Pelle - Blog om arbejdet hos GL Music

Medlemmernes egne blogs om musik, teknik og hverdag.
Forumregler
Kun 1 blog pr. bruger.
Nyt svar
Medlemsavatar
Lei
Forum Donator
Indlæg: 935
Sted: 1610

Re: Pelle - Blog om PR oplevet af en musiker

Indlæg af Lei »

Godt set og godt skrevet!
Producer, mixer og masteringdude

Medlemsavatar
PelleB
Forum Donator
Indlæg: 903
Sted: Copenhagen / Aalborg

Indlæg af PelleB »

I mandags udkom Sulten Efter Succes EP. 5 numre skrevet og produceret af Tau "Mau" Gundersen, Alexander "Bawl" Dissing, Jens Michael Østergaard og mig selv. Det er sgu fedt. Jeg er glad.

http://lnk.to/sulteneftersucces

Sidenoter:

1. Er begyndt at bruge Tidal - og de har stadig ligeså dårlig søgefunktion som Wimp. Hvem lærer dem lige, hvordan sådan en skal laves?.. Jeg ryger tilbage til Spotify i udgangen af Maj.

2. Ankommer på Spot fredag, glæder mig til at opleve en ny slags festival

3. Kører endnu engang med Promokontoret som promo-engine på EP'en og single nr. 2, titelnummeret, Sulten Efter Succes. Sidste gang startede de en masse op og købte materialerne til mit hus ind. Nu gælder det om at etablere et fundament, så vi kan bygge.

Medlemsavatar
PelleB
Forum Donator
Indlæg: 903
Sted: Copenhagen / Aalborg

Indlæg af PelleB »

Jeg vil gerne fortsætte lidt med at tale om mine yderligere erfaringer med Promokontorets service. Min konklusion på 2 promoforløb på 1 single og 1 single + ep release:

Det er godt givet ud, hvis man allerede er et etableret navn. De sætter en radiotour op og laver larm på internettet, ydelser som både independent og majors benytter sig af.

Det er rigtig, rigtig fornuftigt at lade folk gøre, hvad de er bedst til. Jeg laver musik - det er min rolle. Og promokontorets rolle er at promovere min musik i blade, på nettet og i radio.

Men.

Der er ingen let vej ind i det cyklus som etablerede navne har. Jeg er usikker på, hvor meget bedre jeg står efter mit første forløb med Promokontoret.

Men:

De var rigtig gode til at få mig i Gaffa netudgave + andre mindre/frivillige blogs.
De fik ad min egen kontakt min musikvideo på DR Ultralisten.
De har givet mig et udvidet netværk i den liga, hvor jeg selv er, rent hierakisk (for jeg synes selv, min musik er bomben og fortjener langt mere airplay).

Min artist-model har manglet et stærkt pladeselskab til at skabe larm på playlister, charts og radio-airplay. Radioairplay er noget, som jeg har givet Promokontoret som arbejde -> desværre noget man ikke skal forvente det største af, men det er alligevel blevet til stationerne:

Radio Brønderslev
Radio Als
Vest FM
Øst FM
Radio Diablo (plotspiller)
Radio Halsnæs
2 Town Radio
Vibe FM
HNR

Jeg er ikke skuffet - Men det er skide svært at sælge noget, som ikke førhen er blevet solgt, uanset hvor søde og gode, de er inde hos Promokontoret.

Nu er mit forløb med EP'en slet ikke slut, da de ikke er begyndt på det endnu, så det glæder jeg mig meget til - jeg skriver selvfølgelig også mine oplevelser og erfaringer fra det.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Spændende, Pelle. Fedt du deler den slags erfaringer. :)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Altså godt at dele ud af egne erfaringer

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

PelleB skrev:Jeg vil gerne fortsætte lidt med at tale om mine yderligere erfaringer med Promokontorets service. Min konklusion på 2 promoforløb på 1 single og 1 single + ep release:

Det er godt givet ud, hvis man allerede er et etableret navn. De sætter en radiotour op og laver larm på internettet, ydelser som både independent og majors benytter sig af.

Det er rigtig, rigtig fornuftigt at lade folk gøre, hvad de er bedst til. Jeg laver musik - det er min rolle. Og promokontorets rolle er at promovere min musik i blade, på nettet og i radio.

Men.

Der er ingen let vej ind i det cyklus som etablerede navne har. Jeg er usikker på, hvor meget bedre jeg står efter mit første forløb med Promokontoret.

Men:

De var rigtig gode til at få mig i Gaffa netudgave + andre mindre/frivillige blogs.
De fik ad min egen kontakt min musikvideo på DR Ultralisten.
De har givet mig et udvidet netværk i den liga, hvor jeg selv er, rent hierakisk (for jeg synes selv, min musik er bomben og fortjener langt mere airplay).

Min artist-model har manglet et stærkt pladeselskab til at skabe larm på playlister, charts og radio-airplay. Radioairplay er noget, som jeg har givet Promokontoret som arbejde -> desværre noget man ikke skal forvente det største af, men det er alligevel blevet til stationerne:

Radio Brønderslev
Radio Als
Vest FM
Øst FM
Radio Diablo (plotspiller)
Radio Halsnæs
2 Town Radio
Vibe FM
HNR

Jeg er ikke skuffet - Men det er skide svært at sælge noget, som ikke førhen er blevet solgt, uanset hvor søde og gode, de er inde hos Promokontoret.

Nu er mit forløb med EP'en slet ikke slut, da de ikke er begyndt på det endnu, så det glæder jeg mig meget til - jeg skriver selvfølgelig også mine oplevelser og erfaringer fra det.
Må man spørge hvad sådan en service koster? :)

Medlemsavatar
PelleB
Forum Donator
Indlæg: 903
Sted: Copenhagen / Aalborg

Indlæg af PelleB »

Mike-air skrev:
Må man spørge hvad sådan en service koster? :)
Første forløb: 23.750 kr.

Et forløb varede for mit vedkommende med 1 uges opstart og forventningsafstemning og 5 ugers promotionsbistand, hvor fælles forventninger og tidl. erfaringer skulle mødes.

Når jeg skriver det så kort op, så virker det som penge ud af vinduet. f*ck.
Men når jeg læser den grundige beskrivelse ovenfor, synes jeg, det har været pengene og erfaringen værd.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

PelleB skrev:
Mike-air skrev:
Må man spørge hvad sådan en service koster? :)
Første forløb: 23.750 kr.

Et forløb varede for mit vedkommende med 1 uges opstart og forventningsafstemning og 5 ugers promotionsbistand, hvor fælles forventninger og tidl. erfaringer skulle mødes.

Når jeg skriver det så kort op, så virker det som penge ud af vinduet. f*ck.
Men når jeg læser den grundige beskrivelse ovenfor, synes jeg, det har været pengene og erfaringen værd.
Det er godt nok mange penge ja :) en god ide kunne være at måle på hvor mange nye likes eller hvor øget aktiviteten er blevet på eks. Din facebook/soundcloud profil i forløbet, for at se hvad det har givet dig at arbejde videre med.

Når jeg spørger, så er det fordi jeg har nogle venner der er kommunikations studerende som i forvejen laver promotion for eks. Arla, og ideen var lidt at give dem en side-gesjæft ved at hjælpe musikere med selve promotion-delen som de fleste musikere hader at skulle stå for. Ideen var så at gøre det billigt og effektivt, men nu kommer jeg så i tanke om at der jo også skal laves videoer og tages billeder, hvilket muligvis er hvorfor det bliver så dyrt..

EDIT: Var pressefotos og musikvideo osv. med i pakken?

Medlemsavatar
PelleB
Forum Donator
Indlæg: 903
Sted: Copenhagen / Aalborg

Indlæg af PelleB »

Mike-air skrev:
EDIT: Var pressefotos og musikvideo osv. med i pakken?
Nej.

Alt, som er med, er beskrevet.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Syntes det lyder som et dyrt projekt indtil videre, Pelle. Og når du smider så mange penge er du også nødt til at have et eller andet målbart tilbage. Tænker især fans/følgere. Jeg syntes det lyder mere som om det er en committet manager du har brug for, end at du skal skal være tovholder på alle de forskellige aktiviteter der gør at din musik kommer frem.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Tillykke med den runde dag, Pelle! :denmark:

Medlemsavatar
PelleB
Forum Donator
Indlæg: 903
Sted: Copenhagen / Aalborg

Indlæg af PelleB »

Christoffer I. N. skrev:Tillykke med den runde dag, Pelle! :denmark:
takker!

Billede

Jeg har netop udgivet en sample pack med vocal chops som fungerer tonale og percussive.

De kan downloades ved at hoppe ind på http://coolsound.dk - og tilmelde sig nyhedsbrevet. Noget for noget. Glæder mig til at høre, hvis nogle bruger dem. De er ret MØ i lyden, men jeg synes, de kan noget mere subtilt, end hvad DJ Snake fik ud af hendes stemme.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Sejt nok, tak. :)

Medlemsavatar
PelleB
Forum Donator
Indlæg: 903
Sted: Copenhagen / Aalborg

Indlæg af PelleB »

Okay - jeg er for 15 dage siden flyttet til København. Fra Aalborg. Det har været noget af en omvæltning. Jeg står som 20-årig i en by, jeg ikke kender. Heldigvis har jeg et job hos GL Music..

Hvad det går ud på? Tak fordi du spørger!

Jeg laver MANGE forskellige ting - jeg ser mig selv som en kvalificeret altmuligmand. Her er en liste over mine nuværende arbejdsopgaver:

1. Musikproducer af singler til egne artister.
- Det er her, hvor jeg kan noget fedt, hvor jeg har mit talent; det er også det punkt, hvor jeg gerne vil blive bedre.

2. Social media tilstedeværelse og udarbejdelse af SoMe Strategi
- Jeg har meget erfaring med mine egne artistprofiler, men har aldrig prøvet at lave social media for en virksomhed. Jeg har derfor holdt møde med dygtige mennesker som Eric Ziengs fra Help Marketing-podcasten og Stine Bjerregaard Ditlevsen fra Disco:wax.
Det er sindssygt givende at dele information og erfaring, og jeg har virkelig fået udvidet min horisont, når det gælder SoMe.

3. Merchandisesælger, lydmand og afvikler på Rasmus Klump storcenter-tour
- I kender stilen

4. Sangskriver på songwriter camps.
- Det er ret nyt for mig at skrive med mere end 1 person. Underligt nok har jeg endnu ikke oplevet udtrykket "For mange kokke fordærver maden" gøre sig gældende. 5 mand til én sang er faktisk ret sjovt.

6. Diverse..
- Alt fra at skrive mails til arrangere optagelse (og optage) akustisk version af en sang. Det er hårdere, end jeg havde forventet - jeg husker mig selv på hele tiden at tage en pause. Måske en dag off efter sådan en tur på 10 timer.

Når jeg får brug for at lette hovedet, skriver jeg her om mit arbejde. Det er vel en slags selvterapi.

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3436
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Velkommen :-)

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Tænk sig at du frivilligt vælger at blive reserve svensker 8-)

Tillykke med jobbet iøvrigt - hårdt arbejde betaler sig :)

Medlemsavatar
PelleB
Forum Donator
Indlæg: 903
Sted: Copenhagen / Aalborg

Indlæg af PelleB »

Mike-air skrev:Tænk sig at du frivilligt vælger at blive reserve svensker 8-)

Tillykke med jobbet iøvrigt - hårdt arbejde betaler sig :)
Haha, tak! Jeg er næsten som hjemvendt - min far er vokset op i Albertslund, A-town.

En update om arbejdet hos GL Music:

- Jeg har fået en iMac 4k. Og Cubase 8.5. Alt kører på skinner.. Jeg kunne ikke vente med at opdatere - heldigvis er det fejlfrit for mig. Jeg elsker det.

- Jeg har haft sessions med en artist på min egen alder. Normalt har jeg kun været i sessions med andre, der har haft mere erfaring end mig. Det blev fire dage, der virkelig gav mig ny viden omkring kompromisser, konfliktløsning, og hvor forskellige mennesker arbejder (og holder pauser). Det har lært mig så meget, at ikke alt kørte som smurt. Nu føler jeg, at jeg har menneskelige redskaber klar, hvis jeg kommer i samme situation fremtidigt.

- Fået en masse god viden fra Alexander Mørch Pedersen, disco:wax om prioritering af Facebook Power. Han har givet mig meget stof til eftertanke - også selvom det bare var en enkelt kaffe en tidlig fredag.

- Været lydmand på Rasmus Klump Juletour. Det er meget smertefrit - og ret hyggeligt.

En lille ting, som jeg skal finde en løsning på:

GL Music har under 10 ansatte. Derfor er det let lige at gå ind på hinanden kontor og spørge - og få svar på småting. Allerede nu bliver der sendt mange mails frem og tilbage, hvor mange er CC - også selvom det kun vedrører sekundært.

Samtidig holder vi møder - det er fedt at få en indsigt i, hvad de andre har gang i - men også nogle punkter her er naturligvis unødvendige (og må kunne optimeres)

Hvordan optimerer man - og slipper for at bruge tid på andet end ens primæraktiviteter?.. Det vil jeg finde en løsning på :lol:

Medlemsavatar
eberl42
Medlem
Indlæg: 392
Sted: Djursland

Indlæg af eberl42 »

Det lyder rigtigt fedt, tillykke med jobbet.
http://www.johannessmed.com
Producer - Kunstner - Musiker

Medlemsavatar
PelleB
Forum Donator
Indlæg: 903
Sted: Copenhagen / Aalborg

Indlæg af PelleB »

Nu rejser jeg. Lige en lille tur. Og den tur glæder jeg mig meget til.

Jeg skal til London. 8 dage. Med en laptop, lydkort og et midi-keyboard.

Jeg har aldrig prøvet at rejse ud for at lave musik - jeg føler pludselig, at der er kæmpe forventninger på mine skuldre - forhåbentlig falder nervøsiteten på plads, så snart jeg sidder i session.

Det er første gang, jeg skal rejse alene, og det lyder meget pubertært. Endvidere er det også min første musikalske rejse. En jomfrurejse. Jeg skal forbi DWB, Tileyard Studios og Gravity Management og have sessions som writer og producer. Jeg håber at blive sat i nogle grupper, hvor de andre er bedre end mig. Nogle sessions, hvor jeg kan begå nogle fejl, lære noget og opdage andre arbejdsgange at gå.

Jeg krydser fingre for mig selv - so long, Copenhagen.

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3436
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

God tur!

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Ja, god tur Pelle! :)

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Rigtig god tur, Pelle!
skriver noder

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Svedigt, GL :)

Medlemsavatar
PelleB
Forum Donator
Indlæg: 903
Sted: Copenhagen / Aalborg

Indlæg af PelleB »

Min lille tur til London lykkedes bravt - jeg blev udsat for noget af et pres. Faktisk mange forskellige former for pres, og det vil jeg gerne skrive lidt om nu:

- Der findes det klassiske stressende fænomen: forsinkelse. Mit fly blev aflyst. Jeg glemte mit pas derhjemme. Jeg nåede ikke mit fly fra Gatwick Lufthavn til Guildford. Sådan nogle ting, gør automatisk noget ved min krop, der sætter den i et bestemt kaos-mode.

- Så lærte jeg også om præstationspres. Det at sidde som tovholder og producer til en session og pludselig ikke kunne komme på noget.. noget som helst. Være helt tom i hovedet, men alligevel prøve at tvinge musik ud af computeren.

- Når man ikke bonder og matcher. Ja, når der sidder 3 sangskrivere, og jeg ikke lige kom godt ud af det med en af dem. Så er 10 timer bare rigtig lang tid (og det er det sådan set også i forvejen). Det giver et følelsesmæssigt pres på ens session, for er det, fordi min hjerne ikke kan lide melodiidéen, at jeg siger fra - eller er det bare fordi, jeg synes, det er en irriterende sangertype, der har fundet på melodiidéen?

Af presset lærte jeg:

1. Kom én dag i forvejen. Nå at slå rødder i den nye by. Ellers vil første session også komme til at lyde som om, du lige er løbet ind ad døren.

2. Øv dit håndværk. Bliv bedre til at spille instrumenter og synge, så du ikke er nervøs for at komme med indspark og synge foran andre, selvom de stadig synger/skriver/spiller 10x bedre end dig.

3. Vær mere åben overfor nye mennesker - ikke døm. De kan sagtens være vilde genier, selvom de er nogle røvhuller. Faktisk er genier tit røvhuller.. Hov, kom tilbage!

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Spændende læsning, tak for at dele dine tanker :)

Nyt svar