Christoffers tanker

Medlemmernes egne blogs om musik, teknik og hverdag.
Forumregler
Kun 1 blog pr. bruger.
Nyt svar
Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Re: Christoffers tanker

Indlæg af Christoffer I. N. »

Mike-air skrev:Tillykke med dagen Christoffer! :-)
Jow tak Mike!

Medlemsavatar
MarkBass
Forum Donator
Indlæg: 358
Sted: Nyborg

Indlæg af MarkBass »

Tillykke Christoffer!!!

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

MarkBass skrev:Tillykke Christoffer!!!
Takker!

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Christoffer I. N. skrev:Imorgen... Eller øhh.. I dag.. Bliver jeg færdig med et lyn-nummer jeg startede på i tirsdags, til en konkurrence.. Hvorfor bliver jeg færdig imorgen? Fordi jeg kun havde de 4 dage til opgaven.... :-D

Havde jeg haft den dobbelte tid, havde jeg nok truffet nogle markant andre valg. Det bliver ikke ligefrem mit bedste nummer, men en sjov udfordring.
Nummeret bliver muligvis delt på et senere tidspunkt, hvis jeg må offentliggøre det.
Jeg vandt ikke konkurrencen. Kunne ellers ha' vundet KiloHearts Phase Plant, så der var en god motivation for at lave et fedt nummer, hvilket jeg også syntes jeg gjorde. Man kan ikke vinde hver gang. :)

... Så nu skal jeg ha' researchet noget mere på Phase Plant, for at finde ud af om den kan nok iforhold til Serum. I Kill The Noise's wavetable video (http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?p=686735#p686735) viser han en ret fed morph feature i Phase Plants wavetable editor. Men jeg mangler viden om eventuelle warp modes.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Er startet på denne måneds projekt, som efter planen primært skal bestå af lyde lavet i eller processeret med Reaktor. Nu hvor jeg ikke kender mange ensembles/blocks, og det normalt kun er en lille del af det jeg laver, bliver der selvfølgelig også brugt andet. Men idéen er at lære nogle flere Reaktor ting at kende, som måske kan bruges fremadrettet.
Har hentet en god del af dem jeg nævnte her:
http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?p=688215#p688215

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Udover at EQ nok skal laves om indenfor de næste 2 uger inden upload, så har jeg fået færdiggjort mit 10. nummer indtil videre i år. Godt nok en fed følelse at få så meget fra hånden. Ja, det er somme tider irriterende at have en deadline, og skulle presse noget andet ind før det jeg helst vil lave. Men et nummer/soundscape med 10 elementer, færdiggjort på 5 dage, det er ganske godt klaret, for min standard.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

I forbindelse med ovenstående indlæg, så fik jeg re-mixet og færdiggjort nummeret, som uploades på søndag, igår, med et par times forarbejde i RX i forgårs. Jeg har skrevet lidt om det før herinde, men til eksempelvis de her pads med kilometervis af rumklang(e) på kan der opstå nogle ret hidsige resonanser. i RX bruger jeg Spectral Repair Attenuate på laveste eller tæt på laveste indstilling, markerer resonansen og processerer. Det er fast, "manuelt" arbejde og det kræver hele tiden koncentration iforhold til hvornår der er taget nok. Ligesom at EQ'e, bortset fra at der her ikke fjernes frekvenser de steder man ikke processerer.
Og nærmest lige efter jeg var færdig med nummeret, fik jeg optaget video. Det er dejligt når den idé jeg har til video bare virker uden de store hovedbrud.

I dag har jeg så optaget diverse ting herhjemme, til 8DIO's Free ASMR pakke, som jeg da håber at blive en del af. Godt at blive "tvunget" til at øve sig i at optage. Har idéer til at prøve noget timestretch af, og lidt andet processering, men det skal jo da ihvertfald ikke druknes i rumklang. Det kan slutbrugeren selv få lov til.
Læs mere om projektet her:
http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?p=689613#p689613

Medlemsavatar
jakobole
Forum Donator
Indlæg: 1079
Sted: København / Vanløse

Indlæg af jakobole »

Hvad med at bruge TDR Nova på reverb return? Den trigger kun når den skal indstillet korrekt

Sendt fra min VTR-L29 med Tapatalk
Microsoft Certified MCSA

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Tjae. Jeg har ikke prøvet multibånds dynamik-ting til opgaven, men jeg kan ikke forestille mig, at jeg bliver ligeså tilfreds med resultatet. Ofte handler det om flere frekvenser eller frekvensområder. Det vil tage tid at indstille og der vil alligevel være dele der skal EQ'es eller RX'es, når det er så varierende i lydstyrke, længde, overgange m.m.
RX virker vildt godt til det, det tager bare tid.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Hurtig opfølger på optagelserne til 8DIO projektet. Fået optaget 2 yderligere ting her til aften/nat. Den ene er mine persienner, som jeg meget hurtigt opgav i eftermiddags. De er i vinduerne ud mod vejen, og uanset om det var Brian eller Bente der kørte forbi udenfor, var deres larm virkelig ikke brugbart til stille sampling-optagelse..

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Lige brugt en lille time på at gå det projekt der uploades "i dag" (søndag) igennem, det var primært meningen af jeg ville liste de Reaktor ting jeg havde brugt, men nu lavede jeg lidt flere notater. Sjovt at se at når jeg skulle bruge en compressor til dette projekt, så blev det enten UAD 1176 Rev A, UAD DBX eller Fabfilter Pro-C 2, fordelt ud over de 10 lydkilder. Derudover andre processerings-"trends" jeg har fundet frem til i løbet af projektet. Men det giver fin mening iforhold til at jeg oftest arbejder efter bestemte klange (ej at forveksle med rumklange). Hvis jeg eksempelvis har kørt et bærende element igennem et lofi plugin, det kunne være UAD EP-34 tape echo, så ender de fleste andre elementer også med at blive mere eller mindre lofi processeret. Måske er de på vejen dertil kørt igennem et hifi plugin, som eksempelvis Polyverse Manipulator, men derefter smadret.

Det korte af det lange er, at jeg kan skrive nok så meget om hvilke plugins jeg bruger, men i grunden tror jeg først det giver mening når man ser mit projekt og min processering af lydene.

Det på denne side af bloggen omtalte re-mix krævede jo blandt andet lidt justering på et kick jeg har med. Kan så konkludere at jeg i alt har brugt et sted imellem 7 og 10 compressorer på den lyd.

Nå men glæder mig til at få vist projektet frem. Så må vi se hvordan jeg får skrevet beskrivelsen på youtube, i det mindste med de Reaktor ting jeg har brugt.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Av av fedt at blive gjort opmærksom på at Luke Chable har remixpakker til salg til flere af hans gamle numre:




Billede



Kender man ikke nummeret, så kan det høres her:




Bass-skiftet i temadelen giver mig myrepatter hver gang jeg hører det.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Øj jeg elsker sidechainede gates.
Og øj jeg elsker muligheden for at gøre hvad man vil, med det signal man sidechainer med. :-D En EQ på, til at forme sidechain signalet, gør underværker.
En efterfølgende sidechain styret compressor på, og der var lige ekstra rytmisk pump.
Legede med nogle timestretchede og distortede/smadder-comp'ede trommer, som så fik en rumklang på, hvor volume af verb-sporet styres af gate og comp. Med timing på gate og comp er det til at få et godt rytmisk resultat.

Det kom sig af at jeg de sidste dage har arbejdet i 48kHz, fordi jeg har lavet filer til 8Dio's Free ASMR projekt. Så efterfølgende skulle jeg lige sikre mig, at alt fandt ud af at holde sig på 44.1, nu det er ret sjældent jeg skifter samplerates. Derfor blev der lavet et par test projekter. Fri leg, det er godt. :)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Så blev der skrevet en god lang og beskrivende mail til 8Dio. Jeg er langsom til den slags, så det tog en times tid. Så håber jeg at de vil ha' mig med - og jeg dermed får det færdige bibliotek gratis. :)
Flere af mine lyde kunne jeg sagtens se mig selv bruge, med noget rumklang på og subtilt mixet, som baggrunds lag.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

gaaaaaaaaaaaaaaaaaaaarh note to self (som jeg ikke behøvede, nu jeg godt vidste det i forvejen..........)
Husk at exportere optagede spor igennem RX inden du bruger 2 timer på at klippe 99 udklip ud af 4 optagelser.....

Cubase propper noget ekstra info på audiofiler der er optaget i Cubase. Når man klipper i de her filer f*cker det med hvordan Cubase opfatter filerne. Jeg har været ude for at filerne ikke engang kan loades.
Jeg fikser det ved at exportere filerne igennem RX, og fravælger "Preserve non-audio data". Det fikser det. Det ville dog i dette tilfælde - og generelt alle tilfælde - være sjovere at ha' brugt det minut det tager at gøre det med 4 filer, istedet for 99.....

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Haha, mente nok jeg havde skrevet om det før. Læs om mine gentagne pinsler her:
http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?p=656527#p656527

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

..... Oooog reddet af RX batch processing. :)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Glæder mig til at dele denne måneds nummer, om en uges tid.
Det nummer har sat lidt ekstra idéer igang, og jeg havde egenligt planlagt at lave noget relativt smadret og hifi D&B/halvtempo inspireret i dag, som start på næste måneds projekt, men jeg tror jeg havde "forberedt" eller tænkt for meget over idéen. Det blev for tungt at skulle igang med, så nu sidder jeg og jammer klaver, og har fundet 4 akkorder og en progression jeg synes er god. Det bliver forhåbentligt til noget.
Så kan jeg lave glitchet bass-smadder på et andet tidspunkt.. :-D

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Det der med at planlægge hvad man skal lave... Det er sjældent der mine fedeste ideer er kommet :)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Ofte starter mine projekter bare med, at jeg har en idé om en funktion i et plugin jeg vil prøve af, eller en kombination af 2 plugins, eller noget lignende, relativt udefineret.
Lige her fik jeg vist bare tygget for meget på idéen. På et tidspunkt indgik klaveret faktisk i idéen, måske derfor kom jeg frem til at jeg bare ville jamme med dét istedet. :-D

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Lige som jeg havde lagt mig for at sove, kom jeg på den fedeste idé til at audiorate modulate alt med alt. Kan være jeg laver endnu en håndholdt lavkvalitets reaktor-tip video indenfor et par dage. :)
Og angående emnet med tutorial videoer, så er jeg nok ved at være tændt nok på idéen til at forsøge at lave dem selv. Men der går nok en måneds tid eller lidt mere inden der måske dukker noget op. Ja, ligegyldig tease-tease, jeg ved det godt..

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Christoffer I. N. skrev:Lige som jeg havde lagt mig for at sove, kom jeg på den fedeste idé til at audiorate modulate alt med alt. Kan være jeg laver endnu en håndholdt lavkvalitets reaktor-tip video indenfor et par dage. :)
Og angående emnet med tutorial videoer, så er jeg nok ved at være tændt nok på idéen til at forsøge at lave dem selv. Men der går nok en måneds tid eller lidt mere inden der måske dukker noget op. Ja, ligegyldig tease-tease, jeg ved det godt..
Jeg har lavet en (alt for lang) video om emnet her:
http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?p=692340#p692340

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

f*ck Bazille er verdens fedeste softsynth. :banan:

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Christoffer I. N. skrev:Jeg skal altså snart ha' leget med noget hjemmelavet IR...
https://frozenplain.com/product/frostpoint/
Yderligere inspiration til convolution eksperimenter. Der bruges på et enkelt eksempel i artiklen, white noise filtreret til en akkord, og så processering af forskellige ting.
https://modeaudio.com/magazine/convolut ... cYrnNVKjmg

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Er igang med at lave lyde til denne måneds nummer. De nye investeringer, Toybox Wavetable osc, Output Portal og D16 Godfazer er i brug på denne lyd, derudover Manipulator, som giver det der hifi chop ting jeg er glad for til lydeffekter.

Her er et lille udklip, det var ikke lige den lyd jeg gik efter da jeg trykkede export og håbede på fede tilfældigheder:
2019-11-18 - WT SFX Lag 1 - exp3 - lol en gris.wav
(198.96 KiB) Downloadet 94 gange

Nyt svar