mediumaevum's blog
Forumregler
Kun 1 blog pr. bruger.
Kun 1 blog pr. bruger.
- mediumaevum
- Medlem
- Indlæg: 3653
Re: mediumaevum's blog
En skov jeg arbejder på i Blender. Renderet i Eevee (realtime). 2 sek. inkl. compositing på RTX 3070.
Hvad tænker I om det?
Hvad tænker I om det?
- mediumaevum
- Medlem
- Indlæg: 3653
Rekonstruktioner af Viborgegnens voldsteder. Nu på CGSociety - online portfolio for digital kunst.
https://mediumaevum.cgsociety.org/
https://mediumaevum.cgsociety.org/
- mediumaevum
- Medlem
- Indlæg: 3653
Puha.... nu bliver det svært. Jeg føler jeg står over for den sværeste opgave i mit virke som kunstner/hobby-animator - nogensinde.
Det er aftalt med en journalist gennem min mentor, at jeg skal interviewes om mit virke med Viborg Museum og de animationer/rekonstruktioner og videoer jeg har lavet i samarbejde med dem.
Jeg skal på den ene side stå frem og fortælle hvad jeg laver og på den anden, hvem jeg er.
Personligt ønsker jeg mest fokus på samarbejdet og værkerne (dvs. overvejelserne ved de valg der er truffet i forbindelse med at rekonstruere en borg eller kloster samt de tekniske metoder til at gøre det).
Det er aftalt med en journalist gennem min mentor, at jeg skal interviewes om mit virke med Viborg Museum og de animationer/rekonstruktioner og videoer jeg har lavet i samarbejde med dem.
Jeg skal på den ene side stå frem og fortælle hvad jeg laver og på den anden, hvem jeg er.
Personligt ønsker jeg mest fokus på samarbejdet og værkerne (dvs. overvejelserne ved de valg der er truffet i forbindelse med at rekonstruere en borg eller kloster samt de tekniske metoder til at gøre det).
- the green 9
- Medlem
- Indlæg: 856
- Sted: oddesund
fedt, tillykke
Stor udfordring. Det vokser man af.
Held og lykke med det herfra.
Held og lykke med det herfra.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins
https://soundcloud.com/user-469072941
https://soundcloud.com/user-469072941
Godt at høre, det er vejen frem, og nogle meget vigtige ting at arbejde med
Selv om udfordringen er stor, så tror jeg også "belønningen" er tilsvarende stor, fagligt såvel som personligt
Forhåbentligt når du så langt så du istedet kan kalde det en "lettelse", og en af de vigtigste skridt du har taget
(har selv en form for sceneskræk der aldrig blev arbejdet væk)
Selv om udfordringen er stor, så tror jeg også "belønningen" er tilsvarende stor, fagligt såvel som personligt
Forhåbentligt når du så langt så du istedet kan kalde det en "lettelse", og en af de vigtigste skridt du har taget
(har selv en form for sceneskræk der aldrig blev arbejdet væk)
/Dub
- mediumaevum
- Medlem
- Indlæg: 3653
https://viborg-folkeblad.dk/artikel/det ... -bygninger
For god ordens skyld vil jeg lige nævne, at vi intet ved om bygningernes udseende på Niels Bugges Hald fra 1300-årene.
Det baseres dog på fundet af en voldgrav der løber midt i den nuværende "borggård" på Hald Ruin, som indikerer at den oprindeligt ikke var én men 2 øer med adgang med en bro - sandsynligvis en vindebro.
Derudover det baseret på en anden af Niels Bugges borge fra samme tid, nemlig Nr. Vosborg hvor fundamentet til hovedbygningen på Niels Bugges borg er fundet. Resten, dvs. de øvre etagers udseende, er ren gætværk, dog baseret på samtidens arkitektur fra bla. verdslig + kirkebyggeri.
Vinduernes størrelse, skytteloft og bygningerne på "bailey'en" (gård- eller økonomibygningerne) er ren gætværk, men dog baseret på bla. middelaldercenteret på hhv. Bornholm og Lolland-Falster. Det er jo lidt svært at få adgang til eksisterende bulværkshuse fra den tid
At ovenstående ikke fremgår i artiklen skyldes at vi ikke ønsker at gøre artiklen for "nørdet" - den skal kunne læses af de fleste, og vække interesse for områdernes historie.
For god ordens skyld vil jeg lige nævne, at vi intet ved om bygningernes udseende på Niels Bugges Hald fra 1300-årene.
Det baseres dog på fundet af en voldgrav der løber midt i den nuværende "borggård" på Hald Ruin, som indikerer at den oprindeligt ikke var én men 2 øer med adgang med en bro - sandsynligvis en vindebro.
Derudover det baseret på en anden af Niels Bugges borge fra samme tid, nemlig Nr. Vosborg hvor fundamentet til hovedbygningen på Niels Bugges borg er fundet. Resten, dvs. de øvre etagers udseende, er ren gætværk, dog baseret på samtidens arkitektur fra bla. verdslig + kirkebyggeri.
Vinduernes størrelse, skytteloft og bygningerne på "bailey'en" (gård- eller økonomibygningerne) er ren gætværk, men dog baseret på bla. middelaldercenteret på hhv. Bornholm og Lolland-Falster. Det er jo lidt svært at få adgang til eksisterende bulværkshuse fra den tid
At ovenstående ikke fremgår i artiklen skyldes at vi ikke ønsker at gøre artiklen for "nørdet" - den skal kunne læses af de fleste, og vække interesse for områdernes historie.
- mediumaevum
- Medlem
- Indlæg: 3653
Takker. Ja, jeg håber da så sandelig også det fortsætter. Jesper Hjermind fra museet er virkelig både en flink og dygtig samarbejdspartner.
- Og det er Rasmus Johansen alias Telestjernen også.
Håber da også, at det her kan skabe nye kontakter.
Lige lidt generel info:
"mediumaevum" - findes altså forskellige steder. Medmindre det er angivet som youtube-kanalen mediumaevum (min kanal), eller i relation til sidstnævnte, er det ikke noget, der har med mig at gøre. Der er en facebookside med samme navn - den er ikke min heller.
Ej heller mediumaevum.com
Jeg opfordrer derfor altid kun til at man henviser til min youtubekanal.
- mediumaevum
- Medlem
- Indlæg: 3653
Jeg håber at artiklen kan være medvirkende til flere samarbejdsmuligheder.
- mediumaevum
- Medlem
- Indlæg: 3653
Lidt opdateringer på Hammershus-projektet, som jeg endelig er kommet godt igang med.
Har lavet terræn. Mangler dog stadig hav og søer.
Renderer det hele i Eevee for at speede rendering op. Dog vil jeg sige, at Eevee kan komme et godt stykke på vej henad den filmiske kvalitet i Terra X/Faber Courtial (ZDF)-kvalitet, som jeg bruger som reference til lyssætning og billedmæssig komposition.
Jeg har på forskellig vis markeret de områder der mangler at blive rekonstrueret. Det gråfarvede område på wip1_2 er det næste hus der mangler.
Dernæst følger staldene, så Lübecker-tårnene og til sidst ringmurene.
I må gerne komme med feedback til lyssætning, eller andre idéer.
Har lavet terræn. Mangler dog stadig hav og søer.
Renderer det hele i Eevee for at speede rendering op. Dog vil jeg sige, at Eevee kan komme et godt stykke på vej henad den filmiske kvalitet i Terra X/Faber Courtial (ZDF)-kvalitet, som jeg bruger som reference til lyssætning og billedmæssig komposition.
Jeg har på forskellig vis markeret de områder der mangler at blive rekonstrueret. Det gråfarvede område på wip1_2 er det næste hus der mangler.
Dernæst følger staldene, så Lübecker-tårnene og til sidst ringmurene.
I må gerne komme med feedback til lyssætning, eller andre idéer.
- mediumaevum
- Medlem
- Indlæg: 3653
Opdateringer på Hammershus-projektet:
Så snart rekonstruktionen er godkendt af borgforskere mfl. påbegynder jeg rendering.
Men jeg vil meget gerne have lidt feedback på lyssætningen, renderingerne og billederne generelt, inden jeg laver animation. Det tager alligevel lidt renderingstid, trods det at jeg bruger en realtime-render.
Efterbehandlingen af billederne i Blender's Compositor er i sig selv udfordrende nok...
Så snart rekonstruktionen er godkendt af borgforskere mfl. påbegynder jeg rendering.
Men jeg vil meget gerne have lidt feedback på lyssætningen, renderingerne og billederne generelt, inden jeg laver animation. Det tager alligevel lidt renderingstid, trods det at jeg bruger en realtime-render.
Efterbehandlingen af billederne i Blender's Compositor er i sig selv udfordrende nok...
Senest rettet af mediumaevum man 11. okt 2021 16:59, rettet i alt 1 gang.
- mediumaevum
- Medlem
- Indlæg: 3653
Højde- og satellitkort over ruinerne, fra Geodatastyrelsen.
Husenes højde har jeg fået via Bornholmske Samlinger fra 1997, der er en artikel med mulige rekonstruktioner af bygningerne, både ind- og udvendigt. Dvs. skitser og grundplaner.
Senest rettet af mediumaevum man 11. okt 2021 16:53, rettet i alt 1 gang.
- mediumaevum
- Medlem
- Indlæg: 3653
Netop
Der er meget mere læsestof her - med grundplaner og andet godt - helt gratis:
http://bornholmske-samlinger.dk/wp-cont ... -rk-11.pdf
- mediumaevum
- Medlem
- Indlæg: 3653
Jeg har fået et samarbejde med en arkitekt (Kjeld Borch Vesth) fra Slots- og Kulturstyrelsen om at rekonstruere det aller tidligste Hammershus - dvs. fra ca. 1250.
Det er antageligt blevet opført i en periode på 30-50 år, og grundformen er udtænkt fra starten.
Tidligere rekonstruktionsforslag (fra andre kunstnere) viser borgen uden tårne og med palisader istedet for granitmure med overbygning af tegl. Disse menes at være forkerte. Borgen har altid haft sine krenelerede granit-ringmure.
Her er mit bud på 1200-tallets Hammershus - der kan selvfølgelig stadig nå at komme rettelser:
Det er antageligt blevet opført i en periode på 30-50 år, og grundformen er udtænkt fra starten.
Tidligere rekonstruktionsforslag (fra andre kunstnere) viser borgen uden tårne og med palisader istedet for granitmure med overbygning af tegl. Disse menes at være forkerte. Borgen har altid haft sine krenelerede granit-ringmure.
Her er mit bud på 1200-tallets Hammershus - der kan selvfølgelig stadig nå at komme rettelser:
- mediumaevum
- Medlem
- Indlæg: 3653
Tak for infoMorten B skrev: ↑ons 15. dec 2021 19:17 Hey, hvis du ikke har hentet Blender 3.0 endnu, så skynd dig at gøre det. Der er godt nok kommet fart på cycles, specielt med den nye Nvidia Studio Driver der kom i mandags (Du bruger Nvidia kort, så vidt jeg husker?).
Jeg føler slet ikke behovet for Evee til renders mere.
Jeg vil helt klart tjekke Blender 3.0 ud. Anede slet kke den var udkommet endnu.
Har dog behov for at det er en meget stabil version.
Jeg har et RTX 3070 Ti kort. Jeg ved ikke hvor meget det kan benytte Cycles i den grad du giver udtryk for her.
Det er hurtigere end de gamle kort jeg var vant til, men stadig for langsomt til mine behov. Men har desværre ikke råd til et 3080/90 kort endnu.
3.0 er en stable release. Man har kunnet downloade betaen, der dagligt er blevet opdateret, i over et år, så den er lige så stabil som alle major releases.mediumaevum skrev: ↑ons 15. dec 2021 21:22Tak for infoMorten B skrev: ↑ons 15. dec 2021 19:17 Hey, hvis du ikke har hentet Blender 3.0 endnu, så skynd dig at gøre det. Der er godt nok kommet fart på cycles, specielt med den nye Nvidia Studio Driver der kom i mandags (Du bruger Nvidia kort, så vidt jeg husker?).
Jeg føler slet ikke behovet for Evee til renders mere.
Jeg vil helt klart tjekke Blender 3.0 ud. Anede slet kke den var udkommet endnu.
Har dog behov for at det er en meget stabil version.
Jeg har et RTX 3070 Ti kort. Jeg ved ikke hvor meget det kan benytte Cycles i den grad du giver udtryk for her.
Det er hurtigere end de gamle kort jeg var vant til, men stadig for langsomt til mine behov. Men har desværre ikke råd til et 3080/90 kort endnu.
Jeg har en laptop med et RTX 2060, 3070 vil bare være endnu vildere da det er en del nyere. Du behøver heller ikke opdatere til den nye driver hvis du ikke vil, der er kæmpe performance boost i Blender 3.0 alene, men den nye driver (Husk at vælge studio) Nvidia lige er kommet med har som sagt fået nogle tweaks der sætter endnu mere fart på.
Jeg tror du bliver meget overrasket over hvor hurtigt du kan rendere med den nye Cycles X engine.
Du kan jo bare installere version 3.0 til test og samtidig beholde din nuværende installation hvis du er betænkelig.
- mediumaevum
- Medlem
- Indlæg: 3653
Jeg har lige set denne video:Morten B skrev: ↑tors 16. dec 2021 13:493.0 er en stable release. Man har kunnet downloade betaen, der dagligt er blevet opdateret, i over et år, så den er lige så stabil som alle major releases.mediumaevum skrev: ↑ons 15. dec 2021 21:22Tak for infoMorten B skrev: ↑ons 15. dec 2021 19:17 Hey, hvis du ikke har hentet Blender 3.0 endnu, så skynd dig at gøre det. Der er godt nok kommet fart på cycles, specielt med den nye Nvidia Studio Driver der kom i mandags (Du bruger Nvidia kort, så vidt jeg husker?).
Jeg føler slet ikke behovet for Evee til renders mere.
Jeg vil helt klart tjekke Blender 3.0 ud. Anede slet kke den var udkommet endnu.
Har dog behov for at det er en meget stabil version.
Jeg har et RTX 3070 Ti kort. Jeg ved ikke hvor meget det kan benytte Cycles i den grad du giver udtryk for her.
Det er hurtigere end de gamle kort jeg var vant til, men stadig for langsomt til mine behov. Men har desværre ikke råd til et 3080/90 kort endnu.
Jeg har en laptop med et RTX 2060, 3070 vil bare være endnu vildere da det er en del nyere. Du behøver heller ikke opdatere til den nye driver hvis du ikke vil, der er kæmpe performance boost i Blender 3.0 alene, men den nye driver (Husk at vælge studio) Nvidia lige er kommet med har som sagt fået nogle tweaks der sætter endnu mere fart på.
Jeg tror du bliver meget overrasket over hvor hurtigt du kan rendere med den nye Cycles X engine.
Du kan jo bare installere version 3.0 til test og samtidig beholde din nuværende installation hvis du er betænkelig.
Det er godt nok hurtige hastigheder, men i og med at jeg bruger volumetrics og partikelsystemer, vil hastigheden, om end markant hurtigere nu - stadig være for langsomt.
16 sek. renderingstid er for lang tid. Det skal holde sig under 10 sek. for komplekse scener. Det skyldes animations-behovet.
Det kan ikke nytte noget at det tager en halv dag at rendere 2 minutters animation.
Jeg tænker ellers at det er meget normalt, opløsningen og kvaliteten på materialer, lys og skygger er blevet bedre over årene, så rendertiden er nogenlunde det samme som for 17 år siden.mediumaevum skrev: ↑tors 16. dec 2021 14:55 Det kan ikke nytte noget at det tager en halv dag at rendere 2 minutters animation.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -
Suit yourselfmediumaevum skrev: ↑tors 16. dec 2021 14:55 16 sek. renderingstid er for lang tid. Det skal holde sig under 10 sek. for komplekse scener. Det skyldes animations-behovet.
Det kan ikke nytte noget at det tager en halv dag at rendere 2 minutters animation.
- mediumaevum
- Medlem
- Indlæg: 3653
Jeg vil sige, at da jeg renderede min første animation for ca. 10 år siden tog det halv dag og til en kvalitet langt under middelstandarden for datidens animationer.Hald skrev: ↑tors 16. dec 2021 19:02Jeg tænker ellers at det er meget normalt, opløsningen og kvaliteten på materialer, lys og skygger er blevet bedre over årene, så rendertiden er nogenlunde det samme som for 17 år siden.mediumaevum skrev: ↑tors 16. dec 2021 14:55 Det kan ikke nytte noget at det tager en halv dag at rendere 2 minutters animation.
Siden Blender fik Eevee har det gjort det muligt for mig at lave reelle animationer, der kommer op på ihvertfald 80-90 % af standardkvaliteten for den type animationer jeg beskæftiger mig med (rekonstruerede bygninger, omgivelser mv. som kan bruges på museer etc.) til en renderingstid der ligger på under 2 timer, ofte hurtigere.
Så kan jeg godt leve med en smule ringere kvalitet. Man skal også huske på, at rendering slider på computeren, og det er næsten umuligt i disse tider at skaffe nyt materiale (grafikkort, CPU osv.) pga. varemangel.
Jeg overvejer faktisk om ikke jeg burde gå all-in på at leje mig ind på renderfarms til de færdige animationer, selvom det er Eevee. Alt andet lige er elpriserne også skyhøje for tiden, så det må næsten kunne betale sig bare at rendere animationerne online hos tredjepart.