Sounds and Scores

Medlemmernes egne blogs om musik, teknik og hverdag.
Forumregler
Kun 1 blog pr. bruger.
Nyt svar
Medlemsavatar
lasse78
Medlem
Indlæg: 806
Sted: Los Angeles

Re: Sounds and Scores

Indlæg af lasse78 »

Var der nogen som saa Troldespejlet forleden. Har faaet at vide, at en animation som jeg lavede til Troldespejlet i 94, netop er blevet vist igen. Den var ret shitty, og var vist noget med en neger og en kylling - Amiga power!!!!
sounds and scores - www.lasseelkjaer.dk

Medlemsavatar
lasse78
Medlem
Indlæg: 806
Sted: Los Angeles

Indlæg af lasse78 »

Så har vi ramt spring break her i Los Angeles og man har nu mulighed for at lade batterierne lidt op. Men helt stille kommer det ikke til at gå for sig, da vi her på USC er blevet sat til at skulle komponere til en orkester session, som skal foregå en uges tid efter spring break. Det er en opgave stillet af komponisten Chris Young, og hvis i har set "Hellraiser", eller mere fornyligt "Sinister" så ved i nok hvem han er. Jeg er vokset op med de film han har scoret, gode som dårlige, hvilket han selv ikke er bange for at poientere, så det er mere end awesome af få mulighed for at hænge ud med ham. Skal mødes med ham i næste uge, hvor mit score skal evalueres.

I går havde vi en afsluttende opgave, som var stillet af Garry Schyman, som underviser os i komposition til computer spil. Vi skulle i denne ombæring komponere scoret til en trailer til et spil. Man kan høre mit bud her -



Den lærerige process er nok ikke så meget at komponere til selve spillet, da man der mere forsøger at overleve, for at nå sin deadline. Men at sidde i et lokale med 20 andre komponister og se deres bud på samme, og blive kritiseret af en fornylig BAFTA vindende komponist. Utroligt inspirerende. - Garry har her på det sidste hevet den ene pris hjem efter den anden, så uanset hvilken kritik han skulle komme med, og uanset hvor uenig man skulle være med hans ord, så må man jo bare indrømme, at på bunden, så ved han 100% hvordan sådanne et game score skal smides sammen.

Og så skal Oscar eventen jo også lige nævnes, da en af mine venner og kollegaer agerede producer på kortfilmen "Helium", som netop hev en statue hjem. Det er rigtig stort, fuld ud fortjent. - Det er også et bevis på at ved at knokle som en gal, så skal der nok komme "brød" på bordet.
sounds and scores - www.lasseelkjaer.dk

Medlemsavatar
lasse78
Medlem
Indlæg: 806
Sted: Los Angeles

Indlæg af lasse78 »

Oplevede et jordskælv i morges… Troede at det var nogen af de andre her i huset som kneppede! -

note - bor i et Victoriansk hus af træ, på 3 sal, og lysekronen klirer altid når at asiaterne har besøg… Mindes at vågne kort, og ligge hovedpuden over mit hoved -
sounds and scores - www.lasseelkjaer.dk

Medlemsavatar
lasse78
Medlem
Indlæg: 806
Sted: Los Angeles

Indlæg af lasse78 »

Havde møde med Christopher Young i går (Hellraiser, Spiderman 3), skal have møde med Joseph Trapanese (Tron Legacy) på Søndag -
sounds and scores - www.lasseelkjaer.dk

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

Lyder da kanon spændende med de møder! Er der nogle store samarbejder i kikkerten, Lasse?

Medlemsavatar
lasse78
Medlem
Indlæg: 806
Sted: Los Angeles

Indlæg af lasse78 »

Der bliver arbejdet på det, men alt er usikkert lige pt, da der sker mange små ting, som kan lede i utrolige mange retninger. Men lad os se…

- Er også lige blevet inviteret ud og besøge James Howard Newtons i sit studie, hvilket er blevet sat i stand igennem USC, og selvfølgelig glæder mig utroligt meget til.
sounds and scores - www.lasseelkjaer.dk

Medlemsavatar
lasse78
Medlem
Indlæg: 806
Sted: Los Angeles

Indlæg af lasse78 »

Vågnede op til nyheden, om at en kortfilm jeg har skrevet musikken til, netop er blevet nomineret i en film festivals "alle 5 kategorier, altså fuld hus. - Hvad så er ekstra bonus, er at jeg også skrev musikken til sidste års vinder - Så bliver man glad.
sounds and scores - www.lasseelkjaer.dk

Medlemsavatar
lasse78
Medlem
Indlæg: 806
Sted: Los Angeles

Indlæg af lasse78 »

Recording session ved Warner Scoring Stage denne Lørdag, med en besætning på 64 mand. Scoret er praktisk talt i hus, men orkestreringen skal lige have et ekstra nøk. Det er vores store "afgangs" opgave her på USC, så der bliver sagt farvel til en med maner. Har aldrig indspillet med så stor en besætning før, så dt bliver en blanding af rædsel, spænding og f*ck it, and just do it attituden der bliver skruet på når stokken skal svinges foran orkesteret. Men det skal nok gå, det er jo pisse gode musikere. - Sideløbende arbejder jeg på en kortfilm, hvor jeg har en session nu på fredagen og skal da indspille med et stryger orkester. I denne omgang har mulighed for at benytte mig af The John Williams Scoring Stage på USC. - …. og det er så nu, at jeg kommer i tanke om, at jeg faktisk har 3 mere indspilnings sessions comming up i denne måned…. It never stops… og heldigvis for det :)
sounds and scores - www.lasseelkjaer.dk

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Hvornår stopper USC for dit vedkommende? Og hvad er planerne derefter?

Medlemsavatar
lasse78
Medlem
Indlæg: 806
Sted: Los Angeles

Indlæg af lasse78 »

USC stopper i midt af Maj, hvilket jo er lige om hjørnet. Hvad jeg så har gjort, er at søge "Academic Training" igennem Fulbright, hvor at jeg kan blive i landet i lige så lang tid som min uddannels varighed. Når man bliver i landet under "Academic Training", så åbner det også op for at man kan arbejde her i den periode, dog skal arbejdet udelukkende relatere til ens uddannelse. - Man skal endvidere også have en "sponsor", en arbejdsgiver, hvilket jeg allerede har. - Meningen med "Academic Training" er at give den internationale studerende mulighed for at bygge bro mellem uddannelse og den virkelige verden i det land man er i, dog under en hvis kontrol, altså at man skal have en "sponsor". Dette giver jo mig muligheden for frit at spille boldt med alle mine opbyggede kontakter her, hvilket jo er ret optimalt.

So I'm up for another round ;)
sounds and scores - www.lasseelkjaer.dk

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Fedt!! :-D

Medlemsavatar
jawin
Forum Donator
Indlæg: 1036
Sted: Holstebro

Indlæg af jawin »

Hvor er det fedt Lasse! Så cool at du tør og vil :thumbup:
Two wrongs don't make a right - however, three lefts do.

:) Jakob

Medlemsavatar
lasse78
Medlem
Indlæg: 806
Sted: Los Angeles

Indlæg af lasse78 »

Så graduerede jeg fra USC, og det blev selvfølgeligt gjort på bedst California still. -Pretty laid back, en rockstjerne kommer og holder tale (John Fogerty) hvis søn også graduerede i år, samt at man skal iføre sig kåbe og sjov hat. Det var en fest, og jeg nød hvert et sekund! - Men ellers har det været et vildt år på USC…

Jeg har tidligere nævnt mit eksamens projekt, som jeg indspillede ved Warner Brothers med et 64 mands orkester. Med lidt rådgivening fra Dennis Sands, hvilket jo mixede "Back To The Future" og den sprit nye "Godzilla", har jeg mixet mit track, som kan høres her;

- og så vandt kortfilme "For enden af molen", hvilket jeg har scoret, to priser ved -Filmkraft2014- Fedt!!!
sounds and scores - www.lasseelkjaer.dk

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Lyder fedt!
Må indrømme jeg faktisk er mest til introen med klokkerne og hvad der for mig lyder mere elektronisk. Og så kom jeg til at tænke på noget, som du nok kan fortælle noget om, nu du har haft fingrene nede i miljøet derovre noget tid:
Hvor tæt på 100% computer-genererede scores kommer man efterhånden? Jeg tænker ikke på om en synth er hardware eller software, men nærmere hvor få optagelser af symfoni-orkestre eller dele af et, scores hvor den slags ikke er brugt. Jeg ved godt det er isoleret hvad der bruges fra projekt til projekt, men det kunne alligevel være spændende at høre om, hvis du ved lidt om det. :)


64 mands orkester, så er der hvor mange mikrofoner? Bliver nogle af mikrofonerne samlet på grupper inden du får adgang til filerne, så du ender op med så få spor som muligt at mixe, eller er det for dig federe at have kontrol over det hele, og så selv evt. samle nogle sektioner på grupper?

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Fedt man! Havde selv glæden af Dennis Sands i efteråret, han er fandens dygtig og en af dem, der har formet min 'Hollywood'-sound.
skriver noder

Medlemsavatar
lasse78
Medlem
Indlæg: 806
Sted: Los Angeles

Indlæg af lasse78 »

Christoffer I. N. skrev:Lyder fedt!
Må indrømme jeg faktisk er mest til introen med klokkerne og hvad der for mig lyder mere elektronisk. Og så kom jeg til at tænke på noget, som du nok kan fortælle noget om, nu du har haft fingrene nede i miljøet derovre noget tid:
Hvor tæt på 100% computer-genererede scores kommer man efterhånden? Jeg tænker ikke på om en synth er hardware eller software, men nærmere hvor få optagelser af symfoni-orkestre eller dele af et, scores hvor den slags ikke er brugt. Jeg ved godt det er isoleret hvad der bruges fra projekt til projekt, men det kunne alligevel være spændende at høre om, hvis du ved lidt om det. :)


64 mands orkester, så er der hvor mange mikrofoner? Bliver nogle af mikrofonerne samlet på grupper inden du får adgang til filerne, så du ender op med så få spor som muligt at mixe, eller er det for dig federe at have kontrol over det hele, og så selv evt. samle nogle sektioner på grupper?
Mhh til computer genereret scores, så er man meget bevidst om at live musikere gør en forskel. Så hvis man er på et stramt budget, ser jeg at der på trods, bliver gjort en indsats for at få bare lidt levende ind over. Men alt i alt, så afhænger det virkelig af hvilken medium man komponere til, hvilken sound man vil have, samt at de forskellige approaches jo konstant skifter med tidens trend. Tror også at man skal have i mente, at man har nogle super erfarne session musikere her over, og at få dem ind over sit computer skabte score, kan virkelig give det nogle liv. -

mhh til mic af orkesteret, så var det (L-R) på hvert "instrument", med spot mic på solister. Med instrument mener jeg, violin sektion osv. -Decca, LR amb, LR surround…. alle audio filer er navngivet og mono i protools. - Alt i alt, keep it simple -

Medlemsavatar
lasse78
Medlem
Indlæg: 806
Sted: Los Angeles

Indlæg af lasse78 »

bryla skrev:Fedt man! Havde selv glæden af Dennis Sands i efteråret, han er fandens dygtig og en af dem, der har formet min 'Hollywood'-sound.
I hvilken sammenhæng, var det at du mødte ham, var det til samme event, hvor at du også mødte Dan Carlin? -
sounds and scores - www.lasseelkjaer.dk

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Yes :) I monster studiet
skriver noder

Medlemsavatar
lasse78
Medlem
Indlæg: 806
Sted: Los Angeles

Indlæg af lasse78 »

Lige en update fra Los Angeles - Som nogle af jer nok har lagt mærke til, så står min blog stille. Jeg er ikke helt sikker på hvornår den kommer op at køre igen, da jeg har valgt at fokusere på mit arbejde her over. Jeg skal til at søge 0-1 visa om ikke så længe, og da kræver det at der er super meget styr på sagerne på flere forskellige leder. I kan selv google kravene, hvis det fatter jeres interesse! Men om ikke andet, så er jeg pt. hos filmkomponisten Christopher Young (Spiderman 3, Hellraiser, Drag Me To Hell) og knokler røven ud af bukserne. Det er fuldtids, sideløbende med at jeg arbejder på egne projekter, så der er knald på.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Fedt at høre, Lasse. Jeg har tjekket din blog nogle gange over de sidste måneders tid og undret mig over de manglende opdateringer. Dejligt det går fremad. :)

Medlemsavatar
lasse78
Medlem
Indlæg: 806
Sted: Los Angeles

Indlæg af lasse78 »

Er siden sidst blevet opgraderet som teaching assistant hos Christopher Young, som ugentligt underviser i Film Scoring ved USC!
sounds and scores - www.lasseelkjaer.dk

Medlemsavatar
lasse78
Medlem
Indlæg: 806
Sted: Los Angeles

Indlæg af lasse78 »

Så er min blog "Fra Lolland Til Los Angeles" endelig blevet opdateret lidt!

http://losangeles.lasseelkjaer.dk/#home
sounds and scores - www.lasseelkjaer.dk

Medlemsavatar
lasse78
Medlem
Indlæg: 806
Sted: Los Angeles

Indlæg af lasse78 »

Lige lidt lyd fra Los Angeles - Blev ringet op forleden af min advokat som har taget sig af mit VISA stuff og har netop modtaget "O-1 Visa: Individuals with Extraordinary Ability or Achievement", godt, så kan jeg blive i landet og fortsætte mit arbejde!

Jeg arbejder nu som første assistent hos filmkomponisten Christopher Young og sammen med mit team, sørger vi for at holde skruen i vandet med det musikalske på hans kontor. - Det første projekt jeg i sin tid arbejde på for Chris er netop blevet udgivet, en suite i 4 movement for orkester og solo cello af hans score til filmen "The Killing Season" med Robert De Nero og John Travolta.

Som fanboy af Chris musik, er det interessant at få mulighed for at dykke ned i hans musikalske fortid som jeg rimelig meget er vokset op med. At kunne hive Hellraiser ned fra partitur hylden og studere hans håndskrevne noder, er for en som mig ret stort. Der gik også lidt nostalgi i den, da vi skulle hive hans 2inch tapes frem fra mix til Nightmare on Elm street pt2, man kneb da nærmest en tåre!

Ud over det, er jeg også lige blevet færdig med at orkestrere musikken til en ny Svensk TV-serie og har fået noget af min egen musik placeret i et par amerikansk spillefilm.
sounds and scores - www.lasseelkjaer.dk

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Fedt Lasse! :-D
lasse78 skrev:"Individuals with Extraordinary Ability or Achievement"
:thumbup: det er da nærmest noget at skrive på CV'et det der. Men den form for anerkendelse kommer vel netop af de ting du almindeligvis ville skrive på CV'et, altså de ting du efterhånden har arbejdet med derovre.

Medlemsavatar
lasse78
Medlem
Indlæg: 806
Sted: Los Angeles

Indlæg af lasse78 »

Christoffer I. N. skrev:Fedt Lasse! :-D
lasse78 skrev:"Individuals with Extraordinary Ability or Achievement"
:thumbup: det er da nærmest noget at skrive på CV'et det der. Men den form for anerkendelse kommer vel netop af de ting du almindeligvis ville skrive på CV'et, altså de ting du efterhånden har arbejdet med derovre.
Der bliver sammenlagt kigget på hele ens kunstneriske karriere og bedrifter, også dem fra sit hjemland. Så noget i den stil, jo :)
sounds and scores - www.lasseelkjaer.dk

Nyt svar