Jeg vil gerne citere forskellige folk, der har med lydteknik at gøre, i de indlæg, jeg skriver til ovenstående blog. Tidligere har jeg interviewet Holger (
http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=28&t=29731) som var yderst flink og hjælpsom og kom med nogle meget fyldestgørende betragtninger. Jeg vil fremhæve flere af Holgers udtalelser i nogle senere artikler.
Jeg kunne godt tænke mig, at gøre noget mere ud af, generelt at citere andre folks betragtninger i de indlæg jeg skriver. Hvis der er nogen der læser dette, og gerne vil byde ind, må i meget gerne. Alle er velkomne. Jeg vil hellere lave mit eget, frem for udelukkende at finde eksterne interviews rundt på nettet.
Det næste indlæg på AUDIOTEK handler om det, at skifte arbejdsvaner, og hvad det har medført af ændringer i arbejdsgangen. F.eks. i tilfælde af, at man altid har arbejdet bag en pult og har tracket til bånd, for senere at skifte til at arbejde på en DAW. Jeg vil kredse om min egen pointe, at det kan hæmme kvaliteten af ens arbejde og at kvaliteten netop afhænger af vaner og rammer. Men jeg vil også lege med tanken om, at ørene altid sejrer, uanset betingelserne.
Kan man være en dygtig lydtekniker uden at vide hvad buffer size er? Sagt på en anden måde, kan man være en dygtig lydtekniker uden at have omfattende indsigt i digitalteori? Det går også den anden vej; Kan man være en dygtig lydtekniker, hvis man er skarp til digitalteori og vant til at arbejde DAW-baseret, men samtidigt være relativt hæmmet bag en pult? Kan man være en dygtig Lydtekniker uden at have forstand på en spolebåndoptager, men klog på et RAID-setup? Og så videre.
I den forbindelse må alle gerne byde ind med nogle personlige betragtninger, skrevet på
engelsk.
Kriteriet er, at man har gjort sig nogle betragtninger ud fra de udfordringer, man har mødt under et skift i arbejdsgangen, f.eks. fra bånd til harddisk eller fra pult til tastatur og mus.
Det drejer sig om følgende spørgsmål:
1. What has been the most difficult challenge in the process of going from tape to disk/from disk to tape?
2. Mentally, how did you go about the transition, in order to settle in your new environment?
3. Why do you think there is a difference in your own perception of the quality of your work when working in another environment (other equipment/on a console rather than on a DAW or vice versa)?
4. It's very common to bring some of ones own equipment or tools when working in another studio or at a unfamiliar venue. What do you bring yourself, and why?
Jeg prøver som beskrevet at sætte fokus på, hvor meget rammerne betyder for, hvordan man arbejder.
Jeg håber, at nogen vil byde ind!