mediumaevum's blog
Forumregler
Kun 1 blog pr. bruger.
Kun 1 blog pr. bruger.
- mediumaevum
- Medlem
- Indlæg: 3653
Re: mediumaevum's blog
Til "rigtig" middelalder hører der naturligvis også en drage til.
Har arbejdet på denne over flere måneder:
Fuldt rigget og klar til animation:
Har arbejdet på denne over flere måneder:
Fuldt rigget og klar til animation:
helt fin, kan du animere ild ud af gabet på den?
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins
https://soundcloud.com/user-469072941
https://soundcloud.com/user-469072941
- mediumaevum
- Medlem
- Indlæg: 3653
Hov, glemte at vedhæfte mit koncept-design/blueprint som jeg startede med at lave, tilbage i 2017.
Projektet har været gemt væk/glemt i 3 år, indtil jeg i april 2020 begyndte at lave basismodellen, men først her i marts måned (2021) farvelagde jeg den, og gav den et rigging-system.
Den færdige model blev en anelse anderledes i detaljerne end min tegning...
Ild kræver at det bliver baked som en 'Fluid Simulation', hvilket vil tage rundt regnet et døgns konstant rendering.
Det tør jeg ikke, da jeg er bange for at overbelaste mit gamle 1080Ti grafikkort.
Alternativt skal jeg lave en procedural fire-shader. Det i sig selv er ret tidskrævende. Men langt, langt mere skånsomt for grafikkortet.
Ulempen er, at ilden da vil blive "flad", dvs. det projekteres på en plane, i 2D. Man kan selvfølgelig lave flere "overlappende" planes, men helt skjules kan det ikke, at det er fake ild.
Projektet har været gemt væk/glemt i 3 år, indtil jeg i april 2020 begyndte at lave basismodellen, men først her i marts måned (2021) farvelagde jeg den, og gav den et rigging-system.
Den færdige model blev en anelse anderledes i detaljerne end min tegning...
Teknisk set, ja - men i realiteten nej.
Ild kræver at det bliver baked som en 'Fluid Simulation', hvilket vil tage rundt regnet et døgns konstant rendering.
Det tør jeg ikke, da jeg er bange for at overbelaste mit gamle 1080Ti grafikkort.
Alternativt skal jeg lave en procedural fire-shader. Det i sig selv er ret tidskrævende. Men langt, langt mere skånsomt for grafikkortet.
Ulempen er, at ilden da vil blive "flad", dvs. det projekteres på en plane, i 2D. Man kan selvfølgelig lave flere "overlappende" planes, men helt skjules kan det ikke, at det er fake ild.
Det lyder utroligt krævende.
Når du får sparet sammen til den nye PC, vil det så være bedre, eller?
Når du får sparet sammen til den nye PC, vil det så være bedre, eller?
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins
https://soundcloud.com/user-469072941
https://soundcloud.com/user-469072941
- mediumaevum
- Medlem
- Indlæg: 3653
Jeg kunne ikke lige finde en sammenligning mellem 1080ti og 3080 renders i Blender, men den første video sammenligner 1080ti med 2080, og den anden 2080 med 3080.mediumaevum skrev: ↑tors 15. apr 2021 09:02Forhåbentligt. Har fået at vide at 3080 skulle være bedre til rendering end 1080Ti.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -
- mediumaevum
- Medlem
- Indlæg: 3653
Lige bortset fra det er Cycles. Jeg bruger Eevee, da Cycles stadig er for langsomt til rendering af animationer.Hald skrev: ↑tors 15. apr 2021 10:36Jeg kunne ikke lige finde en sammenligning mellem 1080ti og 3080 renders i Blender, men den første video sammenligner 1080ti med 2080, og den anden 2080 med 3080.mediumaevum skrev: ↑tors 15. apr 2021 09:02Forhåbentligt. Har fået at vide at 3080 skulle være bedre til rendering end 1080Ti.
- mediumaevum
- Medlem
- Indlæg: 3653
- mediumaevum
- Medlem
- Indlæg: 3653
Det lykkedes at få ild ud af gabet på dragen. Tak til @Hugo for idéen.
- Hvis nogle skulle være interesseret i at kende de tekniske detaljer, kan jeg fortælle at der intet volumetrisk er over flammekasteren.
Det er en procedural fire-shader jeg har lavet, som hverken involverer volumetrics eller simulation. De projekteres på en plan, aflang overflade/plane (2D), som jeg duplikerede og roterede 90 grader i forhold til den første. Dermed fås ilden i 3 dimensioner.
Med lidt efterbehandling kan det knapt anes at det kun er projektion.
Renderingstid - inkl. drage + compositing/post-processing = 2 sek. pr. frame med GTX 1080 Ti.
Shaderen kan ses her:
De grønne værdier er de animérbare værdier, som gør den til en flammekaster.
- Hvis nogle skulle være interesseret i at kende de tekniske detaljer, kan jeg fortælle at der intet volumetrisk er over flammekasteren.
Det er en procedural fire-shader jeg har lavet, som hverken involverer volumetrics eller simulation. De projekteres på en plan, aflang overflade/plane (2D), som jeg duplikerede og roterede 90 grader i forhold til den første. Dermed fås ilden i 3 dimensioner.
Med lidt efterbehandling kan det knapt anes at det kun er projektion.
Renderingstid - inkl. drage + compositing/post-processing = 2 sek. pr. frame med GTX 1080 Ti.
Shaderen kan ses her:
De grønne værdier er de animérbare værdier, som gør den til en flammekaster.
Den ser bidsk ud nu. Selvom vi ved fra visse eventyr at drager osse kan være ædle og kæmpe på det godes side
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins
https://soundcloud.com/user-469072941
https://soundcloud.com/user-469072941
- mediumaevum
- Medlem
- Indlæg: 3653
Jeg så lige dette i en trailer til et spil (The Pillars) og tænkte på dig, kan egentlig godt lide stilen, spekulerer om der måske findes nogle andre render motorer der kan lave dine billeder lidt mere maleriske, det kunne måske flytte mere fokus på historien og hæve hastigheden du kan tegne og animere i.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -
- mediumaevum
- Medlem
- Indlæg: 3653
Tak for idéen. Men jeg tror nu nok at Eevee kan det samme, det handler vel mest om at planlægge det fra starten hvordan det skal se ud, samt efterbehandling.Hald skrev: ↑søn 18. apr 2021 12:58 Thepillars.png
Jeg så lige dette i en trailer til et spil (The Pillars) og tænkte på dig, kan egentlig godt lide stilen, spekulerer om der måske findes nogle andre render motorer der kan lave dine billeder lidt mere maleriske, det kunne måske flytte mere fokus på historien og hæve hastigheden du kan tegne og animere i.
Jeg er gået væk fra Cycles og andre fysiske renders, pga. hastigheden. Jeg får aldrig lavet en film, hvis det skal tage 10 sek./frame at rendere. Så hellere gå lidt ned i kvalitet, og fokusere på at få nogle ordentlige vinkler og ikke mindst - bevægelser.
De understøtte Eevee https://www.sheepit-renderfarm.com/
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -
- mediumaevum
- Medlem
- Indlæg: 3653
Problemet er ikke så meget Eevee-understøttelse. Jeg vil helst være fri for afhængighed af renderfarms.
Eevee renderer såmænd hurtigt nok, og har lige fået et tip om at preview-rendering i Eevee går endnu hurtigere (næsten realtime), til en overkommelig "pris" i forhold til kun en let nedgang i billedkvalitet.
For at få et "malerisk" udtryk som i dit nævnte eksempel ovenfor, har Blender en 2D-feature (siden 2.8). Men jeg har ikke brugt den særlig meget, men ved den eksisterer. Dvs. den tager 3D-scenen og giver et 2D-animations-look ala' gammeldags tegnefilm. Men man laver det stadig i 3D.
Problemet er, at jeg er rimelig usikker på hvordan sådan en ren 2D-agtig animation vil blive modtaget af mine abonnenter...
Men det er helt klart værd at undersøge muligheden. Tror også Krita skulle give mulighed for at efterhandle animationssekvenser.
Er der nogle Krita-brugere her på Lydmaskinen som kan fortælle lidt om Krita, må I meget gerne poste jeres erfaringer med programmet her. Behøver ikke være om animation eller batch-rendering. Jeg har aldrig haft med Krita før, men overvejer det, som erstatning for (eller suplement til) GIMP.
- mediumaevum
- Medlem
- Indlæg: 3653
Med dette blog-indlæg vil jeg gerne markere ny WIP:
Næste projekt: Rekonstruktion af Hammershus: Fuldt udbygget 1570-1600.
Som animation m. musik.
-
Hald Slot. Viborg Domkirke. Gråbrødre Kloster. Karup Kirke.
Det har været et vildt spændende forløb med Viborg Museum og jeg vil gerne rette en stor, offentlig tak til div. museumsfolk, borgforskere mfl. rundt omkring, som har givet feedback, oplysninger mv. til brug for rekonstruktionerne. Uden deres feedback, arkæologernes udgravninger og detaljerede opmålinger kunne intet af dette lade sig gøre.
Jeg håber selvfølgelig på at det kan fortsætte med andre rekonstruktioner af Viborg-egnens voldsteder, kirker og klostre i fremtiden, men der vil desværre gå en uvis tid inden jeg kan lave (større) projekter fra Viborg-egnen eller andre steder pga. turen er kommet til mit næste projekt: Hammershus.
Hammershus på Bornholm er blandt de største borgruiner i nordeuropa. Hvornår borgen blev bygget ved vi ikke, men den har gennemgået flere århundreders byggefaser. Jeg har selvfølgelig valgt den største rekonstruktion, nemlig perioden 1570-1600 hvor den stod fuldt funktionsdygtig med skydeskår til kanoner og meget andet.
Jeg har fremskaffet forskellige opmålinger, tegninger og rekonstruktioner. Hammershus har faktisk været rekonstrueret som rigtig, fysisk model tilbage i 1990'erne men modellen er desværre ikke at finde længere. Heldigvis har jeg dog alligevel meget andet materiale, nok til at rekonstruere hver og én bygning, baseret på detaljerede opmålinger af ruinen som beskrevet i div. artikler.
MEN - det betyder ikke at jeg stopper med at lave musik, og måske også kortere videoklip/animationer.
Uploader da også jævnligt til www.soundcloud.com/mediumaevum-artist som lidt adspredelse.
Følg denne tråd, hvis du vil holde dig opdateret om Hammershus. Her vil jeg poste mit "Works-In-Progres".
Næste projekt: Rekonstruktion af Hammershus: Fuldt udbygget 1570-1600.
Som animation m. musik.
-
Hald Slot. Viborg Domkirke. Gråbrødre Kloster. Karup Kirke.
Det har været et vildt spændende forløb med Viborg Museum og jeg vil gerne rette en stor, offentlig tak til div. museumsfolk, borgforskere mfl. rundt omkring, som har givet feedback, oplysninger mv. til brug for rekonstruktionerne. Uden deres feedback, arkæologernes udgravninger og detaljerede opmålinger kunne intet af dette lade sig gøre.
Jeg håber selvfølgelig på at det kan fortsætte med andre rekonstruktioner af Viborg-egnens voldsteder, kirker og klostre i fremtiden, men der vil desværre gå en uvis tid inden jeg kan lave (større) projekter fra Viborg-egnen eller andre steder pga. turen er kommet til mit næste projekt: Hammershus.
Hammershus på Bornholm er blandt de største borgruiner i nordeuropa. Hvornår borgen blev bygget ved vi ikke, men den har gennemgået flere århundreders byggefaser. Jeg har selvfølgelig valgt den største rekonstruktion, nemlig perioden 1570-1600 hvor den stod fuldt funktionsdygtig med skydeskår til kanoner og meget andet.
Jeg har fremskaffet forskellige opmålinger, tegninger og rekonstruktioner. Hammershus har faktisk været rekonstrueret som rigtig, fysisk model tilbage i 1990'erne men modellen er desværre ikke at finde længere. Heldigvis har jeg dog alligevel meget andet materiale, nok til at rekonstruere hver og én bygning, baseret på detaljerede opmålinger af ruinen som beskrevet i div. artikler.
MEN - det betyder ikke at jeg stopper med at lave musik, og måske også kortere videoklip/animationer.
Uploader da også jævnligt til www.soundcloud.com/mediumaevum-artist som lidt adspredelse.
Følg denne tråd, hvis du vil holde dig opdateret om Hammershus. Her vil jeg poste mit "Works-In-Progres".
- mediumaevum
- Medlem
- Indlæg: 3653
Her får I et indblik i hvilke slags udfordringer jeg står med, når der laves rekonstruktioner.
Hvis vi tager udgangspunkt i denne artikel som er den eneste artikel der er skrevet om rekonstruktionsovervejelser om Hammershus:
http://bornholmske-samlinger.dk/wp-cont ... -rk-11.pdf
- så skrives der dette på s. 195:
(fotoet af modellen er taget fra 'Slotsgården', et udstillingshus/mindre museum nær Hammershus, som dog blev revet ned i 2017. Modellen er efter sigende ligeledes gået tabt).
Problemet er, at de - af for mig endnu ukendte årsager - ikke har taget højde for det lille stykke mur, der går mellem fruerstuen (omridsene i sydøst) og køkkenfløjen (omridset i vest):
Deres oprindelige løsning synes at ligne noget ala' dette:
- Min umiddelbare løsning ville være at sammenbygge dem, hvormed apsiden forsvinder, og det ser mere "normalt" ud:
Hvis vi tager udgangspunkt i denne artikel som er den eneste artikel der er skrevet om rekonstruktionsovervejelser om Hammershus:
http://bornholmske-samlinger.dk/wp-cont ... -rk-11.pdf
- så skrives der dette på s. 195:
Vi taler om den bygning til venstre, der nærmest har form som en kirke:Spor efter bjælkehuller i østmuren har dannet grundlag for rekonstruktionen af køkkenets loftbjælkelag.
Herover må der have været endnu et bjælkelag, hvorpå det store sadeltag hvilede.
Taget må mod syd have haft en apsideagtig runding, der på
grund af murenes forløb har været noget »spidsrygget«.
(fotoet af modellen er taget fra 'Slotsgården', et udstillingshus/mindre museum nær Hammershus, som dog blev revet ned i 2017. Modellen er efter sigende ligeledes gået tabt).
Problemet er, at de - af for mig endnu ukendte årsager - ikke har taget højde for det lille stykke mur, der går mellem fruerstuen (omridsene i sydøst) og køkkenfløjen (omridset i vest):
Deres oprindelige løsning synes at ligne noget ala' dette:
- Min umiddelbare løsning ville være at sammenbygge dem, hvormed apsiden forsvinder, og det ser mere "normalt" ud:
Senest rettet af mediumaevum ons 19. maj 2021 20:46, rettet i alt 1 gang.
- mediumaevum
- Medlem
- Indlæg: 3653
Kom i tanke om at jeg nok hellere må spørge, inden jeg går videre, kunne jeg godt tænke mig at vide om sådanne emner som ovenstående bør holdes i ens blog, i en dedikeret tråd i Afterparty eller nok helt bør holdes af et forum som Lydmaskinen?
- Christoffer I. N.
- Lydmaskinist
- Indlæg: 35517
- Sted: Hørsholm
"Medlemmernes egne blogs om musik, teknik og hverdag."mediumaevum skrev: ↑ons 19. maj 2021 20:44 Kom i tanke om at jeg nok hellere må spørge, inden jeg går videre, kunne jeg godt tænke mig at vide om sådanne emner som ovenstående bør holdes i ens blog, i en dedikeret tråd i Afterparty eller nok helt bør holdes af et forum som Lydmaskinen?
Du kører bare løs!
25. Oktober 2022 - ny musikalsk videolog - Mørkt og minimalt, 5-lags soundscape
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
- mediumaevum
- Medlem
- Indlæg: 3653
Parkerer midlertidigt Hammershus-projektet.
Jeg er igang med at lære mig selv at lave en fiktiv kortfilm, dvs. 3D-animation uden at det er rekonstruktioner, men med karakterer og med en historie. Det vil i såfald være min første film - nogensinde.
Derfor har jeg taget et grundkursus på youtube i at skrive for animation, concept-art mv.
Jeg har her lært, at man skal have grundhistorien på plads, for hvis den ikke er det, bliver filmen dårlig, uanset hvor godt den end animeres.
Plottet jeg har fundet på er følgende:
"En dreng bliver ven med en drage efter at have reddet den fra at blive slået ihjel af en af kongens soldater pga. dusørudlovning."
(Ja, det er ovenstående drage jeg har lagt billeder op af).
Skal igang med at skrive et manuskript, men den del er næsten lige så udfordrende som animationen.
Men hvad tænker I om plottet? Er det godt eller skidt? Mangler der noget, er der noget der kan forbedres etc.?
Filmen kommer til at vare ca. 1½ min. (+/- 30 sek.). Tror jeg. Er det for lang tid for en første kortfilm?
Jeg er igang med at lære mig selv at lave en fiktiv kortfilm, dvs. 3D-animation uden at det er rekonstruktioner, men med karakterer og med en historie. Det vil i såfald være min første film - nogensinde.
Derfor har jeg taget et grundkursus på youtube i at skrive for animation, concept-art mv.
Jeg har her lært, at man skal have grundhistorien på plads, for hvis den ikke er det, bliver filmen dårlig, uanset hvor godt den end animeres.
Plottet jeg har fundet på er følgende:
"En dreng bliver ven med en drage efter at have reddet den fra at blive slået ihjel af en af kongens soldater pga. dusørudlovning."
(Ja, det er ovenstående drage jeg har lagt billeder op af).
Skal igang med at skrive et manuskript, men den del er næsten lige så udfordrende som animationen.
Men hvad tænker I om plottet? Er det godt eller skidt? Mangler der noget, er der noget der kan forbedres etc.?
Filmen kommer til at vare ca. 1½ min. (+/- 30 sek.). Tror jeg. Er det for lang tid for en første kortfilm?
- mediumaevum
- Medlem
- Indlæg: 3653
Gid det var så vel...
Jeg har lige haft en snak med en der ved meget om filmkomposition og selv har instrueret/produceret kortfilm.
Desværre må jeg tilbage til idé-fasen. Historien er for avanceret til en kortfilm, den har for mange 'indstillinger' og scener.
Han har ret. Når jeg ser kortfilms-animationer på youtube, foregår de alle i samme miljø, samme scene.
Plot-idéer modtages meget gerne nu.
Grundregler for kortfilm:
* Så få karakterer som overhovedet muligt (én hvis muligt, men det tror jeg næppe...).
* Kun én sceneopbygning.
* Skal være interessant, og moralsk belærende
- mediumaevum
- Medlem
- Indlæg: 3653
To af mine rekonstruktionsforslag - til hhv. Niels Bugges og Jørgen Friis' borge i Hald Sø ved Viborg - er blevet udviklet som tegninger til plinteteksterne ude ved ruinen. Dvs. det første af nedenstående billeder er udviklet som en stregtegning af en prof. tegner der har taget udgangspunkt i farve-rekonstruktionen (håber at kunne fremvise dem en dag), som kommer til at stå på standere med forklarende tekst, på ruinen.
Årsagen til at det skal være i tegningsformat har at gøre med ensartet design på alle plinte.
Billederne er samme område- og vinkel, det første fra år 1350 og det andet fra år 1528.
Og idag ser der sådan ud (foto fra 2017):
Har oprettet en hjemmeside hvor jeg argumenterer for mine valg af detaljer på rekonstruktionerne. Overvejede oprindeligt at skrive en bog, men tænkte at det nok er lettere tilgængeligt i webformat.
https://hald.webnode.dk/
Årsagen til at det skal være i tegningsformat har at gøre med ensartet design på alle plinte.
Billederne er samme område- og vinkel, det første fra år 1350 og det andet fra år 1528.
Og idag ser der sådan ud (foto fra 2017):
Har oprettet en hjemmeside hvor jeg argumenterer for mine valg af detaljer på rekonstruktionerne. Overvejede oprindeligt at skrive en bog, men tænkte at det nok er lettere tilgængeligt i webformat.
https://hald.webnode.dk/