4 ugers kursus hos Point Blank Online

Medlemmernes egne blogs om musik, teknik og hverdag.
Forumregler
Kun 1 blog pr. bruger.
Nyt svar
Default avatar
DTE91
Medlem
Indlæg: 139
Sted: Copenhagen

4 ugers kursus hos Point Blank Online

Indlæg af DTE91 »

Hej, Daniel Taylor Eriksson her. Jeg ved at der på lydmaskinen har været oprettet tråde om den egentlig ret anmelderroste online producerskole "Point Blank Online", men uden at der er blevet berettet om de helt store erfaringer med stedet. Jeg har valgt at melde mig til et af deres kurser, og vil bruge den her blog på at skrive om udbyttet, indholdet og forløbet uge for uge - simpelthen som en service til folk, så andre ved hvad de ville kunne forvente.

Der er tale om deres kursus ELECTRONIC MUSIC COMPOSITION, og jeg vil begynde i august:

http://www.pointblankonline.net/electro ... sition.php

.. Fortsættelse følger.
Senest rettet af DTE91 lør 6. jul 2013 19:05, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Spændende :)

Medlemsavatar
Properghandi
Medlem
Indlæg: 431
Sted: Kbh

Indlæg af Properghandi »

Ja, det bliver spænden at høre om :)
No kick is hard enough

Default avatar
DTE91
Medlem
Indlæg: 139
Sted: Copenhagen

Indlæg af DTE91 »

"WEEK 0 - TANKER FØR KURSUSSTART"

Et par korte tanker og introduktion før min kursusstart 19. august.

Alright, så hvad er Point Blank Online?

Til dem der ikke ved det, er det en online musikproduktions "skole"/kursusudbyder, og tilsynladende en af de største og mest anderkendte udbydere af den slags for tiden. De tilbyder ligeledes fysisk undervisning i deres studier i London.

Kurset vil vare 4-uger, foregå i Ableton og hedder "Electronic Music Composition".

Mandag d. 19 vil jeg få adgang til mit første materiale, som vil - som jeg har læst det - bestå af en blanding af selvfølgelig en masse videoer om første uges emne, lidt samples, nogle projekter at download, og et forum vil blive oprettet hvor de studerende og tutors kan stille hinanden spørgsmål etc. Hver uge vil der også være live masterclasses over webcam hvor man kan stille spørgsmål til sin tutor i plenum.

Efter at have studeret materialet, skal man selv igang med at producere, og i slutningen af hver uge har man mulighed for at sende sit projekt til sin tutor (alle tutors er i øvrigt aktive producere/musikere/artister indenfor elektronisk musik) og modtage det de kalder DVR (=Direct Video Resonse). Hvilket de kører på at de vist er de eneste der tilbyder. Her vil ens projekt blive hørt igennem, og man vil modtage en video hvor ens tutor går projektet igennem, giver råd, justerer det han føler der skal justeres, alt imens det hele optages, inklusiv hans stemme.
Man kan evt. allerede forinden som kommentar til ens upload forklare hvilken stil man gerne vil ramme/hvor man vil hen med sin produktion, eller hvad man ønsker at der især lægges vægt på.

Det får man så tilbage nogle dage efter (begyndelsen af ugen efter), og så kører rutinen igen - ny uge med nyt emne og nye videoer. Et af Point Blanks ambitioner er altså at undervisningen skal være så tæt på fysisk undervisning som muligt. Man vil i øvrigt også kunne se de andre studerendes DVR-videoer. Al materialet vil være tilgængeligt i et år efter afsluttet forløb.

Til slut får man et certificat for forløbet, og mulighed for at sende signed projekt til Point Blanks eget label, og vurderes det godt nok, mulighed for udgivelse :) Det lød alt i alt for mig som en sjov måde at udvikle sig på, og måske få et par globale kontakter etc. Og en fed blanding mellem praksis og teori.

Hvad håber jeg så på at få ud af kurset?


Kurset hedder som sagt "Electronic Music Composition" (EMC), og som det nævnes i introduktionsvideoen, og spores i indholdsbeskrivelsen, er det skabt til folk der ønsker en in-depth forståelse for det der kompositionsmæssigt sker i elektronisk musik. Musikteori vil blive gennemgået, og er især velegnet til dem der roder med elektronisk musik, men ikke har haft en musikteoretisk opvækst/kan spille et instrument på forhånd. Så mit mål er først og fremmest at få en bredere forståelse på dette område, og forhåbentlig nemmere kunne få 'idéerne i hovedet ud', og nemmere gå fra et fedt 8-bar loop til et helt track. Og generelt en fornemmelse for måder man kan gribe den melodiøse del af et track an på.

Derudover er kurset jo i Ableton og først og fremmest tiltænkt elektronisk musik, så jeg håber ligeledes at opfange nogle softwarerelateret finter jeg ikke kendte i forvejen, og evt. forbedre mit workflow. Et par mixingmæssige/lyddesign åbenbaringer - i forbindelse med at der arbejdes med komposition - takker jeg bestemt heller ikke nej til, og er ret overbevist om, at den slags også vil komme i et eller andet omfang.

I forhold til DVR delen ville det være rart med nogle klare svar på de spørgsmål der måtte opstå for mig, om den slag musik jeg gerne vil arbejde med. Måske endda få pillet et par dårlige vaner af.

Det opsummerer vist nogenlunde mine indledende tanker - og jeg opdaterer denne tråd igen efter min første uges forløb!
Intet er mere højtideligt end at folk dog endelig skal kommentere løs hvis de har noget at sige! :thumbup:
Har folk endda måske prøvet noget lign. eller overvejet det, så fortæl endelig løs.

- Daniel Taylor
Senest rettet af DTE91 lør 6. jul 2013 21:33, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
jawin
Forum Donator
Indlæg: 1036
Sted: Holstebro

Indlæg af jawin »

Super. Har selv overvejet Point Blank så jeg vil med interesse følge hvad du har at sige om dem :)
Two wrongs don't make a right - however, three lefts do.

:) Jakob

Default avatar
DTE91
Medlem
Indlæg: 139
Sted: Copenhagen

Indlæg af DTE91 »

jawin skrev:Super. Har selv overvejet Point Blank så jeg vil med interesse følge hvad du har at sige om dem :)
Cool! :-) PM mig evt. omkring hvilket kursus du havde overvejet og de tanker omkring det?

Og tak for interessen generelt fra folket :)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Hvordan gik det her kursus Daniel? :)

Default avatar
DTE91
Medlem
Indlæg: 139
Sted: Copenhagen

Indlæg af DTE91 »

Hey, Christoffer

.. I know, det endte som en lidt travl periode hvor både kurset og hvad jeg iøvrigt foretog mig i den del af sommerferien, fik holdt mig så godt beskæftiget at jeg desværre slet ikke fik fuldført min plan om de løbende updates! En skam. Men fedt du spørg, for i stedet tænker jeg bare at lave et 'efterskrift'/vurdering og evaluering af forløbet og min generelle opfattelse af stedet, her i løbet af efterårsferien (studerende, anyone?).

Så folket bliver ikke snydt! :)

Medlemsavatar
nuclues
Medlem
Indlæg: 1714
Sted: frederiksberg

Indlæg af nuclues »

Venter spændt
Mac pro 2009/6 gig.Cubase 5 /Protools 7,4

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

nuclues skrev:Venter spændt
+1

Default avatar
DTE91
Medlem
Indlæg: 139
Sted: Copenhagen

Indlæg af DTE91 »

Jeg tror egentlig jeg har lyst til at gøre min tilgang her i forbindelse med forløbet lidt anderledes. I stedet for bare at påbegynde en random rant som i mit indledningspost, synes jeg faktisk det kunne være fedt at få nogle konkrete spørgsmål - "åbne" som mere specifikke - at tage udgangspunkt i, og svare uddybende. Så byd endelig ind! Og måske især relevant for jer der har haft flirtet med tanken om noget lignende, men også bare nysgerrige.

Noget bestemt I kunne finde relevant/interessant at høre om, i forbindelse med et 'producer course' som dette, mens jeg stadig har det hele friskt i erindringen?

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Hvem fik du som tutor? Hvor meget kontakt havde du med vedkommende?
Var det fælles forum meget i brug i løbet af kurset? Var det organiseret godt fra start af så det var indbydende at begynde at skrive i?
Hvordan endte dit indtryk af kurset med at være? - Gå gerne igennem så mange aspekter som muligt. Hvad kostede det og synes du det var pengene værd?

Nyt svar