Mortens blog

Medlemmernes egne blogs om musik, teknik og hverdag.
Forumregler
Kun 1 blog pr. bruger.
Nyt svar
Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Re: Mortens blog

Indlæg af Morten B »

Hald skrev: tors 7. maj 2020 12:16 De er mega seje, det eneste "men" jeg tænker, er hvor nemme de er at rense for støv og fingerfedt nede i logoet. Men måske en tandbørste nemt løser det.
Ja, det har været med i vores overvejelser, men vi syntes at det var så badass med et relief at vi er endt med at være ligeglad :lol:
Det stikker dog ikke så dybt, så jeg tror ikke det bliver et større problem.
AvS skrev: tors 7. maj 2020 12:40 Ser super lækkert ud! :love: Er det Blender eller Sketchup du har brugt til 3D/render?
Tak tak :-D Er hoppet på Fusion 360, Blender duer ikke så godt til tekniske tegninger. Til rendering har jeg bare brugt Fusions indbyggede, den gør det sgu meget godt.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Så tror jeg vi er ved at være i mål med frontpanel design på vores eq. Kommentarer/forslag er velkomne:

Billede

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Min indstilling på skærmen gør det lidt vanskeligt at se kontrast mellem knapper og panel, men det ser godt ud! Dog syntes jeg den er blevet mere "anonym" efter den blev sort. Jeg elsker sort, men jeg kunne personligt bedst lide den første farve i brugte.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Mike-air skrev: tirs 19. maj 2020 13:00 Min indstilling på skærmen gør det lidt vanskeligt at se kontrast mellem knapper og panel, men det ser godt ud! Dog syntes jeg den er blevet mere "anonym" efter den blev sort. Jeg elsker sort, men jeg kunne personligt bedst lide den første farve i brugte.
Ja, knapperne fremstår ikke så tydeligt her, der kommer også en hvid prik på toppen af knapperne, den glemte jeg lige at visualisere i denne omgang :)

Men fronten har hele tiden været sort, de forrige uploads var bare 3D renderinger, der ser det hele lidt mere ud som det gør i virkeligheden, for IRL er sort-på-sort ikke så slemt når det ene materiale er sort alu og det andet sort gummi, men her i vector grafik ser det noget mere uadskilleligt ud, det medgiver jeg dig 100%.

Det var egentlig også mest selve grafikken jeg tænkte på, er der noget du studser over i forhold til markeringer af f.eks. In/Out, placering af Logo, frekvens bånd på eq'en eller lignende?

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Morten B skrev: tirs 19. maj 2020 13:12 Det var egentlig også mest selve grafikken jeg tænkte på, er der noget du studser over i forhold til markeringer af f.eks. In/Out, placering af Logo, frekvens bånd på eq'en eller lignende?
Nåååh. Hmm, det eneste jeg tænker over er at db tallene er vandret i stedet for lodret- men det er sikkert ikke muligt på grund af elektronikkens layout? :) Ellers syntes jeg alt andet er ganske logisk og behageligt at se på.

Eller vent lidt; personligt havde jeg nok valgt 1.6K i stedet for 1K6... Men hvis det er et artistisk twist eller en standard at gøre det på den anden måde så forstår jeg godt valget :-D

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Mike-air skrev: tirs 19. maj 2020 14:32
Morten B skrev: tirs 19. maj 2020 13:12 Det var egentlig også mest selve grafikken jeg tænkte på, er der noget du studser over i forhold til markeringer af f.eks. In/Out, placering af Logo, frekvens bånd på eq'en eller lignende?
Nåååh. Hmm, det eneste jeg tænker over er at db tallene er vandret i stedet for lodret- men det er sikkert ikke muligt på grund af elektronikkens layout? :) Ellers syntes jeg alt andet er ganske logisk og behageligt at se på.

Eller vent lidt; personligt havde jeg nok valgt 1.6K i stedet for 1K6... Men hvis det er et artistisk twist eller en standard at gøre det på den anden måde så forstår jeg godt valget :-D
Ikke helt sikker på hvad du mener med at "db tallene er vandret i stedet for lodret" - kan du prøve at uddybe lidt?

Ja, enig, 1.6K ville være lidt bedre, men har valgt 1K6 formatet da vi så sparer et punktum og der er ikke meget plads da fronten kun er 20mm bred, så det bliver et kompromis.
Men der er også flere klassiske eq's der benytter xKx formatet, så det går.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Morten B skrev: tirs 19. maj 2020 15:11
Mike-air skrev: tirs 19. maj 2020 14:32
Morten B skrev: tirs 19. maj 2020 13:12 Det var egentlig også mest selve grafikken jeg tænkte på, er der noget du studser over i forhold til markeringer af f.eks. In/Out, placering af Logo, frekvens bånd på eq'en eller lignende?
Nåååh. Hmm, det eneste jeg tænker over er at db tallene er vandret i stedet for lodret- men det er sikkert ikke muligt på grund af elektronikkens layout? :) Ellers syntes jeg alt andet er ganske logisk og behageligt at se på.

Eller vent lidt; personligt havde jeg nok valgt 1.6K i stedet for 1K6... Men hvis det er et artistisk twist eller en standard at gøre det på den anden måde så forstår jeg godt valget :-D
Ikke helt sikker på hvad du mener med at "db tallene er vandret i stedet for lodret" - kan du prøve at uddybe lidt?

Ja, enig, 1.6K ville være lidt bedre, men har valgt 1K6 formatet da vi så sparer et punktum og der er ikke meget plads da fronten kun er 20mm bred, så det bliver et kompromis.
Men der er også flere klassiske eq's der benytter xKx formatet, så det går.
Nu hvor jeg læser hvad jeg skrev, forstår jeg godt at du ikke forstår hvad jeg mener :-D

Der står jo ikke db nogen steder i det område jeg mener. haha.
Screenshot 2020-05-19 at 16.11.33.png
Det er den del her: lo eller hi-pass switch?

Min hjerne syntes bare det så mærkeligt ud at tallene var nødt til at ligge ned på siden.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Mike-air skrev: tirs 19. maj 2020 16:14
Nu hvor jeg læser hvad jeg skrev, forstår jeg godt at du ikke forstår hvad jeg mener :-D

Der står jo ikke db nogen steder i det område jeg mener. haha.

Det er den del her: lo eller hi-pass switch?

Min hjerne syntes bare det så mærkeligt ud at tallene var nødt til at ligge ned på siden.
Aaarh, selvfølgelig 🙂

Highpass switch!

Ja, det er også stadig til debat, er ikke selv 100% sikker på den endnu, så det er fint med input.

Hvis vi ender med at beholde det lodret, så bliver det udelukkende et stilistisk valg, da der ellers skal laves lidt mere grafik der viser hvilken frekvens man står på. Slide switchen bevæger sig kun 2mm for hvert step, så der er ikke meget plads at rutte med.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

I see... Måske du kunne prøve at lave en lille mockup og føle dig frem til hvad der giver den bedste user-experience hvis du forestiller dig den sidder i et rack med en masse andet tingeltangel?

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Mike-air skrev: tirs 19. maj 2020 16:39 I see... Måske du kunne prøve at lave en lille mockup og føle dig frem til hvad der giver den bedste user-experience hvis du forestiller dig den sidder i et rack med en masse andet tingeltangel?
Har test pcb'er på vej og bestiller test frontpaneler i morgen tror jeg, så det er også planen 🙂

Udfordringen med lige præcis highpass grafikken er at der ikke er meget plads at gøre med, så det bliver et større kompromis ligemeget hvad, og det er svært at få balance i det uden den lodrette løsning.

Forslag er velkomne!

Medlemsavatar
MarkBass
Forum Donator
Indlæg: 358
Sted: Nyborg

Indlæg af MarkBass »

Morten B skrev: tirs 19. maj 2020 17:09
Mike-air skrev: tirs 19. maj 2020 16:39 I see... Måske du kunne prøve at lave en lille mockup og føle dig frem til hvad der giver den bedste user-experience hvis du forestiller dig den sidder i et rack med en masse andet tingeltangel?
Har test pcb'er på vej og bestiller test frontpaneler i morgen tror jeg, så det er også planen 🙂

Udfordringen med lige præcis highpass grafikken er at der ikke er meget plads at gøre med, så det bliver et større kompromis ligemeget hvad, og det er svært at få balance i det uden den lodrette løsning.

Forslag er velkomne!
Hvad med på skrå?
Hi pass.JPG
Hi pass.JPG (8.76 KiB) Vist 997 gange

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Billede

Sådan en karl her findes åbenbart i 3-state... Det kunne måske også være en mulighed :)

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

MarkBass skrev: tirs 19. maj 2020 18:00 Hvad med på skrå?
Hi pass.JPG
Har tænkt på det. Giver det lige et skud.
Mike-air skrev: tirs 19. maj 2020 18:20 Billede

Sådan en karl her findes åbenbart i 3-state... Det kunne måske også være en mulighed :)
Ja, men de er dyre og vi vil gerne have 4 poler hvilket ikke findes i en vippe switch (Ikke en der er til at få fat i i hvert fald) :) Desuden fylder slide switche mindre og gør at der er mere plads mellem knapperne på potmetre.

De her PCB'er er 4. iteration af version 2, så boardet er nu definitivt, det er kun grafik der skal helt på plads. Har været over 16.000 forskellige switch løsninger igennem :lol: og slide switche bliver det bedste kompromis for den her eq.

Medlemsavatar
Peter
Medlem
Indlæg: 517
Sted: Kbh

Indlæg af Peter »

Med hensyn til hipass, så synes jeg, at det er ret tydeligt hvad den gør. Jeg ville helt sikkert have dem lodret eller bare markeret med prikker. Evt 1 prik for 0, 2 prikker for 80 osv. Det vil se fedt ud. I min verden er tallene underordnet, da det handler om lyden. Tallene kan stå i manualen.

I øvrigt fin kasse du har fået lavet til en god pris👍
Godt gået! Husk at sætte dem på dba😎

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Peter skrev: tirs 19. maj 2020 19:14 Med hensyn til hipass, så synes jeg, at det er ret tydeligt hvad den gør. Jeg ville helt sikkert have dem lodret eller bare markeret med prikker. Evt 1 prik for 0, 2 prikker for 80 osv. Det vil se fedt ud. I min verden er tallene underordnet, da det handler om lyden. Tallene kan stå i manualen.

I øvrigt fin kasse du har fået lavet til en god pris👍
Godt gået! Husk at sætte dem på dba😎
Det var faktisk en god ide med prikker! Det tager jeg lige med 🙂

Jo tak, skal lige have pushet kasserne lidt mere, dba havde jeg ikke lige tænkt, men det skal da prøves!

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Nååå for søren brandman jørgen.

Havde ikke lige set detaljen om at der faktisk var 4 states :-D Det er først nu hvor det er mørkt rundt om min skærm hehe.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Mike-air skrev: tirs 19. maj 2020 21:57 Nååå for søren brandman jørgen.

Havde ikke lige set detaljen om at der faktisk var 4 states :-D Det er først nu hvor det er mørkt rundt om min skærm hehe.
Det giver mening :) Tak for input ind til videre, cruncher lige videre på det.

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Jeg synes at highpass switchen og dens labels er mega fed og nem at forstå. Kan godt lide hvordan grafikken/kurven lige passer ind over 0 og 80. :clap:

Medlemsavatar
TJJ
Forum Donator
Indlæg: 465
Sted: Danmark

Indlæg af TJJ »

Uden at vide en s... om sammenhængen, synes jeg, at det ser fedt ud, også HP-switchen.. Dog ‘vælter’ enheden for mig visuelt til venstre, fordi frekvens-intervallerne kun er på venstre side og næsten kravler ud over kanten + skruernes placering trækker samme vej. Men kommer vel an på konteksten - og jeg har intet bud på et alternativ :) Så bare mit indtryk.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

AvS skrev: ons 20. maj 2020 10:17 Jeg synes at highpass switchen og dens labels er mega fed og nem at forstå. Kan godt lide hvordan grafikken/kurven lige passer ind over 0 og 80. :clap:
Hæ hæ, ja det synes jeg også selv er meget fedt :)

Har eksperimenteret lidt mere, og lander hele tiden tilbage på den løsning.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2639
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Det ser sejt nok ud. Men er der den rigtige spacing mellem frekvensbåndene? Lidt matematik fortæller mig at de ville være jævnt fordelt hvis de havde følgende frekvenser:

900, 1200, 1600, 2100, 2700, 3600, 4700, 6200 Hz (hvis man beholder samme start og slut)

120, 160, 210, 280, 380, 510, 670, 900 Hz

Og for highpass filteret: 100, 200, 400 Hz eller måske 80, 160, 320 Hz.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

TJJ skrev: ons 20. maj 2020 11:15 Uden at vide en s... om sammenhængen, synes jeg, at det ser fedt ud, også HP-switchen.. Dog ‘vælter’ enheden for mig visuelt til venstre, fordi frekvens-intervallerne kun er på venstre side og næsten kravler ud over kanten + skruernes placering trækker samme vej. Men kommer vel an på konteksten - og jeg har intet bud på et alternativ :) Så bare mit indtryk.
Ja, optimalt set ville jeg også gerne have balanceret det anderledes, men er tvunget af komponenternes placering. Den switch vi bruger til frekvenserne kan kun vende to veje, da den er præcis lige så bred som PCB'et på den korte led. Hvorfor producenten har valgt at placere poles på den måde er jeg så ikke helt sikker på, de går fra 0 grader til 210 grader , i stedet for at fordele dem fra f.eks. 75 grader til 285 grader, som ville centrere det hele (Hvis det giver mening - hvert step er 30 grader). Hvis vi havde lavet den i 6 HP kunne jeg godt have drejet switchene, men vi var helt fra start meget enige om at 4 HP er den rigtige størrelse.
(HP = Eurorack bredde enhed. 1 HP = 2.54mm).

Vi diskuterede om frekvenserne skulle ligge til højre eller venstre, og efter lidt tests føltes det mest rigtigt, for os, at de ligger til venstre.

Kompromis, kompromis, kompromis :lol:

Skruernes placering er også tvunget af eurorack formatet, så der kan jeg ikke gøre så meget.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Joachip skrev: ons 20. maj 2020 11:30 Det ser sejt nok ud. Men er der den rigtige spacing mellem frekvensbåndene? Lidt matematik fortæller mig at de ville være jævnt fordelt hvis de havde følgende frekvenser:

900, 1200, 1600, 2100, 2700, 3600, 4700, 6200 Hz (hvis man beholder samme start og slut)

120, 160, 210, 280, 380, 510, 670, 900 Hz

Og for highpass filteret: 100, 200, 400 Hz eller måske 80, 160, 320 Hz.
Frekvenser er ikke spacet ens, og det er bevidst. Har lyttet mig frem til hvad jeg synes fungerer, i stedet for at anvende matematik.

En af grundende til ikke at space i oktaver eller lign. er at det her kredsløb ikke er liniært, hvilket bl.a. vil sige at Q ændrer sig når man rykker op i båndene. Det er til dels en design flaw som er svær at omgå pga. størrelse på enheden og tilsvarende tilgængelige komponenter, men vi lever med det og det fungerer faktisk godt i virkeligheden. Derfor bliver der også længere og længere mellem båndene, da Q ændrer sig mere end en oktav fra nederste til øverste frekvens.
Netop derfor overlapper nederste og øverste bånd også, da nederste bånd vil have bred Q på 900hz og øverste vil have en smal Q på 900hz, det fungerer ret godt til at polere det område, som jeg selv synes tit skal have noget behandling når man smider en rå analog synthesizer ind.

Og - en Pultec f.eks. er jo heller ikke spacet i oktaver :)

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Morten B skrev: ons 20. maj 2020 11:29
AvS skrev: ons 20. maj 2020 10:17 Jeg synes at highpass switchen og dens labels er mega fed og nem at forstå. Kan godt lide hvordan grafikken/kurven lige passer ind over 0 og 80. :clap:
Hæ hæ, ja det synes jeg også selv er meget fedt :)

Har eksperimenteret lidt mere, og lander hele tiden tilbage på den løsning.
Andreas har en pointe her :) Og folk der køber en eq unit til en modular synth ved godt hvad et hi-pass er, og dermed hvad det tegn betyder. Jeg tror du skal se bort fra min feedback tidligere.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Mike-air skrev: ons 20. maj 2020 11:54
Morten B skrev: ons 20. maj 2020 11:29
AvS skrev: ons 20. maj 2020 10:17 Jeg synes at highpass switchen og dens labels er mega fed og nem at forstå. Kan godt lide hvordan grafikken/kurven lige passer ind over 0 og 80. :clap:
Hæ hæ, ja det synes jeg også selv er meget fedt :)

Har eksperimenteret lidt mere, og lander hele tiden tilbage på den løsning.
Andreas har en pointe her :) Og folk der køber en eq unit til en modular synth ved godt hvad et hi-pass er, og dermed hvad det tegn betyder. Jeg tror du skal se bort fra min feedback tidligere.
Det er helt fint med feedback, alle tanker kan bruges og det fik mig lige til at tænke en ekstra gang over det hele :)

Nyt svar