyr!
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

Screenshot 2024-07-04 at 17.54.37.png
Screenshot 2024-07-04 at 17.54.37.png (4 MiB) Vist 1162 gange
Jeg har til Tone Proejcts Unsium lavet en emu af Foote Control Systems P3S ME Class A stereo mastering compressor.

Specifikt når P3S kører i RMS mode uden manuel attack/release (=auto) og blot skal nappe mellem 0.25 og 1.5 dB GR.

En one-trick pony indstilling til denne dejlige master comp.

Det er ligeledes et idiot-preset til Unisum; smæk det på mixet, hiv lidt i threshold og win.

Måske lidt make-up gain hvis du vil, tilsvarende mængden af vedvarende comp (fx 1 dB).

Hvad gør det ved lyden?

Lidt mere smæk i form af små punchy medium transienter og en smule efterfølgende kropkontrol. Det bedste af begge verdener.

Gør desuden at mixet ofte kan tåle limiting bedre uden helt så stort tab af punch, fordi P3S presettet både kontrollerer kroppen og kompenserer i punchet inden.

Marginalt mere stereo pga. M/S matrix (95/5), som emulerer den ekstra bredde fra hardwaren.

Presettet er system-/format-agnostisk og ædes af Unisums egen presetloader, ikke din DAWs.

Tænker presettet kommer med i en fremtidig Unisum update.
Vedhæftede filer
Master - Redfoot Auto RMS [HL].unisum.zip
(1.02 KiB) Downloadet 28 gange

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

Pitbull x Bon Jovi kom forbi studiet i går (altså bare tracket, ikke dem fysisk!). Once in a life time combo :dollargrin: og selvfølgelig sjovt/dejligt de betroede det track til mig.

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator

Indlæg af tomcat »

Lidt spændende. Han er dygtig til at finde nye rastepladser, hr. Pitbull.

Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator
Sted: Hørsholm

Indlæg af Rosenfeldt »

Holger skrev: tors 18. jul 2024 08:29 Pitbull x Bon Jovi kom forbi studiet i går (altså bare tracket, ikke dem fysisk!). Once in a life time combo :dollargrin: og selvfølgelig sjovt/dejligt de betroede det track til mig.
Fedt! Du tager både superstars og amatører som undertegnede - gennem maskineriet på farmen. 💪🏼😁

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

Stille og rolig blær:

Rekordomsætning i biksen i over tyve år. Føles ikke sådan, men en skilsmisse har det med at stjæle fokus (og penge).

Derudover er Medina - Que Sera kåret som mest populære musikvideo i Sverige i 2024, masteret her.

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator

Indlæg af tomcat »

Rekordomsætning, tillykke 👍 .Lys i mørket.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

Jadak :-), Jeg får dog brug for det mere end nogensinde. Det har kostet mig mange millioner at blive skilt :-/ Penge er ikke alt, men når ens "pension" ryger, så er det stof til eftertanke.

Anyway, nok brok - jeg har levet bedre og lever fortsat bedre end de fleste på den front. Elsker mit arbejde.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Holger skrev: tirs 3. dec 2024 18:43 …. jeg har levet bedre og lever fortsat bedre end de fleste på den front. Elsker mit arbejde.
❤️ Det er sundt at se det i det perspektiv 😊

Man ser ikke altid det pæne længere, men bemærker ofte kun den lille bule eller ridsen i lakken.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 15 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

Yup, klassisk.

Men jeg hæfter mig ved (udover de små daglige dejlige ting), at jeg reelt har levet som en luksus-pensionist i det meste af mit voksne liv.

Ganske få timers arbejder - relativt set - og masser af "hobby", fritid og rejser.

Hvis de næste 30 år bliver lidt anderledes, så klarer jeg også det :)
Hald skrev: tirs 3. dec 2024 19:25 ❤️ Det er sundt at se det i det perspektiv 😊
En anden fed ting med alderen er, at jeg har fået mere om ikke tro i den klassisk religiøse forstand, så i hvert fald en følelse af at tingene sker af en årsag og at jeg med lidt god vilje kan tappe ind i en god strøm ved ikke kan kæmpe i mod.

Jeg har fået lidt for mange tegn "fra oven" til at jeg kan ignorere det efterhånden.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator

Indlæg af Mr. Soundman »

Holger skrev: tirs 3. dec 2024 20:56 Jeg har fået lidt for mange tegn "fra oven" til at jeg kan ignorere det efterhånden.

Kan du have oplevet det, som de kalder synchronicities ? Det er et sammenfald af hændelser, som på den ene side forekommer som et meget usandsynligt sammentræf, men på den anden side virker relateret i mening... Det var noget, som Carl Jung var meget optaget af.
Synchronicity ... events that coincide in time and appear meaningfully related, yet lack a discoverable causal connection.
[https://en.wikipedia.org/wiki/Synchronicity]

- Never believe anything until it has been officially denied
- Science advances one funeral at a time

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator

Indlæg af tomcat »

Holger skrev: tirs 3. dec 2024 18:43 Penge er ikke alt, men når ens "pension" ryger, så er det stof til eftertanke.

Anyway, nok brok - jeg har levet bedre og lever fortsat bedre end de fleste på den front. Elsker mit arbejde.
Det er nok den bedste /mindst ringe holdning. Og at du elsker dit arbejde er jo det pure guld :) –– ellers ville alting nok være lidt sur røv.

Jeg selv er blevet bedre til at holde øje med min indstilling. Det er nemt at finde nogen at sammenligne med, som har bedre kår end mig. Men jeg har over tid arbejdet mig frem til nogle omstændigheder, som er langt bedre, end hvad jeg havde tidligere. Dén vinkel er på alle måder bedre 8-)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

Mr. Soundman skrev: tirs 3. dec 2024 21:58
Holger skrev: tirs 3. dec 2024 20:56 Jeg har fået lidt for mange tegn "fra oven" til at jeg kan ignorere det efterhånden.

Kan du have oplevet det, som de kalder synchronicities ? Det er et sammenfald af hændelser, som på den ene side forekommer som et meget usandsynligt sammentræf, men på den anden side virker relateret i mening... Det var noget, som Carl Jung var meget optaget af.
Synchronicity ... events that coincide in time and appear meaningfully related, yet lack a discoverable causal connection.
[https://en.wikipedia.org/wiki/Synchronicity]
Ja. Og nogle kraftige energibølger fra oven - føles elektrisk nærmest.

Men jeg havde også en vild nærdødsoplevelse med “gud”, da jeg fik hjertestop og blev genoplivet som teenager. Amerikansk talkshow style, altså med guds stemme, tunnel af lys, og “det er ikke din tid endnu!” Osv.

Hjernen er vild. Eller en højere kraft er vild ;-)

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator

Indlæg af Mr. Soundman »

Holger skrev: tirs 3. dec 2024 22:35 Men jeg havde også en vild nærdødsoplevelse med “gud”, da jeg fik hjertestop og blev genoplivet som teenager. Amerikansk talkshow style, altså med guds stemme, tunnel af lys, og “det er ikke din tid endnu!” Osv.

Havde du "life review"?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

Nej, bare suget ud i universet, tunnel af lys, varm følelse og en kæmpe buldrende stemme der sagde mit navn og at det ikke var min tid endnu.

Derefter blam suget tilbage i sengen mens tre sygeplejersker og en læge skrege og hamrede hjertemassage og forgæves prøvede at give mig ilt.

Min far var der i øvrigt, men kan huske glimt.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator

Indlæg af Mr. Soundman »

Holger skrev: tirs 3. dec 2024 22:35 ... Hjernen er vild. Eller en højere kraft er vild ;-)

Med hensyn til om det bare er hjernen der spiller én et puds, eller om der er mere i det end som så...

Altså der er jo nogle af de klassiske elementer af nærdødsoplevelser, som jeg godt eventuelt kunne forestille mig bare være hjernen, der pga. kemisk ubalance spiller én et puds – her tænker jeg på basale grundfølelser/grundoplevelser som f.eks. følelsen af fred, lykke, kærlighed, accept, oplevelsen af lys/mørke, manglende kropsfølelse osv...

Og hvis man generelt ser menneskets indre oplevelser som produkter af ”maskinfunktioner” i hjernen, så kunne oplevelser af afdøde slægtninge, åndevæsener, noget guddommeligt osv. ifm NDEs også eventuelt tænkes, bare at være hjerneskabte hallucinationer...

Men det berømte klassiske life review, som der ofte rapporteres om ifm. NDEs, synes jeg derimod passer dårligt ind i det (filosofisk) materialistiske billede af hjernens rolle i forhold til den indre oplevelsesverden. Dels er det påfaldende, at life reviews ofte opleves fra omgivelsernes synsvinkel og mindst ligeså påfaldende er de måleparametre, som life reviews plejer at tage udgangspunkt i, der virker langt fra det, man umiddelbart skulle forvente en hjerne på et dyr som os, måle egen livssucces på. Jeg har lidt svært at se, at hjernen skulle være darwinistisk ”pogrammeret” til at hallucinere de typiske aspekter af life review'et, og tilfældigheder kan det næppe tilskrives pga. deres relativt hyppige forekomst. Så jeg synes ikke umiddelbart, det klassiske NDE life review passer specielt godt ind i den simple og firkantede main stream forståelse af hjernens rolle i sådan noget her.

But who knows...

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

Ja, I don’t know.

Men hjernen skulle eftersigende nærmest producere DMT når vi er ved at dø.

Det kunne jo forklare hallucinationerne.

Life review fik jeg ikke noget af. Men måske det kommer når jeg kreperer for alvor.

Nyt svar