Christoffers tanker

Medlemmernes egne blogs om musik, teknik og hverdag.
Forumregler
Kun 1 blog pr. bruger.
Nyt svar
Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Re: Christoffers tanker

Indlæg af Mike-air »

Men det lyder da meget sejt :-D

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Ja tak. Med det samme jeg stødte på det i den eksportering LOL'ede jeg og tænkte "gris øf øf". Efterfølgende har jeg kunnet høre forskellige andre dyr i det, men uanset dyr har det en eller anden karakter der kunne lyde.... ja måske ikke realistisk i vores verden, men lyde som noget levende.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Christoffer I. N. skrev:Ja tak. Med det samme jeg stødte på det i den eksportering LOL'ede jeg og tænkte "gris øf øf". Efterfølgende har jeg kunnet høre forskellige andre dyr i det, men uanset dyr har det en eller anden karakter der kunne lyde.... ja måske ikke realistisk i vores verden, men lyde som noget levende.
Haha, måske en alien :-P

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Faldt sgu lige i Newfangled Audio Elevate Bundle opgraderingen, til ~343 kr., fra den gratis Equivocate som jeg aldrig har fået installeret, før nu.
Blev opmærksom på tilbudet i løbet af (nu) sidste uge, men først haft tid til at teste her i weekenden, og det er så blevet udskudt og udskudt, men endte da med at demoe lidt tid. Punctuate virker som en ret fed transient designer.
Jeg regner med at få især Elevate og Punctuate i brug i løbet af det nye år, men det kræver en længere blog-opdatering for at forklare. Det bliver på et senere tidspunkt i år. :)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Som altid er der gode tilbud og alt for meget betænkningstid her i juleferien, så jeg har overvejet om der var noget der skulle shoppes.
Havde overvejet Tone2 Icarus (wavetable synth), XFER Serum (ja.... Også wavetable synth), eller UAD Distressor.

Hele grunden til at jeg købte Toybox Audio bundlen til Reaktor Blocks var for at slippe for at købe en dedikeret wavetable synth. Så jeg synes det ville være en dum beslutning her under 2 måneder senere, at bukke under, og bare købe det jeg måske skulle ha' købt til at starte med, til langt flere penge.

Så jeg har lige fået lavet lidt test med at lave egne singlecycles. Første skridt på vejen var at finde ud af hvilken framesize der var fornuftig at bruge, dvs. hvor mange samples hver singlecycle skal bestå af. Jeg er indtil videre, her i mine første eksperimenter, landet på 44.1 kHz samplerate, 1024 samples, som umiddelbart passer med F0 detuned -24 cents, omkring 43.0 hz.
Prøvede at loade mine filer ind i Toybox Wavetable blocken, og ifølge min standard cubase tuner tracker det 100% præcist, ligegyldigt om det er 50hz eller 2k.. Ret fedt.

Det var noget jeg har haft i tankerne i lang tid, så processen var nogenlunde tænkt igennem, men det er alligevel dejligt at finde frem til, at teori kan bruges i praksis.
Ville jo ideelt set gerne kunne lave 2048 samples wavetables, fordi det er et mere udbredt format, men i første omgang laver jeg jo også bare det her til mig selv.

Herfra kan jeg så lege med at køre noget lyd, eksempelvis vokal, igennem noget hård tuner, der sørger for at pitch er 100% som det skal være, og så lave spøjse unikke singlecycles ud af det.
Nu kan jeg også komme igang med at sample fra min Virus TI, og synth plugins som eksempelvis Waverazor, som laver nogle ret vilde ting, der kunne være fede at have adgang til som wavetables.


Og nårh ja, så er der en billig Distressor der skal demoes :-D


(Er ovenstående Wavetable snak volapyk for læseren, kan det være denne post kan opklare noget: http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?p=699270#p699270)

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Christoffer I. N. skrev:Og nårh ja, så er der en billig Distressor der skal demoes :-D
Er 700 kr for en software comp ikke lige til den dyre side? :-P

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

SustainerPlayer skrev:
Christoffer I. N. skrev:Og nårh ja, så er der en billig Distressor der skal demoes :-D
Er 700 kr for en software comp ikke lige til den dyre side? :-P
Heh heh, jo især når den er bundet op på en endnu dyrere hardware dongle.

Fik lige prøvet lidt distressor multibånd, det skal høres på monitors så jeg kan vurdere det ordentligt, men umiddelbart lyder den fin. Gode tweaking-muligheder mht. dens timing, selvom jeg nok havde forventet mere brickwall style compression.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Har fået testet lidt mere på UAD Distressoren. Den er meget ligetil at bruge, og det er interessant at få så mange karakteristikker i de forskellige ratios. Læste lidt op på manualen inden jeg gik igang med demoen, men den skal nok lige læses igennem et par gange mere, da der er masser af forslag til indstillinger og brug. En umiddelbar favorit-indstilling er den 10:1 opto indstilling med timing som vist på fronten, den gør det godt.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Og så fik jeg prøvet et par 8Dio vokaler igennem Cubases pitch correct plugin, klippet single cycles og loadet som wavetables. Det virker super.

Ferie er godt, og nogle gange tiltrængt, men det klør godt nok i ørerne for at komme igang. :-D

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2639
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Sidder lige og hører "Year Two" (linket i din signature). Ganske nice!
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Joachip skrev:Sidder lige og hører "Year Two" (linket i din signature). Ganske nice!
Takker!
Ja jeg håber på stadig at kunne levere nogle ambient numre hist og her i år, selvom jeg har valgt at stoppe med de månedlige deadlines, for at fokusere på at få signet noget mere.
Læs evt. mere her:
http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?p=700269#p700269

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Begyndte på musikken igen mandag, efter en dejlig lang juleferie.

Jeg vil gerne igang med noget rytmisk præget musik igen. Det er også kun en 4-5 år siden jeg har lavet noget af den slags. Det jeg allermest har lyst til at udforske, er noget mere eller mindre smadret Drum & Bass/halvtempo/"glitch", blandet med mit ambient univers.
Jeg tror også det bliver muligt for mig at lave noget, der ikke keder mig til døde. Den mekaniske synkronisering og mine kedelige rytmer/lyde var hvad der fik mig til at stoppe med rytmisk præget musik, primært House, på det tidspunkt.

Men før jeg går igang med at udforske den genre, vil jeg lave de to klaver-baserede numre færdige, som jeg startede på i 2019.
Mandag i denne uge gik med at åbne det ene af projekterne op, det jeg umiddelbart vil gøre færdig først, lytte det igennem, for derefter at tænke "hvad skal der så ske.......".
Jeg ved ikke om andre har det på samme måde, men det slår aldrig fejl for mig. Selvom jeg tror jeg kan huske meget af det gamle projekt, så - hvis det er mere end bare en uge eller to siden sidst - er det totalt fremmed for mig at høre igen, og jeg går i blank.
Så jeg lavede et nyt projekt, og legede løs med diverse lyde, som måske kunne komme til at passe ind. Meningen er, at der skal være sådan en "grainy cloud" intro før klaveret introduceres. Mandag lavede jeg 3 lyde, der vist ikke kan bruges til noget, men tirsdag fik jeg hul igennem, med en kombineret piano/singing bowl/glas skrab(? kan ikke huske) patch jeg lavede i Iris. Ind i et par rumklange og så kører det.
Det jeg iforvejen har til nummeret består af en 3-4 akkorder, så med den nye patch fik jeg lavet en masse variationer over akkorderne. Imorgen står den på at lave flere lyde der kan gå sammen med Iris patchen, der nok kombinerer tonerne i akkord variationerne.

Dog gik jeg måske ikke helt i blank da jeg hørte hvad jeg havde lavet tidligere, da der da opstod lidt nye idéer. Men det er mere "blank" som i den der overvældende følelse af "hvor skal jeg starte henne".

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3436
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Lyder til at du skal lave grundformen til tracks færdig i første hug, og så tweake lyde senere. Så det ikke lyder fremmed når du åbner dem igen og ikke ved hvor du skal starte eller fortsætte

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

lakris skrev:Lyder til at du skal lave grundformen til tracks færdig i første hug, og så tweake lyde senere. Så det ikke lyder fremmed når du åbner dem igen og ikke ved hvor du skal starte eller fortsætte
Omkring det konkrete nummer, der havde jeg et klaver med noget rumklang på. Det spillede nogle let redigerede midi-optagelser sat sammen til en længde af 3 minutter. Det har hele tiden været meningen at der ikke skulle ske den vilde revolution derefter. Måske nogle lydeffekter, eller lidt pads/andet akustisk (cello/violin/guitar?) til understøtning hist og her. Og så som sagt den der udvaskede intro-idé.
Så jeg ved ikke hvor meget grundform eller reel struktur der bliver i nummeret.

Det med at starte ud med en skabelon med demo-lyde har aldrig tiltalt mig, gør du selv sådan? Hvis du gør, kan du så ikke prøve at forklare hvad du får ud af det? Jeg tror jeg knytter for tætte bånd til de lyde jeg vælger, iforhold til at udskifte dem halvvejs i forløbet. Oftest, når jeg konstaterer at et element ikke virker, der sletter jeg instrumentet, og, medmindre jeg har fundet på en virkelig god melodisk tilføjelse, så sletter jeg også det jeg har lavet af midi programmering/optagelse.
Derefter starter jeg forfra med en lignende rolle, eller prøver en markant anderledes vinkel.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Hvis man vil ha' en mikro smagsprøve på hvad jeg kommer til at smide energi efter i den kommende tid, så er her 4 Drum & Bass lignende bass'er jeg har lavet i løbet af ugen, inspireret af en mega fed video omhandlende frequency shift til den slags bass.
Privat soundcloud link:
https://soundcloud.com/cp5sd/4x-freq-sh ... Y8FL2bfEN9

Der er en mere eller mindre udførlig guide til min tilgang i beskrivelsen på soundcloud. Spørg løs hvis I vil vide mere om specifikke plugins m.m...

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Stødte lige på en inspirerende pedal-demo.
Pedalen hedder The Skitter fra Champion Leccy. Kombineret rumklang og tremolo, tremolo kan påvirke både rumklang og dry signal. Dens Kilter funktion laver noget lignende et polaritets-flip på lfo'en, så når tremolo påvirker verb meget, påvirker den dry-signalet lidt, osv.

Se evt. demoen her:




Man kan lave den slags styre-signaler (og outputte dem som "tæt på DC") med Reaktor Blocks og/eller Polyverse Gatekeeper. Vil man have den polaritets-vendte udgave er det nok lettest med Blocks, da man så sender den normale udgave til den ene kanal, og den flippede udgave til den anden kanal. Styresignalerne panner man så på hver sin send, og kan proppes ind i en sidechain-styret gate eller compressor, eller ind i Blocks til at styre en VCA med. Eller hvilken som helst anden dims, filter eller det der er vildere. På denne måde får man synkroniseringen mellem den normale og den flippede, på de kombinationer af lyde man nu vil lave den fade imellem.
Det lyder af meget arbejde og routing og blah, men kender man sin software, tager det altså ikke mange minutter at sætte op.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg læste lige ovenstående igennem igen. Det er muligt at man kan sende output af Polyverse Gatekeeper til en anden kanal og polaritets-vende den, og så slipper man for at outputte 2 forskellige signaler i stereo fra Blocks. Hvis det virker at flippe på mixer-kanalerne istedet, kan man selvfølgelig bruge blocks alligevel, til at lave det signal man nu vil. S&H, LFO, Wavetable morph i sub-audio rate....

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Omkring klokken 15 i eftermiddags besluttede jeg mig for at lege med at lave min egen wavetable fil, inspireret af en lyd jeg lavede med Linplug Spectral igår - samme fremgangs-metode som de basser der er postet her: http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?p=702522#p702522
.....
...
.....
Jeg har nu kun ca. 1 times tid tilbage af klippearbejdet.
Efter de sidste 32 singlecycles er klippet, skal alle 64 så sættes sammen i rigtig rækkefølge. Nu kom jeg så lige til at tænke på, at det måske er noget hurtigere at loade alle filerne ind på 1 spor i Cubase, og eksportere derfra, istedet for manuelt klippe-klistre arbejde i Wavelab. Men hvis Cubase lægger bare 1 sample oveni går det ikke. Så det eksperimenterer jeg nok med.

Regner med at smide min fil op, så folk kan teste den. Der kommer nok en separat tråd.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Og det virker. Dejligt.
Og så kan jeg høre at 64 frames er RIGELIGT. Der er til rigtig mange forskellige men beslægtede lyde med så mange frames.

Exportering med Cubase virkede helt som håbet, ingen samples lagt til eller fra.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Her er tråden omkring min wavetable fil fra i dag:
http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=1&t=81183

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

.. Vi ses om nogle måneder, når jeg er træt af at lave wavetables.. :-D


Det er totalt opslugende, på den fede måde.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Omkring wavetables, så går det stadig rigtig godt fremad. Jeg er super godt tilfreds med hvad jeg får lavet.
Indtil videre har jeg tunet oscillatorer ned til den specifikke frekvens, derefter startet med synth programmering og til slut processering.
I eftermiddag kom jeg på at prøve at outputte den fintunede frekvens ud af midi pitch fra Reaktor blocks, så jeg altid har den rigtige tuning som udgangspunkt, og ikke skal tune 8 FM oscillatorer i FM8 individuelt, inden jeg starter på programmering. Det tænkte eksempel med FM8 har jeg ikke prøvet, da det lyder for omstændigt.
Om det virker at outputte en skævt tunet F0 fra Blocks ved jeg ikke, men det skal klart prøves af.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Fik lige en vildt god idé, som kommer til at fjerne meget af den tid jeg bruger på at lave større wavetable filer, dem der indeholder 16-64 frames. Potentielt kan jeg så også komme til at lave endnu større filer, 128 og 256. Indtil videre har jeg vist kun lavet 1 fil på 64 frames, og nogle stykker på 32 frames.

Indtil nu har jeg lavet den lyd jeg vil bruge som kildefil i Cubase, optaget direkte ind i Wavelab.
Klippet optagelsen op i Wavelab, i som sagt op til 64 singlecycles. Hver singlecycle tager mig i gennemsnit 2-3 minutter at lave. Jeg skal holde styr på hvor langt jeg er nået i optagelsen, finde ud af hvilke sektioner jeg vil bruge hvad fra, osv.
Istedet vil jeg prøve at hente optagelsen ind i Cubase (eller bare optage direkte i Cubase...), kopiere optagelsen ud til 50-100 korrekt navngivne (nummererede) spor, grov-klippe 1 singlecycle på hvert spor, eksportere alle spor samtidigt.
Fade og klippe færdigt/sørge for korrekt samplelængde i Wavelab, på filer der allerede hedder det de skal, så de kan overskrives med nem Ctrl+S. Afslutte med at hente alle eller det nødvendige antal filer ind i Cubase på 1 spor, eksportere.

Lav matematikken på 64 singlecycles med 3 minutters gennemsnit i Wavelab... Jeg er helt sikker på at ovennævnte ændring af processen kan skære den tid meget markant ned.

Dog kan jeg så komme til at bruge ekstra tid i Cubase på at loope singlecycles dér istedet, hvis jeg skal høre om der er dele jeg vil undvære. Det kommer også an på, om jeg vil ha' så tæt på én til én gengivelse af den modulation jeg programmerede i min kildefil, eller om jeg bare er ude efter gode højdepunkter og færre singlecycles.
Uanset hvad vil det at grov-klippe i Cubase komme til at spare meget af den "administrative" tid, den der går i mit hoved med at navngive, Shift+S gemme (som nyt navn og ikke overskrive), og holde styr på hvor i filen jeg er, m.m.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Så har jeg fået prøvet ovenstående idé med grov-klip i Cubase. I mange tilfælde tager det ekstra tid i alt, når man har en ekstra håndtering af hver fil, men her har det hjulpet godt. Så det var en god optimering af workflow.
Istedet for at slut-håndtering af filen i wavelab tog 2-3 minutter, kan jeg nu lave lige omkring 2 filer i minuttet. Men en del af den sparede tid er så brugt i Cubase på at navngive spor og grov-klippe.
På de to testfiler jeg har lavet i dag virkede systemet super til virkelig at indfange den modulation der er i den optagede lyd. Det kan sammenlignes lidt med at man sætter modulation af ønskede parametre op i Xfer Serum, og vælger "resample/render to Osc" funktionen, som så laver en ny wavetable fil, hvor den modulation er indbygget, så man eksempelvis kan processere videre med en anden Warp mode.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Lige igang med samme "øvelse" igen. grov-håndtering alt inklusiv i Cubase tog 15 minutter for 64 filer. Så skal der lægges en halv time oveni, for færdigklip i Wavelab. Så ~45 minutter for en 64 frames fil.

Nyt svar