Razmo's Gear Rant tråd...

Medlemmernes egne blogs om musik, teknik og hverdag.
Forumregler
Kun 1 blog pr. bruger.
Nyt svar
Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Re: Razmo's Gear Rant tråd...

Indlæg af Razmo »

gs-dk skrev:F.eks mig:)

Det skulle undre mig om du var den eneste :lol:
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Default avatar
petal
Forum Donator
Indlæg: 456
Sted: Kbh V

Indlæg af petal »

Din "never ending synth odyssey", er altid fascinerende at følge med i!

Du har fokus på målet, men tripper for vildt over rejsen.

Jeg glæder mig til at høre om, hvad du tænker om Waldarfs Quantum :)

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

En "lille" ændring i planerne... det blev mig muligt at bytte min REV2 for en V-Synth GT, og da jeg har savnet den synth siden jeg solgte den, så overtager den i første omgang den plads som QUANTUM skulle indtage i min "three synth setup".

Jeg vil senere finde ud af om jeg alligevel skal udvide setup'et med een synth mere (altså fire), for det giver mig nogle flere muligheder til live indspilning hvis jeg har to keyboards.

Sådan som jeg havde tænkt det før ville jeg tilslutte to PEAKs til et keyboard... altså en slags 3-layer synth... men med to keyboards i stedet vil det kunne være to 2-layer synths i stedet for... altså en PEAK tilsluttet QUANTUM, og en anden til V-Synth GT... een hånd til den ene, een hånd til den anden... på den måde har jeg mere styr over hvilke arpeggios der trigges... een hånd kan varetage den nedre halvdel af frekvens spektret, den anden det øvre... det vil bla.a. betyde at venstre hånd kan håndtere bas sequence samt en pad lyd... venstre hånd vil alligevel for det meste spille akkorder der holdes nede i længere tid hvilket passer fint til pads og bas sequences sammen... højre hånd kan så klare melodi og underliggende sequence.

Bliver spændende at lege med hvor varieret og kompliceret materiale man kan spille på een gang via to hænder og et par expression pedaler.

Eneste problem jeg skal have løst er så at ét af de to keyboards skal være master clock og kunne sende clock signal til det andet keyboard der så også skal kunne sende clock videre til PEAK... nu må jeg se hvad jeg finder ud af :)
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Så er jeg i gang med V-Synth GT... har lavet en lille sample via et program der omdanner billeder til lyd, og fandt noget brugbart til denne lyd, som jeg har valgt at kalde "Whistle Flow": http://razmo.ziphoid.com/WhistleFlow.mp3

Det skal nok blive spændende at lave flere ambient lyde til GT'eren... den har jo alle forudsætningerne for at lave netop denne type af lyde må man sige, næsten for let :lol: ...
Vedhæftede filer
pretty-fairy-wallpapers-fantasy-13959492-1024-768.jpg
pretty-fairy-wallpapers-fantasy-13959492-1024-768.jpg (70.25 KiB) Vist 3332 gange
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Det er det nordlys jeg manglede i lørdags :-)
/Dub

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

SIdste lyd er blevet opdateret, da jeg ville gøre den mere æterisk, med mere stereo og dybde... jeg kan ikke rigtigt komme tættere på end det er nu... men det er også godt nok til mig da jeg synes lyden er perfekt nu :)

Da jeg først ville lave en bank til GT'eren havde jeg tænkt at jeg ville fylde banken op med samplinger først, og så der efter lave presets ud fra dem... men jeg har alligevel valgt at gribe det anderledes an, da det både tager tid at finde samples, men også fordi man da bare ender med samples man ikke rigtigt får brugt... så i stedet tager jeg samples ind, ét preset ad gangen, som er specielt taget til en idé jeg har med samplingen... det gør at hver eneste sample i banken vil være benyttet, og at alle samples vil være af god kvalitet, da der allerede er forsøgt at lave preset til dem mindst een gang... af en eller anden grund gør det mig også mere fokuseret, når jeg kun forholder mig til ét preset/sample ad gangen, og hvert preset også bliver designet helt fra bunden, i stedet for bare at pløje en masse samples igennem nogle preset templates, som selvfølgeligt er fristende at gøre for at spare tid... men det nytter aldrig at hoppe over hvor gærdet er lavest.

Har også læst en del på nettet om V-Synth serien, og synes det er utroligt som V-Synth og V-Synth XT ejere diss'er GT'eren nogen gange... så er der det ene i vejen, så det andet... jeg synes klart at GT'eren har langt det største potentiale... de fleste brokker sig over at interfacet var bedre på første model... nu har jeg haft alle modellerne, og jeg kan ikke se det gør ret meget, at der er lavet lidt om på tingene så GT'eren er mere performance egnet, men det er måske også fordi jeg selv er mere performance orienteret... men jeg er sandeligt også kritisk med editing af lyde, det ved de fleste vidst... og jeg er tilfreds... og det siger ikke så lidt, da jeg ikke kan lave editor til GT'eren, og må bruge interfacet... af en synth så dyb at være, er den faktisk uhyggeligt nem og overskuelig fordi alting er sat yderst brugervenligt og streamlinet op.

Faktisk er der kun to ting der undrer/irriterer ved V-Synth GT'eren... det ene er at jeg er blevet klar over, at de to pedal input ikke indgår i modulations matrix'en... de er åbenbart hardwired til expressioin (volume) og pedal (CC04)... det ærgrer mig lidt, for jeg har vænnet mig til at kunne modulere lyden med fodpedal, så jeg kan bruge begge hænder på tangenterne... men jeg finder nok en løsning på en eller anden måde.... den anden ting er noget jeg ved aldrig bliver anderledes, og det er den aliasing der nu engang bare er i VariPhrase... anden sidste oktav har hørbar aliasing, og øverste oktav f***** totalt op med aliasing og detunings i en grad hvor det er ubrugeligt, så enten skal lyden transponeres en oktav ned, eller også skal man holde sig fra den øverste oktav.

De andre synteseformer laver dog ikke denne aliasing... VA syntesen er clean, det samme er AP syntesen, og sjovt nok forsvinder problemet også fra VariPhrase når enten samples er encoded i "SOLO" mode, eller VariPhrase er helt slået fra (konventionel sample playback med chipmunk effekt og det hele).

Jeg kan ikke lade være med at tænke på, om man kan omgås noget af den aliasing, hvis man evt. laver en form for bandlimiting på samples... altså filtrerer frekvenser væk over en bestemt grænse, for jeg tror aliasing'en kommer af de høje frekvenser hovedsageligt... det er noget jeg skal have set på i hvert fald, for det vil muligvis kunne gavne nogle samples hvor de høje frekvenser ikke er så vigtige... en anden løsning kunne være at sample i højere sampling rate... men det svarer jo bare til at have transponeret et par oktaver ned ved normal samplerate, så ved ikke... større samplerate er også lig med mere sample plads brugt, og GT har jo ikke GB af RAM... "kun" 64MB, og skal man lave en hel bank, skal der økonomiseres og planlægges.

Med alt det sagt, så er jeg stadig glad for den måde man arbejder med samples på i V-Synth serien... på trods af de par små "skønhedspletter" så er det virkelig rart, at man kan nøjes med EEN sample, som så kan stretch'es og pitches uafhængigt af hinanden... det er ikke ekstremt god lydkvalitet, sammenlignet med multisamplere med GB af plads hvor hver eneste key kan have sin egen sample og velocity switching, men til gengæld er forberedelsesarbejdet med VariPhrase laaaaaangt hurtigere, og giver flere modulationsmuligheder.

Jeg er også spændt på hvor meget jeg kan få ud af GT'erens AP synthesis, som jo mere eller mindre er begyndelsen til SuperNatural teknologien Roland har brugt i deres seneste synths... Der er ikke så mange ROM samples at vælge imellem (omkring lidt over 30), men til gengæld kan man bruge AP modellerne (Erhu, Sax, Violin etc.) til alle samples... altså dvs. spille en violin med en Erhu's performance karakteristik osv... disse koblinger kunne man ikke lae på f.kes. INTEGRA-7... det åbner op for nogle sjove kombinationer... samtidigt er der en ny "structure" i GT'eren hvor AP synthen kan routes ind i stedet for OSC1, sådan at man kan manipulere AP syntesen via COSM effekter, og ikke mindst modulere med OSC2 i form af ringmod, sync, crossmod osv... det udvider mulighederne en hel del, og AP syntesens performance er virkeligt expressive (som i SuperNatural)... så det skulle vel nok være muligt at lave lyde med den expression men som ikke nødvendigvis lyder af de samme AP samples hele tiden.

nå... det må vidst være nok ævl for i dag :)
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Har købt sådan en bette fætter her på 64GB til min V-Synth GT... fuldt bevidst at den ikke skulle være særlig stor. 64GB er totalt overkill til V-Synth der ikke har mere end 64MB RAM til samples i et projekt, og selv om man selvf. kan gemme flere projekter, så vil der være plads til ca. 1024 banker af 64MB, og det ender jeg næppe på... til gengæld kan jeg have hele mit kommende .wav bibliotek direkte på den, hvilket er rimelig handy.

Den lille størrelse handler om at jeg aldrig har brudt mig om, at USB sticks stikker ud fra maskinen... ved et uheld kan man få trykket på den, så stikket knækker i både synth og stick, så den her er ideel... ½cm stikker den ud fra stikket, så den bliver i hvert fald ikke knækket af... og med 64GB, samt at det er muligt at tilgå USB stick'en direkte via V-Synth's USB tilslutning til computeren, så behøver jeg aldrig at pille USB stick'en ud af V-Synth, og kan bare opfatte den som en slags intern HD på 64GB.
Vedhæftede filer
61XpukJRIcL._SX425_.jpg
61XpukJRIcL._SX425_.jpg (16.06 KiB) Vist 3278 gange
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Det er vildt at det kan gøres så småt. Og praktisk i dit tilfælde. :-D

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Christoffer I. N. skrev:Det er vildt at det kan gøres så småt. Og praktisk i dit tilfælde. :-D

Ja det er ret vildt... selve chippen må jo sidde i selve metalstikket gætter jeg på, hvordan dælen skal det ellers kunne være der? ... den var så lille at jeg dårligt kunne få den ind i stikket bag på! :lol:

(ja! jeg VED godt at ovenstående vil blive kopieret til "Den Store", men sådan er det jo :dollargrin:
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Og ganske billigt endda, størrelsen taget i betragtning.
https://www.proshop.dk/?s=sandisk+cruzer+fit

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Hvordan er hastigheden på den? Jeg har haft flere af den slags og kæmpet med hastigheden i forhold til læse/skrive.

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

gs-dk skrev:Hvordan er hastigheden på den? Jeg har haft flere af den slags og kæmpet med hastigheden i forhold til læse/skrive.
Har ikke prøvet at flytte endet end nogle wallpapers til GT'eren, og det gik pænt stærkt, men de filer er ikke ret store... så det er svært at sige... jeg ved heller ikke om GT'eren gør at læse/skrive hastighed er mindre end specs... men jeg kan ikke rigtigt finde hastigheder på nettet, jeg kan kun finde, at "Cruze" mærket er et budget mærke, og derfor billigere end deres andre typer... så det er nok ikke det hurtigste... men jeg er sikker på det er hurtigt nok til at læse et 64mb projekt ind for mit vedkommende... jeg har ikke behov for at det skal gå stærkt da jeg ikke spiller live alligevel.

Der står heller intet om hastigheder på indpakningen
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Har testet skrivehastighed via USB kabel fra computer til GT'er... 200MB tager ca 200 sekunder at skrive, hvilket er ret langsomt... til gengæld læser den det tilbage igen så hurtigt at jeg ikke får nogen "progress bar"... jeg ved ikke om det er GT'eren der bare hardware og softwaremæssigt sætter begrænsning på skrive hastighed, men det vil jeg næsten tro, for 200MB på næsten 3min det er virkelig langsomt... tror ikke helt på den skriver SÅ langsomt hvis jeg putter den direkte i computeren.
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

gs-dk skrev:Hvordan er hastigheden på den? Jeg har haft flere af den slags og kæmpet med hastigheden i forhold til læse/skrive.
Jeg har nu prøvet at skrive samme filer (200MB) ved at putte USB stick'en direkte i min PC... og det der via GT'eren med USB kabel tog 200 sekunder, tog nu kun 32 sekunder via PC'en direkte... så det kan konkluderes, at GT'eren kompromiterer skrive hastigheden ret ekstremt... så jeg tror helt ærligt ikke det nytter at gå efter hurtige USB sticks, med mindre man ønsker at skrive til den via PC'en direkte... det kan være en fordel hvis man bruger V-Synth programmet der kan organisere presets osv. eller man skal have mange sample filer ned... men til generel læse/skrive af projekter på GT'eren kan det vidst være ret ligegyldigt, for GT'eren er bare langsom... åbenbart.
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
mik_c
Medlem
Indlæg: 974
Sted: Vesterbro

Indlæg af mik_c »

Razmo skrev: Den lille størrelse handler om at jeg aldrig har brudt mig om, at USB sticks stikker ud fra maskinen... ved et uheld kan man få trykket på den, så stikket knækker i både synth og stick, så den her er ideel... ½cm stikker den ud fra stikket, så den bliver i hvert fald ikke knækket af... og med 64GB, samt at det er muligt at tilgå USB stick'en direkte via V-Synth's USB tilslutning til computeren, så behøver jeg aldrig at pille USB stick'en ud af V-Synth, og kan bare opfatte den som en slags intern HD på 64GB.
Ja jeg har også sådan en lille USB dims.. det er skide smart at de ikke fylder mere når man vil ha dem siddende permenent i et eller andet :D

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

mik_c skrev:
Razmo skrev: Den lille størrelse handler om at jeg aldrig har brudt mig om, at USB sticks stikker ud fra maskinen... ved et uheld kan man få trykket på den, så stikket knækker i både synth og stick, så den her er ideel... ½cm stikker den ud fra stikket, så den bliver i hvert fald ikke knækket af... og med 64GB, samt at det er muligt at tilgå USB stick'en direkte via V-Synth's USB tilslutning til computeren, så behøver jeg aldrig at pille USB stick'en ud af V-Synth, og kan bare opfatte den som en slags intern HD på 64GB.
Ja jeg har også sådan en lille USB dims.. det er skide smart at de ikke fylder mere når man vil ha dem siddende permenent i et eller andet :D
Præcis... og jeg er så tilfreds med den jeg har købt, at jeg nu har bestilt en mere på 256GB og som er hurtigere, bare for at få så meget plads til sample bibliotek som muligt på samme stick... så må jeg bruge den på 64GB til noget andet... finder nok på noget.

Fandt desværre først ud af efter, at Sandisk laver samme kompakte version i en hurtigere og større udgave... den serie jeg først købte hedder Cruze, og går kun til max 64GB, men den anden hurtigere model der hedder Ultra har også 128 og 64GB versioner.

Tror aldrig mit sample bibliotek før i tiden har været større end mellem 20-25GB, så der burde jo være plads nok...
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Nå... er blevet lidt klogere med hensyntil USB Flash til GT'eren... GT'eren er en USB 2.0 port, og det format den formaterer et Flash drev i, er selvf. FAT32... FAT32 kan ikke blive større end 32GB max. så at bruge en på 256GB virker ikke som det skal... lidt underligt, for jeg startede med at formatere den på 256GB på GT'eren, og det gjorde den fint nok, og når den kom over i PC'en viste den også den rigtige ledige plads.

Men når jeg vil formatere den på PC'en får jeg ikke FAT32 som mulighed, kun exFAT og NTFS... efter jeg har formatteret den til exFAT eller NTFS, så vil GT'eren ikke længere registrere den... den siger der er system fejl på den... og da jeg ikk ekan få lov til at formattere til FAT32 på PC'en fordi størrelsen er over 32GB, så er den så ubrugelig på GT'eren nu... smart :roll:

Så det kan altså ikke betale sig at købe noget større end 32GB... jeg er helle rikke sikker på om GT'eren kan finde ud af det når den er over32GB, så jeg vil ikke løbe risikoen med at den en dg pludseligt laver lort i den... så jeg har søgt grundigt på nettet for at finde en passende erstatning, og er kommet frem til en PATRIOT TAB på 32GB... den er også lille, men er lavet af metal hvilket jeg foretrækker frem for det plastic Sandisk Cruzer og Ultra er... jeg har også læst at Sandisk Ultra Fit bliver ekstremt varme, og det kan jeg godt mærke... de har ikke nok udluftning da der ingen ventillationshuller er på Ultra udgaven... den er 100% af plast, selv selve stikket.

PATRIOT får rigtig fine anmeldelser for både ydeevne og holdbarhed, så jeg håber den er tilfredsstillende... Så må Ultra'en på 256GB blive smidt i min PS4 i stedet og brugt der :)
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

https://razmo666.wixsite.com/website

Arbejder stadigvæk på min hjemmeside... men har lavet nogle ændringer, da jeg har valgt at bruge et andet navn til mine projekter... det er hovedsageligt Dark Ambient jeg vil lave, så vill ehave et lidt mere dystert navn, uden det dog blev alt for fastlåst... så jeg har designet nyt logo, og ændret en del på stemningen på siden.

Der er stadigvæk lang vej endnu, men jeg synes den begynder at have den stemning jeg er efter :)

Køber i øvrigt en Prophet 12 desktop i næste uge... næste gang en Prophet REV2 desktop også... jeg byttede jo min keyboard version væk for en V-Synth GT'er, men vil stadig kunne bruge de presets jeg lavede til REV2, så må have en desktop version igen... det er derfor disse synth også er inkluderet på hjemmesiden btw.

Ud over de to, har jeg faktisk ikke andre synths i søgelyset... men mon ikk eder kommer noget nyt fra Sequential igen snart :lol:
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2639
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Det er da flot!
Men jeg savner lidt mere tekst... og jeg tror faktisk også at mere tekst vil selve designet til at se bedre ud.

Jeg tror ikke du behøver skrive "under construction". Hele internettet er sgu alligevel én stor beta-version. :D
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Joachip skrev:Det er da flot!
Men jeg savner lidt mere tekst... og jeg tror faktisk også at mere tekst vil selve designet til at se bedre ud.

Jeg tror ikke du behøver skrive "under construction". Hele internettet er sgu alligevel én stor beta-version. :D
Der skal også mere på... uden tvivl, men så langt er jeg slet ikke nået endnu :)

Jeg har ikke travlt, så laver bare lidt på siden ind imellem, når jeg ikke gider lave presets... er heller ikke sikker på hvilke synths jeg ender med at have, så der er hele tiden noget der skal laves... i første omgang var det mere stemningen på forsiden jeg rodede med, og den skal ikke indeholde meget andet end en velkomst, samt stemningen... regner med at smide en introduktions-side ind også, og en side til min musik.

Det me "under construction"... ja det er rigtig nok, jeg skrev det nu bare fordi alle siderne er så tomme som de er... egentligt burde siderne jo slet ikke være publiceret endnu, men da jeg gerne vil vise siderne ind imellem for lige at høre hvad folk tænker, så skal det jo være published :)
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Jeg har også besluttet, at jeg kun vil have synths der rent faktisk har indbygget multieffekter... jeg gider ikke rode med plugins hvis jeg kan blive fri, og da jeg ser efekter som en vigtig del af preset design, passer det mig langt bedre at have FX i maskinerne selv... de skal så at sige kunne "klare sig selv 100%" lige undtaget EQ, som klares i mix fasen.

Derfor køber jeg heller ikke en Prophet 12 alligevel, da den ikke har andet end Delays... det er vigtigt mine synths har modulation effects, samt delay og reverb... derfor bliver næste køb Prophet REV2 desktop i stedet for, men først i næste måned, for jeg besluttede mig for at få et lidt bedre kamera til at lave billeder/video til min kommende hjemmeside/YouTube osv... så har bestilt et kompakt kamera i denne måned i stedet for, så jeg kan få lavet grafik og video materiale.

Det betyder også at der ikke er mange synths pt. jeg har interesse i... de skal virkeligt kunne noget unikt... om de er digitale eller analoge eller begge dele (hybrid) betyder ikke så meget, bare de har noget exeptionelt at byde på... og så skal det være moduler... der er faktisk kun een synth jeg har i kiggerten, og det er Waldorf Kyra, simpelthen fordi den er en FPGA synth og har 128 stemmer... specielt de to ting lokker da jeg aldrig vil se en analog synth med så mange stemmer, og ville være rart at kunne lave nogle presets, hvor man ikke behøver spekulere på voice stealing... så den køber jeg sansynligvis når den kommer på markedet engang.

De eneste andre synths der har min interesse er QUANTUM og PROPHET X... men det kommer ikke til at ske, med mindre de kommer i en modul udgave, og det tvivler jeg på... i øvrigt klarer min GT'er fint hvad jeg skal bruge af sample syntese.
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2639
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Indbyggede effekter!? Det var sgu alligevel en sjov vinkel på tingene, for jeg er som regel lige glad med indbyggede effekter i synth'er.
- Men et eller andet sted kan jeg måske godt se at der ku' være en bonus fordel ved det: Hver synth har jo sine egne unikke effektalgoritmer: Nogen gode, og nogen knapt så gode - men hvert med sit eget særpræg.

Jeg har det typisk med at bruge de samme reverbs og delays til alting, fordi jeg synes jeg har fundet nogen der lyder bedre end hvad dem er indbygget i mine synth'er. Men måske går det faktisk hen og bliver ensformigt? Food for thought...
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Joachip skrev:Indbyggede effekter!? Det var sgu alligevel en sjov vinkel på tingene, for jeg er som regel lige glad med indbyggede effekter i synth'er.
- Men et eller andet sted kan jeg måske godt se at der ku' være en bonus fordel ved det: Hver synth har jo sine egne unikke effektalgoritmer: Nogen gode, og nogen knapt så gode - men hvert med sit eget særpræg.

Jeg har det typisk med at bruge de samme reverbs og delays til alting, fordi jeg synes jeg har fundet nogen der lyder bedre end hvad dem er indbygget i mine synth'er. Men måske går det faktisk hen og bliver ensformigt? Food for thought...
SÅdan gjorde jeg også selv før i tiden, og havde samme indfaldsvinkel som dig... og der er da også fordele ved eksterne FX.. .bla.a. at man selv bestemmer kvaliteten, men også flexibiliteten i at kunne bruge forskellige FX på samme preset, som giver flere muligheder...

Der er dog nogle fordele ved at have FX i synths'ne... den ene er logisk: modulations matrix... de fleste nye tillader at man modulerer FX parametre, og at kunne dette med indbyggede FX gør at du kan lave en del tricks du ikke kan med eksterne FX.

En anden er du selv inde på... nemlig at hver synth har sine egne unikke FX character... det kan give et mere varieret spil, når der blandes en masse sammen... nogle gange er det selvfølgeligt prisværdigt at kunne bruge samme reverb, så alt lyder som om det kommer fra samme rum, men i sidste ende synes jeg faktisk ikke det betyder så meget, når det kommer til ambient musik. Samtidigt, hvis man laver meget lange ambient numre, vil det også give mere rum-mæssig dynamik i nummeret fordi een passage kan være domineret af lyde med meget dybe reverbs, og så pludseligt tager andre instrumenter over med en anden rum-karakter osv.... du kan så at sige "vandre fra rum til rum" igennem nummeret på den måde, hvor du med eksterne FX tit bare vil befinde dig i det samme rum fra ende til anden.

En tredje er at man tvinger sig selv til at have flere forskellige typer af FX i spil i et nummer... når du bruger eksterne FX har man en tendens til bare at bruge samme delay og samme reverb på hele molevitten... når hver preset har sin egen specielt designede FX bliver "slikposen" noget mere varieret... synes jeg.

En fjerde er, at når du designer et instrument med synth'ens egne FX, så går du virkeligt i detaljerne med parametrene... bruger masser af tid på at få det "just right"... det gør jeg ikke hvis jeg bruger eksterne... så ender jeg altid med bare at bruge et par få presets, og yderst sjældent ændrer jeg andet end delay time og reverb decay.... med individuelle FX til hvert preset behøver jeg sjældent at ændre ret meget, og FX passer stort set altid til lyden den er designet til.

En femte grund for mig er, at når jeg sælger mine lydbanker, er det rart at hele maskinen er udnyttet... giver et bedre indtryk på købere for at sige det lige ud.

En sjette er at jeg tit bruger FX som en integreret del af lyden i sig selv... på rigtig mange af mine presets til REV2'eren, brugte jeg f.eks. reverb'en 100% wet for at give lydene en orkester-agtig klang... det fik "choir" lyden frem i mange af mine choir presets, og HiPass filteret brugte jeg til at give "body resonance" til strygere, fløjter og strenginstrumenter (via 50% mix med det tørre signal).

alt i alt synes jeg bare det er rart, ikke at skulle spekulere over eksterne FX... at jeg kan "dial in" på et preset, og så lyder det præcis som jeg vil have det, "out of the box"... der vil altid være situationer hvor man lige vil ændre lidt delay time eller reverb decay og andet, men det er jo lige så let at gøre på synth'en som på en ekstern FX box... samtidigt sparer jeg kabelværk og I/O osv. på en FX box... og det får også hver synth til virkeligt at vise hvad de dur til, og gør dem mere personlige og komplimenterende overfor hinanden i et mix.

men alt i alt, er det bare en anden måde at gøre det på... forstår godt hvis andre hellere vil have friheden ved at vælge FX eksternt... jeg synes bare den anden løsning er mere praktisk for mig, og tiltaler mig mere :)
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Men jeg kan netop give et eksempel på det, for netop REV2'erens reverb, om mange siger er "knap så god", den har lige den rette karakter, når den smides på strygere og pads 100% wet... uden den reverb lyder det bare slet ikke af det samme... det er næsten så det kan lyde "cinematisk" med det rette preset.... jeg prøvede at lave samme lyd med min PEAK's reverb, som jo siges at være en af de bedste nogensinde lavet i en hardware synth... men lo and behold, den får bare slet ikke samme cinematiske lyd som REV2'eren... det viser, at selv om en synths FX algoritme bliver dømt "dårlig", så kan de som regel tweakes til et eller andet unikt alligevel.

Om det er kombien af de analoge oscillatorer blandet med REV2's reverb algoritme der gør at det får den klang ved jeg ikke... men jeg indså hurtigt da jeg prøvede at genskabe nogle af mine REV2 pads og strygere på PEAK, at lyden bare på ingen måde kunne matches på samme måde... ikke at PEAK er dårlig, men de har bare hver deres karakter, og FX delen er bestemt en del af dette for mig :)
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Så kom REV2 hjem igen... "tandløs"... 8-)
Vedhæftede filer
P5060560.jpg
P5060560.jpg (2.37 MiB) Vist 2930 gange
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Nyt svar