Thomas Høgsteds blog

Medlemmernes egne blogs om musik, teknik og hverdag.
Forumregler
Kun 1 blog pr. bruger.
Nyt svar
Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Re: Thomas Høgsteds blog

Indlæg af garcia »

Jeg har lavet musik i snart 20 år. Helt tilbage til de glade sen 90ere. Allerede dengang (og sådan vil det nok altid være) har folk haft travlt med at fortælle mig, at det er noget lort jeg laver, at det ikke er rigtigt musik. Folk der har få views, få streams og som selv må udgive deres musik, fordi der ikke er publikum til det, vil forklare mig hvad musik er. At deres er bedre. Det er her det hele går hen og bliver lidt anstrengt for mig. For jeg hører ofte selvsamme gruppe af mennesker sige de hylder originalerne og dem der tager chancer, mens det musik de oftest udgiver, er halvpinlige Bowie kopier eller andet artpop, uden skyggen af et interessant omkvæd eller noget nyt. De bliver en kliche af det de selv hylder. Men de har ret, for de ved bedre. Tankegangen svarer til at jeg laver et grimt maleri, vil sælge det for en million og når andre påpeger det ufærdige, er det dem der er dumme. Kan det tænkes, er der en chance for at dem der rent faktisk formår at bryde igennem den moderne mur af ufatteligt mange udgivelser, rent faktisk HAR noget nyt, noget anderledes, noget der gør de stikker ud. At de faktisk er lidt klogere. At det er nemmere at pege bagud end fremad, og udad end indad? Jeg hader jazz, lytter ikke til jazz, men det giver ikke rigtig nogen mening for mig, at hænge jazz musikere ud. Hver sin smag, sin lyst. Fed være med det.

Jeg har ihvertfald valgt at sige fra nu. Jeg magter det ikke mere. jeg er træt af selvfedme og folk uden nogen som helst form for integritet der skal fortælle mig noget som helst om mit musik overhovedet. Jeg siger fra og jeg gør det kontant. Hver eneste gang jeg oplever det og uanset i hvilket forum. Også selvom det koster et exit. Jeg overlever såmænd nok. Danmark sagter bagud i forhold til resten af norden på det musikalske landkort og vi gør det fordi os der laver kommercielt musik, ikke har gjort det med oprejst pande og slået tilbage når diverse selvbestaltede feinsmeckere langer ud. Når det kommer til ignoranter er respekt noget man tager, ikke noget man får.

Lige nu overvejer jeg at droppe min podcast og bog, af frygt for jeg faktisk giver nogle af de mennesker et rygstød. Tænk sig at sidde i et fly i 10 timer ved siden af sådan en ignorant og opdage, jeg indirekte har sørget for hans levebrød. Mig der laver det lortemusik, han hader så meget, at han føler sig hævet over det og ikke mindst menneskeligt. Jeg kan sgu næsten ikke bære tanken, det er helt alvorligt ment :(
Deaktiveret

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Man kan ikke være venner/enige med alle. Men verden er nu således indrettet, at der også er en vis portion af ... de andre.

At det kan være surt og ambitionsdræbende har alle vel prøvet. Men det bør netop ikke afholde en fra at deltage.

Og det er vel bedre at fokusere på, det positive i det man udretter.

Jeg har ... og er ... i hvert fald glad for dine inputs her. Det er der helt sikkert også en masse andre, der er.
Men jeg kender godt "forumkvalme" - det kommer en gang i mellem, og man bliver bare nød til at tage en pause fra det.

But don't let the bastards grind you down (citat U2).

Håber at se dig her igen.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

SustainerPlayer skrev:
But don't let the bastards grind you down (citat U2).

Håber at se dig her igen.
+1 ,... til hele svaret

Kunne ikke have sagt det bedre
/Dub

Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator
Indlæg: 2918
Sted: Hørsholm

Indlæg af Rosenfeldt »

Godt brøl, Thomas!! Jeg har det mere eller mindre på samme måde som dig, da jeg også har lavet musik relativt længe - og udgivet en del musik og remix gennem pladeselskaber ... eller hedder de politisk korrekt "musikselskaber" nu? :-D (Jeg har på de fleste udgivelser valgt at være anonym)

Hver gang jeg har lyttet til "kloge" hoveders bedre viden omkring hvad den rigtige lyd er for tiden, så har det ikke givet pote. Jeg er også kommet til det punkt i mit musikliv, at jeg rent ud sagt er ligeglad hvad andre mener om min musik! Dermed ikke sagt, at jeg ikke gerne vil høre noget konstruktiv kritik, - men det må sgu godt være på den fede måde.

Musik er for mig - og bliver nok ved med at være det, noget personlig kreativt, som kan have lige den lyd det skal have. Seriøst - f*ck det med "tidens lyd"!! Hvad er det for en gang fis? Nu laver jeg primært dance/house, og mange af de kunstnere jeg læner mig op ad, skider højt og helligt på om de bruger en piano-sound fra 90'eren!

Ja, det var så lige et brøl fra mig! :dollargrin:

PS! Lov mig at blive ved Thomas...!
Senest rettet af Rosenfeldt man 5. jun 2017 14:13, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
eberl42
Medlem
Indlæg: 392
Sted: Djursland

Indlæg af eberl42 »

Ja keep on!!
Hver gang man stiller sig op med et personligt og ærligt bud på hvordan tingene hænger sammen vil der jo altid være nogen der mener noget andet og nogen af dem vil være smålige nok til at skulle nedgøre det der ikke lige passer ind i deres verdens billede.....
Men det er sgu spild af tid at lade deres meninger fylde!

Jeg arbejder i den del af musikbranchen der handler om personligt udtryk osv med et mindre fokus på den kommercielle del, da det ikke har min interesse, men alligevel er dine inputs om hvordan man når et mål osv super relevante.
Så heads op herfra, selvom vi muligvis musiksmagsmæssigt er ret langt fra hinanden:-)

Og ja, dem der bryder igennem og sælger stort har (oftest) noget unikt/nyt at byde på, men hvis man er gravet så langt ned i sin egen genre at man ikke kan se ud over den, kan man ikke se kvaliteterne og detaljer i de andre genrer ... Og mister perspektivet... og så kommer man med den slags kritik....

Så keep on!
http://www.johannessmed.com
Producer - Kunstner - Musiker

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Jeg nåede at se den yderst relevante PM som desværre blev fjernet, tak for kikket, laveste opførsel jeg nogensinde har set her på lydmaskinen, det burde vist være denne bruger der var blevet fjernet istedet, håber han i det mindste har fået en sidste advarsel, eller noget,..

Men lad os fokusere på alt det positive her på LM, der er trods alt mere af det :-)

(totalt idioti, og selvfedme, er ikke værd at bruge energi på)
/Dub

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Hvad gik jeg glip af? ;-)

Og +1 til Thomas' indlæg længere oppe.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10824
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg er slem til at dømme hvad jeg mener er kvalitetsmusik, men kan ikke fremvise en opskrift på det rigtige (endnu), dog må man bare bøje sig i støvet af ting man ikke forstår, Kandis smiler på vej i banken, de kunne lave så meget andet, men har fundet en niche som de udfylder flot og har en fast kundekreds. Jeg fatter ikke Melodi grand prix, og så gerne nogle keyboard-stemme-popstjerner forsvinde, men må erkende at der er et marked for det man ikke forstår (growling, speedmetal, gangsterrap, osv).

Hvor ofte har man ikke set en film og spekuleret på hvem der dog har det marked med at lave afdæmpet musik til rulleteksterne.
Hvis man laver noget man kan lide uanset om det har mulighed for at give mønt eller ej, så skal folk bare passe deres egen tallerken.

Lad dig ikke slå ud Thomas!
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
mikkels
Medlem
Indlæg: 887
Sted: Farum

Indlæg af mikkels »

DUBTEMPLE skrev:Jeg nåede at se den yderst relevante PM som desværre blev fjernet, tak for kikket, laveste opførsel jeg nogensinde har set her på lydmaskinen, det burde vist være denne bruger der var blevet fjernet istedet, håber han i det mindste har fået en sidste advarsel, eller noget,..

Men lad os fokusere på alt det positive her på LM, der er trods alt mere af det :-)

(totalt idioti, og selvfedme, er ikke værd at bruge energi på)
Den pm var selvfølgelig over stregen, men jeg synes nu, at de blev ret personlige begge to... Det var vel også derfor, tråden blev lukket.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

mikkels skrev:
DUBTEMPLE skrev:Jeg nåede at se den yderst relevante PM som desværre blev fjernet, tak for kikket, laveste opførsel jeg nogensinde har set her på lydmaskinen, det burde vist være denne bruger der var blevet fjernet istedet, håber han i det mindste har fået en sidste advarsel, eller noget,..

Men lad os fokusere på alt det positive her på LM, der er trods alt mere af det :-)

(totalt idioti, og selvfedme, er ikke værd at bruge energi på)
Den pm var selvfølgelig over stregen, men jeg synes nu, at de blev ret personlige begge to... Det var vel også derfor, tråden blev lukket.
I hvert fald OK at tråden blev lukket, nå, videre,....
/Dub

Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Indlæg af garcia »

Jep, videre :)
Deaktiveret

Medlemsavatar
donnievandango
Medlem
Indlæg: 497
Sted: Fyn

Indlæg af donnievandango »

garcia skrev:Lige nu overvejer jeg at droppe min podcast og bog, af frygt for jeg faktisk giver nogle af de mennesker et rygstød. Tænk sig at sidde i et fly i 10 timer ved siden af sådan en ignorant og opdage, jeg indirekte har sørget for hans levebrød. Mig der laver det lortemusik, han hader så meget, at han føler sig hævet over det og ikke mindst menneskeligt. Jeg kan sgu næsten ikke bære tanken, det er helt alvorligt ment :(
NOOOOOOOOOO, jeg havde sådan glædet mig (jeg er mange ting, men jeg er ikke en af de mennesker du nævner der), så jeg tillader mig at håbe på du udgiver dit materiale:)

Og hey, folk har så travlt, bare get that dirt off ya shoulder, og gør din ting, du er for vild!!

Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Indlæg af garcia »

Nu er jeg også gået i gang, så ville det næsten være fjollet at droppe det. Men tak for din besked. Det giver energi til at komme i gang igen asap :D
Deaktiveret

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

+1, kick some ass Thomas! :)

Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Indlæg af garcia »

Jeg tager snart i sommerhus og får bogen færdig. Eller så langt som jeg nu kan komme. Tror det er vigtigt ikke at have en masse forstyrrende elementer rundt om mig, mens jeg fordyber mig. Efter at have læst den nyeste rapport fra DPA omkring musik som professionel virke, kan jeg godt mærke den bog mangler. Jeg har besluttet at vente med at udgive podcasts til folk er tilbage fra ferie i August
Deaktiveret

Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Indlæg af garcia »

Nå, men det går faktisk godt med podcast serien. Stille og roligt bliver diverse afsnit færdige. Jeg synes egentlig de er ganske hæderlige, set i lyset af jeg ingen radio erfaring har. I dag lavede jeg intromusik og speak og endnu et interview. Jeg klør på hen over de næste par uger og så begynder jeg at udgive dem. Jeg har afsat sommerferien til at skrive bogen færdig. Så må vi se om der er et marked overhovedet. Men sådan er det jo at være skabende :)
Deaktiveret

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2968
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

garcia skrev:Nå, men det går faktisk godt med podcast serien. Stille og roligt bliver diverse afsnit færdige. ...
Hvor kommer man til at kunne høre de podcasts henne?

Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Indlæg af garcia »

Itunes / Apple podcast delen og nok også soundcloud. Skal nok huske at linke når de skydes afsted
Deaktiveret

Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Indlæg af garcia »

Jeg har genoplivet mit gamle band Neon og givet det en komplet makeover. Vi har endelig fundet det lydunivers som jeg egentlig søgte fra starten og valgt selv at producere, i stedet for at lade andre tage roret, som vi gjorde på de første singler. Vi er snart med i et tv program, sender også ind til dmgp (regner nu ikke med at komme med) og så kommer der snart et album. Vi har vendt det og i stedet for at være studieband er vi nu et live band. Så vi leger med en hel masse og jeg glæder mig til at sende noget på gaden igen, som ikke er børnesange. Selvom den del også går utrolig godt. Stilen er vel Rocazino møder Coldplay. Vi kører 707 med synths og guitarer. Skal nok poste sangene som de smides online :)
Deaktiveret

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3436
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Det bliver spændende at høre, især forskellen på lyden :-)

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Fedt. Glæder mig.

Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Indlæg af garcia »

Overvejer at skifte Logic X ud. Med en daw der har en indbygget audio del, som ikke lyder af hest når jeg tuner vokaler, time stretcher dem eller på anden måde skal manipulere dem på plads. Studio Live er under overvejelserne eller et comeback til Cubase. Deres VarioAudio virker til at lyde markant bedre end den i Logic. Det kan ikke passe jeg skal ud og bruge melodyne og alt muligt ved siden af. Selvom jeg elsker at producere i Logic X, så indspiller jeg så mange børn og demo sangere, at jeg er tæt på at smide håndklædet i ringen
Deaktiveret

Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Indlæg af garcia »

Hvis man skulle have lyst til at følge med, så er mit band Neon med i denne sæson af DanskPop Talent på dk4
Deaktiveret

Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Indlæg af garcia »

Jeg har været syg i næsten 2 måneder nu, efter noget bronkitis og noget de ikke helt ved hvad er. Så render til forskellige tests. 3 uger efter jeg kom hjem fra at have været indlagt med bugspytkirtelbetændelse, startede det. Året startede med jeg faldt og røg på nervemedicin, fordi nogle nerver var kommet i klemme. Så kom turen med bugspytkirtlen. Jeg har været mere syg end rask i 2017.

Når indkomsten skal komme fra det musik man laver og de sange man skriver, så er det svært at generere en indtægt med så meget sygdom. Det er også grunden til jeg ikke er kommet videre med noget som helst. Min økonomi bløder, jeg har måtte flytte studiet hjem, sælge fra og alle projekter står standby. Det er så frustrerende. Et helt år med sygdom er svær at vende økonomisk og folk har været trætte af de mange aflysninger. Det ender nok med et almindelig dagjob igen, når jeg er ovenpå. Hvis ikke der sker et mindre musisk mirakel. Men hey, man har da lov at håbe :)
Deaktiveret

Medlemsavatar
donnievandango
Medlem
Indlæg: 497
Sted: Fyn

Indlæg af donnievandango »

Kære thomas

dammit det gør sgu ondt at høre:( Sender alle de bedste tanker og vibrationer herfra <3

Og hey, vi er et forum med mange forskellige kompetencer, så hvis du skal bruge hjælp til whatever, så bare sig til, mon så ikke vi finder på noget:)

Nyt svar