Mortens blog

Medlemmernes egne blogs om musik, teknik og hverdag.
Forumregler
Kun 1 blog pr. bruger.
Nyt svar
Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Mortens blog

Indlæg af Morten B »

Ja, så blev det min tur til at starte en blog.

Jeg har længe haft lyst til det, så hvorfor ikke starte en på det site hvor jeg alligevel bruger for meget tid i forvejen.

Denne blog kommer til at omhandle mit liv, min musik og de problemer som opstår når jeg prøver at navigere i et samfund jeg ikke altid føler mig tilpas i.

Det lyder jo alt sammen vældig teatralsk, men sandheden er at jeg blot er en dreng fra provinsen med alt for mange ideer og drømme.

Blog'en har jeg også et håb om kan levere et "anker" for min hverdag og tankegang, en hverdag som i øjeblikket er så ustruktureret som nogensinde. Kort sagt: Jeg vil gerne ha' lidt mere styr på mig selv og mine ideer.

Lidt detaljer om mig:

Jeg er for nylig (april i år) flyttet til Flensborg. Det er bl.a min kæreste som ligger til grund for denne beslutning, men lysten til at prøve noget nyt og få nogle nye indtryk har bestemt også været en drivende kraft og indtil videre er jeg rigtig glad for det.
Ud over musikken, så arbejder jeg i øjeblikket som handicaphjælper ca. 7 døgn om måneden, så der er masser af tid til at fordybe mig (når jeg kan tage mig sammen til det).
Da jeg flyttede prøvede jeg at leve af musikken i et halvt års tid, men selvom det gik sådan nooogenlunde, syntes jeg det tog for meget fokus fra mit eget at arbejde med andres. Det er i hvert fald ikke lige nu jeg skal satse på at drive studie på fuld tid kan jeg mærke.

Min egen historie med musikken går tilbage til da jeg var ca 10 år. Jeg havde tidligere gået til keyboard på den lokale musikskole, men det var først da jeg kom til at spille trommer i et band at jeg rigtig begyndte at få øjnene op for musikken. Den elektroniske del kom til da jeg var en 14 år ca, hvor jeg ved et tilfælde faldt over Rave Ejay. Det blev mest til leg igennem 10-12 år, hvor jeg samtidig spillede i flere forskellige bands, legede med grafik, maleri og mange andre forskellige kunstformer.
For et par år siden begyndte jeg dog at fokusere mere og mere på musikken og har de sidste to-tre års tid stort set kun brugt min kreative tid på musik.
Daw mæssigt sprang jeg over Ejay, Magix, Jeskola Buzz, Reason og til Cubase hvor jeg har fundet mig til rette nu.
Genre mæssigt har jeg prøvet en hel masse forskelligt af. Techno, Psytrance, Drum'n'Bass, Triphop, Hiphop, Chillout, Rock, Elektronisk singer songwriter og mange andre mærkelige og mere eller mindre vellykkede ideer.

Nå, men nok om fortiden, det kan jeg altid skrive mere om senere.

I øjeblikket har jeg fire hovedpunkter som jeg vil prøve at få lidt styr på. De er:

• Få bygget min hjemmeside færdig.

• Færdiggøre udvalgte numre (4 styks).

• Finde ud af hvad jeg vil gøre med min musik. Pladeselskaber, Creative Commons, eller en helt tredie form?

• Bruge mere tid på promovering rundt omkring på nettet.

Det er nok disse fire punkter min blog hovedsageligt kommer til at handle om nogle uger fremover. Jeg vil bestræbe mig på (mest for min egen skyld) at poste her 2-3 gange om ugen, så jeg som nævnt har noget at stå til ansvar for og dermed få taget mig lidt mere sammen.

Jeg vender frygteligt tilbage med mere, forhåbentlig nogle lydklip inden længe.

- Morten
Senest rettet af Morten B fre 17. apr 2020 13:38, rettet i alt 2 gange.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Endnu en spændende blog lanceret! Så må vi sørge for at være her til at holde dig i ørerne med dine mange projekter! :)

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Jo tak, det ville være godt :)

Som jeg vidste, så hjælper det allerede at få den slags ting på skrift. Kan godt mærke mit fokus har været lagt forkert det sidste lange stykke tid.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

I dag er jeg på arbejde. Det fede ved det her arbejde er at jeg både har mange fridage og samtidig så har jeg mange fri timer mens jeg arbejder. Der er tit et hul på 4-5 timer hvor jeg ikke skal noget, så der kan jeg sidde og nørkle med lidt musik, bare stene eller lave noget andet fornuftigt.
Jeg har desværre glemt min Steinberg key, så jeg kan ikke lave musik i den her omgang. Det fordrer selvfølgelig en masse lyd ideer i mit hoved. Af en eller anden grund er det tit sådan at ideerne kommer når jeg ikke har mulighed for at udføre dem.

Jeg vil så istedet prøve at kigge lidt på hjemmesiden. Tanken er at lave en Flash menu i toppen og så bare tekst som man kan scrolle sig igennem. Jeg er bestemt ikke nogen html haj og har da også i flere omgange startet på et design, men "givet op" da det tog for lang tid at nå et resultat. Nu har jeg dog lige arbejdet rigtig meget med Flash igen i forbindelse med et video projekt, så jeg har fået lidt mere blod på tanden.
Jeg har ikke selv flash, men har adgang til det via en ungdomsskole, så tiden i dag må gå med planlægning af sidens struktur. Måske også lidt fri leg i Photoshop, selvom jeg foretrækker Illustaritor til skitser og andre grafiske elementer.
Noget af det jeg altid godt har kunnet lide ved grafisk arbejde er farve sammensætningen. Jeg synes det er sjovt at sammensætte farveskemaer som får det hele til at hænge sammen. Jeg har kigget lidt på adobes Kuler værktøj som kan findes her:
http://kuler.adobe.com/#themes/newest?time=30
Normalt gør jeg det bare i det program jeg arbejder i, men jeg synes det er lidt sjovere/hurtigere her.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Uncite skrev:Det fordrer selvfølgelig en masse lyd ideer i mit hoved. Af en eller anden grund er det tit sådan at ideerne kommer når jeg ikke har mulighed for at udføre dem.
Sådan er det altid. :-D Ligeså snart man sidder i bilen på vej på ferie, kommer der idéer frem som ikke har gidet at vise sig de sidste 2 måneder eller noget.. :/

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Ja, så blev julen overstået. Jeg er tilbage på arbejde de næste to døgn. Det er altid godt at arbejde her i helligdagene, det giver en god bonus. Men det var nu også rart at være lidt sammen med familien.

Af musiske nyheder så har jeg fået en el-guitar i julegave. Det er en Danelectro dano 63, så ikke noget specielt fancy. Jeg glæder mig dog til at komme i gang med den og til at lære at spille lidt. Jeg regner ikke med at blive guitarist, men det er fedt at ha' nogle rigtige strenge at krydre mine numre med.
Jeg har indset at jeg ikke når at arbejde med musik før efter nytår igen, havde ellers håbet at få en dag eller to her mellem jul og nytår, men programmet bliver hurtigt fyldt.

Jeg vil rode lidt mere med hjemmesiden de næste par dage i stedet for.

Medlemsavatar
Lars von Qualen
Forum Donator
Indlæg: 2450
Sted: Aarhus V, Danmark

Indlæg af Lars von Qualen »

Tillykke med guitaren, sådan en Danelectro der er en sjov fætter, ved det da jeg også ejer en ;)
Lars von Qualen
LydSky - [url]https://soundcloud.com/lars-von-qualen[/url]
LydSky Alter Ego - [url]https://soundcloud.com/schwarz-child[/url]
Random - [url]http://www.facebook.com/larsvonqualen[/url]
Web - [url]http://larsvonqualen.dk[/url]

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Ja, har lige nået at klimbre på den en halv time. Skal lige ha' snoet mit hoved rundt om tonernes placering på en guitar, men det kommer tror jeg. Jeg kan ikke noder og spiller som sådan ikke nogen instrumenter, men tangenter begynder at føles overskuelige for mig.

Som en sidenote har jeg nu fået det basale design af hjemmesiden på plads. Det bliver ikke noget specielt fancy, men der bliver plads til forbedringer.

Medlemsavatar
Lars von Qualen
Forum Donator
Indlæg: 2450
Sted: Aarhus V, Danmark

Indlæg af Lars von Qualen »

Det sjove ved de Danelectro guitarer er at de faktisk er hollowbodies, hvilket giver dem en MEGET speciel lyd, self også kombineret med lipstick pickupperne.. Men det er da fedt at du vil kaste dig over guitar, det er sgu et hyggeligt instrument. Selv er jeg ikke rigtig kommet udover over pentaton skala, endnu.. Men det kommer nok en dag :)
Lars von Qualen
LydSky - [url]https://soundcloud.com/lars-von-qualen[/url]
LydSky Alter Ego - [url]https://soundcloud.com/schwarz-child[/url]
Random - [url]http://www.facebook.com/larsvonqualen[/url]
Web - [url]http://larsvonqualen.dk[/url]

Medlemsavatar
AnotherDan
Forum Donator
Indlæg: 2687
Sted: Søborg

Indlæg af AnotherDan »

Uncite skrev:Som en sidenote har jeg nu fået det basale design af hjemmesiden på plads. Det bliver ikke noget specielt fancy, men der bliver plads til forbedringer.
Så må du da lige lægge et mockup op :)
SpYkE112 skrev:Selv er jeg ikke rigtig kommet udover over pentaton skala, endnu..
Behøver man overhovedet det? :D
A fancy tagline goes here...

Medlemsavatar
Lars von Qualen
Forum Donator
Indlæg: 2450
Sted: Aarhus V, Danmark

Indlæg af Lars von Qualen »

AnotherDan skrev:Behøver man overhovedet det? :D
Fantastisk god pointe, men jeg ville nu gerne lære nogle flere skalaer, så jeg kan spille med på andet end rock musik ;)
Lars von Qualen
LydSky - [url]https://soundcloud.com/lars-von-qualen[/url]
LydSky Alter Ego - [url]https://soundcloud.com/schwarz-child[/url]
Random - [url]http://www.facebook.com/larsvonqualen[/url]
Web - [url]http://larsvonqualen.dk[/url]

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Yes, jeg regner med at færdiggøre design delen af hjemmesiden i løbet af de næste 2 dage hvor jeg er på arbejde, så et mockup er på vej. Det bliver simpelt, nærmest minimalt, men det kan jeg nu godt lide :)

Nytåret forløb fint, jeg har ikke brugt penge på antændeligt larm de sidste 10-15 år, så jeg nøjes altid med at kigge på. Det resulterer som regel også i intakte fingre og lidt flere penge til champagne, så 1. januar gik med en film/indisk takeaway kombo i sengen sammen med kæresten. Der blev bl.a. set "The meaning of life" med Monty Python. Klasse film.

Og så er det længe siden min hjerne har sitret så meget af musik, jeg glæder mig enormt meget til på mandag når jeg får fri, så har jeg næsten 2 uger til jeg skal på arbejde igen, kun afbrudt af en forsinket julefrokost. Det bliver godt :)

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

To hårde arbejdsdage og 5 dage uden internet herhjemme (kærestens firma som betaler for nettet fuckede up) har resulteret i absolut ingen hjemmeside, men til gengæld en masse masse musik.
Det er lidt skræmmende, men også yderst brugbart, når man bliver bevidst om hvor mange timer der går med internet om dagen. Det tog lige to dage at vænne mig til ikke at bruge hver eneste lille pause på at surfe rundt, men så gav det også hul igennem.
Jeg har stort set fået færdig produceret et nummer som længe har ligget og råbt på mig og jeg har fået startet to nye samt kigget lidt på en 3-4 stykker som stadig mangler en del.
Jeg har altid gang i en 3-5 numre på samme tid. Jeg kan stadig ikke finde ud af om det er en smart måde for mig at arbejde på, men det er heller ikke nemt at lade en ide ligge hvis jeg har fået den ind i hovedet. Ulempen er at jeg tit har de nævnte 3-5 (eller flere) halvfærdige numre liggende.
Jeg vil bestræbe mig på at få lidt lyd op i morgen. Kærestens fødselsdag skal lige overståes i dag, men jeg skal først på arbejde igen på fredag, så jeg har et par dage nu her.

Stay tuned :)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg prøver at tvinge mig selv til kun at have gang i _ET_ nummer af gangen. Det plejer så at passe med at når jeg er et eller andet sted i opbygningen af mit nummer (lige begyndt på opbygning eller godt halvvejs), får jeg lidt idéer om hvordan næste nummer skal være. Det hænger nok lidt sammen med at jeg får "for mange" idéer under opbygningen og sammensætningen af melodier m.m. til at det kan være i ét nummer, og stadig have en nogenlunde rød tråd gennem nummeret.
Det sutter så bare en smule lige for tiden for mig, for jeg havde endeligt fået hul på det mørke nummer jeg har bakset med i noget tid, og så kommer der en remixkonkurrence.. Suk.. :/ :) Jeg har svært ved at samle op på "gamle" numre fordi jeg i de seneste par år har følt det som en kæmpe udvikling i lyd osv. at få et nummer færdigt, og når jeg så kigger tilbage på et ældre projekt er det svært at skulle mixe et halvt nummer om e.l.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Ja, det er rigtigt at det giver et godt boost at få et nummer færdigt. I det lange løb er det også det eneste der tæller. Halve numre kan ikke bruges til andet end afløb for ideer. Det er helt klart også det punkt jeg skal arbejde meget med for at komme videre.
Jeg tror aldrig jeg kommer ned på en produktion af gangen, men en 2-3 numre ville også være overskueligt for mig tror jeg.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Yes, så er der lidt lyd at sende ud. Det er første gang i et par måneder at rigtig har haft tid til at fordybe mig med musikken.
Jeg har knoklet på det her nummer de sidste par dage, så jeg kan ikke rigtig selv se objektivt på det endnu. Der er dog en del passager som jeg selv er ret tilfreds med.
Hvis der er nogen der læser/lytter med er i meget velkommende til at smide en kommentar så jeg kan få det afsluttet. Jeg skal også lige selv ha' det lyttet igennem igen om et par dage før jeg prøver at smide det i "Din Musik". Dette er altså kun et preview, bl.a. mangler der en ordentlig intro.

Jeg har smidt en lyn masteret version op i 16/44.1 og en version uden limiter på i 24/44.1 som altså er lidt lavere, så kan i selv vælge.

16/44.1: http://www.daytrippermusic.de/music/Arb ... ofairy.wav

24/44.1: http://www.daytrippermusic.de/music/Arb ... %20bit.wav

Jeg smider også lige et billede fra studiet op (beklager kvaliteten). Det har været hyggeligt at kigge på sneen udenfor mens jeg sad i mit dejligt varme studie og svedte over knapperne.

Billede

Hygge :)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Du får et lyt på din 24 bit fil fra mig imorgen. :)

Medlemsavatar
YoBilee
Medlem
Indlæg: 333
Sted: Kolding

Indlæg af YoBilee »

Superfedt må jeg sige! :thumbup:!!! og super hyggeligt/fedt setup, det skulle da være være DAW'en men ellers :dollargrin:

Men jeg har et lille spørgsmål, den vokal der først bliver introduceret ved 38sek ca. og så ligger en hel del steder resten af nummeret, er det en sample? noget fra en sampler eller noget tredje hvad end det så måtte være. For den slags vokaler er lige hvad jeg leder efter til noget af mit eget :-D
[color=#808080]Med Venlig Hilsen
Søren :-D[/color]
[color=#808080][url]http://soundcloud.com/soren-larsen[/url][/color]

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

@ Christoffer: Det lyder godt :thumbup:

@ YoBilee: Mange tak :) Samplen er fra en sample cd, men jeg har pillet en del ved den med variaudio (cubase's indbyggede melodyne funktion) +en pitch tracking synth. Jeg har lukket min maskine ned for i dag og har vist fået brugt hjernen for meget så jeg kan ikke lige huske det, men jeg poster i morgen når jeg har fundet ud af det.

Medlemsavatar
AnotherDan
Forum Donator
Indlæg: 2687
Sted: Søborg

Indlæg af AnotherDan »

Det er egentlig meget fedt - men hvor er tonser guitaren? :D
A fancy tagline goes here...

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Tonser guitar er jeg ikke nået til endnu. Har ikke fået øvet mig nok :dollargrin:
Men der er da en enkelt selvproduceret guitar sample i nummeret...

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

@ Yobilee: Sample cd'en er fra en serie der hedder forgotten voices. Den jeg har er med Francesca Genco, men der findes andre i serien.

http://www.tonehammer.com/?p=1510

Jeg fik min i et download tilbud for ca et halvt år siden, men kan desværre ikke huske hvor. Måske du kan finde den et sted.

Jeg har brugt nogle flere samples derfra i dette nummer: http://www.tonehammer.com/?p=1510
Pas på, det er meget langsomt og tungt :)

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Her er forresten lige et billede af et af de bedste køb jeg længe har gjort:

Billede

Det er en lille pc-højttaler med kun en membran. Det var oprindeligt et sæt, men har fjernet den anden og kører nu mono signal til denne.
Den fungerer nok ikke helt på højde med f.eks en auratone, men har nogle af de samme egenskaber i og med den er single membran.
Jeg skal lige lære at bruge den lidt bedre, men jeg kan allerede mærke nu at det er blevet lettere for mig at sætte levels.
For 40 kr,- er den bestemt sin værdi værd og mere til :)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Giver dig samme undskyldning som Henrik, får ikke fyret op under KRK'erne, så det bliver et lyt i mit Pioneer-sæt:

Lyder rigtig lækkert fra start af, god lys chiller-stil. :)
Og godt vi lige fik den der vokal frem i lyset, den lyder sgi fed.
Hvis jeg skal nævne noget der skilder sig ud fra "mængden", så er din bass ekstra fed. Er med til at give det den der hypnotiserende fornemmelse.
for hevlen:
5:34

Hvordan laver du de synths? Synthen fra Synergistik var lidt lysere i det, men ellers lidt af samme klang. De er for lækre. :-D

Fornemmer en smule/en del Younger Brother inspiration, især mod slutningen med de der semi-distortede ting. Er det skudt rigtigt? :)


Åh, jeg ville dø for at lave et 138-144 bpm psy nummer med så lækre elementer. Spørsgmålet er så bare om jeg ville kunne leve op til standarden med mit "soundset". Tænk lidt over min idé, og så kan vi jo altid finde ud af at lave noget sammen. :)


Hvis jeg skal nævne et enkelt kritik-punkt, så skal det være at jeg synes skifter omkring 5-6 minutter inde, hvor bass'en bliver lys og det kører sådan forholdsvist minimalt er for markant. Når man så kommer et minuts tid længere ind i nummeret passer den nye opbygning dog fint og jeg har egenligt glemt at der var et markant skift.

Udover at jeg normalt ikke lytter til chiller-musik i min dagligdag, så er der stort set styr på alt i det her nummer. Det er mixet tæt på perfekt, dine effekter er for lækre, der er fede detaljer hist og her. Det går nok for mig hvis der går "så" længe mellem dine numre/previews herinde, hvis du leverer en brøkdel af det her engang imellem. :)

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Tak tak, mange mange tak :oops:

Jeg specificerer gerne hvis du kommer med nogle konkrete spørgsmål angående synth's, men der er jo et par stykker i.
Generelt har jeg brugt rigtig meget Xils 3 som jeg er blevet helt forelsket i. Den lyder virkelig virkelig fedt og er inspirerende at programmere. Jeg har virkelig fået blod på tanden for at bygge et modular system, evt. Doepfer.

Bassen er Moog voyager, den kom ret tidligt på benene og har altså inspireret til mange elementer. Jeg kan godt lide at få bassen på plads så tidligt som muligt, da jeg synes det er det sværeste element at passe ind. Hvis jeg har den på plads føler jeg ikke jeg skal kæmpe så meget med mixet. Ulempen er så at jeg nogen gange får et lidt for monotont nummer ud af det. Der er også fare for det her da bassen bare kører det samme loop igen og igen, men jeg synes lige det går.

Inspirationen fra Younger brother kan jeg vist ikke løbe fra. Jeg ved godt det sidste stykke er lidt tydeligt inspireret nogle steder, men, øøøh, jeg vælger at betragte det som en hyldest :dollargrin:

Og jeg er helt enig med dig i at skiftet endnu ikke fungerer helt optimalt. Jeg vil lige lade den ligge et par dage og se om der måske åbenbarer sig en ide for mig. Jeg skal også ha' brygget en intro.

Jeg er bestemt stadig klar på at prøve at lave noget sammen, jeg rendte bare ind i en periode med alt for mange andre projekter/arbejde, heldigvis af den gode slags, men nu er der tid til musikken igen. Vi tager den lige over P.m. igen, ik?

Men mange tak for din kommentar, det er yderst brugbart :)

Nyt svar