mediumaevum's blog

Medlemmernes egne blogs om musik, teknik og hverdag.
Forumregler
Kun 1 blog pr. bruger.
Nyt svar
Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Re: mediumaevum's blog

Indlæg af mediumaevum »

Til "rigtig" middelalder hører der naturligvis også en drage til.
Har arbejdet på denne over flere måneder:

Fuldt rigget og klar til animation:
dragon_wip1.jpg
dragon_wip1.jpg (196.94 KiB) Vist 3042 gange
dragon_wip2.jpg
dragon_wip2.jpg (126.64 KiB) Vist 3042 gange
dragon_wip3.jpg
dragon_wip3.jpg (154.68 KiB) Vist 3042 gange

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

helt fin, kan du animere ild ud af gabet på den?
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

Hov, glemte at vedhæfte mit koncept-design/blueprint som jeg startede med at lave, tilbage i 2017.
Projektet har været gemt væk/glemt i 3 år, indtil jeg i april 2020 begyndte at lave basismodellen, men først her i marts måned (2021) farvelagde jeg den, og gav den et rigging-system.

Den færdige model blev en anelse anderledes i detaljerne end min tegning...
Dragon Concept Drawing - mediumaevum.jpg
Dragon Concept Drawing - mediumaevum.jpg (218.6 KiB) Vist 3010 gange
Hugo skrev: ons 14. apr 2021 17:43 helt fin, kan du animere ild ud af gabet på den?
Teknisk set, ja - men i realiteten nej.

Ild kræver at det bliver baked som en 'Fluid Simulation', hvilket vil tage rundt regnet et døgns konstant rendering.
Det tør jeg ikke, da jeg er bange for at overbelaste mit gamle 1080Ti grafikkort.

Alternativt skal jeg lave en procedural fire-shader. Det i sig selv er ret tidskrævende. Men langt, langt mere skånsomt for grafikkortet.

Ulempen er, at ilden da vil blive "flad", dvs. det projekteres på en plane, i 2D. Man kan selvfølgelig lave flere "overlappende" planes, men helt skjules kan det ikke, at det er fake ild.

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Det lyder utroligt krævende.
Når du får sparet sammen til den nye PC, vil det så være bedre, eller?
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

Hugo skrev: ons 14. apr 2021 22:28 Det lyder utroligt krævende.
Når du får sparet sammen til den nye PC, vil det så være bedre, eller?
Forhåbentligt. Har fået at vide at 3080 skulle være bedre til rendering end 1080Ti.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10825
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

mediumaevum skrev: tors 15. apr 2021 09:02
Hugo skrev: ons 14. apr 2021 22:28 Det lyder utroligt krævende.
Når du får sparet sammen til den nye PC, vil det så være bedre, eller?
Forhåbentligt. Har fået at vide at 3080 skulle være bedre til rendering end 1080Ti.
Jeg kunne ikke lige finde en sammenligning mellem 1080ti og 3080 renders i Blender, men den første video sammenligner 1080ti med 2080, og den anden 2080 med 3080.


"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

Hald skrev: tors 15. apr 2021 10:36
mediumaevum skrev: tors 15. apr 2021 09:02
Hugo skrev: ons 14. apr 2021 22:28 Det lyder utroligt krævende.
Når du får sparet sammen til den nye PC, vil det så være bedre, eller?
Forhåbentligt. Har fået at vide at 3080 skulle være bedre til rendering end 1080Ti.
Jeg kunne ikke lige finde en sammenligning mellem 1080ti og 3080 renders i Blender, men den første video sammenligner 1080ti med 2080, og den anden 2080 med 3080.
Lige bortset fra det er Cycles. Jeg bruger Eevee, da Cycles stadig er for langsomt til rendering af animationer.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

Hugo skrev: ons 14. apr 2021 17:43 helt fin, kan du animere ild ud af gabet på den?
Ja, nu kan jeg - tror jeg nok :)
Har lavet en fireshader, der kan animeres som en flammekaster.

Helt uden volumetrics, og rent procedural.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

Det lykkedes at få ild ud af gabet på dragen. Tak til @Hugo for idéen.
Dragon fire.jpg
Dragon fire.jpg (146.4 KiB) Vist 2937 gange
- Hvis nogle skulle være interesseret i at kende de tekniske detaljer, kan jeg fortælle at der intet volumetrisk er over flammekasteren.

Det er en procedural fire-shader jeg har lavet, som hverken involverer volumetrics eller simulation. De projekteres på en plan, aflang overflade/plane (2D), som jeg duplikerede og roterede 90 grader i forhold til den første. Dermed fås ilden i 3 dimensioner.

Med lidt efterbehandling kan det knapt anes at det kun er projektion.

Renderingstid - inkl. drage + compositing/post-processing = 2 sek. pr. frame med GTX 1080 Ti.

Shaderen kan ses her:
fireshader_procedural.jpg
fireshader_procedural.jpg (348.38 KiB) Vist 2937 gange
De grønne værdier er de animérbare værdier, som gør den til en flammekaster.

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Den ser bidsk ud nu. Selvom vi ved fra visse eventyr at drager osse kan være ædle og kæmpe på det godes side ;)
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

Hugo skrev: tors 15. apr 2021 19:30 Den ser bidsk ud nu. Selvom vi ved fra visse eventyr at drager osse kan være ædle og kæmpe på det godes side ;)
Takker :)

Dragen er mit favoritdyr. Af nulevende skabninger er komodovaranen min favorit. Det er også den der kommer tættest på at være en ægte drage.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10825
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Thepillars.png
Thepillars.png (2.06 MiB) Vist 2871 gange
Jeg så lige dette i en trailer til et spil (The Pillars) og tænkte på dig, kan egentlig godt lide stilen, spekulerer om der måske findes nogle andre render motorer der kan lave dine billeder lidt mere maleriske, det kunne måske flytte mere fokus på historien og hæve hastigheden du kan tegne og animere i.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

Hald skrev: søn 18. apr 2021 12:58 Thepillars.png

Jeg så lige dette i en trailer til et spil (The Pillars) og tænkte på dig, kan egentlig godt lide stilen, spekulerer om der måske findes nogle andre render motorer der kan lave dine billeder lidt mere maleriske, det kunne måske flytte mere fokus på historien og hæve hastigheden du kan tegne og animere i.
Tak for idéen. Men jeg tror nu nok at Eevee kan det samme, det handler vel mest om at planlægge det fra starten hvordan det skal se ud, samt efterbehandling.

Jeg er gået væk fra Cycles og andre fysiske renders, pga. hastigheden. Jeg får aldrig lavet en film, hvis det skal tage 10 sek./frame at rendere. Så hellere gå lidt ned i kvalitet, og fokusere på at få nogle ordentlige vinkler og ikke mindst - bevægelser.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10825
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

Hald skrev: søn 18. apr 2021 17:42 De understøtte Eevee https://www.sheepit-renderfarm.com/
Problemet er ikke så meget Eevee-understøttelse. Jeg vil helst være fri for afhængighed af renderfarms.
Eevee renderer såmænd hurtigt nok, og har lige fået et tip om at preview-rendering i Eevee går endnu hurtigere (næsten realtime), til en overkommelig "pris" i forhold til kun en let nedgang i billedkvalitet.

For at få et "malerisk" udtryk som i dit nævnte eksempel ovenfor, har Blender en 2D-feature (siden 2.8). Men jeg har ikke brugt den særlig meget, men ved den eksisterer. Dvs. den tager 3D-scenen og giver et 2D-animations-look ala' gammeldags tegnefilm. Men man laver det stadig i 3D.

Problemet er, at jeg er rimelig usikker på hvordan sådan en ren 2D-agtig animation vil blive modtaget af mine abonnenter...
Men det er helt klart værd at undersøge muligheden. Tror også Krita skulle give mulighed for at efterhandle animationssekvenser.

Er der nogle Krita-brugere her på Lydmaskinen som kan fortælle lidt om Krita, må I meget gerne poste jeres erfaringer med programmet her. Behøver ikke være om animation eller batch-rendering. Jeg har aldrig haft med Krita før, men overvejer det, som erstatning for (eller suplement til) GIMP.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

Ang. dragen, har jeg lavet en walk cycle animation:


Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

Med dette blog-indlæg vil jeg gerne markere ny WIP:

Næste projekt: Rekonstruktion af Hammershus: Fuldt udbygget 1570-1600.
Som animation m. musik.
-

Hald Slot. Viborg Domkirke. Gråbrødre Kloster. Karup Kirke.

Det har været et vildt spændende forløb med Viborg Museum og jeg vil gerne rette en stor, offentlig tak til div. museumsfolk, borgforskere mfl. rundt omkring, som har givet feedback, oplysninger mv. til brug for rekonstruktionerne. Uden deres feedback, arkæologernes udgravninger og detaljerede opmålinger kunne intet af dette lade sig gøre.

Jeg håber selvfølgelig på at det kan fortsætte med andre rekonstruktioner af Viborg-egnens voldsteder, kirker og klostre i fremtiden, men der vil desværre gå en uvis tid inden jeg kan lave (større) projekter fra Viborg-egnen eller andre steder pga. turen er kommet til mit næste projekt: Hammershus.

Hammershus på Bornholm er blandt de største borgruiner i nordeuropa. Hvornår borgen blev bygget ved vi ikke, men den har gennemgået flere århundreders byggefaser. Jeg har selvfølgelig valgt den største rekonstruktion, nemlig perioden 1570-1600 hvor den stod fuldt funktionsdygtig med skydeskår til kanoner og meget andet.

Jeg har fremskaffet forskellige opmålinger, tegninger og rekonstruktioner. Hammershus har faktisk været rekonstrueret som rigtig, fysisk model tilbage i 1990'erne men modellen er desværre ikke at finde længere. Heldigvis har jeg dog alligevel meget andet materiale, nok til at rekonstruere hver og én bygning, baseret på detaljerede opmålinger af ruinen som beskrevet i div. artikler.

MEN - det betyder ikke at jeg stopper med at lave musik, og måske også kortere videoklip/animationer.
Uploader da også jævnligt til www.soundcloud.com/mediumaevum-artist som lidt adspredelse.

Følg denne tråd, hvis du vil holde dig opdateret om Hammershus. Her vil jeg poste mit "Works-In-Progres".

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

Her får I et indblik i hvilke slags udfordringer jeg står med, når der laves rekonstruktioner.

Hvis vi tager udgangspunkt i denne artikel som er den eneste artikel der er skrevet om rekonstruktionsovervejelser om Hammershus:
http://bornholmske-samlinger.dk/wp-cont ... -rk-11.pdf

- så skrives der dette på s. 195:
Spor efter bjælkehuller i østmuren har dannet grundlag for rekonstruktionen af køkkenets loftbjælkelag.
Herover må der have været endnu et bjælkelag, hvorpå det store sadeltag hvilede.

Taget må mod syd have haft en apsideagtig runding, der på
grund af murenes forløb har været noget »spidsrygget«.
Vi taler om den bygning til venstre, der nærmest har form som en kirke:

Billede
(fotoet af modellen er taget fra 'Slotsgården', et udstillingshus/mindre museum nær Hammershus, som dog blev revet ned i 2017. Modellen er efter sigende ligeledes gået tabt).

Problemet er, at de - af for mig endnu ukendte årsager - ikke har taget højde for det lille stykke mur, der går mellem fruerstuen (omridsene i sydøst) og køkkenfløjen (omridset i vest):
hammershus_wip_issue_map.jpg
hammershus_wip_issue_map.jpg (124.4 KiB) Vist 2648 gange
Deres oprindelige løsning synes at ligne noget ala' dette:
hammershus_wip_issue_solution_orig.jpg
hammershus_wip_issue_solution_orig.jpg (113.18 KiB) Vist 2648 gange
- Min umiddelbare løsning ville være at sammenbygge dem, hvormed apsiden forsvinder, og det ser mere "normalt" ud:
hammershus_wip_issue_solution_new.jpg
hammershus_wip_issue_solution_new.jpg (108.69 KiB) Vist 2648 gange
Senest rettet af mediumaevum ons 19. maj 2021 20:46, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

Kom i tanke om at jeg nok hellere må spørge, inden jeg går videre, kunne jeg godt tænke mig at vide om sådanne emner som ovenstående bør holdes i ens blog, i en dedikeret tråd i Afterparty eller nok helt bør holdes af et forum som Lydmaskinen?

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

mediumaevum skrev: ons 19. maj 2021 20:44 Kom i tanke om at jeg nok hellere må spørge, inden jeg går videre, kunne jeg godt tænke mig at vide om sådanne emner som ovenstående bør holdes i ens blog, i en dedikeret tråd i Afterparty eller nok helt bør holdes af et forum som Lydmaskinen?
"Medlemmernes egne blogs om musik, teknik og hverdag."

Du kører bare løs! :)

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

Parkerer midlertidigt Hammershus-projektet.

Jeg er igang med at lære mig selv at lave en fiktiv kortfilm, dvs. 3D-animation uden at det er rekonstruktioner, men med karakterer og med en historie. Det vil i såfald være min første film - nogensinde.

Derfor har jeg taget et grundkursus på youtube i at skrive for animation, concept-art mv.

Jeg har her lært, at man skal have grundhistorien på plads, for hvis den ikke er det, bliver filmen dårlig, uanset hvor godt den end animeres.

Plottet jeg har fundet på er følgende:

"En dreng bliver ven med en drage efter at have reddet den fra at blive slået ihjel af en af kongens soldater pga. dusørudlovning."
(Ja, det er ovenstående drage jeg har lagt billeder op af).

Skal igang med at skrive et manuskript, men den del er næsten lige så udfordrende som animationen.

Men hvad tænker I om plottet? Er det godt eller skidt? Mangler der noget, er der noget der kan forbedres etc.?

Filmen kommer til at vare ca. 1½ min. (+/- 30 sek.). Tror jeg. Er det for lang tid for en første kortfilm?

Medlemsavatar
raoul
Medlem
Indlæg: 2123

Indlæg af raoul »

Dragen kunne spytte ild og tænde et bål for drengen om natten ?

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

raoul skrev: tors 17. jun 2021 16:11 Dragen kunne spytte ild og tænde et bål for drengen om natten ?
Gid det var så vel...

Jeg har lige haft en snak med en der ved meget om filmkomposition og selv har instrueret/produceret kortfilm.

Desværre må jeg tilbage til idé-fasen. Historien er for avanceret til en kortfilm, den har for mange 'indstillinger' og scener.

Han har ret. Når jeg ser kortfilms-animationer på youtube, foregår de alle i samme miljø, samme scene.

Plot-idéer modtages meget gerne nu.

Grundregler for kortfilm:

* Så få karakterer som overhovedet muligt (én hvis muligt, men det tror jeg næppe...).
* Kun én sceneopbygning.
* Skal være interessant, og moralsk belærende ;)

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

Kunne godt tænke mig at få lidt feedback på dette billede:
Dragon Land.jpg
Dragon Land.jpg (305.37 KiB) Vist 2404 gange

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

To af mine rekonstruktionsforslag - til hhv. Niels Bugges og Jørgen Friis' borge i Hald Sø ved Viborg - er blevet udviklet som tegninger til plinteteksterne ude ved ruinen. Dvs. det første af nedenstående billeder er udviklet som en stregtegning af en prof. tegner der har taget udgangspunkt i farve-rekonstruktionen (håber at kunne fremvise dem en dag), som kommer til at stå på standere med forklarende tekst, på ruinen.

Årsagen til at det skal være i tegningsformat har at gøre med ensartet design på alle plinte.

Billederne er samme område- og vinkel, det første fra år 1350 og det andet fra år 1528.

Billede

Billede

Og idag ser der sådan ud (foto fra 2017):
hald ruin_1920-1080.jpg
hald ruin_1920-1080.jpg (806.28 KiB) Vist 2245 gange
Har oprettet en hjemmeside hvor jeg argumenterer for mine valg af detaljer på rekonstruktionerne. Overvejede oprindeligt at skrive en bog, men tænkte at det nok er lettere tilgængeligt i webformat.

https://hald.webnode.dk/

Nyt svar