Andreas' blog med nørderi, erfaringer, reviews og andet gøjl

Medlemmernes egne blogs om musik, teknik og hverdag.
Forumregler
Kun 1 blog pr. bruger.
Nyt svar
Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Andreas' blog med nørderi, erfaringer, reviews og andet gøjl

Indlæg af AvS »

Hej

Jeg har lovet i en anden tråd af sige lidt om min nye SPL 2Control monitor controller og jeg har også længe tænkt på at lave en blog, så hvorfor ikke slå det sammen? :)

Jeg har relativt stor udskiftning af gear ( dvs. der kommer ikke så meget ud, men mest ind :) ) så jeg vil bestræbe mig på bla. at skrive mini reviews om mine nye erhvervelser. Ellers kommer jeg til at skrive lidt om mine forskellige iagtagelser med musik og lyd og om mine små skøre nørde projeketer (f.eks. seneste project: echo chamber i min stue og køkken).

Jeg laver elektronisk musik så det kommer nok til at blive ret synth orienteret, men ikke kun.

Starter med et lille review af SPL 2Control:

Først skal det siges at jeg har haft den nu i halvanden uge så jeg kan ikke skrive noget om holbarheden ved længere tids brug.

Jeg skiftede til SPL 2control fra min NHT PVC udelukkende for at få flere muligheder mht. inputs og outputs, plus 2 stk. headhpone amps er også rart at have. Jeg havde ingen forventninger om at lyden skulle være bedre da mit indtryk af NHT PVC var at den var ganske transparent. Til min store overraskelse lyder SPLen MEGET bedre! Strammere bund højere definition/klarhed i toppen og bredere stereo. Virkeligt stor "wow" faktor her, men nu er det også sådan at når man, som jeg, har lyttet på det helt samme setup i flere år så er små ændringer virkeligt tydelige, men for satan den er fedt at lytte igennem SPLen. Selv halvanden uge efter smiler jeg stadig når jeg lytter på mine "nye " monitors.

Left-right tracking er ok. Helt nede i bunden flakker det men man skal ikke meget op så er det perfekt. Jeg ser heller ingen grund til at den skal være helt nede i bunden, så det er for mig ligemeget.

Hovedtelefon forstærkerne er skuffende. De lyder glimrende, det er ikke det, men der er bare enormt meget støj!? Det kommer ikke fra mit system - støjen er helt uafhængig af volumen på forstærkerne og den er der når min lydkort ikke er tændt.
Jeg tror ikke jeg har en defekt enhed men snarere at der er noget impedans gøjl med mine bøffer. Jeg har kun 32ohms tilgæneligt og har længe tænkt mig at opgrade til noget ala HD600 som er 300ohm - så jeg må lige vende tilbage og fortælle om støjen er væk når jeg prøver nogle andre bøffer. Det er dog stadig temmeligt ringe hvis den bare ikke kan med 32ohms hovedtelefoner.

Crossfeed er en fed feature. Havde slet ikke planer om at bruge det men jeg tror faktisk at den er ganske brugbar til mix. Det lyder virkeligt autentisk når det er på og når jeg siger autentisk, så mener jeg at det lyder som rigtige monitors. Jeg har altid haft svært ved især at sætte levels og rumklang med hovedtelefoner før, men de gange jeg har prøvet med crossfeed på har de valg jeg har taget være spot on, når jeg har lyttet på mine monitors bagefter. Nice!

Byggekvaliteten er lækker. Den store volume knap, som er trinløs, er smooth med en helt perfekt modstand til mig. Crossfeed er også trinløs og med jævn modstand men måske lidt let. De to volume knapper til hovedtelefonerne er, af en eller anden grund med trin. Dog meget små trin som føles fine og robuste men jeg forstår ikke helt valget. Jeg ville klart hellere have den store knap med trin eller helst at alle dreje knapper havde trin. :) Men så havde prisen nok været en anden.
Afstanden mellem de små knapper er lige en tand for lille, og det er især kluntet at komme til med de små volume knapper når de har jack outputs lige nedenunder. Men det er ikke det store problem.
En headphone mute knap havde været rar.

De små trykknapper er hård plastik og med lys i når de er trykket ind. Føles fint men jeg tænker at noget lidt mere gummi agtigt ville have været federe.

Connectorne på bagsiden føles lidt billige, men har ikke haft nogle problemer med dem.

Kort opsumering:
Rigtigt godt huld igennem
Godt bygget
Crossfeed er en god feature
Øv med støjende hovedtelefon udgange - skal lige undersøges nærmere
Lidt trangt omkring de små dreje knapper

Jeg er rigtigt glad for den, for den lyder super og har præcis de features jeg har savnet. Det med støjen er et problem. Hvis ikke støjen er væk med andre hovedtelefoner så ryger enheden tilbage. Kan jo være at den er defekt.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Fedt. Fint review.

Overvejer nemlig at på sigt at skifte mit lydkort ud da jeg kunne få brug for flere ind/udgange. Jeg er bare meget glad for controlleren til mit Konnekt 48, så den skal jo erstattes på en eller anden måde i tilfælde af.
Interessant at høre lidt om hands-on erfaring med crossfeed funktionen.

Og tillykke med bloggen :)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Prøv at isolér hovedtelefon-fejlen ved at fjerne forbindelsen fra lydkort til monitorcontroller. Jeg har en USB-enhed der støjer indover mit hifi-anlæg, og det er MEGET tydeligt at når jeg fjerner den usb-enhed så stopper støjen.
Denne type støj burde du kunne høre som værende sådan en form for digital skratten, som ændrer karakter til nærmest hylen og piven når du flytter på musen.

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Christoffer>> Nej det er ikke noget der kommer fra computeren. Har prøver med SPLen helt isoleret - samme støj. Jeg kender i øvrigt godt den slags støj du snakker om fra andre computere, f.eks. min arbejdscomputer. Det er kan skyldes en IRQ konflikt mellem lydkort og f.eks. harddisk eller mus. På mit arbejde er støjen fra lydkortet synkront med hardiskens aktivitet!


Noget helt andet. Var inde i Aage idag for at finde nye hovedtelefoner. De havde desværre ikke HD600, som jeg kender og synes lyder godt til mix. Jeg prøvede så nogle Beyer Dynamic DT-990 pro istedet. :puke: Jesus hvor er bunden dog gal efter min mening. Totalt overdimensioneret med noget underligt resonans værk. Synes også de havde et stort dyk et sted i mellemtonen. Enormt behagelige at have på dog.
Nogen som ved hvor jeg kan købe HD600 eller HD650 et fysik sted i københavn til en ok pris?

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Så fik man shoppet. Har bestilt et par HD-650. Glæder mig til de kommer og bliver spændende at høre om de kan sammen med SPL2 control. :ears:

Fik også købt en Furman PL8EII power conditioner. Har været generet af en del små klik lyde på en del af mine optagelser, og er kommet frem til at det stammer fra strømmen. F.eks når en kontakt et andet sted bliver tænkt eller når køleskabet starter. Håber at den løser problemet. Bliver også rart med en mere tilgængeligt placeret tænd sluk knap, istedet for jeg skal om bag min seng og tænde for strømmen, som jeg gør nu. :s

Utroligt som man kan finde gode argumenter for at købe nyt gear. :)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

AvS skrev:Utroligt som man kan finde gode argumenter for at købe nyt gear. :)
:dollargrin:

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Det bliver spændende at høre om Furman'en virker.

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Ja det er jo også mega spændt på. Har hørt en del forskellige ting om dem - god og dårlige.

Fik lige en mail fra Eskildsen om at der nok går 14 dage før de sender ordren da HD650 ikke er på lager.
Jeg har skrevet om de ikke bare kan splitte forsendelse for Furmanen er på lager og så er det sgu lidt frustrerende at den bare ligger og
venter i 2 uger.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Kender følelsen :dollargrin:

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Spansk zombie film anbefaling. REC og REC 2.

http://www.imdb.com/title/tt1038988/
http://www.imdb.com/title/tt1245112/

Fedeste og mest scary zombiefilm jeg længe har set. 1'eren er klart bedst og mega uhyggelig men 2'eren er bestemt ikke dårlig, trods den lidt lave score på imdb.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Thanks, den er på listen nu.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Og der er lavet en amerikansk version, bygget over REC. Navnet er Quarantine. En ok film, men jeg vil tro at originalen er federe. Det var ihvertfald hvad ekspedienten i TP sagde til mig da jeg købte Quarantine. :)

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Aha ja, Quarantine. Vidste ikke den var lavet over Rec. Har ikke set den og det skal jeg heller ikke. :)

Er gået totalt i zombie mode. Spillede Left 4 Dead 2 på xbox360 hos min storebror i går. Fedt spil hvis man vil have hjernedød smadder action. Sjove små referencer til gamle zombie b film (tænker på diverse old school shock lydeffekter der dukker op hist og her).
Spillet kører desværre lidt sløvt i splitscreen på et HD tv. :?

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Har idag leget lidt med at redigere nogle drinks fotos jeg tog i sidste uge:

http://www.steinholtz.dk/drinks1.html
http://www.steinholtz.dk/drinks2.html

Synes de er blevet ok taget i betragtning af at det er første gang jeg tager billeder med kunstigt lys.
Der er dog nogle lidt sjovt reflektioner på den røde drink.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Det ser da rigtig godt ud. Hvad har du skudt med?

Refleksionerne synes jeg ikke er slemme, rene bagateller.

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

De er taget med mit gode gamle Nikon D40, med standard objektivet.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Super slutresultat imo! :) Nu ved jeg jo ikke hvor meget redigering du har måttet lave. :)

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Tak. Har ikke lavet så meget efterredigering. De er dog begge helt fritskrabede da baggrunden var svære at få helt hvid. Ellers er de skudt i RAW
hvor jeg bare har pillet en smule ved de sædvanligt ting, som kontrast, exposure, saturation etc. Eneste "fancy" jeg har gjort bagefter er lidt exposure/brightness layers på specifikke steder, som f.eks. lidt mørkere kanterne af glasset og lysere i midten for at fake at der kommer lys igennem, da vi ikke have noget backlight.

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Så står den på deadmau5 koncert i aften i Vega. :jam: ...og tidligt op på arbejde i morgen. :doh:

Hvorfor var det lige man ikke havde taget en feriedag???

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Nice. God tur :)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Fortæl endelig om koncerten. :)
Jeg ville selv meget gerne ha' været der, men havde besluttet mig først at bestille billet når jeg var kommet hjem fra Trance Energy. Dum beslutning.

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Deadmau5 var super fedt. Opvarmningen dog var nogle fesne Dj's som ikke rigtigt gad, men de spillerede nogle ok numre hist og her når de altså ikke lige tjekkede mails på deres iPhone og tøffe lidt rundt.
Ham Moguai var vold ringe. Han gjorde det egentligt ok med at skabe en stemning man hans musik var noget lort. Fint produceret men bare virkeligt dårlige wannabe melodier og akkorder. :puke:

MEN :) Deadmau5 var sindsygt sej! Nok det vildeste lys/led show jeg har set til sådan en koncert. Han havde sit eget lille "rumskib" med tusindvis at leds, plus hans nye hjelm havde led skærm foran, så den kunne vise f.eks. ansigter. Det hele var synced til musikken og vi snakker ikke bare beatsync men sync til diverse events, som f.eks voicesamples hvor munden på hans mussemaske lipsyncede til Sometimes tings get complicated. Herre sejt. :)
Tror iøvrigt aldrig jeg har set folk gå så meget amok i Vega.

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Faldt lige over det mest bizarre synth firma som jeg ikke kendte:
http://www.dewanatron.com

Deres Swarmatron lyder godt nok fantastisk:
http://www.dewanatron.com/instruments.p ... swarmatron

Faldt over dem sammen med at jeg faldt over at Trent Reznor har startet et nyt band:
http://pitchfork.com/news/38686-how-to- ... -drowning/

Lidt halvkedeligt nummer men et par interessante elementer. Svag vokal dog.

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Så blev man onkel igen for syvende gang. :) :party:

ps: Har lavet en ny master af mit nyeste nummer. Min første M/S mastering faktisk og det er blevet temmeligt meget bedre end min første master:
http://www.steinholtz.dk/snd/katla.mp3

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »


Nyt svar