Holgers Blog

Medlemmernes egne blogs om musik, teknik og hverdag.
Forumregler
Kun 1 blog pr. bruger.
Nyt svar
Medlemsavatar
GoatSonds
Medlem
Sted: Vanløse

Re: Holgers Blog

Indlæg af GoatSonds »

JA! Post billeder, ellers er du simpelthen for tarvelig.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg foretrækker, at det er som en tryllekunst. Abracadabra! Og så var det færdigt.

Heh heh ;-)

Et af problemerne ved at tage billeder af processen er, at jeg ikke er til stede særlig meget. Alt er aftalt på forhånd med håndværkerne. Men ok, jeg vil prøve at tage billeder og hvis jeg ikke poster det undervejs, så gør jeg det til sidst.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Holger skrev:Jeg foretrækker, at det er som en tryllekunst. Abracadabra! Og så var det færdigt.

Men ok, jeg vil prøve at tage billeder og hvis jeg ikke poster det undervejs, så gør jeg det til sidst.
Forståeligt.. og Super!

Ellers skulle du næsten have købt et GoPro kamera og monteret det i et hjørne og fået den til at optage Timelaps f.eks. hver time. (skal muligvis have tilsluttet ekstern strøm over så lang en periode)
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 11 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

Tror sgu ikke håndværkerne synes det er fedt at blive gloet på hver gang de piller næse :-) Jeg er selv højest derude tre-fire gange i løbet af de næste 12-14 dage.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Holger skrev:Tror sgu ikke håndværkerne synes det er fedt at blive gloet på hver gang de piller næse :-) Jeg er selv højest derude tre-fire gange i løbet af de næste 12-14 dage.
Hehe, bare få jyske håndværkere næste gang, de kan nemlig bestille noget.

Min onkel, lillebror og et par venner der alle er tømrere har ofte været bestilt til at skulle lave noget i Kbh området, der skete for lidt med de lokale håndværkere.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 11 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

Well, tror godt denne håndværker kan fået noget fra hånden. Vi starter 7:30 i morgen tidlig og så bliver der kløet på. De arbejder helt for sig selv og er derfor i højere grad afhængig af at deres tid udnyttes optimalt. Den ene laver det hårde arbejde og den anden står for koordineringen m.v.

Så groft sagt er der kun et enkelt par hænder, der i løbet af 12-14 dage skal ordne hele svineriet (+maler og elektriker).

Medlemsavatar
PPN
Medlem
Sted: Storkøbenhavn

Indlæg af PPN »

Holger skrev:I går og i dag har jeg masteret Nik & Jays nye album for Copenhagen Records. I næste uge tager jeg en tur til USA på ferie, men skal da lige besøge et eller to også. Studiet er lejet ud i mellemtiden.
Ved du hvem der har mixet albummet? (Mads Nilsson)
Senest rettet af PPN søn 3. nov 2013 23:56, rettet i alt 1 gang.
Patrick P Nielsen
PPN
http://soundcloud.com/ppn

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

Ja, det er som sædvanlig Mads Nilsson.

Medlemsavatar
PPN
Medlem
Sted: Storkøbenhavn

Indlæg af PPN »

Holger skrev:Ja, det er som sædvanlig Mads Nilsson.

Kunne man have sagt sig selv - tak' :)
Patrick P Nielsen
PPN
http://soundcloud.com/ppn

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

Så var jeg til moderne klassisk musik koncert i Radiohuset med The Jack Quartet. Et af numrene benyttede fysisk surround, dvs. de stillede sig i et kryds rundt om publikum (salen var medium størrelse). Så var der quadrafonisk højttalersetup i diagonalhjørnerne som dublerede en anden/modsat sides lyd.

Ret syret oplevelse.

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Dem har min korkammerat, den komponiststuderende Allan Gravgaard Madsen snakket meget om. Dels fordi de er nogle superstjerner, dels fordi de har lovet at opføre en af hans strygekvartetter + indspille den, nu de alligevel er i landet. Var den mon på programmet?
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

Nej, det er vist først i overmorgen i Århus at hans værk opføres.

De var meget, meget dygtige. Nogle ganske unikke performances de lavede, når stykkerne lagde op til det. Overtoner som man sjældent har hørt. Jeg sad og tænkte på om min far på 71 helt fik >10 kHz spektret med, men tror det lige gik ;-)

Medlemsavatar
AsgerP
Forum Donator
Sted: Karlstrup

Indlæg af AsgerP »

Jo, jo, jeg fik vist nok det hele med. Jeg tror egentlig, at min hørelse stadig dur til klassisk musik og de høje violintoner - endnu. Men det kan da godt være at jeg skal få tjekket, hvor meget jeg evt. går glip af. Det var en spændende koncert.
[url=http://www.homestead.com/dorkingbreed/dorking.html]Hønseavleren[/url]
[url=http://bedandbreakfast1.homestead.com/]Bed And Breakfast i Karlstrup[/url]

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

Fik vi egentlig ikke lavet en lille hurtig test, hvor du hørte op til 12-13 kHz? Men dog med nogle "huller" i. Det er nok meget almindeligt når man er 70.

Med de statssubsidierede høreapparater synes alle audiologer jo at gud og hver mand skal have høreapparat. Hvis du beder om en "højfrekvenstest", så kan du checke det.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

Braktid i studiet = broktid i indkrævningsafdelingen...

Fik lige sendt 10 rykkere ud i dag, samt en håndfuld opfølgningsemail.

Som en klog mand sagde: en kunde der ikke betaler er dyrere end du tror. Først mister du indtægten på det arbejde du allerede har udført og dernæst kommer kunden aldrig tilbage.

Derfor: du må hellere kradse lidt for hårdt ind eller lidt for blødt ind. Du har ikke så meget at miste. Det betyder ikke at man skal være uhøflig og råbe, men bare at man skal holde fast på at få sine penge - og helst til tiden.

Naturligvis er der kunder som får lidt længere snor, f.eks. kunder man har haft i mange år og som man ved altid betaler, omend lidt sent engang i mellem.

Når de tre rykkere er sendt med lovligt gebyr og lovligt mellemrum, ja så er sidste trin desværre inkasso. Det vil jeg til gengæld altid gerne undgå, da der så først for alvor går hårknude i den. Min første rykker er i øvrigt stort set altid uden gebyr, selvom jeg godt kunne vælge at gøre det.

I øvrigt fedt at se hvordan major labels nu betaler til tiden (eller før tiden) modsat i gamle dage, hvor man skulle hive det ud af dem og 6-8 måneders ventetid ikke var ualmindeligt på større fakturaer.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator

Indlæg af Mike-air »

Holger skrev:Braktid i studiet = broktid i indkrævningsafdelingen...

Fik lige sendt 10 rykkere ud i dag, samt en håndfuld opfølgningsemail.

Som en klog mand sagde: en kunde der ikke betaler er dyrere end du tror. Først mister du indtægten på det arbejde du allerede har udført og dernæst kommer kunden aldrig tilbage.
Kender det alt for godt.

Har lige ventet 1,5 måned på en større og derfor ret vigtig betaling fra en kunde. Måtte rykke dem en gang i ugen. Man bliver sur og træt af at skulle gøre den slags. Det er super dårlig karma, og skal bare overstås hurtigst muligt. Valgte dog også at lade være med at lægge gebyr på rykkerne, da jeg personligt tror det eneste det bidrager til, er en endnu dårligere stemning mellem dig og kunden.

Men der er også det andet aspekt man ofte glemmer som kreditor:
Hvordan ser økonomien ud i den virksomhed man handler med? Jeg gik f.eks. ind og kiggede i deres årsregnskab og kunne med det samme se at de var dybt forgældet sidste år(underskud på 600.000 2012). Og med nogle gennemsnitsberegninger på hvor meget de ca. omsætter for i måneden, kunne jeg hurtigt se at der nok ikke var de store likviditetsreserver i virksomheden til at kunne betale mig. Det koster 15 kr. at få årsregnskabet som en pdf på Cvr.dk

Så det gav mig noget mere toldmodighed.
Samtidigt begyndte jeg så følge med i hvordan omsætningen så ud fra uge til uge, og det gav mig en større tolerance og indblik i, at de fyldte mig med løgn fordi de reelt set ikke havde pengene - og ikke bare fordi de nedprioriterede mig.

Men jeg tror det bedste at gøre, er at sætte sig i kundens sted, kigge på deres økonomi, og så evt. lave en afdrags-ordning. Selv om det er dem der er forkert på den, er det altid bedst bare at være løsnings-orienteret hvis det ikke skal trække i langdrag og blive endnu dyrere.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Du skrev lige i din studiebyggetråd at du har ca. 30 ref numre. For ikke at lave en mere eller mindre irrelevant mur af tekst inde i den tråd ville jeg spørge ind til den her istedet.
Vil du dele listen, og de punkter du lytter efter? Går ud fra, at du med så forholdsvis lang en liste enten kender numrene 100% ud og ind, og derfor ikke behøver at have en huskeliste over gode/dårlige ting, eller at du netop har lidt stikord til hvert nummer.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

Ja, det kan jeg godt, men jeg tror det vigtigste er at man selv kender de numre man bruger.

Her er dog et par kriterier for mine referencetracks, som altid kun er i 16 bit WAV format eller højere, aldrig MP3 eller AAC:

· Et par numre som er særdeles sparsomme i arrangementet og med en tydelig defineret vokal. De skal samtidig være meget tørre i mixet, dvs. næsten ingen rumklang og kun svage delays. Det giver både en god fornemmelse af evt. kasseresonans i en højttaler og om der er problemer med udklingningstiden i rummet. Den tørre og naturlige vokal er enormt afslørende for mellemtonens farvning. Her bruger jeg ofte især C21 - "All That I Want" (mixet og masteret af Rune Zetterstrøm). Så er der samtidig små kendetegn i det nummer, f.eks. en anelse intermodulation distortion når limiteren bliver presset på visse slag, som man ikke nødvendigvis kan høre hvis højttalerne i sig selv forvrænger en anelse. Hi hatten har også en fin mængde luftighed, som er brugbar til at teste diskantens balance med.

· Et par numre som er særdeles komplekse i arrangementet og mixet. Her bliver det afsløret hvordan soundstagen er, dvs. om stereobilledet og den generelle kompleksitet står tydeligt eller om det klasker sammen som en pølser af støj. Langt de fleste små højttalere er ikke i stand til at levere en overbevisende lyd her, næsten uanset hvor gode de er. Her bruger jeg nogle af de mere pompøse (nogle vil sige bad taste) produktioner af Max Martin (tidlig Britney, Backstreet Boys og 'NSync), hvor der er mange lag og mange backing vokaler. Det er vigtigt at adskille masterkomprimeringen i disse sange fra evt. højttalerkomprimering.

· Et par numre med ekstrem sub. Gerne dertil et nummer eller to hvor punchet fra kicket og subben er adskilt betydeligt, hvilket ofte ikke lyder naturligt på dårligt portede højttalere. Til dette sidste formål bruger jeg bl.a. Lenny Kravitz' Storm (org. album versionen), som har en meget dyb sub på kicket, som ikke afsløres på mindre setups og som altså ligger ret separat fra resten af kicket. Jeg vil næsten karakterisere det som en fejl i masteringen, men det er velegnet til test. Til andet subcheck bruger jeg en række elektroniske numre, bl.a. Trentemøllers remix af Royksopps "What Else Is There", som har en dyb, blød sub, og så en række numre med mere traditionel stram sub.

· Numre som afslører (mangel på) headroom i højttalerne. Her bruger jeg stort set kun et nummer, nemlig "Don't Want You Back" med Backstreet Boys produceret af Max Martin og Rami. Det har en meget dyb sub bass og kick som spiller samtidig, især op til og i selve omkvædet. De kraftige simultane slag og orchestra stabbet på 1 slaget i omkvædet er uden tvivl det nummer i hele min samling, der sætter højttalerne mest på prøve rent headroommæssigt.

· Et par numre som leverer autencitet og dynamik. Her bruger jeg tit lidt ældre ting som f.eks. Toto (ikke lige min personlige smag, men nogle af tingene er meget naturligt mixet) og Earth, Wind and Fire. Jeg lytter efter om det føles ægte, dvs. kan jeg forestille mig bandet stå og spillet foran mig. Her stiller det selvfølgelig nogle ofte urealistiske krav til højttalernes fysik, men sådan er det jo.

· Et par numre med "fejl". F.eks. numre hvor der er klart for meget sibilans eller en spids og unaturlig top, mellemtone eller andet. Det er ikke noget jeg lytter lang tid til, men det er med til at skabe perspektiv når man testlytter.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

Sad og optimerede mit Online Mastering website for "Lagerfeldt mastering" (som mange primært udlændinge skriver når de skal finde mig), da jeg stødte på disse to dejlige tråde:

Lagerfeldt mastering - Online mastering - electro/dance pop music

Lagerfeldt mastering - Logic mastering presets vs. outside mastering?

Det varmer altid med glade kunder og word of mouth er det vigtigste. Når tre uafhængige personer anbefaler mig i samme tråd, så er det noget der basker.

Optimeringsprocessen fik mig til at tænke over mit firmanavn, som er jo er ret generisk. Det er en tveægget sværd fordi det samtidig i sin tid var med til at give mig en høj placering for netop de sværtopnåelige generiske ord. Nu har jeg tilføjet mit navn i titlen på forsiden af mit website for at følge med tiden.

Desværre har jeg ikke så meget tid lige nu til at komme videre med mine andre websites, men det bliver måske i julen.

Medlemsavatar
Lause
Medlem
Sted: Sydfyn

Indlæg af Lause »

Han ER nemlig bare pisse sej..

Samtidig har han en uforlignelig sans for at få folk til yde deres bedste.. Så en video hvor Simon Phillips laver trommespor til Pirates Of Carribean, og man mærker virkelig hvert trommeslag. Phillips udtalte bagefter at han efter 2 timers session var så udmattet at de måtte afbryde, og fortsætte dagen efter, hvilket er helt uhørt for en gammel rotte som Simon Phillips..

Der var både et Youtube-klip og en artikel, men kan ikke finde det nu..

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

Tredje dag med mastering i studiet. Det kører bare som det skal og skiftet er gået så glidende, at jeg stort set allerede føler at det nye rum og B&W'eren er som at tage et par gamle, dejlige tøfler på (ok det var måske en lidt mærkelig sammenligning, men jeg føler mig i hvert fald hjemme).

Vinnie Who med "39" (som jeg har masteret) er nomineret som årets sang, When Saints Go Machine (som jeg har masteret remixes for) er nomineret som Årets orkester, og Niels Bagge (Vinnie Who) og Rune Borup (produktion og mix) er nominerede i kategorien Årets producer.

Steppeulven 2014 (den danske kritikerpris)
http://gaffa.dk/nyhed/78785

Til lykke til Rune (som også er at finde på forummet her) og alle de andre nominerede. Krydser fingrer for at det bliver de rigtige vindere ;-)

Default avatar
Rosenfeldt
Forum Donator

Indlæg af Rosenfeldt »

Holger skrev:... Nu har jeg tilføjet mit navn i titlen på forsiden af mit website for at følge med tiden.
Ret vigtigt, da det er dit "varemærke"! :)
"nothing is stronger than the weakest part" ...

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

Skat mener åbenbart ikke at der skal told på hverken mine diffusorer eller bord. Dobbeltchecket pr. telefon i dag og de lød selv overraskede, men jeg sparer da gerne det udlæg :-)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

Fik mit nyindkøbte DK Audio MSD100T-SA meter op at køre. Virker perfekt. Sikke et fund til kun 1.500 kr brugt!

Billede

Brugte det i dag til at kalibrere inputtet på min Danfield Monitor2. Meteret modtager sit signal fra hvilket som helst aktivt input på monitor controlleren. Det kan så være uafhængigt af controller output niveau (modtager en kopi af inputsignalet) eller man kan gøre det afhængigt af controllerens niveau (Meter Follow Monitor slået til).

Ved at kigge på goniometeret, som er endnu mere præcist end peakmeteret på MSD100'eren, så kunne jeg kalibrere left/right inputs med en lille Philips pen på Danfieldens front (tak fordi kalibreringen sidder på fronten!) indtil Lissajous-figuren viste en præcis og tynd streg. Dobbeltcheckede med meterets peakudslag. Derefter kalibrerede jeg manuelt outputs baseret på mine ører alene.

Den sidste test var en mono+diff simultantest af en monokilde, dvs. der skal i princippet være nul residue. Pga. de analoge unøjagtiger er der dog noget residue i systemet lige omkring eller under den hørbare grænse ved normalt lytteniveau, som jeg ikke kan få helt væk.

Denne difference kan i princippet stamme fra enten DA converterens outputs eller monitor controlleren selv, hvis vi antager at kilden (Logic Pro Test Oscillator) er korrekt. Loopbacktests har vist, at det ikke er converteren, så jeg gætter på monitor controllerens analoge dele har en lille diskrepans. Da Danfielden er den mest præcise monitor controller jeg har hørt, så kunne det være sjovt at sammenligne med andre high end controllers på markedet, f.eks. Crane Song Avocet, som desværre ikke kan lave mono+diff så vidt jeg ved.

Nørd signing off.

Nyt svar