Mortens blog

Medlemmernes egne blogs om musik, teknik og hverdag.
Forumregler
Kun 1 blog pr. bruger.
Nyt svar
Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2639
Sted: Vesterbro

Re: Mortens blog

Indlæg af Joachip »

Ahh okay. Ja, for de ligger sådan her lige nu, hvilket jeg bare studsede lidt over. Men fint nok. Bare det er meningen.

Billede
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Default avatar
EmilEmil
Medlem
Indlæg: 391
Sted: 2200

Indlæg af EmilEmil »

Hey! Ser fedt ud... har i overvejet at lave en stereo-version også?
-Virker lidt som om Eurorack bevæger sig lidt i den retning efterhånden...

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2639
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Hvilken type highpass filter har i valgt? Butterworth? Og hvor stejlt er det?

Og jeg glæder mig til at høre dig dreje på den. :-D
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Joachip skrev: ons 20. maj 2020 12:25 Ahh okay. Ja, for de ligger sådan her lige nu, hvilket jeg bare studsede lidt over. Men fint nok. Bare det er meningen.

Billede
Ja, men det er da super godt med nogle vågne øjne. Jeg kan godt se det ser sjovt ud når du stiller den op på den der måde, men det funger fint :)
Joachip skrev: ons 20. maj 2020 12:54 Hvilken type highpass filter har i valgt? Butterworth? Og hvor stejlt er det?

Og jeg glæder mig til at høre dig dreje på den. :-D
Passivt 6db R/C filter, også derfor det går helt til 400hz. Det er primært en bonus feature til at fjerne DC og sub frekvenser. De fleste (synth nørder) jeg har snakket med omkring designet ønskede sig et highpass, så jeg valgte et passivt for nemhedens skyld. Skulle jeg starte helt forfra med designet (igen :lol: ) ville det måske have blevet et aktivt filter, men igen så adder det hele op og man må finde det bedste kompromis, også fordi vi sigter efter et specifikt prisleje. Men, det er en super anvendelig ekstra feature og specielt sammen med shelf boost af det nedre bånd kan man lave nogle ret nyttige ting synes jeg :)

Ja, glæder mig også til at høre mig selv dreje på den helt færdige version, ha ha.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2639
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Ahh ikke særligt stejlt? Så kan jeg godt forstå du har lagt frekvenserne så højt. Fint fint.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

EmilEmil skrev: ons 20. maj 2020 12:26 Hey! Ser fedt ud... har i overvejet at lave en stereo-version også?
-Virker lidt som om Eurorack bevæger sig lidt i den retning efterhånden...
Ja, arbejder lidt på en stereo eq, men den bliver noget anderledes. Stereo eq's er ikke ret nemme at lave, specielt ikke i et så lille format som eurorack. Der skal matches mange komponenter, og stereo potmetre med god tracking osv. er nærmest ikke-eksisterende i den her kategori. De bliver store og hurtigt ret dyre.

Så, enten skal jeg først lære noget om f.eks. digitale potmetre eller finde andre kredsløb der kan muliggøre et stereo kredsløb, eller også skal jeg gøre som jeg lige nu er lidt interesseret i, nemlig at lave en M/S eq. Der er præcis matching ikke så kritisk, og man kunne lave mange sjove tiltag, f.eks separat highpas på Mid og Side, individuel gain af hver side osv.

Konceptet lige nu er:
  • Fast M/S (Forstået på den måde at kredsløbet encoder og decoder internt, eq'en sidder så imellem encoding og decoding kredsløbet og vil derfor være L/R) stabilt

    Fast High shelf

    Midterbånd med 4 frekvenser, noget a'la 1khz - 4.5khz)

    Et fast bånd omkring 500hz
Dertil kunne jeg godt finde på at lege med et parallelt saturation/distortin kredsløb. Har gang i noget sjovt med germanium dioder, lyder lidt hen ad tape saturation. Så, det bliver mere en master bus processor kind-of-thing.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Joachip skrev: ons 20. maj 2020 13:31 Ahh ikke særligt stejlt? Så kan jeg godt forstå du har lagt frekvenserne så højt. Fint fint.
Jeg kender ærlig talt ikke kurven på det, har eksperimenteret mig frem, men nej, det er ikke ret stejlt :)

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2639
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Hvis det bare er et typisk lowpass lavet med en modstand og en kondensator, så vil det være 6 dB/okt.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Morten B skrev: ons 20. maj 2020 13:40
Joachip skrev: ons 20. maj 2020 13:31 Ahh ikke særligt stejlt? Så kan jeg godt forstå du har lagt frekvenserne så højt. Fint fint.
Jeg kender ærlig talt ikke kurven på det, har eksperimenteret mig frem, men nej, det er ikke ret stejlt :)
Det kunne måske være et differentierings-parameter i fremtiden? Evt. at vælge kurver og andre karakteristikker som passer godt til en bestemt genre eller type lyde? :) Måske basere "identiteten" på en unit på dens karakteristik?

I så fald vil jeg gerne foreslå at lave et modul der hedder 'Satan'. Her skal man kun kunne booste < 80 hz og > 1.2 khz. Og så aldrig kunne skrue ned igen. No way back. Commit or die.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Joachip skrev: ons 20. maj 2020 13:43 Hvis det bare er et typisk lowpass lavet med en modstand og en kondensator, så vil det være 6 dB/okt.
Ja, men det er det. Var faktisk ikke helt klar over hvad de forskellige filter typer teknisk set dækker over, men kan se at det først er relevant ved et aktivt filter.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Mike-air skrev: ons 20. maj 2020 13:50
Morten B skrev: ons 20. maj 2020 13:40
Joachip skrev: ons 20. maj 2020 13:31 Ahh ikke særligt stejlt? Så kan jeg godt forstå du har lagt frekvenserne så højt. Fint fint.
Jeg kender ærlig talt ikke kurven på det, har eksperimenteret mig frem, men nej, det er ikke ret stejlt :)
Det kunne måske være et differentierings-parameter i fremtiden? Evt. at vælge kurver og andre karakteristikker som passer godt til en bestemt genre eller type lyde? :) Måske basere "identiteten" på en unit på dens karakteristik?

I så fald vil jeg gerne foreslå at lave et modul der hedder 'Satan'. Her skal man kun kunne booste < 80 hz og > 1.2 khz. Og så aldrig kunne skrue ned igen. No way back. Commit or die.
Jeg har selvfølgelig indbygget et konstant boos ved 4.5khz så alt kommer til at lyde af Metallica!

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10824
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Morten B skrev: ons 20. maj 2020 14:13 Jeg har selvfølgelig indbygget et konstant boos ved 4.5khz så alt kommer til at lyde af Metallica!
:lol:
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Morten B skrev: ons 20. maj 2020 14:13
Joachip skrev: ons 20. maj 2020 13:43 Hvis det bare er et typisk lowpass lavet med en modstand og en kondensator, så vil det være 6 dB/okt.
Ja, men det er det. Var faktisk ikke helt klar over hvad de forskellige filter typer teknisk set dækker over, men kan se at det først er relevant ved et aktivt filter.
3dB pr komponent. Du kan derfor lave et 12dB passivt filter ved at gentage de samme værdier en gang mere.

Her er verdens grimmeste hurtige paint tegning:
rc.png
rc.png (4.08 KiB) Vist 2535 gange

Så vil der jo være et spændingsfald pr. led, nu det er passivt..

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Christoffer I. N. skrev: ons 20. maj 2020 14:59 3dB pr komponent. Du kan derfor lave et 12dB passivt filter ved at gentage de samme værdier en gang mere.
Hvad skal han teoretisk set gøre, hvis han skal følge mit råd om at lave en Eq der kun kan booste?

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Christoffer I. N. skrev: ons 20. maj 2020 14:59
Morten B skrev: ons 20. maj 2020 14:13
Joachip skrev: ons 20. maj 2020 13:43 Hvis det bare er et typisk lowpass lavet med en modstand og en kondensator, så vil det være 6 dB/okt.
Ja, men det er det. Var faktisk ikke helt klar over hvad de forskellige filter typer teknisk set dækker over, men kan se at det først er relevant ved et aktivt filter.
3dB pr komponent. Du kan derfor lave et 12dB passivt filter ved at gentage de samme værdier en gang mere.

Her er verdens grimmeste hurtige paint tegning:

rc.png


Så vil der jo være et spændingsfald pr. led, nu det er passivt..
3db pr. komponent, det vidste jeg ikke 🙂 👍

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Mike-air skrev: ons 20. maj 2020 15:48
Christoffer I. N. skrev: ons 20. maj 2020 14:59 3dB pr komponent. Du kan derfor lave et 12dB passivt filter ved at gentage de samme værdier en gang mere.
Hvad skal han teoretisk set gøre, hvis han skal følge mit råd om at lave en Eq der kun kan booste?
Måske gå ind i midten af en spændingsdeler med eksempelvis en fast 10k og et 10k pot som man booster med. Fisk. Jeg er uerfaren i kredsløbsdesign, og har ikke beskæftiget mig med elektronik på daglig basis i 8 år.

Tilføjelse:
Jeg har ikke læst de seneste dages posts igennem, så jeg har nok misset sammenhængen.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Christoffer I. N. skrev: ons 20. maj 2020 15:59
Mike-air skrev: ons 20. maj 2020 15:48
Christoffer I. N. skrev: ons 20. maj 2020 14:59 3dB pr komponent. Du kan derfor lave et 12dB passivt filter ved at gentage de samme værdier en gang mere.
Hvad skal han teoretisk set gøre, hvis han skal følge mit råd om at lave en Eq der kun kan booste?
Måske gå ind i midten af en spændingsdeler med eksempelvis en fast 10k og et 10k pot som man booster med. Fisk. Jeg er uerfaren i kredsløbsdesign, og har ikke beskæftiget mig med elektronik på daglig basis i 8 år.

Tilføjelse:
Jeg har ikke læst de seneste dages posts igennem, så jeg har nok misset sammenhængen.
Fair nok. Tak. Det er jo godt at vide, hvis han skulle få lyst at forfølge den forretningside jeg generøst har delt med ham ovenfor.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Mike-air skrev: ons 20. maj 2020 15:48
Christoffer I. N. skrev: ons 20. maj 2020 14:59 3dB pr komponent. Du kan derfor lave et 12dB passivt filter ved at gentage de samme værdier en gang mere.
Hvad skal han teoretisk set gøre, hvis han skal følge mit råd om at lave en Eq der kun kan booste?
Det er vel bare at lave to x shelf, et high og et low.

Hvis du vil have et fast boost skal du bare erstatte gain potmeteret med to modstande.

Low og high shelf er ret simpelt at lave. To opamps, to kondensatorer og nogle modstande.

Hvornår skal du bruge den? Og er 50 db boost nok? 🤠

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Morten B skrev: ons 20. maj 2020 16:22
Mike-air skrev: ons 20. maj 2020 15:48
Christoffer I. N. skrev: ons 20. maj 2020 14:59 3dB pr komponent. Du kan derfor lave et 12dB passivt filter ved at gentage de samme værdier en gang mere.
Hvad skal han teoretisk set gøre, hvis han skal følge mit råd om at lave en Eq der kun kan booste?
Det er vel bare at lave to x shelf, et high og et low.

Hvis du vil have et fast boost skal du bare erstatte gain potmeteret med to modstande.

Low og high shelf er ret simpelt at lave. To opamps, to kondensatorer og nogle modstande.

Hvornår skal du bruge den? Og er 50 db boost nok? 🤠
Hvornår? :lol: Hele tiden naturligvis! Det er jo et genialt koncept :-P

On the real though:
Tror du man kunne stjæle nogen ideer fra eksisterende studio-grade eqs etc. og smide komponenterne i en sådan modular unit? En ven og jeg jokede engang med at jeg skulle have en DIY SSL mastercomp og EQ som output på min dj-mixer. Lidt vandvittigt, men ideen om at have eq i studio-kvalitet til live performance er måske ikke helt dum?

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Det kan man sagtens, og er allerede gjort hist og her. Der er en god del eurorack moduler som laves efter høje standarder.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Vores eq er lavet efter gyrator princippet og er bl.a. baseret på det her kredsløb: https://sound-au.com/project28.htm

Gyrators er brugt i utallige high end studio eq's. Den helt store forskel er interfacet som er en stor del af det. Det er naturligvis et sted der skal begå's kompromiser når vi snakker eurorack, specielt et 4 HP modul. Jeg synes selv vi er lykkedes ret godt med at få et fedt modul og der findes ikke noget på markedet der kan matche det lige nu.

Vi bruger gode kondensatorer fra Wima og ne5532 opamps fra Texas Instruments. Der findes opamps som skulle være bedre til lyd kredsløb, men de er dyre og få's sjældent i SMD versioner. Ne5532 bliver f.eks. brugt i GSSL.

Du kunne "sagtens" lave en unit med en eq og en GSSL compressor. Jeg ved at stimming (Tysk live musiker og producer) arbejder på en lille stereo enhed med en API lignende compressor og noget eq værk i til live brug, han bruger en beta version nu.

En anden ting er dog at det slet ikke ville give mening med en GSSL compressor efter en DJ pult, medmindre du spiller live? Den ville kun ødelægge færdigt mastereret musik.

En eq ville godt kunne være nyttig, men personligt fortrækker jeg at spille numrene så rent som muligt, man har alligevel ikke en chance for at høre hvordan det lyder hos publikum.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Morten B skrev: ons 20. maj 2020 19:28 Vores eq er lavet efter gyrator princippet og er bl.a. baseret på det her kredsløb: https://sound-au.com/project28.htm

Gyrators er brugt i utallige high end studio eq's. Den helt store forskel er interfacet som er en stor del af det. Det er naturligvis et sted der skal begå's kompromiser når vi snakker eurorack, specielt et 4 HP modul. Jeg synes selv vi er lykkedes ret godt med at få et fedt modul og der findes ikke noget på markedet der kan matche det lige nu.

Vi bruger gode kondensatorer fra Wima og ne5532 opamps fra Texas Instruments. Der findes opamps som skulle være bedre til lyd kredsløb, men de er dyre og få's sjældent i SMD versioner. Ne5532 bliver f.eks. brugt i GSSL.

Du kunne "sagtens" lave en unit med en eq og en GSSL compressor. Jeg ved at stimming (Tysk live musiker og producer) arbejder på en lille stereo enhed med en API lignende compressor og noget eq værk i til live brug, han bruger en beta version nu.

En anden ting er dog at det slet ikke ville give mening med en GSSL compressor efter en DJ pult, medmindre du spiller live? Den ville kun ødelægge færdigt mastereret musik.

En eq ville godt kunne være nyttig, men personligt fortrækker jeg at spille numrene så rent som muligt, man har alligevel ikke en chance for at høre hvordan det lyder hos publikum.
Og så fandt jeg ud af at der er 1.1 Henry i jeres enhed :thumbup: Det er betryggende at vide!

Mht. Dj pulten; Ja det var til live brug i min tid som dj for en dansk rapper. Tanken var bla. altid at have egen vokalkæde til rådighed i dj mixeren. Det var mest en joke i en tid hvor min ven havde det sjovt med selvbyg.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Morten B skrev: ons 20. maj 2020 19:28 Vores eq er lavet efter gyrator princippet og er bl.a. baseret på det her kredsløb: https://sound-au.com/project28.htm
Han har også mange fede schematics liggende. :)

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Fedt! Tillykke. De får et lyt på Bandcamp snarest muligt. :)


Nyt svar