Christoffers tanker

Medlemmernes egne blogs om musik, teknik og hverdag.
Forumregler
Kun 1 blog pr. bruger.
Nyt svar
Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Re: Christoffers tanker

Indlæg af Christoffer I. N. »

Min lyst på at lære mere omkring akkorder, lave mere interessante melodier m.m. har nok bare udviklet sig over de sidste par år, men af en eller anden grund har det at se guitar-videoer skubbet en del til lysten, i den positive retning. Måske fordi jeg ingen idé har om hvilke positioner på hvilke strenge der er de forskellige toner, så jeg istedet bare lytter og ser på fingerbevægelserne.

Ny video fra Rick Beato der virker meget inspirerende for mig:


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Det her er lige dele et offentlig notat til mig selv, samt en deling af en idé til andre.
I Reaktor Blocks skal jeg ha' prøvet at bruge flere af de standard Note In moduler, og så vælge specifikke key ranges. På den måde kan man (forhåbentligt) bruge flere samtidige midi notes til at aktivere diverse dele i en mere eller mindre kompleks Blocks patch. Min første idé var noget med måske at lave noget frekvens-splittet granular processering, det kunne eksempelvis være med Toybox Audio 8 pole filteret (ikke gratis), og den der fede granular ting linket i en af mine posts i reaktor gratis tråden - Det må være Colugo Grain Freeze:
http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?p=674008#p674008

Anyway, det åbner op for masser af fede muligheder som kan styres via midi notes, hvis ellers Blocks kan håndtere at få flere samtidige notes ind. Normalt er det jo monofonisk (jaja, Toybox har lavet polyfoniske midi ins og oscillatorer til deres eget system......), men samtidigt reagerer det fint og helt som forventet med flere samtidige notes med glide osv.
Bliver spændende at prøve af.


Tilføjelse:
Eksempelvis kan man jo bruge en eller flere notes til at lukke op/ned for en VCA der styrer output på sequencere, osv....... Ja bare begynd at tænk over muligheder. En idé jeg fik tidligere var også at koble midi note signalet til Play input på sequencere, så de først starter når den specifikke note eller key range aktiveres.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Så fik jeg lige lyn-testet idéen fra igår med flere Note In. Det virker helt perfekt, og ved at sætte key range pr. modul kan man nøjes med 1 midispor til at trigge dem alle.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Krotos sendte en mail for et par uger siden, om at man kunne få gratis lyde. Juhu, tænkte jeg. Men ved nærmere inspektion ville jeg komme til at betale et mindre beløb uanset hvilken pakke jeg valgte, og det gad jeg ikke.
Tilgengæld faldt jeg i den forbindelse over firmaet SoundBits, som har lavet nogle af deres pakker tilgængelige til Krotos Reformer. Generelt er pakkerne (SoundBits, BOOM Library m.m.) noget billigere, hvis ikke man skal bruge Reformer-udgaven.
Jeg blev lidt forelsket i denne pakke af elektriske skrivemaskiner fra SoundBits. Motorerne har sådan en "gammel" mekanisk klang, som jeg tror kunne være fed at lære bedre at kende, for at lære mere om synthesizer lyddesign af mere realistiske mekaniske lyde.
https://soundbits.de/product/electric-typewriters/

Og sørme om ikke de har tilbud lige for tiden.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Så lige en temmelig basic video fra Future Music Mag om formant shifting. Men det gav mig da den idé at jeg skal ha' prøvet det af på nogle wavetables. Burde kunne få nogle fede variationer hurtigt med Manipulator, styring af formant med en indbygget LFO/S&H.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Burde nok egenligt ha' sin egen tråd, men det er ligeså meget en del af bloggen her.
Jeg er startet på en musikalsk "videodagbog". Der kommer lidt nye videoer hist og her, det er ikke fordi der går dagligt 10 minutters drone-spam i den.

Se mandag d. 20/4 her:

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Stille og roligt får jeg lavet flere og flere eksperimenter med at påvirke "sidechain" signaler o.l.
Har tidligere prøvet at EQ'e/Gate m.m. sidechain signaler brugt til compressorer og gates. Jeg har i den forbindelse også en idé til at proppe en rytmisk delay på sådan et signal, for at kunne pumpe eller åbne med rytmiske gentagelser.

Her til aften har jeg fået prøvet en relateret teknik af. Midi styring af Eventide Instant Phaser Mk 2, hvor midi signalet kommer fra Toybox Audio Envelope Follower modul i Reaktor Blocks.
Inden Reaktor har jeg boostet en specifik frekvens, der havde god bevægelse i sig, og skåret så mange andre frekvenser fra som muligt. På den måde reagerer envelope followeren, og dermed phaseren, kun/mest på de peaks der sker omkring den frekvens. Med den sidste jeg satte op, gik det op for mig, at det kunne være fedt at sætte en gate på inden Reaktor, som jo skruer ned for signalet, når det er under threshold. Det virkede super godt, og bliver en vigtig del af den slags processering fremadrettet.

Så jeg fik lavet en wavetable bass, splittet op i 3 bånd, med 3 envelope follower-styrede phasere på, fordelt på Mid, Top, og en samlet Mid og Top kanal, alle med hver deres tweakede midi styring. Jo jo, lidt overkill, men fedt at få prøvet af. :-D
Og så lige med wavetables, der er det altid fedt at have arbejdet med en bestemt sektion af filen, og så når man er "færdig" med sin patch, at hoppe rundt til andre frames, og høre tonsvis af fede variationer.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10825
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Du laver meget med timestretch audio og droner, ofte når jeg lytter tænker jeg på timelapse videoer, kunne du ramme det segment på youtube?
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Det lyder sgu fedt! Skal lige have luret på hvad Fracture egentlig gør.
skriver noder

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

bryla skrev: ons 22. apr 2020 13:44 Det lyder sgu fedt! Skal lige have luret på hvad Fracture egentlig gør.
Tak Thomas!
Glitchmachines Fracture XT er en kombination af granular (højre), buffer (venstre) og delay (midten). I bunden er der modulation, med masser af muligheder.
Der er også en gratis udgave, med et knap så sexet gui:
https://glitchmachines.com/products/fracture/

Hald skrev: ons 22. apr 2020 11:58 Du laver meget med timestretch audio og droner, ofte når jeg lytter tænker jeg på timelapse videoer, kunne du ramme det segment på youtube?
Jo det kunne da være sjovt at lave noget med timelapse. Hvordan gør man, bruger man 24 stillbilleder i sekundet, eksempelvis taget med 10 sekunders mellemrum?

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10825
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »



Tænker det mest i sådan nogle areal og natur/sky timelapse, ved ikke hvordan det virker sammen med noget hvor der sker for meget i.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Super :)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Endnu en "idé" der har rumsteret i noget tid, som jeg så har fået prøvet lidt af her til aften.
Det er mere wavetable-udforskning.

En del Drum & Bass numre har sådan en bass pitch bend riser, hør et par eksempler her - Videoerne starter ved eksemplet:





Indtil videre er jeg blevet rigtig godt tilfreds med at processere wavetables som jeg splitter op i forskellige frekvensbånd, hvor jeg selv laver den filtrering jeg vil på de individuelle bånd. Det splitter ofte omkring ~250 hz og 1k-2k, og det er så de 3 bånd.
Men det er gået op for mig, at hvis jeg vil lave en af de omtalte glidende pitch risere, så skal jeg for det første ha' tæt på en ren sinus sub (evt. med få subtile overtoner), så jeg har styr på hvilket frekvens-område min sub bevæger sig i, og derudover lowcutte relativt kraftigt på det top lag jeg nu vælger at lave.

Jeg lavede en kombination af ren sinus sub fra Linplug Spectral, og en modulated BP Saw i Bazille. Bazille lyden blev processeret som jeg nu gerne ville, dvs. skære tonsvis af overtoner væk, lowcut, phaser, flanger, comb filtre, smadder-leveling-comp med Pro-C 2 m.m.
Undervejs fandt jeg frem til at samme processering lød super fedt med andre waveforms fra Bazille, så jeg lavede også en Square udgave.
Så der er blevet klippet 2x 32 singlecycles, ud fra de 2 optagelser.
De 2 patches lød tilpas ens til at jeg kunne lave en 64 frames wavetable fil, hvor jeg skifter mellem saw og square fra frame til frame, med tonsvis af fede kombinationer.

Så her er en hurtig test af mig der leger med pitch bend, dybt G og 5 halvtoner op, nogle forskellige steder i Saw wavetablen - Det er den rene lyd direkte ud af oscillatoren, ingen filtre, ingen wavetable warp/morph modes osv. (Privat soundcloud link, klik på linket for at høre):

https://soundcloud.com/cp5sd/2020-04-25 ... 2RuUdBHKZI


Når sub og "resten" er så langt adskilt fra hinanden frekvensmæssigt, kan jeg som minimum godt lave en 2 bånds split, med en sub og en mid/top kanal, hvor der så kan processeres med stereo-ting, frequency shifter osv. på top-delen. Og hvis jeg i det konkrete lyddesign kan leve med en scooped lyd omkring 1-2k, kan jeg nok også godt lave et split der, som jeg plejer.
Derudover kan der tilføjes overtoner til sub-kanalen.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

2 idéer blev kombineret her til aften.
Ville lave lidt Triangle sequencer lyd, nu jeg kom i tanke om 2 gamle numre med sådan en lyd. Det fik jeg så lavet, og det var fint og godt. Kodiak sequencerne i Blocks er super fede til de der "standard" elektroniske melodier.
Efter aftensmaden kom jeg så på en idé jeg havde for noget tid siden, om at styre sådan en sekvens op og ned i tempo, eksempelvis med mod wheel. Jeg lavede det istedet med en Square LFO, styret af en sample & hold, der trigger en ny værdi ved en ny Gate/Note On. Endnu federe var det at opdage, at standard-modulet Rounds Delay har et Gate input, og sættes den til Sync Int synk'er delayet til det tempo der kommer ind ved dens Gate. Sæt den til Grain mode for at undgå pitch op/ned ved tempo-ændring.

Den patch bliver helt klart en del af en kommende drone.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

... Og så blev der optaget 8 "gode" takes, og måske en 4-5 yderligere, som jeg afbrød undervejs. I mindste har jeg da skrevet ned hvilke 2 favoritter jeg har.
8 takes er jo alt for mange at tage stilling til, især når det er så tilfældigt hvad der sker, næste gang man holder en vilkårlig tone nede.
Nå men mega fed lyd! Lidt dreven Tape echo ind i rumklang har altid lydt lækkert.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Kom for nyligt i tanke om, at U-He Uhbik effekterne, som jeg bruger dagligt, kan midi learnes. Så det skal prøves af nu her, styret af eksempelvis envelope follower, ligesom jeg skrev om her:
viewtopic.php?p=710956#p710956

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Midi learn af Uhbik effekterne virker helt som forventet. Det betyder at man kan lave ting lignende i Serum, hvor man sætter LFO's/MSEGs til at styre phaser o.l.
Godt nok ikke ligefrem audiorate, men eksempelvis Toybox envelope followeren virker fint til midi signaler. De har også en fed MSEG, som jo bare kan gates på samme tid som den lyd der skal påvirkes.

Ang. envelope followeren, så fik jeg også prøvet af at sætte en delay før Reaktor, men det gav mig ikke lige noget brugbart. Idéen kan dog nok være fed til rytmiske ting, at man kan forsinke det signal der skal reageres på. Jeg får lavet et godt eksempel, når jeg engang får lavet en video om emnet.
Og angående videoer, så har jeg efterhånden idéer til 6 screen grab lyd-relaterede videoer, dog inklusiv de to jeg allerede har lavet, der er filmet udelukkende med mit kamera.
Det kunne blive til en video om måneden, i et halvt år, og på den tid kan jeg nok godt finde på et par nye emner. Ikke at der skal gå se-mig-youtuber i den, men der er nogle fede halv-nørdede teknikker eller idéer imellem, hvis jeg selv skal sige det.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Har i løbet af denne uge fået set de første 5 afsnit af Westworld sæson 3, så nu er jeg klar til at gå igang med Spitfires konkurrence - se mere her: viewtopic.php?p=712005#p712005

Jeg er jo i skrivende stund ikke gået igang endnu, men at se den helt færdigklippede filmsekvens, med top prof lyddesign og dialogspor, helt uden musik, virker godt nok mærkeligt og tomt, og det bliver sgu noget af en opgave.
Afsnittet var noget anderledes hvad angår musikken, iforhold til de 4 første afsnit i sæsonen, og det glæder jeg mig egenligt lidt over, for så er der så godt som 0% chance for at jeg rammer noget der lyder bare i nærheden af det oprindelige.

Det var også godt lige at få læst konkurrence-siden igennem igen. Inden jeg havde set afsnittet og klippet, havde jeg en løs idé om at lade mig inspirere af noget rytmisk fra intro-melodien, altså givet at det passede ind. Den skal der ihvertfald ikke lyttes mere til fremadrettet, nu hvor de specifikt skriver, at de ikke vil have plagiat/inspirerede stykker.

Handlingsmæssigt er det et ganske interessant sted i afsnittet de har valgt at give os, som jeg skal ha' fundet ud af at inkorporere i mit bud. Da jeg spottede hvor i afsnittet at klippet startede, begyndte jeg at tænke over titel-idéer, da titler ofte inspirerer mig til en indgangsvinkel til et nummer.
Nu er der så også en visuel side til at inspirere, det er jeg ikke rigtigt vant til.


Omkring kedelig "teknik", der skal jeg vist umiddelbart bare konstatere, om Reaktor afspiller mine 44.1k wavetables fornuftigt i 48k. Hvis det er tilfældet, så bliver projektet lavet i 48k. Jeg havde ellers tænkt på at konvertere SFX/foley/dialog til 44.1k, så jeg kunne arbejde som jeg plejer, og evt. bruge af lyde jeg allerede har i samlingen.


Er der andre herinde der planlægger at deltage, og som er friske på at dele en "Din musik" tråd med mig og de andre deltagere herindefra? Det kunne være fint at samle dem i en tråd, for at høre de forskellige bud. :)

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Fedt! Er selv halvvejs men er blevet afbrudt af andre projekter. Håber at have det færdigt til deadline.

Det med kun at have en arbejdsfil (uden musik og nogen gange uden fx eller dialog) er noget, man skal vænne sig til.
skriver noder

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Lidt opdatering på arbejdet med Westworld klippet.
Brugte 4-5 timer igår, derefter havde jeg den indstilling, at "hvis jeg får uploadet en video, så er det et lille mirakel". Det er godt nok udfordrende.
Nu har jeg så brugt et par timer eller 3 i dag, og tror jeg måske fandt frem til noget her til slut, som er brugbart.
Så jeg må hellere stoppe for i dag, i et opløftende moment.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Omkring tidligere omtalte lille mirakel, så snegler arbejdet sig fremad. Men jeg har nu 1½ minuts musik jeg er tilfreds med, og nok mere vigtigt, så har jeg fundet mig mere til rette med måden at arbejde på, og hvordan min musik opbygges i løbet af stykket, m.m.
Så jeg burde kunne nå at blive færdig, på knap 6 døgn fra nu.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Uploader...... :)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Christoffer I. N. skrev: ons 3. jun 2020 21:49 Uploader...... :)
Hør alle bidrag fra Lydmaskinen i denne tråd :)
viewtopic.php?f=6&t=82030

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Nyt Sample & Hold modul fra DivKid og Steady State Fate. Skulle bare lige se hvad det var for et modul, men hans tips og patch gennemgange er altid fede til at hente inspiration. Alle 18 minutter værd, for folk der kan li' at bruge den slags funktion, uanset om man bruger software eller hardware.


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Note til mig selv om at dykke ned i Treble Bleed mod brugt på volume pot på guitarer. Ganske snedigt med sådan et indbygget filter i en volume justering.
https://www.fender.com/articles/tech-ta ... -your-tone
https://www.premierguitar.com/articles/ ... d-networks
https://www.stewmac.com/electronics/com ... rcuit.html


10:15 og frem:


Nyt svar