mediumaevum's blog

Medlemmernes egne blogs om musik, teknik og hverdag.
Forumregler
Kun 1 blog pr. bruger.
Nyt svar
Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Re: mediumaevum's blog

Indlæg af mediumaevum »

En skov jeg arbejder på i Blender. Renderet i Eevee (realtime). 2 sek. inkl. compositing på RTX 3070.

Hvad tænker I om det?
Forest in Eevee.jpg
Forest in Eevee.jpg (493.35 KiB) Vist 2675 gange

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

Rekonstruktioner af Viborgegnens voldsteder. Nu på CGSociety - online portfolio for digital kunst.

https://mediumaevum.cgsociety.org/

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

Puha.... nu bliver det svært. Jeg føler jeg står over for den sværeste opgave i mit virke som kunstner/hobby-animator - nogensinde.

Det er aftalt med en journalist gennem min mentor, at jeg skal interviewes om mit virke med Viborg Museum og de animationer/rekonstruktioner og videoer jeg har lavet i samarbejde med dem.

Jeg skal på den ene side stå frem og fortælle hvad jeg laver og på den anden, hvem jeg er.

Personligt ønsker jeg mest fokus på samarbejdet og værkerne (dvs. overvejelserne ved de valg der er truffet i forbindelse med at rekonstruere en borg eller kloster samt de tekniske metoder til at gøre det).

Medlemsavatar
the green 9
Medlem
Indlæg: 856
Sted: oddesund

Indlæg af the green 9 »

fedt, tillykke
- the green 9

100% er ikke altid nok :-(

https://www.facebook.com/Mycelium-Moss- ... 4921821212

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Stor udfordring. Det vokser man af.
Held og lykke med det herfra. :thumbup:
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8661
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Godt at høre, det er vejen frem, og nogle meget vigtige ting at arbejde med

Selv om udfordringen er stor, så tror jeg også "belønningen" er tilsvarende stor, fagligt såvel som personligt

Forhåbentligt når du så langt så du istedet kan kalde det en "lettelse", og en af de vigtigste skridt du har taget

(har selv en form for sceneskræk der aldrig blev arbejdet væk)
/Dub

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

https://viborg-folkeblad.dk/artikel/det ... -bygninger



For god ordens skyld vil jeg lige nævne, at vi intet ved om bygningernes udseende på Niels Bugges Hald fra 1300-årene.

Det baseres dog på fundet af en voldgrav der løber midt i den nuværende "borggård" på Hald Ruin, som indikerer at den oprindeligt ikke var én men 2 øer med adgang med en bro - sandsynligvis en vindebro.

Derudover det baseret på en anden af Niels Bugges borge fra samme tid, nemlig Nr. Vosborg hvor fundamentet til hovedbygningen på Niels Bugges borg er fundet. Resten, dvs. de øvre etagers udseende, er ren gætværk, dog baseret på samtidens arkitektur fra bla. verdslig + kirkebyggeri.

Vinduernes størrelse, skytteloft og bygningerne på "bailey'en" (gård- eller økonomibygningerne) er ren gætværk, men dog baseret på bla. middelaldercenteret på hhv. Bornholm og Lolland-Falster. Det er jo lidt svært at få adgang til eksisterende bulværkshuse fra den tid ;)

At ovenstående ikke fremgår i artiklen skyldes at vi ikke ønsker at gøre artiklen for "nørdet" - den skal kunne læses af de fleste, og vække interesse for områdernes historie.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10825
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Det var en fin linje at du fik det løst sådan Lasse 👍
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8661
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Må være lidt af en milepæl trods alt ,.. tillykke med det

Forhåbentligt kan det fortsætte, nye steder, nye udfordringer,..

Godt det bliver påskønnet ,.. det er fantastisk arbejde

Derudover en gevinst for kutur og historie
/Dub

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

DUBTEMPLE skrev: man 20. sep 2021 20:49 Må være lidt af en milepæl trods alt ,.. tillykke med det

Forhåbentligt kan det fortsætte, nye steder, nye udfordringer,..

Godt det bliver påskønnet ,.. det er fantastisk arbejde

Derudover en gevinst for kutur og historie
Takker. Ja, jeg håber da så sandelig også det fortsætter. Jesper Hjermind fra museet er virkelig både en flink og dygtig samarbejdspartner.

- Og det er Rasmus Johansen alias Telestjernen også.

Håber da også, at det her kan skabe nye kontakter.

Lige lidt generel info:

"mediumaevum" - findes altså forskellige steder. Medmindre det er angivet som youtube-kanalen mediumaevum (min kanal), eller i relation til sidstnævnte, er det ikke noget, der har med mig at gøre. Der er en facebookside med samme navn - den er ikke min heller.

Ej heller mediumaevum.com

Jeg opfordrer derfor altid kun til at man henviser til min youtubekanal.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

Jeg håber at artiklen kan være medvirkende til flere samarbejdsmuligheder.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

Lidt opdateringer på Hammershus-projektet, som jeg endelig er kommet godt igang med.
Har lavet terræn. Mangler dog stadig hav og søer.

Renderer det hele i Eevee for at speede rendering op. Dog vil jeg sige, at Eevee kan komme et godt stykke på vej henad den filmiske kvalitet i Terra X/Faber Courtial (ZDF)-kvalitet, som jeg bruger som reference til lyssætning og billedmæssig komposition.
hammershus_wip1_1.jpg
hammershus_wip1_1.jpg (255.17 KiB) Vist 2364 gange
hammershus_wip1_2.jpg
hammershus_wip1_2.jpg (527.26 KiB) Vist 2364 gange
Jeg har på forskellig vis markeret de områder der mangler at blive rekonstrueret. Det gråfarvede område på wip1_2 er det næste hus der mangler.

Dernæst følger staldene, så Lübecker-tårnene og til sidst ringmurene.

I må gerne komme med feedback til lyssætning, eller andre idéer.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

Opdateringer på Hammershus-projektet:
Hammershus Rekonstruktion_01.jpg
Hammershus Rekonstruktion_01.jpg (587.62 KiB) Vist 2318 gange
Hammershus Rekonstruktion_02.jpg
Hammershus Rekonstruktion_02.jpg (610.07 KiB) Vist 2318 gange
Hammershus Rekonstruktion_03.jpg
Hammershus Rekonstruktion_03.jpg (319.66 KiB) Vist 2318 gange
Hammershus Rekonstruktion_04.jpg
Hammershus Rekonstruktion_04.jpg (346.3 KiB) Vist 2318 gange
Hammershus Rekonstruktion_05.jpg
Hammershus Rekonstruktion_05.jpg (554.36 KiB) Vist 2318 gange
Så snart rekonstruktionen er godkendt af borgforskere mfl. påbegynder jeg rendering.

Men jeg vil meget gerne have lidt feedback på lyssætningen, renderingerne og billederne generelt, inden jeg laver animation. Det tager alligevel lidt renderingstid, trods det at jeg bruger en realtime-render.

Efterbehandlingen af billederne i Blender's Compositor er i sig selv udfordrende nok...
Senest rettet af mediumaevum man 11. okt 2021 16:59, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Hvordan er du kommet frem til koordinater på de forskellige ting, samt elevation af terrænget? :)

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

Mike-air skrev: man 11. okt 2021 16:49 Hvordan er du kommet frem til koordinater på de forskellige ting, samt elevation af terrænget? :)
Højde- og satellitkort over ruinerne, fra Geodatastyrelsen.

Husenes højde har jeg fået via Bornholmske Samlinger fra 1997, der er en artikel med mulige rekonstruktioner af bygningerne, både ind- og udvendigt. Dvs. skitser og grundplaner.
Senest rettet af mediumaevum man 11. okt 2021 16:53, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Fedt at der er så meget åbent data idag 👍

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

Mike-air skrev: man 11. okt 2021 16:51 Fedt at der er så meget åbent data idag 👍
Netop :)

Der er meget mere læsestof her - med grundplaner og andet godt - helt gratis:

http://bornholmske-samlinger.dk/wp-cont ... -rk-11.pdf

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

Jeg har fået et samarbejde med en arkitekt (Kjeld Borch Vesth) fra Slots- og Kulturstyrelsen om at rekonstruere det aller tidligste Hammershus - dvs. fra ca. 1250.

Det er antageligt blevet opført i en periode på 30-50 år, og grundformen er udtænkt fra starten.

Tidligere rekonstruktionsforslag (fra andre kunstnere) viser borgen uden tårne og med palisader istedet for granitmure med overbygning af tegl. Disse menes at være forkerte. Borgen har altid haft sine krenelerede granit-ringmure.

Her er mit bud på 1200-tallets Hammershus - der kan selvfølgelig stadig nå at komme rettelser:
Hammershus anno 1250.jpg
Hammershus anno 1250.jpg (409.61 KiB) Vist 2214 gange

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Hey, hvis du ikke har hentet Blender 3.0 endnu, så skynd dig at gøre det. Der er godt nok kommet fart på cycles, specielt med den nye Nvidia Studio Driver der kom i mandags (Du bruger Nvidia kort, så vidt jeg husker?).

Jeg føler slet ikke behovet for Evee til renders mere.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

Morten B skrev: ons 15. dec 2021 19:17 Hey, hvis du ikke har hentet Blender 3.0 endnu, så skynd dig at gøre det. Der er godt nok kommet fart på cycles, specielt med den nye Nvidia Studio Driver der kom i mandags (Du bruger Nvidia kort, så vidt jeg husker?).

Jeg føler slet ikke behovet for Evee til renders mere.
Tak for info :)

Jeg vil helt klart tjekke Blender 3.0 ud. Anede slet kke den var udkommet endnu.
Har dog behov for at det er en meget stabil version.

Jeg har et RTX 3070 Ti kort. Jeg ved ikke hvor meget det kan benytte Cycles i den grad du giver udtryk for her.
Det er hurtigere end de gamle kort jeg var vant til, men stadig for langsomt til mine behov. Men har desværre ikke råd til et 3080/90 kort endnu.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

mediumaevum skrev: ons 15. dec 2021 21:22
Morten B skrev: ons 15. dec 2021 19:17 Hey, hvis du ikke har hentet Blender 3.0 endnu, så skynd dig at gøre det. Der er godt nok kommet fart på cycles, specielt med den nye Nvidia Studio Driver der kom i mandags (Du bruger Nvidia kort, så vidt jeg husker?).

Jeg føler slet ikke behovet for Evee til renders mere.
Tak for info :)

Jeg vil helt klart tjekke Blender 3.0 ud. Anede slet kke den var udkommet endnu.
Har dog behov for at det er en meget stabil version.

Jeg har et RTX 3070 Ti kort. Jeg ved ikke hvor meget det kan benytte Cycles i den grad du giver udtryk for her.
Det er hurtigere end de gamle kort jeg var vant til, men stadig for langsomt til mine behov. Men har desværre ikke råd til et 3080/90 kort endnu.
3.0 er en stable release. Man har kunnet downloade betaen, der dagligt er blevet opdateret, i over et år, så den er lige så stabil som alle major releases.

Jeg har en laptop med et RTX 2060, 3070 vil bare være endnu vildere da det er en del nyere. Du behøver heller ikke opdatere til den nye driver hvis du ikke vil, der er kæmpe performance boost i Blender 3.0 alene, men den nye driver (Husk at vælge studio) Nvidia lige er kommet med har som sagt fået nogle tweaks der sætter endnu mere fart på.

Jeg tror du bliver meget overrasket over hvor hurtigt du kan rendere med den nye Cycles X engine.

Du kan jo bare installere version 3.0 til test og samtidig beholde din nuværende installation hvis du er betænkelig.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

Morten B skrev: tors 16. dec 2021 13:49
mediumaevum skrev: ons 15. dec 2021 21:22
Morten B skrev: ons 15. dec 2021 19:17 Hey, hvis du ikke har hentet Blender 3.0 endnu, så skynd dig at gøre det. Der er godt nok kommet fart på cycles, specielt med den nye Nvidia Studio Driver der kom i mandags (Du bruger Nvidia kort, så vidt jeg husker?).

Jeg føler slet ikke behovet for Evee til renders mere.
Tak for info :)

Jeg vil helt klart tjekke Blender 3.0 ud. Anede slet kke den var udkommet endnu.
Har dog behov for at det er en meget stabil version.

Jeg har et RTX 3070 Ti kort. Jeg ved ikke hvor meget det kan benytte Cycles i den grad du giver udtryk for her.
Det er hurtigere end de gamle kort jeg var vant til, men stadig for langsomt til mine behov. Men har desværre ikke råd til et 3080/90 kort endnu.
3.0 er en stable release. Man har kunnet downloade betaen, der dagligt er blevet opdateret, i over et år, så den er lige så stabil som alle major releases.

Jeg har en laptop med et RTX 2060, 3070 vil bare være endnu vildere da det er en del nyere. Du behøver heller ikke opdatere til den nye driver hvis du ikke vil, der er kæmpe performance boost i Blender 3.0 alene, men den nye driver (Husk at vælge studio) Nvidia lige er kommet med har som sagt fået nogle tweaks der sætter endnu mere fart på.

Jeg tror du bliver meget overrasket over hvor hurtigt du kan rendere med den nye Cycles X engine.

Du kan jo bare installere version 3.0 til test og samtidig beholde din nuværende installation hvis du er betænkelig.
Jeg har lige set denne video:



Det er godt nok hurtige hastigheder, men i og med at jeg bruger volumetrics og partikelsystemer, vil hastigheden, om end markant hurtigere nu - stadig være for langsomt.

16 sek. renderingstid er for lang tid. Det skal holde sig under 10 sek. for komplekse scener. Det skyldes animations-behovet.
Det kan ikke nytte noget at det tager en halv dag at rendere 2 minutters animation.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10825
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

mediumaevum skrev: tors 16. dec 2021 14:55 Det kan ikke nytte noget at det tager en halv dag at rendere 2 minutters animation.
Jeg tænker ellers at det er meget normalt, opløsningen og kvaliteten på materialer, lys og skygger er blevet bedre over årene, så rendertiden er nogenlunde det samme som for 17 år siden.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

mediumaevum skrev: tors 16. dec 2021 14:55 16 sek. renderingstid er for lang tid. Det skal holde sig under 10 sek. for komplekse scener. Det skyldes animations-behovet.
Det kan ikke nytte noget at det tager en halv dag at rendere 2 minutters animation.
Suit yourself 🙂

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

Hald skrev: tors 16. dec 2021 19:02
mediumaevum skrev: tors 16. dec 2021 14:55 Det kan ikke nytte noget at det tager en halv dag at rendere 2 minutters animation.
Jeg tænker ellers at det er meget normalt, opløsningen og kvaliteten på materialer, lys og skygger er blevet bedre over årene, så rendertiden er nogenlunde det samme som for 17 år siden.
Jeg vil sige, at da jeg renderede min første animation for ca. 10 år siden tog det halv dag og til en kvalitet langt under middelstandarden for datidens animationer.

Siden Blender fik Eevee har det gjort det muligt for mig at lave reelle animationer, der kommer op på ihvertfald 80-90 % af standardkvaliteten for den type animationer jeg beskæftiger mig med (rekonstruerede bygninger, omgivelser mv. som kan bruges på museer etc.) til en renderingstid der ligger på under 2 timer, ofte hurtigere.

Så kan jeg godt leve med en smule ringere kvalitet. Man skal også huske på, at rendering slider på computeren, og det er næsten umuligt i disse tider at skaffe nyt materiale (grafikkort, CPU osv.) pga. varemangel.

Jeg overvejer faktisk om ikke jeg burde gå all-in på at leje mig ind på renderfarms til de færdige animationer, selvom det er Eevee. Alt andet lige er elpriserne også skyhøje for tiden, så det må næsten kunne betale sig bare at rendere animationerne online hos tredjepart.

Nyt svar