Johans blog

Medlemmernes egne blogs om musik, teknik og hverdag.
Forumregler
Kun 1 blog pr. bruger.
Nyt svar
Default avatar
Vagn Hollund

Re: Johans blog

Indlæg af Vagn Hollund »

Lyder laekkert

Medlemsavatar
GoatSonds
Medlem
Indlæg: 1432
Sted: Vanløse

Indlæg af GoatSonds »

Update

Jeg blev lidt inspireret af Graham fra The Recordimg Revolution's tilgang til sine videoer med hensyn på at snakke om de basale og vigtige ting i et godt mix, som alle de andre videoer ikke handler om, så der kommer nok nogle "mix tips" med min version af sagen også :)

Medlemsavatar
GoatSonds
Medlem
Indlæg: 1432
Sted: Vanløse

Indlæg af GoatSonds »

Mix tip: Back to basics 1

Når man mixer skal man sørge for at få sangen til at lyde godt... men hvordan gør man det? Alle (generalisering!!) de videoer og tekster der ligger rundt omkring på nettet om hvordan man laver et godt mix er skide sjove og spændende og gode at se/læse, og de "Into the Lair" som Dave Pensado har i sit show, Pensado's Place, og også fede, men det er jo lir alt sammen, og ikke rigtig hvad et godt mix i bund og grund handler om.

Et godt mix er et mix hvor alle instrumenterne komplimentere hinanden, og det hele hænger sammen. Og det gælder for alle genre.

Hvis sangen er godt arrangeret, produceret og evt. indspillet, så burde det være ligetil at lave et godt mix, hvor man hovedsageligt bare bruger sine faders, og panorering, og andet behøves måske slet ikke.

Det der gør et mix dårligt, er når instrumenterne mudre sammen, fordi alt for mange lyde indeholder samme frekvenser, og er blandet sammen i en stor pærevælling.

Et godt tip er at starte med at mixe sangen med alle faderene oppe, og begynde at ligge niveauerne så det lyder fint, og sørge for at panorere som man vil.
Et eksempel på hvad man kan panorere, er hvis man har f.eks. en vokal, en el guitar, og en Wurlitzer (et el-klaver), hvor alle spiller i samme toneleje. Hvis de alle bare lå i midten, så ville det mudre rigtig meget, og ordenes forståelighed i vokalen ville med garanti bukke under. Det kunne man klare ved at panorere guitar og wurlitzer ud i henholdsvis højre og venstre højttaler.
Har man så endnu en guitar, som spiller noget andet end den første guitar, eller måske et klaver, så er det sandsynligvis ikke nok bare at panorere, og man må gribe fat i et nyt værktøj.
Lad os sige at vi har en guitar i venstre side, en wurlitzer i højre side, og en vokal og et stereo optaget klaver som er placeret i midten. Klaveret har vi lagt i midten fordi det på en måde understøtter vokalens tonering og rytme, men den laver rod i vokalen og de andre instrumenter, fordi klaveret både er i midten og også i højre/venstre, og det hele lyder mudret. Så kan man tage fat i en equalizer, og skrue ned for 500-1kHz på klaveret, for det er der hvor sangerens vokaler ligger. I vores eksempel er det også i det frekvensleje hvor guitaren, og wurlitzeren ligger, så det ville også "rense" for mudder der.

Det er det basale og vigtige i et mix.
Kan man så understøtte musikkens "vibe" med spændende effekter, uden at lave rod i de frekvensballancer og niveauer man så nøje har bakset sammen, så har man et rigtig godt mix.
Senest rettet af GoatSonds tors 17. jul 2014 07:35, rettet i alt 2 gange.

Medlemsavatar
Bjerre
Forum Donator
Indlæg: 2030
Sted: Randers

Indlæg af Bjerre »

Og undlader man at gå i fælden "man skal kunne høre alle instrumenter tydeligt", så kommer man langt med lidt eq efterfølgende. De færreste bands, der kommer i studiet, har tænkt længe over, hvilke instrumenter, der bedst formidler følelsen/teksten. Derfor er det mindst lige så vigtigt som mixer, at du også sørger for at highlighte de instrumenter der skal, på de tidspunkter de skal, og så nedtone de andre, på andre tidspunkter. Så har du allerede "ryddet lidt op" og skal ikke voldtage din eq for at "få plads"
[i]Hearing is believing... Or so I've heard[/i]

[url=http://www.lydsalonen.dk/][color=#FF0000]Lydsalonen[/color][/url]
[url=http://www.facebook.com/lydsalonen/][color=#0000FF]Facebook[/color][/url]

Medlemsavatar
GoatSonds
Medlem
Indlæg: 1432
Sted: Vanløse

Indlæg af GoatSonds »

Bjerre skrev:Og undlader man at gå i fælden "man skal kunne høre alle instrumenter tydeligt", så kommer man langt med lidt eq efterfølgende. De færreste bands, der kommer i studiet, har tænkt længe over, hvilke instrumenter, der bedst formidler følelsen/teksten. Derfor er det mindst lige så vigtigt som mixer, at du også sørger for at highlighte de instrumenter der skal, på de tidspunkter de skal, og så nedtone de andre, på andre tidspunkter. Så har du allerede "ryddet lidt op" og skal ikke voldtage din eq for at "få plads"
Præcis :thumbup:

Medlemsavatar
amolin
Medlem
Indlæg: 1030

Indlæg af amolin »

Bare husk at det også skal lyde godt i mono.
Jeg bruger aldrig panning til at give plads til flere instrumenter, jeg bruger det til "effekt i lydbilledet, på den måde virker det også i mono.

Automation er din ven, specielt når man, som bjerre skriver, kommer forbi den med "man skal kunne høre alle instrumenter tydeligt" ;)
- Anders
Facebook: [url]http://www.facebook.com/amdrl[/url]
Mit studie: [url]http://beatthemic.com[/url]

Medlemsavatar
GoatSonds
Medlem
Indlæg: 1432
Sted: Vanløse

Indlæg af GoatSonds »

Jeg synes nu ikke at det er så vigtigt at det lyder godt i mono. De eneste der høre mono, er dem der render rundt og spiller musik fra deres telefoners højttalere, og med al den elektroniske musik der er idag hvor mange af pads og lead synth'ne er så meget stereo at de næsten udfaser helt i mono, kan folk snart ikke blive overrasket længere.

Medlemsavatar
amolin
Medlem
Indlæg: 1030

Indlæg af amolin »

GoatSonds skrev:Jeg synes nu ikke at det er så vigtigt at det lyder godt i mono. De eneste der høre mono, er dem der render rundt og spiller musik fra deres telefoners højttalere, og med al den elektroniske musik der er idag hvor mange af pads og lead synth'ne er så meget stereo at de næsten udfaser helt i mono, kan folk snart ikke blive overrasket længere.
Smag og behag ;)
Jeg har altid helst ville have at mine mix også virker i mono. Nu er der jo også andre genrer end lige elektronisk musik ;)
- Anders
Facebook: [url]http://www.facebook.com/amdrl[/url]
Mit studie: [url]http://beatthemic.com[/url]

Medlemsavatar
GoatSonds
Medlem
Indlæg: 1432
Sted: Vanløse

Indlæg af GoatSonds »

Mix tip: Back to basics 2

En fortsættelse af hvordan man laver et godt mix.
Hvis ikke du har læst første indlæg, så læs her: http://www.lydmaskinen.dk/viewtopic.php ... 16#p539916

Det er vigtigt at du lytter til musikken!!
Når du mixer en sang i din DAW, så har du alle dine lydspor visuelt. Du kan se hvornår trommerne slår, hvornår guitar soloen kommer, og du kan visuelt se hvor højt de forkellige instrumenter spiller, men når sangen er færdig, og den almene lytter høre sangen, har de intet visuelt. Kun musikken.
Det er super smart med de ting man kan se, f.eks. hvis man skal klippe trommer til, eller rette "s"er i en vokal, men man kan nemt komme til at koncentere sig for meget om det visuelle, og glemme at lytte efter.

Derudover kan det virkelig være svært hvis man er ny, at vide hvad man skal lytte efter når man skal lave et godt og rent mix. Desværre er der ingen nem måde at lære det på, men jeg kan give nogle råd til hvordan man kan lære at høre det.
Et kendt og godt råd, som bør tages alvorligt, er at lytte til professionelt mixede sange mens man mixer! Det er vigtigt at høre en gang imellem hvordan frekvensbalancerne bør være, så man ikke kommer til at lave et mix med for lidt diskant, for meget mellemtone eller bund osv. Hvores hjerne er indrettet sådan at hvis man høre noget nok gange, så er det sandt. Så hvis man sidder i mange timer med det samme mix og ikke høre andet, så lyder det pludselig godt selvom balancerne måske er helt hen i vejret.
Et andet tip er at lege med en sinus generator, og lytte til hvordan de forskellige frekvenser lyder. Man kan også tage nogle forskellige professionelt mixede sange og f.eks. sætte et lowcut på, så man kun høre hvad der ligger over eksempelvis 5kHz. Så kan man nemmere høre hvor diskanten fra de forskellige instrumenter er lagt. Man kan også rykke rundt på filteret, lave et båndpasfilter eller et lavpasfilter så man kan høre hvor bassen og mellemtonen i de forskellige instrumenter er lagt.
Dave Pensado har lavet en god video om det, og jeg vil ikke tage æren; det er også herfra jeg har idéen: (Husk at se både 1'eren og 2'eren)

Her kan man føle sig nødtaget til at bruge en equalizer i sit mix, og det er også helt ok. Så længe man har et formål med den.
Alle disse tips er for at kunne lære at bruge en equalizer ordentligt. Og det er også et af de vigtige værktøjer i mix-verdenen. Min første mix-lærer fortalte mig at jeg ikke skulle bekymre mig om compressore til jeg havde styr på levels og EQ, og det synes jeg også han havde ret i, så lad compressoren vente lidt. Det er måske det sværeste værktøj at mestre.

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

GoatSonds skrev: Jeg prøvede næsten alle mine kompressore igennem, bl.a. en - faktisk super fed freeware comp., Molot fra "Vladislav Goncharov" - og legede meget med attack og release, og jeg fandt at jeg kunne gøre en del med den der Molot, men lidt for sjov prøvede jeg min CL 1B fra Softube.
Jeg ser du også har opdaget den, var det ikke en ide at lægge den ind i "freeware" tråden? Jeg fik også prøvet den af idag fordi jeg læste i det nyeste SOS Mix Rescue, og jeg ville så lige prøve den af på et mix hvor vokalen ikke rigtigt passede ind i det bassen spillede, stort set ligegyldigt hvilke måder jeg ændrede komprimeringen på begge dele ... men her har vi sgu ikke mindre end fat i noget der virker!!!!

--sd

Medlemsavatar
GoatSonds
Medlem
Indlæg: 1432
Sted: Vanløse

Indlæg af GoatSonds »

Jeg tror den har været podtet derinde en gang, men det kan være at den har brug for et repost. Den er sgu fed!

Medlemsavatar
GoatSonds
Medlem
Indlæg: 1432
Sted: Vanløse

Indlæg af GoatSonds »

Hurtig update

Jeg har heldigvis haft utroligt travlt på det sidste, og det er derfor at der ikke har været noget i lang tid. Jeg havde ellers et par ting jeg ville dele, men har ikke lige kunne finde tid til at lave nogle større skriver.

Men jeg vil lige dele det her album med jer, som er udkommet i dag: https://itunes.apple.com/dk/album/radiu ... d953151890
Jeg klippede vokaler i mange timer sammen Neill i September, og jeg er pave stolt af at have arbejdet på det album :)

Medlemsavatar
GoatSonds
Medlem
Indlæg: 1432
Sted: Vanløse

Indlæg af GoatSonds »

Mix tips og recording tip: Trommer

Jeg har været så priviligeret at optage og producere et mega fedt Stoner Rock/Sludge Metal band, kaldet Goat Hawk Buffalo, i deres øvelokale.
Først optog vi trommer med cue bas, og rytmeguitar. Jeg havde hørt bandet spille sangen tidligere, så jeg havde lidt en idé om hvordan det skulle lyde. Til at starte med stillede jeg bare nogle closemics op på trommesættet.. meget standard setup:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/933 ... %20rum.wav
Derefter lod jeg trommeslageren spille sangen, mens jeg vandrede lidt rundt og lyttede. Jeg åbnede døren ud til gangen og gik der ud og lyttede, gik lidt længere væk ud i køkkenet, og endte så lidt tættere på igen ude på toilettet. Det var et lille bitte fint toilet med fliser på væggene. Der stillede jeg så et stereosæt mikrofoner, som pegede op mod loftet.
Det lød sådan her:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/933 ... %20rum.wav
Og i kontekst:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/933 ... %20rum.wav
(I må lige leve med at der er komprimeret lidt, overstyret stor- og lilletromme og rummet, og eq'et en smule, men det er faktisk ikke ret meget jeg har gjort ved optagelserne.)



Mit mixtip er en af det mere kendte, dog med lidt ekstra:
Mange skriver jo om hvor fedt det er med parrallel komprimering på bl.a. trommer. Jeg har tit brugt det, og ja.. det var da meget cool, og tit har det duet, og mange andre gange har det ikke (sandsynligvis fordi jeg ikke mestre det endnu), men her fungere det fanme!
Jeg har sendt mine closemics til en bus (pre fader), og på bussen har jeg så først filtreret alt under 360Hz væk med 12dB/Oct., og alt over 6kHz med 6dB/Oct.. Derefter har jeg overstyret det grundigt med et tape saturation plugin, så har jeg brugt en expander til at få lidt mere knald på transienterne, ved at sætte threshold over alle slagene, og så bare ha ratioen på et sted mellem 1.3:1 og 1.4:1. TIl sidst har jeg så med en kompressor, komprimeret bussen utrolig meget. Ikke så meget magi, bare totalt smadder, med noget attack tid, så transienterne kommer igennem.
Til sidst har jeg så mixet input signalerne til bussen i forhold til hele mixet. Der fandt jeg ud af at det var fedt at sende lidt mere stortromme og også lidt overheads, hvilket fik bæknerne til at pumpe lidt med på en fed måde.
Uden parrallel bus (trommerne er mixet med lidt sample snyd på lilletromme og tammer):
https://dl.dropboxusercontent.com/u/933 ... 20par..wav
Med parrallel bus:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/933 ... 20par..wav
Parrallel bus i solo:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/933 ... 20par..wav

Parrallel bussen giver virkelig det smæk i trommerne, som jeg ikke ville kunne få med almindelig komprimereing, og bæknerne får lov at pumpe lidt med uden at blive alt for flydende og irriterende at høre på.

Jeg håber det var brugbart :) Jeg har i hvert fald haft meget sjov med at optage det her, og vi mangler stadig 2 sange mere.

Nyt svar