Henriks producer Blog (Elektronisk)

Medlemmernes egne blogs om musik, teknik og hverdag.
Forumregler
Kun 1 blog pr. bruger.
Nyt svar
Medlemsavatar
Freund
Medlem
Indlæg: 1519
Sted: Fyn

Re: Henriks producer Blog (Elektronisk)

Indlæg af Freund »

I use Cubase 5 in XP 32 Bootcamp on a MacPro. It works great. Ive finished tons of projects using the system setup above.

However, my situation to get a Mac Pro came because I used to have a Mac for video/design work and a separate PC for music work. (When I say work, I make 100% of my income with music and design.) So to cut costs in my studio I just bought a Mac Pro to do the bootcamp thing about 1.5 years ago. It works great but its not perfect...

I had no idea that there was a 2 gig Limit untill i read it in cubase.net recently. It has not bother me though or affected my workflow at all. I have huge cubase projects, so many tracks plugins etc, works great. If it ever got slow I bounced it down?
I think after knowing that there was a limit my mind became more curious to know if i could get more "speed"... but this thought always makes me believe that its not really about the speed, its about being creative and just jamming out ideas on whatever machine/tool you are working with.

To add to this thread though the next computer I get for music would be a separate PC. Main points:

* its an obvious upgrade path. I can get past the 2 gig limit. I can install windows 7 and just have a clean start.

* I also am fond of having 2 computers. Rebooting is kind of a pain in the ass especially if you need grab files in another OS to change or whatever. Having 2 different sets of jobs open is a time saver too when inspiration strikes.

That being said, I never ran Cubase 5 on OS X since I have so many plugins that are PC only and I figured "How will i open all my old projects"? (BUT I NEVER DO ANYWAY!) Maybe I should install it on OS X and test the speed and stuff, but what is the point if i got my work flow settled down right?

I will be honest though, ive been working in a mac enviroment since os 9, and I love working with files in OS X. Spotlight, Quicklook, Font Smoothing, changing icons quickly, labeling, etc are SO GREAT. Do not take it for granted. Sound petty but they really add up because you are staring at the screen the whole day or even all night. You do it because its your art/practice and you should be comfortable in every way possible.

I'd go for the mac. Get cubase on it. Get on making music or whatever you want to do with it.

taget fra: http://www.gearslutz.com/board/music-co ... osx-2.html

har ikke noget viden om det men håber at dette hjælper dig lidt. :)
[b][color=#40FF00]Det er bedre at fortryde noget man HAR gjort...........[/color][/b]

Medlemsavatar
Rahbek78
Medlem
Indlæg: 1061
Sted: Esbjerg - Denmark

Indlæg af Rahbek78 »

Takker Freund! Håber der er en Lydmaskinen bruger der gider kommentere...

Håber en kyndig MAC bruger kigger forbi her:

Jeg er nødt til at have et en entydigt svar på om det holder 100% vand at køre bootcamp + win xp 32bit + Cubase på en iMac. - Jeg er meget tæt på at købe en iMac 27". Men så skal den også kunne fungere 100% problemfrit mht. det bootcamp halløj. Der må bare ikke være et eneste "men du ska være opmærksom på at...". Altså, Mac´en skal altså kunne køre gnidnings-frit med Win XP.
Og det der med at hoppe på logic, bliver ikke en realitet lige nu. Fandt eks. ud af at man IKKE kan styre effekter via MIDI i Logic. Og jeg bruger faktisk MIDI control på en del af mine effekter. Så det bliver noget med at jeg evt. investere i Logic på et tidspunkt, og så begynder jeg måske stille og roligt at udforske.

Kloge MAC brugere! I need your great wisdom! :)

Medlemsavatar
Rahbek78
Medlem
Indlæg: 1061
Sted: Esbjerg - Denmark

Indlæg af Rahbek78 »

Så kom tilfældigvis til at lave dette:



Hvad siger i? Ka der komme et helt track ud af det, eller er det for kedeligt? Der skal selvf. være break osv.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Rahbek78 skrev:Der må bare ikke være et eneste "men du ska være opmærksom på at...". Altså, Mac´en skal altså kunne køre gnidnings-frit med Win XP.
Var det ikke PC World der kårede en MacBook til at være "bedste bærbare Windows PC". Så det vil jeg da tro.

Men du ska være opmærksom på at... FireWire vist ikke kører så godt med Windows og Mac ;-)

Jeg har ingen personlig erfaring med det, da min læge har forbudt mig at arbejde med Windows pga. min stresstærskel.

Medlemsavatar
Rahbek78
Medlem
Indlæg: 1061
Sted: Esbjerg - Denmark

Indlæg af Rahbek78 »

Holger skrev:
Rahbek78 skrev:Der må bare ikke være et eneste "men du ska være opmærksom på at...". Altså, Mac´en skal altså kunne køre gnidnings-frit med Win XP.
Var det ikke PC World der kårede en MacBook til at være "bedste bærbare Windows PC". Så det vil jeg da tro.

Men du ska være opmærksom på at... FireWire vist ikke kører så godt med Windows og Mac ;-)

Jeg har ingen personlig erfaring med det, da min læge har forbudt mig at arbejde med Windows pga. min stresstærskel.
Haha... :lol:

Er det en tidlig aprilsnar med det FW halløj eller hva? :? :)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg ved det ikke, det var bare noget en kunde sagde. Men det kan selvfølgelig bare være et lokalt problem med en FireWire enhed pga. driverhalløj i Windows er anderledes en i OS X. Prøv at høre om det er et generelt problem på diverse fora.

Medlemsavatar
Freund
Medlem
Indlæg: 1519
Sted: Fyn

Indlæg af Freund »

hej Henrik.

prøv at spørge Lei (brugernavn) her på maskinen.... jeg så lige i en anden tråd at han køre cubase på mac, kender ham dog ikke men måske han kan svare på nogle spørgsmål for dig??

HYGGE
[b][color=#40FF00]Det er bedre at fortryde noget man HAR gjort...........[/color][/b]

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Rahbek78 skrev:Så kom tilfældigvis til at lave dette:



Hvad siger i? Ka der komme et helt track ud af det, eller er det for kedeligt? Der skal selvf. være break osv.
Gider ikke fyre op for krk'erne så du får et stream-lyt fra mine pioneer:

Hoved-idéen med beat, bass m.m. er lækker synes jeg, men er ikke så meget for temasynthen. Tror det ville hjælpe en del på den hvis den blev brugt senere i "nummeret" (nu er dette jo kun et preview), og du så brugte den til at proppe oven på en allerede eksisterende melodi. Jeg synes ikke rigtigt den dur når den står for sig selv, melodi-mæssigt. Så måtte synthlyden os gerne være mere fyldig. Tænk noget Pryda/Prydz. Det er typisk sådan en slags synthlyd han ville smække ovenpå sit pjanoo tema eller lignende. :)
Mix, bund og det der, lyder lækkert.

Medlemsavatar
Rahbek78
Medlem
Indlæg: 1061
Sted: Esbjerg - Denmark

Indlæg af Rahbek78 »

I får da lige et billede af mit lille lydlab. :)

Billede

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Sweet. Sikke meget lækkert legetøj :)

Medlemsavatar
Freund
Medlem
Indlæg: 1519
Sted: Fyn

Indlæg af Freund »

fede traps ;-) og lækker ny Paul Smith klud ;-)


det ser sgu hyggeligt ud Henrik :)
[b][color=#40FF00]Det er bedre at fortryde noget man HAR gjort...........[/color][/b]

Medlemsavatar
Rahbek78
Medlem
Indlæg: 1061
Sted: Esbjerg - Denmark

Indlæg af Rahbek78 »

Så er det tandlæge-tid imorgen. Jeg frygter godt nok det værste. Har været en klovn til at få jævnligt eftersyn.

Jeg HADER tandlæge! Jeg ska bare dopes, eller holder jeg det simpelthen ikke ud.

:? :twisted: :shock: :?

Medlemsavatar
Ken Kay
Medlem
Indlæg: 33
Sted: København

Indlæg af Ken Kay »

Rahbek78 skrev:Takker Freund! Håber der er en Lydmaskinen bruger der gider kommentere...

Håber en kyndig MAC bruger kigger forbi her:

Jeg er nødt til at have et en entydigt svar på om det holder 100% vand at køre bootcamp + win xp 32bit + Cubase på en iMac. - Jeg er meget tæt på at købe en iMac 27". Men så skal den også kunne fungere 100% problemfrit mht. det bootcamp halløj. Der må bare ikke være et eneste "men du ska være opmærksom på at...". Altså, Mac´en skal altså kunne køre gnidnings-frit med Win XP.
Og det der med at hoppe på logic, bliver ikke en realitet lige nu. Fandt eks. ud af at man IKKE kan styre effekter via MIDI i Logic. Og jeg bruger faktisk MIDI control på en del af mine effekter. Så det bliver noget med at jeg evt. investere i Logic på et tidspunkt, og så begynder jeg måske stille og roligt at udforske.

Kloge MAC brugere! I need your great wisdom! :)


Jeg køre med bootcamp (Windows XP Pro service pack 3) på min iMac 24", og det virker bare helt perfekt, spiller 100%. Windows køre langt bedre og hurtigere på min imac end jeg nogen sinde har oplevet på mine andre pcer. Dog skal du være opmærksom på at bootcamp som minimum kræver Windows xp med service pack 2.

Medlemsavatar
Rahbek78
Medlem
Indlæg: 1061
Sted: Esbjerg - Denmark

Indlæg af Rahbek78 »

Ken Kay skrev:
Rahbek78 skrev:Takker Freund! Håber der er en Lydmaskinen bruger der gider kommentere...

Håber en kyndig MAC bruger kigger forbi her:

Jeg er nødt til at have et en entydigt svar på om det holder 100% vand at køre bootcamp + win xp 32bit + Cubase på en iMac. - Jeg er meget tæt på at købe en iMac 27". Men så skal den også kunne fungere 100% problemfrit mht. det bootcamp halløj. Der må bare ikke være et eneste "men du ska være opmærksom på at...". Altså, Mac´en skal altså kunne køre gnidnings-frit med Win XP.
Og det der med at hoppe på logic, bliver ikke en realitet lige nu. Fandt eks. ud af at man IKKE kan styre effekter via MIDI i Logic. Og jeg bruger faktisk MIDI control på en del af mine effekter. Så det bliver noget med at jeg evt. investere i Logic på et tidspunkt, og så begynder jeg måske stille og roligt at udforske.

Kloge MAC brugere! I need your great wisdom! :)


Jeg køre med bootcamp (Windows XP Pro service pack 3) på min iMac 24", og det virker bare helt perfekt, spiller 100%. Windows køre langt bedre og hurtigere på min imac end jeg nogen sinde har oplevet på mine andre pcer. Dog skal du være opmærksom på at bootcamp som minimum kræver Windows xp med service pack 2.
OK... Det lyder rigtig godt... Og det er den maskine du laver dit musik på? Hvad har du på af lydkort?

Medlemsavatar
Ken Kay
Medlem
Indlæg: 33
Sted: København

Indlæg af Ken Kay »

De sidste 4-5 år har jeg været i et studie på isbrygge/njalsgade og benytte det udstyr der var der, men det måtte jeg desværre opsige. Idag benytter jeg kun min imac og logic studio med det onboard lydkort der er i iMacen. Jeg er vildt imponeret over godt den afvikler logic. Det sidste nye nummer/remix jeg har på min soundcloud (tina more - touch me) er lavet på min iMac, med onboard lydkort. Det spiller max :-D

Medlemsavatar
Rahbek78
Medlem
Indlæg: 1061
Sted: Esbjerg - Denmark

Indlæg af Rahbek78 »

Ken Kay skrev:De sidste 4-5 år har jeg været i et studie på isbrygge/njalsgade og benytte det udstyr der var der, men det måtte jeg desværre opsige. Idag benytter jeg kun min imac og logic studio med det onboard lydkort der er i iMacen. Jeg er vildt imponeret over godt den afvikler logic. Det sidste nye nummer/remix jeg har på min soundcloud (tina more - touch me) er lavet på min iMac, med onboard lydkort. Det spiller max :-D
Så du bruger ikke Win XP til musikproduktion? Nej vel? :?

Og hvad er det for 2 GB limit folk taler om under bootcamp? Er det bare det standard Win XP ram limit?

Medlemsavatar
Ken Kay
Medlem
Indlæg: 33
Sted: København

Indlæg af Ken Kay »

I dag timerne kører jeg xp (jeg har hjemme arbejdsplads), og om aften/weekend kører jeg OSx med logic. Du kan have 4 gb i win 32 bit, (windows vil dog kun vise 3gb)

Medlemsavatar
Rahbek78
Medlem
Indlæg: 1061
Sted: Esbjerg - Denmark

Indlæg af Rahbek78 »

Damn, hvor har jeg travlt for tiden. Er selv om butikken indtil jeg finder en medarbejder. Så det er noget med installationer om aftenen 3 x om ugen osv.. Så det blir ikke til meget musik... Lidt irriterende.

Medlemsavatar
Freund
Medlem
Indlæg: 1519
Sted: Fyn

Indlæg af Freund »

Rahbek78 skrev:Damn, hvor har jeg travlt for tiden. Er selv om butikken indtil jeg finder en medarbejder. Så det er noget med installationer om aftenen 3 x om ugen osv.. Så det blir ikke til meget musik... Lidt irriterende.
hvad er det for noget butik du har.........

(du skal ikke komme og sige at jeg ikke er nysgerrig) :-)
[b][color=#40FF00]Det er bedre at fortryde noget man HAR gjort...........[/color][/b]

Medlemsavatar
Rahbek78
Medlem
Indlæg: 1061
Sted: Esbjerg - Denmark

Indlæg af Rahbek78 »

Freund skrev:
Rahbek78 skrev:Damn, hvor har jeg travlt for tiden. Er selv om butikken indtil jeg finder en medarbejder. Så det er noget med installationer om aftenen 3 x om ugen osv.. Så det blir ikke til meget musik... Lidt irriterende.
hvad er det for noget butik du har.........

(du skal ikke komme og sige at jeg ikke er nysgerrig) :-)
:lol:

Hi-Fi Klubben Esbjerg

Medlemsavatar
Freund
Medlem
Indlæg: 1519
Sted: Fyn

Indlæg af Freund »

ahhaaa ikke dårligt!!
[b][color=#40FF00]Det er bedre at fortryde noget man HAR gjort...........[/color][/b]

Medlemsavatar
Rahbek78
Medlem
Indlæg: 1061
Sted: Esbjerg - Denmark

Indlæg af Rahbek78 »

Sub focus er sgu for fedt!


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Rahbek78 skrev:Sub focus er sgu for fedt!

En temadel lignende den fra originalen ville ha' været endnu federe, efter 3-4 minutter eller sådan imo. :)

Medlemsavatar
Rahbek78
Medlem
Indlæg: 1061
Sted: Esbjerg - Denmark

Indlæg af Rahbek78 »

Er lige blevet kontaktet vedr. mit IdaAida remix, og det bliver tilsyneladende udgivet nu her. Troede løbet var kørt her et halvt år efter. Der kan man bare se.

Cool nok. Så var Holgers mastering ikke helt spildt alligevel. :)

Medlemsavatar
Lei
Forum Donator
Indlæg: 935
Sted: 1610

Indlæg af Lei »

Rahbek78 skrev:Håber en kyndig MAC bruger kigger forbi her:

Jeg er nødt til at have et en entydigt svar på om det holder 100% vand at køre bootcamp + win xp 32bit + Cubase på en iMac. - Jeg er meget tæt på at købe en iMac 27". Men så skal den også kunne fungere 100% problemfrit mht. det bootcamp halløj. Der må bare ikke være et eneste "men du ska være opmærksom på at...". Altså, Mac´en skal altså kunne køre gnidnings-frit med Win XP.

Kloge MAC brugere! I need your great wisdom! :)
Freund skrev: prøv at spørge Lei (brugernavn) her på maskinen....
Hey, kom lige forbi og så mit navn kom op (for 2 måneder siden :roll: ).. Jeg forstår ikke helt hvorfor du vil køre Bootcamp? Jeg kører Cubase4 på en 27" iMac helt uden problemer! Tværtimod er Cubase blevet meget mere stabilt efter jeg skiftede til mac, så det kan jeg kun anbefale! :) Ved ikke om jeg er kyndig, men erfaring, det har jeg da.. :)
Producer, mixer og masteringdude

Nyt svar