Lars Tirsbæks Blog

Medlemmernes egne blogs om musik, teknik og hverdag.
Forumregler
Kun 1 blog pr. bruger.
Nyt svar
Medlemsavatar
Tirsbæk
Medlem
Indlæg: 173
Sted: Esbjerg, Haderslev, Danmark

Lars Tirsbæks Blog

Indlæg af Tirsbæk »

Hej alle sammen,

Jeg har startet en blog som kan følges her: http://larstirsbak.com/blog1/

Jeg vil også poste lydteknisk relavant indhold her, men hvis man vil se billeder så hop forbi min side. :-)
Besøg min blog: [url]http://larstirsbak.com/blog/[/url]
Online Mix [url]http://onlinemix.dk/[/url]

Medlemsavatar
Tirsbæk
Medlem
Indlæg: 173
Sted: Esbjerg, Haderslev, Danmark

Indlæg af Tirsbæk »

KAN OGSÅ LÆSES HER: http://larstirsbak.com/kommando-centralen-1del/ på denne side er der også billeder.

Dette er det første indlæg i en lang række om ombygningen af en gammel beskyttelsebunker.

Den spæde start

Jeg startede på Sonic College d. 1 september 2011. Jeg vidste, at skolen havde en gammel bunker, som skulle laves om til et studie og jeg havde hørt, at man allerede var igang med ombygningen, så jeg var meget spændt.

Jeg havde nok forventet, at man var nået længere end hvad der var tilfældet, men processen var gået lidt i stå, da den gruppe der skulle beslutte hvad der skulle ske i bunkeren, ikke kunne blive enige.

Der gik et par måneder med en masse andre aktiviteter på skolen og der skete ikke så meget i Kommando Centralen.

I november havde den ældste årgang undervisning med Yann Coppier. De skulle sætte noget udstyr op i Kommando Centralen som en del af deres undervisning. Skolen havde i løbet af det foregående år investeret i en masse udstyr, som var tiltænkt stedet. Da noget af udstyret var oppe og køre, blev vi andre studerende inviteret ned for at se, hvordan udstyret var sat op og hvordan det virkede.

Det var super fedt, og pludselig kunne den gamle bunker bruges til noget. Jeg besluttede straks, at jeg ville optage noget musik i bunkeren i forbindelse med en prøveeksamen, som skulle laves i starten af Januar 2012.

Prøveeksamen 2012


Jeg havde skrevet noget musik til en MTV reklame, og havde inviteret en trommeslager og bassist i studiet. Vi indspillede noget musik, men jeg opdagede hurtigt at akustikken ikke var som den skulle være.

Jeg var ny i gamet så vi indspillede alligevel, og jeg stod så med nogle optagelser som, da de skulle mikses, var meget svære at arbejde med, men det er en anden historie.

Lyt til musikken og se reklamefilmen her. Swatch/EMA commercial - school task 2012akustiken.

Der gik en periode hvor Kommando Centralen ikke blev brugt ret meget og det blev diskuteret, hvad man skulle gøre med stedet. Vi tog den beslutning at når vores underviser i akustik, Eddy Bøgh Brixen, næste gang besøgte skolen, ville vi kigge på tingene med ham. Han kom for at undervise den 27. februar 2012, og i en af vores pauser tog vi ham med i bunkeren. Med hans vejledning fik vi lagt en plan for, hvad der kunne gøres og nu manglede vi kun nogle tilbud fra håndværkerne og et grønt lys fra ledelsen til at komme igang med projektet: Ombygning af Kommando Centralen.
Besøg min blog: [url]http://larstirsbak.com/blog/[/url]
Online Mix [url]http://onlinemix.dk/[/url]

Medlemsavatar
Tirsbæk
Medlem
Indlæg: 173
Sted: Esbjerg, Haderslev, Danmark

Indlæg af Tirsbæk »

Så er der nyt på bloggen. du kan læse den her eller på min hjemmeside hvor der også er en masse billeder: http://larstirsbak.com/kommando-centralen-del-2/

Så kom vi i gang!

Med et tilbud fra håndværkerne og tilladelse fra skolens ledelse, begyndte vi ombygningen af kommandocentralen, vi var to studerende som påtog os ansvaret, for at styre projektet.

Tegning af Kommando Centralen som vi fik lavet til håndværkerne
Det første der skulle ske var, at tømrerne skulle bygge basmembraner i alle hjørner og på alle vægge, hvor det kunne lade sig gøre. Bunkerens udluftnings og varme-system gjorde at det ikke var muligt at bygge membranerne fra gulv til loft, vi valgte derfor at bygge dem 180cm høje. Alle membranerne blev bygget så de havde en vinkel på samlet 7 grader, således at membranerne var tykkest ved hjørnerne og og så blev tyndere ind mod midten af rummene. Der hvor de var tyndest blev de 10cm indvendigt.

På denne måde fik vi fjernet mange af de stående bølger som stod mellem de parallelle vægge.

Membranerne blev bygget af træ og gibs. De blev fyldt med mineraluld.

Tømrerne var klar til at gå igang et par uger før påske og planen var, at vi selv skulle stå for at spartle og male membranerne i vores påskeferie.

Mandag den 19. marts startede håndværkerne og det var ikke en dag for tidligt, nu skulle vi igang. Weekenden optil var gået med, at flytte det udstyr som stod i bunkeren så der var plads til håndværkerne.

Tømrerne fik under hele forløbet vejledning af os således, at vi sikrede os, at membranerne blev lavet efter alle kunstens regler.

Tømrerne var hurtigere end, hvad vi havde regnet med, så vi kunne allerede begynde at spartle og male før påske. Dette betød at da påskeferien var ovre, var bunkeren færdigmalet og vi kunne sætte elektrikeren igang med at lave de nødvendige elinstallationer.

I næste del af bloggen vil jeg fortælle om de sidste akustiske reguleringer og indretningen af studierne.
Besøg min blog: [url]http://larstirsbak.com/blog/[/url]
Online Mix [url]http://onlinemix.dk/[/url]

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Hejsa Lars

Spændende projekt I har haft gang i ser det ud til. :)
De Bass-membraner, var det et design som Eddy foreslog jer at bruge? Og også med gibsen? Jeg kender ikke så meget til de egenskaber gibsen har på bass-bølger.

Medlemsavatar
Tirsbæk
Medlem
Indlæg: 173
Sted: Esbjerg, Haderslev, Danmark

Indlæg af Tirsbæk »

Christoffer I. N. skrev:Hejsa Lars

Spændende projekt I har haft gang i ser det ud til. :)
De Bass-membraner, var det et design som Eddy foreslog jer at bruge? Og også med gibsen? Jeg kender ikke så meget til de egenskaber gibsen har på bass-bølger.
Ja det er efter Eddys idé. Gibs er godt til bas. :-)
Besøg min blog: [url]http://larstirsbak.com/blog/[/url]
Online Mix [url]http://onlinemix.dk/[/url]

Medlemsavatar
Tirsbæk
Medlem
Indlæg: 173
Sted: Esbjerg, Haderslev, Danmark

Indlæg af Tirsbæk »

Så kommer der snart nyt på bloggen. Det næste indlæg kommer til at handle om de sidste akustiske reguleringer, gulvene og remotebox systemet.
Besøg min blog: [url]http://larstirsbak.com/blog/[/url]
Online Mix [url]http://onlinemix.dk/[/url]

Medlemsavatar
Tirsbæk
Medlem
Indlæg: 173
Sted: Esbjerg, Haderslev, Danmark

Indlæg af Tirsbæk »

Kommando Centralen del 3

Akustikken

Efter at tømrerne var færdige med basmembranerne gik elektrikeren igang med elinstallationerne. Der skulle laves strøm så vi fik lys og lyd adskilt og vi skulle have lavet kontakter til at tænde og slukke for udstyret. Akustikken var vha. basmembranerne blevet meget bedre, men der var stadig lidt problemer som skulle løses.
For at gøre det lidt lettere at forstå det følgende, vil jeg nu beskrive hvad rummenes navne og funktioner skulle være.


Foleyrum

Rummets skulle kunne bruges til at optage foleymateriale til radiomontager og tv/film. Rummet skulle derfor have en så kort efterklangstid som muligt.

Signalrum

Rummet skulle fungere som et kontrol og mixrum, fra dette rum skulle der kunne optages fra alle andre rum i bunkeren med undtagelse af opholdsrummet.

Liverum

Rummet skulle fungere som et liverum. Rummet skulle udstyres med remoteboxe fra både Singalrummet og Postrummet.

Postrummet

Postrummet skulle fungere som et postproduction og kontrol -rum. derudover skulle der være mulighed for at optage i dette rum fra både fra Signalrummet og fra selve Postrummet

Gulvene

Som sagt var akustikken allerede meget bedre vha. basmembranerne, men vi havde stadig nogle problemer der skulle løses. I hele bunkeren var der stadig nogle problemer i den dybe mellemtone og der var lidt flutterecho i toppen. Vi startede med at få ordnet gulvene. Det var planen at der skulle nye, ens, tæppefliser på i alle rummene, bortset fra liverummet, her skulle der trægulv på. Det eksisterende gulv bestod hovedsageligt af en masse forskellige tæppefliser, de havde sikkert været meget fine i en børnehave, men sammensætningen var ikke specielt køn og så var gulvet håbløst ujævnt. Derfor skiftede vi det hele. De nye tæppefliser ændrede ikke så meget på lyden, men vi valgte en ret hård flise med en fast bagside, flisen var derfor ikke så absorberende i toppen som dem der havde været tidligere, så det hjalp lidt, da vi derfor fik hævet toppen en smule, så den kom tættere på det niveau der var i den dybe mellemtone. I liverummet fik vi lagt et lækkert trægulv. Dette hjalp rigtig meget på vores mellemtone. Der var ikke meget plads under gulvet, men det lykkedes at få lagt en tynd måtte som gjorde at gulvet absorberede lidt mere af den dybe mellemtone. Udover at absorbere, difuserede trægulvet også i toppen, og vi fik derfor udjævnet efterklangstiden, så den næsten var lineær i liverummet.

Indretningen

Akustikken var blevet meget bedre, elektrikeren var færdig, og gulvet var lagt. For at kunne finetune akustikken, var vi nød til at få nogle møbler og noget gear på plads. Vi startede med vores to fede argosy consoler.

I signalrummet fik vi en Argosy Dual15-803, en super fed consol med masser af plads til skærme, mellem de to racks. For at tjekke hvilken indvirkning møblerne havde på akustikken, fik vi hurtig vores højttalere (Klein+Hummel O300 D) placeret på stativer. Da vi fik lyd på blev vi rigtig glade, akustikken var blevet rigtig god, dog havde vi en resonans ved 230Hz som drillede og hele mellemtone området trængte stadig til at blive dæmpet. Men det fandt vi en løsning på senere.


I postrummet skulle vi have vores Pro Tolls HDx system, sammen med vores C24 som skulle placeres i Argosy 70-NC24-R. Dertil havde vi et 5,1 system baseret på Dynaudio BM5a mkII. Da vi fik gang i systemet blev vi igen meget glade for resultatet. I postrummet var akustikken tæt på perfekt, toppen var lidt for dæmpet, så vi skulle have lidt mere diffusering.

De sidste akustik reguleringer

Skolen havde før min tid købt et konkursbo, med til dette konkursbo have der været en masse akustikregulerende materialer, det meste af det virkede desværre ikke i det område hvor vi havde problemer, men noget af det kunne bruges.

I signalrummet havde vi som sagt stadig problemer med mellemtone området, til dette havde vi nogle ret fede skumplader med små træ kvadrater på forsiden. Pga træet fik vi diffuseret toppen og dæmpet mellemtonen gevaldigt. I konkursboet var der også en masse plastik diffusere, dem brugte vi fire af for at “glatte ud” i toppen. I hjørnerne over vores bas membraner anbragte vi nogle absorberende skumplader, her havde vi nemlig et lille flutterecho som vi skulle til livs. Signalrummet var nu færdigt i forhold til akustikken

I postrummet var akustikken næsten som den skulle være , toppen var dog lidt for dæmpet, derfor anbragte vi en cloud med diffusere over lyttepositionen. Her var der tidligere troldtekt, så vi fik derfor hævet toppen en del. Postrummet var nu færdigt i forhold til akustikken

I liverummet var akustikken også som den skulle være, her havde vi nogle gobostands (mobile absorberende vægge) som man kunne flytte rundt på alt efter hvad der blev indspillet. Derudover investerede vi også i nogle tæpper så man havde mulighed for at ændre lidt på akustikken vha. tæpperne. Liverummet var derfor også færdigt i forhold til akustikken.

I foleyrummet, som skulle være det mest dæmpede af alle rummene, fik vi limet akustikregulerende skumplader op på alle vores basmembraner, og vi fik anbragt nogle skumplader oven på membranerne. Derudover havde vi også til foleyrummet nogle gobostands som kunne bruges til mobilevægge. Rummet endte med at blive meget dæmpet i toppen, mellemtonen drillede lidt, skulle vi have ændret på dette havde det nok været nødvendigt at bygge nogle ressonansabsorbenter, men pengekassen var ved at være tom, og problemet var ikke større end at man kunne arbejde med det. Derfor var foleyrummet også færdigt i forhold til akustikken.

Dette var alt for denne gang, i det næste indlæg vil jeg fortælle om kabelsystemet i bunkeren og jeg vil fortælle om det udstyr som vi har fyldt studierne med.
Besøg min blog: [url]http://larstirsbak.com/blog/[/url]
Online Mix [url]http://onlinemix.dk/[/url]

Medlemsavatar
Tirsbæk
Medlem
Indlæg: 173
Sted: Esbjerg, Haderslev, Danmark

Indlæg af Tirsbæk »

Kommando Centralen del 4

Kan også læse her: http://larstirsbak.com/kommando-centralen-del-4/ med billeder.

Kabelsystemet

Til et god studie skal man også have et godt kabel system. Vi købte alle kablerne hos Cyberfarm og de var af mærket Van Damme. Alle kablerne endte i bantam krydsfelter, vi havde i forvejen 3 stk af mærket Switchcraft og endte med at købe en ekstra af mærket Signex. Det smarte ved Switchcraft krydsfelterne er at man kan skifte normalisering på fronten, dette kan være praktisk i nogle situationer. På Signex krydsfeltet skifter man normalisering ved at lode tin på nogle punkter på bagsiden, den eneste grund til at vi købte Signex krydsfeltet var økonomien. Man kunne simpelthen købe tre Signex krydsfelter for denne samme pris som et Switchcraf kostede. Både Switchcraft og Signex krydsfeltet var med d-sub stik, derfor købte vi en masse kabler med d-sub i den ene ende og så alt fra xlr til trs jacks i

den anden. De lange kabler som skulle gå fra kontrolrummene til liverummene, købte vi med d-sub i den ene ende og så uden noget i den anden ende, vi ville nemlig selv lave vores remoteboxe.
Med rester af trægulvet fik vi lavet nogle rigtig fine boxe, vi købte nogle rackskinner og en stak løse xlr bøsninger, så skulle der bare loddes. Alle kablerne blev trukket i kabelbakker som elektrikeren havde monteret for os. Da vi var færdige med at lodde boxene og havde fået dem monteret på væggene var vi klar til at montere det sidste gear i vores konsoller.


Udstyret

For bedst muligt at komme hele vejen rundt vil jeg tage rummene ét af gangen

Signalrummet:

Da dette studies funktion primært var at optage lyd, var det her vi placerede størstedele af vores preamps. Systemet blev bygget op omkring et RME Fireface UFX med en Audient Converter/preamp og en Behringer ADA8000 Converter.

Her er en liste over outboard gearet:

Preamps:
Milenia HV-3D - 8 kanaler
Vinetech 473 - 4 kanaler med Hi/Low shelf filter
Audient ASP008 - 8 kanaler med converter
2 stk Neve Portico 5015 - 1 kanal ink comp
Gyraf Audio - Gyratec II - 1 kanal ink comp og eq
SPL GoldMike MK2 - 2 kanaler

Compressor:
2 stk Cranesong Trakker

Patchbays:
2 stk Switchcraft 9625

Controllers:
Cranesong Avocet - stereo volume control
Avid Artist Mix

Speakers:
K&H O300D L/R
Fostex PMO4n

Displays
Apple Cinema Display 27" thunderbolt

Postrummet

Hjertet i dette studie blev et Pro Tools HDx system med en C24 kontroler placeret i en Argosy konsol. Studiet blev udstyret med et 5,1 Dynaudio System med BM5mkII højttalere. Derudover var der og så lidt outboard. Der til fik havde vi en Mac Pro.

Preamps
C24'erens interne - 16 kanaler
Avid PRE8 - 8 kanaler

Compressor
Gyraf Audio Gyratec G X
Crane Song STC8

Andet:
Neve Portico 5014 - stereo filed editor

Foleyrummet

Det eneste udstyr der blev placeret i dette rum var en 32" fladskærm, så der blev mulighed for at sende et videosignal fra signalrummet til Foleyrummet i forbindelse med foley optagelser.

Liverummet

Her blev der indkøbt tre små yamaha mixere som skulle bruges til medhør.

Opholdsrummet

Her blev alle mikrofoner, stativer og kabler placeret. her følger en liste over mikrofoner og diverse andet udstyr:

1stk Neumann U87
1stk Shure SM7B
1stk Radial X-Amp - ink. strømfors.
6 stk LDI (active DI)
1stk audio-technica AE2500
1stk Shure beta91a
2stk Shure SM57
1stk Audix OM7
2stk Neuman KM182
1stk Royer R-122
4stk Sennheiser MD421
1stk Sennheiser MD441
1stk sE Electronics R-1
1stk ElectroVoice RE-20
1stk Ultrasone Pro550
2stk AKG C441
2stk AKG C451
1stk Yamaha SUBKICK
Masser af kabler og stativer

Kommando Centralen blev færdig

Den 11/5 2012 blev vores nye studie "Kommando Centralen" indviet. Den røde snor blev klippet af uddannelsesleder Jakob Goetz, grillen var tændt og der var masser af kolde øl.
Studiet har nu stået færdigt i næsten 6 måneder og de første studerende har haft undervisning i hvordan man bruger de forskellige rum optimalt. Resultatet er blevet meget bedre end hvad vi havde drømt om. Akustikken er ikke perfekt, men man kan arbejde med det og man har mulighed for, at optage nogle rigtig gode ting. Vi har masser af lækkert gear så de studerende har nu fået mulighed for at stifte bekendtskab med udstyr som de helt sikkert vil møde i "den virkelige verden".

Det var alt om Kommando Centralen. Hvis der sker nogle vilde ting eller der kommer nogle spørgsmål til ting jeg skal uddybe kan det være der kommer mere, men ellers var det alt her fra. Jeg håber i har nydt at læse om forløbet

Venlig Hilsen Lars Tirsbæk Jørgensen
Besøg min blog: [url]http://larstirsbak.com/blog/[/url]
Online Mix [url]http://onlinemix.dk/[/url]

Medlemsavatar
Tirsbæk
Medlem
Indlæg: 173
Sted: Esbjerg, Haderslev, Danmark

Indlæg af Tirsbæk »

Byg en G-ssL 4000 stereocompressor - Byggeweekend
Weekenden den 14. – 15. September afholdte vi på Sonic College i Haderslev en GssL byggeweekend. Jeg fik idéen til weekenden da jeg flere steder havde set og hørt om folk der havde bygget deres eget outboard lydudstyr. Jeg spurgte derfor mine medstuderende om de også havde lyst til at ”gøre det selv” – det havde de!

PCB grinder
I første omgang skulle vi finde ud, hvad vi kunne bygge og hvordan vi kunne få noget assistance. Derfor kontaktede jeg PCB Grinder. PCB grinder, ejes af en fyr ved navn Gustav, med med speciale i at fremstille PCB (Printed Circuit Board) til forskellige DIY projekter(gør-det-selv). Udover at lave PCB, sammensætter Gustav også forskellige kits med alle de nødvendige komponenter til et DIY projekt.
Jeg kontaktede Gustav for at høre om han ville være med til at arrangere en byggeweekend, og om han ville levere de nødvendige dele. Det ville han gerne og han foreslog i samme omgang at vi også skulle slå os sammen med Mr. Gyraf, Jakob Erland.

Jakob Erland
Jakob Erland er manden bag det verdenskendte Gyraf Audio. Han var ”back in the days” en af initiativtagerne til hele DIY tanken og han er arkitekten til de mest kendte DIY projekter som i dag bliver lavet. De kloner som han har designet er kendetegnet ved at have et G (for Gyraf) foran navnet. Jeg kan blandt andet nævne, G-1176, G-ssL og G-Pultec EQ.

Hvad skal vi bygge?
Da vi havde fundet den nødvendige hjælp, skulle vi til at finde ud af hvad vi ville bygge. Der var 3 ting oppe og vende, det var en 1176, en Pultec EQ og en SSL Stereo Compressor.
Valget faldt på en SSL compressor og vi skulle selvfølgelig bygge en G-ssl stereo compressor. GssL er den første SSL klon som blev lavet.

Kassen
Ud over alle komponenterne skulle vi også have en kasse til at montere herligheden i. Efter at have snakket med Gustav (PCB Grinder) blev vi enige om at bestille kasserne hos frontpanels.de. Gustav stod for kontakten og bestillingen.

Forberedelser
Inden weekenden kunne gå i gang skulle vi have fundet det nødvendige værktøj. Heldigvis var det meste af det vi skulle bruge på skolen. (Sonic College) Resten havde vi enten selv og ellers havde Jakob og Gustav tingene med.

Bygge – bygge
Endelig kom weekenden, hvor vi skulle bygge vores maskiner – vi startede stille ud fredag eftermiddag med at samle kasserne, så vi var fuldstændig klar til lørdag morgen, hvor Jakob og Gustav ankom til Haderslev.

Lørdag morgen
Klokken 09:00 var alle deltagere(næsten) klar til start. Vi startede weekenden med et lille oplæg fra Jakob og Gustav om, hvad det egentlig var vi skulle bygge. Der efter var der kun en ting at gøre – at komme i gang med at lodde.

Step by step
Gustav havde lavet en rigtig fin og overskuelig guide til, hvordan vi skulle gøre det. Vi gik i gang og med lidt vejledning fra de to meget kyndige assistenter kom alle rigtig godt fra start. Der blev i løbet af lørdagen loddet i omkring 13 timer, kun afbrudt af en frokostpause og en omgang pizzaspisning.

Montering i kassen
Da maskinen var færdigloddet skulle den monteres i kassen med strøm, meter, switche og ind- og ud –gange.
Den første maskine blev færdig efter små 13 timer. Og den sidste var færdig sidst på eftermiddagen søndag.

Eufori, jubel og våde øjne
Alle fik samlet en maskine som virkede, og det må siges at alle var meget glade for resultatet. Efter de mange maskiner er kommet i brug, kan man høre at der er kommet lidt mere SSL sound på Sonic College.

Besøg PCB grinder her: https://pcbgrinder.com/

PS. Gustav er ved at stable endnu en byggeweekend på benene. Det bliver i Odense og man skal bygge en stereo FET comp. Den hedder FETGrinder og det er Gustavs eget design, med udgangspunk i 1176'eren. Tjek det ud på http://www.groupdiy.dk - http://groupdiy.dk/index.php?PHPSESSID= ... pic=1954.0

Se massere af billeder og en timelapse på min blog http://larstirsbak.com/byg-en-g-ssl-400 ... ompressor/
Besøg min blog: [url]http://larstirsbak.com/blog/[/url]
Online Mix [url]http://onlinemix.dk/[/url]

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Fedt Lars. Og takker for at dele linket til den mulige kommende FET Grinder weekend.

Medlemsavatar
Tirsbæk
Medlem
Indlæg: 173
Sted: Esbjerg, Haderslev, Danmark

Indlæg af Tirsbæk »

DIY projekt Pregrinder
Se billeder og hør lyd eksempler på min hjemmeside: http://larstirsbak.com/diy-projekt-pregrinder/

Indledning
Jeg har haft fornøjelsen af at bygge to kanaler af preampen Pre Grinder. Preampen er designet af Gustav fra PCB grinder som jeg tidligere har skrevet om i ”SSL byggeweekend op Sonic College”. Preampen er et super godt DIY begynderprojekt. Det er simpelt, men indeholder alligevel nogle ting som gør at læringsudbyttet er i top.

Kittet
Pre Grinder, PCB, DIY audio, Jeg bestilte, som sagt, et komplet kit, til to kanaler, ved PCB grinder. I kittet var der tre printkort, to preampkort og et PSU kort. Derudover var der alle de komponenter som der skulle bruges, lige fra modstande til IC’er.
Udover komponenterne bestilte jeg også en powertrafo og en kasse til at montere preampen i.

Printet
Pre Grinder, PCB, DIY audio, Som sagt var der to typer printkort. Preamp kortet er designet meget begyndervenligt. Komponenterne er navngivet således at man nemt kan overskue hvor de skal placeres. PSU kortet er noget mindre end preamp kortet, og det er også meget let at overskue.

Manualen
En af de helt store fordele ved at købe et kit hos PCB grinder er at han (Gustav) laver nogle utroligt tjekkede byggevejledninger. Vejledningen er lavet som en step by step guide, med billeder og illustrationer der meget fint beskriver hvad man skal gøre. Hvis man følger guiden, er man (næsten) sikker på at man kommer i land med et fungerende projekt.

Så skal der bygges
Pre Grinder, PCB, DIY audio, Det første man starter med, når man går i gang, er at lodde alle komponenterne fast i printet. Dernæst skal man have styr på strømdelen, og til sidst skal hele herligheden monteres i en kasse. Følger man byggevejledningen er dette næsten lige så let som det lyder, det tager tid, men hvad betyder det så længe man hygger sig med det?

Fejl og mangler
Da det hele var samlet skulle det kontrolleres om alt virekede som det skulle. Jeg havde lavet én enkelt fejl og havde derudover fået et forkert komponent som lige skulle skiftes. Det forkerte komponent som jeg havde fået var et 100k potentiometer, det skulle have været et 10k. Gustav sendte mig selvfølgelig det rigtige komponent lige så snart jeg havde opdaget fejlen. Heldigvis havde jeg to kanaler så jeg kunne bruge den ene, velfungerende kanal til at fejlfinde på den der ikke virkede. Dette gjorde processen meget lettere for mig. Da begge kanaler virkede var det blevet tid til at lave den store test.

Test
For at teste preampen havde jeg fået fat på min gode ven Christian som kom forbi med sin guitar og hans dejlige stemme. Dette udnyttede jeg til at prøve preampen på en vokal og på en elguitar. Vokalen blev optaget med en billig Studio Projekts C1’er og guitaren blev optaget både gennem en DI(som også er et DI projekt nemlig BO’s DI) og gennem en lille forstærker og en Shure SM57.
På vokalen leverede preampen et rigtig godt produkt med et dejligt rent signal. Guitarsignal der var optaget gennem DI’en var som forventet også dejligt rent og signalet, optaget med SM57, var også som forventet.

Konklusion
Som projekt er preampen et kanon begynderprojekt, der er ikke så voldsomt mange komponenter og printets opbygning er meget overskuelig.
Preampen er meget ren i lyden, og tilføjer nærmest ingen farve, dette er måske lidt kedeligt, men hvis man vil have et rent signal og selv vil have kontrol og farven på signalet, så er denne preamp helt perfekt.
Besøg min blog: [url]http://larstirsbak.com/blog/[/url]
Online Mix [url]http://onlinemix.dk/[/url]

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Til lykke med at blive moderator! :denmark:

Lars er bl.a. opgraderet til moderator for at kunne rette og tilføje til FAQs her på Lydmaskinen.

Bl.a. havde du et fedt link til en online beregner af akustisk materiale?

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12755
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Sejt og hurra! Lars er en af vor' egne.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Ja velkommen i "klubben" :)

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Velkommen på holdet :)
skriver noder

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10825
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

And all the Jedi's were gathered in master Tirsbaeks Blog, congratulatin their newest member, and they saw an even brighter future before them, fighting the evil and lame posts on the SoundMachine.

Tillykke Lars :)
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Tirsbæk
Medlem
Indlæg: 173
Sted: Esbjerg, Haderslev, Danmark

Indlæg af Tirsbæk »

Tak skal i have alle sammen! Jeg glæder mig til at være en del af holdet. :thumbup:
Besøg min blog: [url]http://larstirsbak.com/blog/[/url]
Online Mix [url]http://onlinemix.dk/[/url]

Medlemsavatar
Tirsbæk
Medlem
Indlæg: 173
Sted: Esbjerg, Haderslev, Danmark

Indlæg af Tirsbæk »

Hey

Jeg er så heldig at jeg i øjeblikket er i praktik hos Holger.

Det har jeg selvfølgelig skrevet en blog om:
http://soniccollege.org/blog/praktik-ho ... -mastering

Tjek den ud.

PS. Hvis du overvejer at søge ind på Sonic College, så er det i morgen fristen udløber. (15. marts)
Besøg min blog: [url]http://larstirsbak.com/blog/[/url]
Online Mix [url]http://onlinemix.dk/[/url]

Medlemsavatar
Tirsbæk
Medlem
Indlæg: 173
Sted: Esbjerg, Haderslev, Danmark

Indlæg af Tirsbæk »

Der er gang i den i Esbjerg!

Jeg har i maj måned haft gang i rigtig mange spændende projekter! Det alt overskyggende tema har uden tvivl været VIDEO!

Jeg har på den ene eller anden måde være involveret i rigtig mange video projekter, her er lige nogle eksempler på hvor fantastisk afvekslende det kan være at arbejde med lyd (og video)



Stereo Pultec Test
Dette er dog en video fra april, men den fortjener alligevel en lille deling. Det er en test video af en stereo pultec EQ (DIY) som jeg selv har bygget. Der er ikke så meget hokus pokus i det.



Through the Black Eye
Dette er en kortfilm som jeg har produceret i samarbejde med min bror Jesper Tønnes. Filmen deltager i RØDE mikrofoners konkurence My RØDE Reel. Man kan se en BTS video og stemme på filmen her:
http://www.rodemic.com/myrodereel/watch/383


Bent Sørensen - Pantomime - Esbjerg Ensemble & Katrine Gislinge

Dette er en interview film som jeg har instrueret, produceret, filmet, optaget, mixet, klippet og redigeret. Kort sagt jeg har stået for det hele. Det har været vildt inspirerende at lave en film om "toppen af poppen" inden for ny klassisk musik. Vildt inspirerende projekt!


Symmetrical FET showcase - Hero Without Knowing

Dette er en præsentations film af Symmetrical FET, en stereo compressor fra PCB Grinder Videoen hvor bandet spiller er fra 2012, den er optaget med iPhones, så videokvaliteten er ikke så god, men det er heller ikke så vigtigt i denne sammenhæng. Målet med videoen er at præsentere Symmetrical FET, det er derfor ikke en A/B test. Jeg er igang med at lave flere videoer, som i højere grad er opstillet som en test. Der kommer også nogle videoer med PCB Grinders Hand of Light, som er en mono opto compressor, mere om dette senere.
Besøg min blog: [url]http://larstirsbak.com/blog/[/url]
Online Mix [url]http://onlinemix.dk/[/url]

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Spændende, men desværre ikke helt klart hvad man ser på (når man ikke har den forudgående viden). Forklaringer og close-ups ville give mere mening for mig.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Hvad hedder det der Voxengo analyzer plugin du bruger i Pultec videoen?
Var det det plugin du brugte til at sammenligne high shelfs med på et tidspunkt, Holger?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Voxengo SPAN.

Ret customizable når man går i dybden med det. Gratis.

Findes også i en betalt udgave med marginalt flere funktoner.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Takker, glor på det. :)

Medlemsavatar
Tirsbæk
Medlem
Indlæg: 173
Sted: Esbjerg, Haderslev, Danmark

Indlæg af Tirsbæk »

Holger skrev:Spændende, men desværre ikke helt klart hvad man ser på (når man ikke har den forudgående viden). Forklaringer og close-ups ville give mere mening for mig.
Er ikke helt sikker på at jeg forstår hvad du efterlyser Holger?

Tænker du at man skulle lave en video hvor man fortæller "dette er threshold....." evt "threshold er....."

Den umiddelbare tanke med videoerne er først og fremmest at "vise hvordan det lyder". = det vigtigste er lyden, videodelen er tænkt som en bonus, ift bare at have lyd eksempler.

Som sagt kommer der flere videoer, hvor jeg justere på maskinerne undervejs, det kan være det giver mere menning :-)

-

Udover demonstrationsvideoerne, hvad siger I så til de andre video'er ? :-) ?
Besøg min blog: [url]http://larstirsbak.com/blog/[/url]
Online Mix [url]http://onlinemix.dk/[/url]

Medlemsavatar
Tirsbæk
Medlem
Indlæg: 173
Sted: Esbjerg, Haderslev, Danmark

Indlæg af Tirsbæk »


Hand of Light - Snare Drum
De resterende demonstrationsvideoer bliver som denne. Der er lavet forskellige versioner med forskelligt materiale.
Besøg min blog: [url]http://larstirsbak.com/blog/[/url]
Online Mix [url]http://onlinemix.dk/[/url]

Nyt svar