Engelsholm Højskole/Elektronisk Musik

Medlemmernes egne blogs om musik, teknik og hverdag.
Forumregler
Kun 1 blog pr. bruger.
Nyt svar
Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Re: Engelsholm Højskole/Elektronisk Musik

Indlæg af Mike-air »

Ja, super fedt :)

Medlemsavatar
Jenkins
Forum Donator
Indlæg: 1115
Sted: Nordfyn

Indlæg af Jenkins »

Fedt !

Kan også kun sige gode ting om både linien og skolen i særdeleshed :!:

Hvor mange bliver der så på et helt fyldt hold ?

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12755
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Jenkins skrev:Fedt !

Kan også kun sige gode ting om både linien og skolen i særdeleshed :!:

Hvor mange bliver der så på et helt fyldt hold ?
Tak. Vi stopper ved 20 tilmeldte.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12755
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Mange aftaler er ved at falde på plads, og som elev på elektronisk musik på Engelsholm Højskole kan man her i foråret 2016 opleve en del forskellige gæstelærere, såsom:

Patrick Alexander Bech-Madsen aka Sekuoia

Natal Zaks aka Aebeloe

Produceren Johannes Asbjørn Eberl Smed

Komponisten Lasse D. Hansen

Hvordan får vi fat i dem? Det er egentlig nemt nok - de er allerede en del af skolens vennekreds, som hhv. tidligere elev, tidligere praktikant, tidligere medarbejder og tidligere artist in residence.

Udover de 4 her nævnte kan man selvfølgelig også møde de faste lærere Anders Ruby, Soffie Viemose og undertegnede (David Mondrup).
Og fortæller jeg nu dette for at få flere til at melde sig til forårsholdet som elever? Næh, der har været udsolgt længe, og ventelisten er pt. på 5 personer. Så det er sådan set bare fordi jeg glæder mig til at tage imod jer på næste torsdag, 14/1.

Men efteråret 2016 bliver uden tvivl lige så godt, så måske det er på tide at sikre sin plads længere ude i fremtiden ...

(ja, dette er et repost fra min egen Facebook)
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12755
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Er der nogle lydmaskinister blandt dem der starter på næste torsdag?
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Hey David, hørte lige nogle af dine tracks på:
http://www.monsdrum.com

Og vil bare sige jeg syntes det hele lyder ret fedt! For én der ikke har læst musik eller gået på højskole;
kan du mon så forklare hvordan et nummer som eks. radiostatic:vls er skruet sammen?

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12755
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Hey Mike - tusind tak. Hele Radiostatic er baseret på FM støj fra en transistorradio der fødes ind i Ableton Live, distribueres til forskellige spor og derefter behandles af effekter med automatiseringer på. Da støj som udgangspunkt indeholder alle frekvenser kan man i princippet forme det til hvad som helst ved at fjerne det der ikke passer ind i den rolle man har tiltænkt det. Trommerne er typisk et filter der lukker meget hurtigt ned (kick), eller EQes og åbnes i kort tid (snares og hihats). Bassen er automatisering af EQs der filtrerer alt andet end en grundtone + nogle overtoner fra. Melodierne og akkorderne i lige præcis det nummer du hentyder til er lavet ved at føde støjen ind i en vocoder og trigge det med en synth, så der kommer en ekstra lydkilde i spil. Man kan så på scenen påvirke lyden dels ved at trigge clips der fyrer de forskellige automatiseringer af, dels ved at dreje på radioen og derved ændre på den støj der fodrer processerne.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

david mondrup skrev:Hey Mike - tusind tak. Hele Radiostatic er baseret på FM støj fra en transistorradio der fødes ind i Ableton Live, distribueres til forskellige spor og derefter behandles af effekter med automatiseringer på. Da støj som udgangspunkt indeholder alle frekvenser kan man i princippet forme det til hvad som helst ved at fjerne det der ikke passer ind i den rolle man har tiltænkt det. Trommerne er typisk et filter der lukker meget hurtigt ned (kick), eller EQes og åbnes i kort tid (snares og hihats). Bassen er automatisering af EQs der filtrerer alt andet end en grundtone + nogle overtoner fra. Melodierne og akkorderne i lige præcis det nummer du hentyder til er lavet ved at føde støjen ind i en vocoder og trigge det med en synth, så der kommer en ekstra lydkilde i spil. Man kan så på scenen påvirke lyden dels ved at trigge clips der fyrer de forskellige automatiseringer af, dels ved at dreje på radioen og derved ændre på den støj der fodrer processerne.
NØJ hvor er det nørdet!! :lol: haha.

Men det lyder meget interessant - tror selv jeg vil prøve at eksperimentere lidt med den tankegang i fremtiden..

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12755
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

En anelse off topic, men slottet har været brugt som backdrop for noget reality på DR ... man ser dog primært fællesarealerne og de visuelle værksteder, og ikke rigtig noget af musikafdelingen. Men der er helt umanerligt pænt - selv på de rimelig grå decemberdage hvor udsendelsen blev optaget.

https://www.dr.dk/tv/se/made-in-denmark ... ark-ii-8-8
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Ja jeg syntes nok det lignede! Jeg fik ikke lige starten af programmet med i dag, så hvis det blev sagt i introduktionen er den glippet her.

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12755
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Ja, det blev nævnt et par gange i løbet af de første 5 minutter.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12755
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Christoffer I. N. skrev:Ja jeg syntes nok det lignede!
Men Christoffer, nu må du lige genopfriske en aldrende mands hukommelse; hvornår har du været på slottet, siden du kunne genkende det?
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

david mondrup skrev:
Christoffer I. N. skrev:Ja jeg syntes nok det lignede!
Men Christoffer, nu må du lige genopfriske en aldrende mands hukommelse; hvornår har du været på slottet, siden du kunne genkende det?
Jeg har aldrig været forbi slottet faktisk. Jeg mener Lina Rafn eller Blachmann har brugt det for flere år siden i X Faktor. :)
Det var iøvrigt kun på det ydre drone-shot jeg kunne genkende det.

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12755
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Det ville jeg have husket ... jeg tror muligvis du tænker på Hindsgavl.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Hmmm... Jeg har set det i noget andet på TV så.. :-D

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12755
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Skærmbillede 2016-04-12 kl. 17.19.37.png
Skærmbillede 2016-04-12 kl. 17.19.37.png (135.07 KiB) Vist 6399 gange
https://engelsholm.dk/efteraaret-2016-e ... isk-musik/
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12755
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

- nå ja, jeg plejer jo egentlig også at prale af de elever der klarer sig igennem nåleøjet til de videregående uddannelser.

Fra det nuværende hold er der to der er optaget på hhv. Elektronisk Musik og Lydkunst (tidl. Tonespace) i Esbjerg og DIEM i Århus. DIEM får også glæde af en Engelsholmer fra sidste forår.

Tillykke til Simon, Frederik og Frederik!

Sonic College er langt fra afgjort endnu, men der er mange ansøgere på det nuværende hold, og de er efter min ringe mening ganske godt udrustet til at tage konkurrencen op med det øvrige ansøgerfelt. Det bliver spændende at følge.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12755
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Tid for den halvårlige reklame/advarsel: Elektronisk Musik på Engelsholm Højskole på efterårssemesteret 2016 har pt. 15 tilmeldinger. Der er fyldt op når vi når de 20, og derefter starter vi venteliste. Så hvis du ved at du gerne vil være med, så er det nok ved at være på tide at melde sig til. Hvis du gerne vil se hvad vi skal lave, så er oplysningerne her: https://engelsholm.dk/efteraaret-2016-e ... isk-musik/
Jeg kan jo ikke sige hvem der har meldt sig til, men indtil videre siger statistikken at ud af de 15 er der 8 kvinder (that's a first!), og folk kommer fra Danmark, Sverige og Italien.

Er der nogen af jer der er meldt til?
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12755
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Vi har fået nye reklamevideoer, hvor man bl.a. kan se undertegnede i aktion:





Der er stadig 5 ledige pladser ud af 20 i alt på elektronisk musik på efterårsholdet 2016 (som indtil videre tegner til at blive det første elektroniske musikhold i skolens historie med et flertal af kvindelige studerende).

Sangskrivning har også stadig plads til flere.

Kom frisk! Vi ses.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12755
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Det er altid en fantastisk følelse når man kan bevidne hvordan ting, der starter på højskolen, vokser sig større og større ude i det virkelige liv. Her er det f.eks. Fine, Simon og Simon, der mødtes på forårsholdet 2012, der efter Soundvenues mening har udgivet det 4. bedste danske album i første halvår af 2016: http://soundvenue.com/musik/2016/07/hal ... 4-209587/7

Jeg så dem også selv på SPOT, og må sige at de rykker ret godt. Tag og kig forbi Chinah hvis du får chancen; de er på snart sagt alle festivaler i år, f.eks. på Trailerpark, Stella Polaris og selvfølgelig også Plugout:
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Det plejer også at række ud til mange mennesker/mange plays at få sin musik på Mr Suicide Sheeps kanal, som jeg kan se nummeret i artiklen er.

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12755
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Den halvårlige advarsel herfra; hvis du påtænker at tage forårssemesteret 2017 på den elektroniske musiklinje på Engelsholm Højskole, så er det ved at være en god ide at blive tilmeldt. Der er nu 6 pladser ud af 20 tilbage. Se på linket hvad vi skal lave.
Vi ses!

https://engelsholm.dk/foraaret-2017-elektronisk-musik/
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Det er sgu da meget godt gået med belægningsprocenten

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12755
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Jo tak. Det er faktisk ved at være meget almindeligt. Vi har jævnligt måttet oprette ventelister.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10824
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg var i sommers ude og fotografere bryllupsbilleder på stedet, og må virkelig sige at det er en hyggelig atmosfære, folk hang ud og havde det hyggeligt og afslappet i weekenden, der var trommer der spillede i baggrunden fra et øvelokale tænker jeg, lyden af klaver og sang kom fra et åbent vindue og guitar fra et andet, alt i mens at slottet og omgivelserne dannede inspirerende stemning.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Nyt svar