Blog: Den unge knægt

Medlemmernes egne blogs om musik, teknik og hverdag.
Forumregler
Kun 1 blog pr. bruger.
Nyt svar
Default avatar
fred
Medlem
Indlæg: 1246

Blog: Den unge knægt

Indlæg af fred »

Forord:
Så er jeg hjemme fredag aften, og det er måske nu, at det er et godt tidspunkt at skrive sådan en blog, som jeg har ønsket mig længe. Jeg kommer nok til at bruge den som evaluering, reflektion, og indirekte bliver det nok også en tidslinje over hvad jeg egentlig laver med min musik. Når ting skal skrives ned, har man det med at skulle reflektere og vende det en ekstra gang i hovedet. Jeg håber det her vil give mig noget, og jeg håber, at jeg er så interessant, at folk måske vil følge med, og måske endda give mig lidt respons oven i købet.

Lidt om mig; Jeg hedder Frederik, jeg er 17 år, bor i Hovedstaden, 2.g, har lavet musik på computeren siden 9-10 års alderen.

Jeg er altid blevet påduttet den indstilling, at ens uddanelse er lig med ens lønseddel. Dog synes jeg ''Vælg et job du elsker, så skal du aldrig arbejde en dag i dit liv'' klinger så godt i mine øre. Jeg går stadig i gymnasiet og hvor synes jeg det er ligegyldigt og kedeligt. For nyligt fandt jeg ud af, at jeg faktisk ville det her - ikke bare ville det, men rigtig ville det.
Når jeg allerede som 17-årig har produceret musik for et af mine idoler(Ida Corr), selv kan vælge mellem de forespørgsler jeg modtager og får personlige henvendelser fra personer som jeg har betalt penge for at se spille - så får jeg sgu blod på tanden.

Jeg vender tilbage :lol:


(Jeg har en gang i mellem spekuleret over hvor fantastiske ting man kunne skrive på sådan én her blog - men hvor er det dog svært når man nu sidder med den.)

Medlemsavatar
jawin
Forum Donator
Indlæg: 1036
Sted: Holstebro

Indlæg af jawin »

fred skrev:Når jeg allerede som 17-årig har produceret musik for et af mine idoler(Ida Corr), selv kan vælge mellem de forespørgsler jeg modtager og får personlige henvendelser fra personer som jeg har betalt penge for at se spille - så får jeg sgu blod på tanden.
DU KAN DA IKKE BARE SKRIVE SÅDAN NOGET OG SÅ STOPPE ??! Fortæl, fortæl :ears: :gasp:

Hvem, hvad, hvornår, hvordan, hvilke numre..... ??


Jeg glæder mig til at høre meget mere :)
Two wrongs don't make a right - however, three lefts do.

:) Jakob

Medlemsavatar
Lei
Forum Donator
Indlæg: 935
Sted: 1610

Indlæg af Lei »

Jeg tror han refererer til det her track: http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=6&t=51299 :)

Det er virkelig sejt gået som 17-årig!
Jeg synes også for det meste gymnasiet virkede kedeligt og ligegyldigt, men lige præcis her får man nogle skills, som er svære at opnå andre steder, synes jeg. Og det har for mit vedkommende båret rigtig god frugt senere i form af gode sociale kompetencer og viden om alle mulige underlige ting, man kan få brug for - også i musikverdenen :)
Producer, mixer og masteringdude

Default avatar
fred
Medlem
Indlæg: 1246

Indlæg af fred »

jawin skrev:
fred skrev:Når jeg allerede som 17-årig har produceret musik for et af mine idoler(Ida Corr), selv kan vælge mellem de forespørgsler jeg modtager og får personlige henvendelser fra personer som jeg har betalt penge for at se spille - så får jeg sgu blod på tanden.
DU KAN DA IKKE BARE SKRIVE SÅDAN NOGET OG SÅ STOPPE ??! Fortæl, fortæl :ears: :gasp:

Hvem, hvad, hvornår, hvordan, hvilke numre..... ??


Jeg glæder mig til at høre meget mere :)
Fedt Jawin! :)
Lei skrev:Jeg tror han refererer til det her track: http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=6&t=51299 :)

Det er virkelig sejt gået som 17-årig!
Jeg synes også for det meste gymnasiet virkede kedeligt og ligegyldigt, men lige præcis her får man nogle skills, som er svære at opnå andre steder, synes jeg. Og det har for mit vedkommende båret rigtig god frugt senere i form af gode sociale kompetencer og viden om alle mulige underlige ting, man kan få brug for - også i musikverdenen :)
Lige præcis det track (y)

Selvfølgelig giver en 3-årig uddanelse nogen sociale kompentencer og altmuligt-viden, men det ville hvilken som helst anden uddanelse nok også gøre, når vi snakker i forhold til om de gavner ens musik. ''Så kan man vælge en musiklinje'' - jamen jeg skiftede fra musiklinjen til idrætslinjen, på grund at det som at være tilbage i 1. klasse. Jeg fik dog musik som valgfag i den nye klasse, men kom ikke til timerne da jeg blev spurgt om at undervise de højere klasser i musik. Man lærer udelukkende at mime i kor og ellers er det kun nodelære, og det fatter jeg stadig ingen ting af - men hvad skal jeg bruge det til når jeg ikke vil spille instrumenter(nu med risiko for at blive modargumenteret).
Selvfølgelig er det naivt ikke at tage en uddannelse, men f.eks. har jeg lært mere formulering ved at skrive tonsvis af mails, end ved at skrive stile i dansk.

Medlemsavatar
RBS
Medlem
Indlæg: 567
Sted: KBH

Indlæg af RBS »

Fedt at du har mange projekter kørende, og så "allerede" din alder taget i betragtning.

Kan sagtens forstå, at det virker omsonst med en ungdomsuddannelse som f.eks. gymnasiet, når nu du er godt på vej ind i musikbranchen og har massere af gå-på-mod og vilje. Samtidig er der en masse fag i løbet af de tre år, som virkelig virker irrelevante som 15-19 årig. Også en del fag og viden, jeg fik i min gymnasietid, som jeg på ingen måde føler, at jeg har haft brug for i de 7-8 år, der er gået siden jeg satte mit ben på gymnasiet. Til gengæld får du en masse venskaber og sociale oplevelser, og en generel viden/dannelse (meget kliché-agtigt, åndssvagt ord, men i mangel på bedre), som er guld værd senere uanset, hvad du ender med at beskæftige dig med. Og så er der da en lang række muligheder for videreuddannelse som både kan gavne dig såfremt du mister gnisten for musikken, eller ønsker at uddanne dig inden for noget, der relaterer sig til din musikvirksomhed.
Selvom det er svært, når man sidder i det, synes jeg, at du skal forsøge at betragte din gymnasieuddannelse i et "større perspektiv" end blot, hvad den konkrete faglige viden kan bruges til som musikproducer.
Hvis du stadig har gå-på-modet, viljen og nok at lave, så kan du jo evt. prøve dig som fuldtidsmusikproducer, når du har fået studenterhuen på, og er en fri fugl. :)


EDIT: Læste lige mit indlæg i gennem, og det er måske lige "gammelklog og morfar"-agtigt nok :lol: . Bestemt ikke meningen at give dig en løftet pegefinger eller noget. Blot en opfordring til at huske, at du stadig er en ung mand i branchen, når du er færdig med gymnasiet, og på den måde ikke behøver at have travlt. Alt held og lykke med både musikken og skolen herfra, i hvert fald :)

Default avatar
fred
Medlem
Indlæg: 1246

Indlæg af fred »

Planen er jo i hvertfald ét sabbatår efter gymnasiet, så dér skal det jo prøves at være fuldtids musikproducer :)

Default avatar
fred
Medlem
Indlæg: 1246

Indlæg af fred »

I dag har jeg et par releases:

Så skide glad for denne.
Ida Corr - Give It To Me:
https://itunes.apple.com/dk/album/give- ... 04942&l=da

Gammelt gammelt remix endelig ude.
Hitmakers feat. KNA Connected - Fire Fuego (Newtunes Remix):
https://itunes.apple.com/dk/album/fire- ... 04507&l=da

Default avatar
fred
Medlem
Indlæg: 1246

Indlæg af fred »

Vi er nu for alvor kommet i gang med Newtunes' debutsingle. Glæder mig rigtig meget til at præsentere den for selskabet og mændene som sidder på knapperne :wink:

Har lige set denne film om David Guetta, og den er helt fantastisk. Ikke så meget fyld og han er hudløs ærlig. Det er tankevækkende når han indrømmer, at det er kæmpe stort for ham, når han arbejder med artister på størrelse med ham selv - som om, at han stadig ikke helt kan forstå hvor stor han er:
NOGEN DER KAN ORDNE LINKET?

Nu vil jeg smutte til MTV Pre-party. :)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »



Takker for at dele filmen, jeg kan selv rigtig godt li' at se den slags videoer, så den vil jeg se når jeg lige bestemmer mig for at jeg har en time til det.
Fedt at det går fremad for jer. :)

Default avatar
fred
Medlem
Indlæg: 1246

Indlæg af fred »

Selv tak Christoffer! - og tak :)

Har lige set, at Newtunes er med på den nye Disco:wax Remix Compilation med et remix jeg ellers ikke lige regner for noget, Hitmakers feat. KNA Connected - Fire Fuego (Newtunes Remix).

Link til tracklisten:


Fin anerkendelse på en produktion man dårlig nok ved kendes ved :)

Default avatar
fred
Medlem
Indlæg: 1246

Indlæg af fred »

Går mod vinter, og det må betyde en masse inde- og musik-tid, men har så travlt med uddannelsen :puke: .

Har lige fået 2 interessante remixjobs ind, og derfor må planerne om en debutsingle udskydes lidt. Jeg går pt. og overvejer studieopgraderinger imens jeg nu har budget. Jeg vil i hvert fald opgradere på højttalerfronten og har fundet 5-7k frem til det, så nu leder jeg på brugtmarkedet.

Da jeg lige før sad og surfede rundt herinde, så kom jeg lige til at tænke på hvor mange herinde som rent faktisk lever af musik, og hvor store indkomster de har + hvor de kommer fra(producering, mixing- og mastering-ydelser, kurser, optræden osv.). Hvis der er nogen der læser det her, og får lyst til at skrive lidt om sig selv og sin ''økonomi'', så vil jeg sige tusinde gange tak! :)

Default avatar
fred
Medlem
Indlæg: 1246

Indlæg af fred »

Lige en lille update her på LM-bloggen:

I dag har jeg fået bekræftet, at debut-singlen er signed på et kæmpe selskab. Hold da k*ft det er fedt. Derudover har jeg lige færdiggjort et remix af Moto's næste single, og begynder nu at remixe på Sidelmanns kommende single. Det var det aktuelle på produktions-fronten. På gear-fronten har jeg lige tilføjet et sæt Dynaudio BM15 til gearlisten, og nu begynder det at ligne noget herhjemme. :)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Cool, glæder mig til at høre hvilket label. :)

Default avatar
fred
Medlem
Indlæg: 1246

Indlæg af fred »

Vi indspiller Newtunes' debutsingle i næste uge hos Asle. Label: Lifted House (distribution via. Disco:wax/Sony). Vi regner med release en gang i februar.

Utroligt det kun er et enkelt år siden jeg deltog i min første remixkonkurrence. Jeg vandt konkurrencen, men hold kæft musikken er blevet bedre siden da. Nu har jeg gået fra deltagelser i diverse remixkonkurrencer til originale udgivelser på Sony. Håber det nye år vil bringe lige så stor fremgang og udvikling.

Vi er desuden pt. i gang med at bygge vores egen studiekonsol. Det svært(!).

Godt nytår :drunk:

Default avatar
fred
Medlem
Indlæg: 1246

Indlæg af fred »

Endelig fået taget mig sammen til at købe ReFX Nexus med millenium pop expansions. Nu skal der pitches instrumentaler, og efter vi har været i studiet med Rosa Skotte, som jeg virkelig tror på, begynder vi på vores 2nd single. Derudover fylder jeg 18 år om nu 60 dage, dermed er vi alle tre gamle nok på papiret til gigs på de københavnske natklubber. Jeg ser frem til bl.a. NASA og The Bank. Den super klichéagtige-sætning; det bliver et rigtig godt år 2013 :)

Default avatar
fred
Medlem
Indlæg: 1246

Indlæg af fred »

Newtunes - Your Lies (Feat. Rosa Skotte) (Lifted House):


Release på Beatport, Itunes, Spotify osv. :)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Lyder godt Frederik. Vokalen er mixet godt. :thumbup:

Default avatar
fred
Medlem
Indlæg: 1246

Indlæg af fred »

Tak Christoffer. Vokalproduktionen har ellers været det mest kritiserede punkt overhovede :)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg synes den er fin. Når nummeret er med fuld vokal skal fokus være på vokalen, og det er den klart og tydeligt. Den kunne måske blendes bedre ind i nummeret, men der er jo altid områder man kan optimere. Jeg går ikke ud fra at I selv har stårt for indspilningen af den? Det lyder som noget godt materiale der er blevet leveret til jer, og I har IMO fint lykkedes med ikke at fucke det op.

Default avatar
fred
Medlem
Indlæg: 1246

Indlæg af fred »

Tak, det har også klart været vores intention. Vi har indspillet hos Asle Bjørn, men dog mixet den selv :)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jamen så :thumbup: til Asle også. :)

Default avatar
fred
Medlem
Indlæg: 1246

Indlæg af fred »

De sidste par dage har jeg remixet Joey Moe's næste single. Det blev lidt mere kommercielt end hvad jeg plejer at lave, men det var en virkelig fed vokal at arbejde med. Pt. er jeg i gang med nogen tracks til 2Boys's kommende album. 2Boys er et norsk pop-fænomen bestående af en 13-årig og 16-årig dreng. Udover det bliver der selvfølgelig jammet igennem på en 2nd Newtunes-single. Der er godt gang i butikken :)

Default avatar
fred
Medlem
Indlæg: 1246

Indlæg af fred »

Dagens releases :)

Newtunes - Your Lies (Feat. Rosa Skotte):
iTunes: http://www.kortlink.dk/itunes/c5a6
Spotify: http://www.kortlink.dk/spotify/c5cp

Moto Feat. Jean Michel - Crying (Newtunes Remix):
iTunes: http://bit.ly/Z9JpWU
Spotify: http://spoti.fi/Zh5OTq

Joey Moe - Falder For Dig (Newtunes Remix):

Default avatar
fred
Medlem
Indlæg: 1246

Indlæg af fred »

Så kom remixene af Your Lies ud på Beatport(Release på Itunes, Spotify osv. d. 6 maj):
http://www.beatport.com/release/your-li ... te/1081060

Der er remixes fra den columbianske københavner, David Cueto, den hollandske tech-prins, Mark Junior og Dax som lige er annonceret på WiSH Outdoor Festival 2013.

Vi har en masse spændende projekter i gang. Vi har lige remixet Chriz's nye single og vi er godt på vej med vores anden single. Forleden var jeg i The Voice og snakke lidt om Newtunes med Inez. Senere gæstemixede vi og spillede en masse af vores numre. Det var sku en oplevelse.

Default avatar
fred
Medlem
Indlæg: 1246

Indlæg af fred »

Vil lige puste lidt liv i bloggen her. Har ikke skrevet siden d. 30. april og synes der sker nogen spændende ting igen.

I dag har Newtunes offentliggjort artworket på næste single, ''Newtunes & David Cueto - Stars In The Night (Ft. Paul Aiden)''. Vi lavede egentlig allerede nummeret i maj-måned hos David Cueto, men vi vægter altid kvaliteten over kvantiteten, og samtidig skal vi med arbejde og skole jo konkurrere på lige fod med dyb professionelle artister og producere(Det kom ud lydende lige lovligt klynkende). Nummeret er skrevet af super-dygtige svenske Sirena. Hun har godt gang i hendes lidt alternative solo-projekter på Universal, men har blandt andet også arbejdet med Galavant på deres anthem til Summerburst-festivalen, ''Tonight''(hør:
Paul Aiden, som synger tracket, har blandt andre arbejdet med Kim Fai og Yves Y, men er også super aktuel med Mortens (Morten Breum) ''Look Closer''(hør:
Nu skal der promoveres igennem og vi håber der bliver god feedback derpå. Synes DK har vist høj klasse udenfor grænserne de seneste år, men refererer vi til f.eks. DMA-showet i lørdags, hvor Marie Key vinder 19 priser, så virker det hele lidt snæversynet og andre ord i samme tone. Men nu skal det heller ikke lyde som en Facebook-brokke-status. Pointen var bare, at vi håber, at byde ind med noget nyt.

I sidste uge remixede vi Blasterjaxx. De hollandske drenge ligger som #71 på Mixmag top100 DJs, de har udgivelser på bl.a. Spinnin, Revealed, Musical Freedom og Doorn - med andre ord et sindsygt act for os at blive sat i forbindelse med. Nu skal udgivelsen lige ud, før nerverne dæmper sig.

Man kan følge med i det hele her: https://www.facebook.com/newtunesmusic og/eller https://soundcloud.com/newtunesmusic

Nyt svar