Engelsholm Højskole/Elektronisk Musik

Medlemmernes egne blogs om musik, teknik og hverdag.
Forumregler
Kun 1 blog pr. bruger.
Nyt svar
Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12755
Sted: Århus

Engelsholm Højskole/Elektronisk Musik

Indlæg af david mondrup »

Her vil jeg berette om stort og småt fra den elektroniske musiklinie på Engelsholm Højskole, hvor jeg underviser. Du kan se det som din mulighed for at følge med i, hvad vi laver på sådan et sted. Du er også meget velkommen til at kommentere eller spørge til de ting der foregår.
Der er to grunde til at jeg gerne vil fortælle om det; dels er der selvfølgelig en vis reklameværdi i det for højskolen og mit hold; dels er det altid rart med input fra dem der måtte have interesse i udvikling af elektronisk musik, kreativitet, højskoleliv eller hvad det nu ellers måtte være.

Efterårets elever startede 28/8. Det elektroniske hold har løst sine første 2 opgaver, der skal introducere begreberne for nybegynderne, og samtidig give sjove udfordringer til de af eleverne der kan noget i forvejen. Udfordringen for mig på den slags hold er altid at finde på noget der kan appellere bredt hen over genrer og niveauer; henover tid udjævner niveauerne sig altid mere (begynderne bliver bedre), og fordi vi lytter til hinandens løsninger af de samme opgaver i forskellige stilarter, inspireres eleverne også af de andres måder at gøre tingene på.

Den første uge handlede om at klippe og klistre i audio. Jeg havde forberedt 5 forskellige audiofiler til dem;
- nogle standard trommelyde
- en synth baslinie
- en cheesy swing guitar ting
- en endnu mere cheesy brass stemme
- et par synth pad toner
- 30 sekunders noise
Efter at have fået introduceret nogle teknikker til at klippe og kopiere audio på fede måder var der frit slag - så længe de ikke brugte andet lydmateriale end det jeg gav dem.
I løbet af ugen fik jeg sat nogle flere redskaber på - her er f.eks. det track jeg fik opbygget i den lektion, hvor jeg introducerede effekter og automatisering - og hen mod fredagen var alle færdige. Man kan f.eks. lytte til Nikolais resultat her: http://www.myspace.com/engelsholm - lyt til "Solving a Problem" (og nej, Nikolai er ikke nybegynder .. så dygtig en lærer er jeg trods alt heller ikke, at jeg kan få en elev op på det niveau på en uge).

Anden uge er gået med at lege med MIDI, og med enkelt rollers placering i det samlede lydbillede. Mere om det senere.

Hvis du skulle have lyst til at lege med på holdet, så kan det nåes endnu: http://www.lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=23&t=14470

Edit: Nikolais track er nu også tilgængeligt på det nydesignede bandbase.dk: http://www.bandbase.dk/engelsholmhoejsk ... a-problem/
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12755
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Hmm ... man kan jo få helt præstationsangst af at læse Henriks blog. Men her kommer der en lille snas af en update. Når der ikke har været så meget, skyldes det at der i denne uge er emneuge, hvor eleverne skal prøve en anden linie end den de har valgt; vi tror på at det er vigtigt at man får et bredt kunstsyn, så det er godt at prøve sig selv af som maler, skulptør, glaspuster eller hvad det nu måtte være i en uge, også selvom ens hovedinteresse er elektronisk musik. Det har så den praktiske konsekvens at jeg ikke har været på arbejde i denne uge, da den emneuge der indeholder elektronisk musik først kommer senere på året. Til gengæld har mine elever prøvet sig af som kunstmalere, smykkedesignere og glasskulptører - og det er ikke så ringe endda.

Men altså, jeg fortaber mig i generelle højskoletanker ... tankegodset er så også en vigtig del af højskolelivet. Jeg ville jo egentlig bare fortælle om uge 2 af den elektroniske undervisning. Det gøres nok bedst i en ny post. Moment.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Default avatar
M. Pedersen

Indlæg af M. Pedersen »

Det ser jo for lækkert ud ... er det ikke for fedt et sted at lave musik om aftenen? Der må da være den fedeste stemning...

Billede

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12755
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Uge 2 af undervisningen har haft 2 hovedtemaer; dels MIDI, dels en introduktion til mix.

MIDI; selve det at undervise i noget så praktisk og håndgribeligt som MIDI er altid dejligt hands-on. Jeg sidder med laptoppen koblet til projectoren og genelec'erne, og demonstrerer hvad MIDI er, hvordan man optager, kvantiserer, redigerer og hvad ved jeg, mens alle kan se det på væggen og høre hvad der sker og spørge ind til det undervejs, altimens en rimelig improviseret produktion tager form for øjnene og ørerne af os. MIDI plejer at være et af de områder som næsten alle der har leget med lyd på computeren før har stiftet bekendtskab med, så lektionen i lige så høj grad bliver vidensdeling som egentlig lærer-til-elev indlæring. Men på lige det her hold var der noget nyt ved MIDI for næsten alle.

Mix: når jeg underviser i at forstå og udføre et vellykket mix bruger jeg David Gibsons visualiserings model, som han har beskrevet i "The Art of Mixing". Den bog er min faste anbefaling til folk der søger litteratur om mixning, og da jeg selv læste den for nogle år siden var det noget af en aha oplevelse for mig. Ideen er kort fortalt at forestille sig de forskellige roller i lyden som fysiske størrelser der placeres i et rum der betragtes forfra. Man kan så placere rollerne til højre, venstre, oppe, nede, foran/bag hinanden og på andre placeringer i rummet vha alle mulige gængse mix parametre, hvilket vi gik i gang med at udforske. Vi kommer til at uddybe meget mere hvordan man kontrollerer rummet og lydenes placering i det i løbet af efteråret.

Ugens opgave gik på at lave et track med 5 forskellige roller der udfyldte nogle bestemte pladser i mix-rummet. Alt skulle laves i MIDI. Selve opgaven er meget lærerig og godt for forståelsen af principperne, men der kommer ikke nødvendigvis det mest fabelagtige musik ud af den, selv om det må siges at der var nogle OK bud imellem. Af samme grund er der ikke nogle lytte eksempler med denne post.

Nu glæder jeg mig til at komme tilbage på mandag. Vi er snart der, hvor grundteknikkerne er præsenteret. Så kan vi for alvor gå i gang med selve musikken.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12755
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

M. Pedersen skrev:Det ser jo for lækkert ud ... er det ikke for fedt et sted at lave musik om aftenen? Der må da være den fedeste stemning...

Billede
Jep ... det er et rigtigt eventyrslot med voldgrav og hele svineriet. Jeg kan huske første gang jeg kom dertil, hvor min første tanke var "sikke et flot sted - gu' ve' om højskolen så ligger omme bagved slottet?". Men nej, højskolen er slottet. I øvrigt bygget i 1593 af Knud Brahe, bror til Tycho, der tegnede den første udgave af Engelsholm Slot.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12755
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Forøvrigt (jeg skal jo ikke lægge skjul på at jeg gerne vil kapre nogle af jer som elever, så her kommer lige lidt ufortyndet lokkemad):

I løbet af efteråret er der en del ekstra guf i den elektroniske afdeling;

- til gammel elev weekend i starten af november har vi entreret med selveste fru elektro, Else Marie Pade, til at komme og fortælle og spille. Else Marie besøger os lørdag d. 1/11.

- senere i november kommer der praktikanter fra Tonespace uddannelsen i elektronisk musikformidling på Vestjysk Musikkonservatorium i Esbjerg (i daglig tale kutterkons). Indtil videre er aftalen at de er der i uge 47 og underviser de elektroniske elever, så det er en oplagt chance for at møde nogle der er ved at uddanne sig til at beskæftige sig proffessionelt med elektronisk musik.

- og så er jeg ved at lægge sidste hånd på en aftale med en af de førende indenfor dansk electronica til at komme i november og afholde en workshop og en koncert. Alt er endnu ikke helt på plads, så jeg venter lige lidt med at afsløre navn og dato; men jeg tror på at det kommer til at ske.

EDIT: Workshop / koncert eventen er på plads. Der er tale om Thomas Knak og Kenneth Abildgaard, og det bliver d. 13/11. Læs mere her: http://www.lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=26&t=15147
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Rahbek78
Medlem
Indlæg: 1061
Sted: Esbjerg - Denmark

Indlæg af Rahbek78 »

Damn! - Hvor ville jeg gerne ta den uddannelse... Men man er jo blevet 30... :? - Hvor lang er uddannelsen?

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12755
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Rahbek78 skrev:Damn! - Hvor ville jeg gerne ta den uddannelse... Men man er jo blevet 30... :? - Hvor lang er uddannelsen?
Det er jo et højskoleophold. Vi starter ved 4 uger, de fleste tager et halvt år, og nogle tager flere halve år i træk. Der er ikke noget alderskrav; skolens nuværende elevflok er i alderen 17 - 73. Jeg har haft flere elever på din alder eller ældre, herunder ref og tomcat her fra forummet.

Du kan jo se mere om kursuslængder m.m. her: http://engelsholm.dk/idd67.asp
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Rahbek78
Medlem
Indlæg: 1061
Sted: Esbjerg - Denmark

Indlæg af Rahbek78 »

david mondrup skrev:
Rahbek78 skrev:Damn! - Hvor ville jeg gerne ta den uddannelse... Men man er jo blevet 30... :? - Hvor lang er uddannelsen?
Det er jo et højskoleophold. Vi starter ved 4 uger, de fleste tager et halvt år, og nogle tager flere halve år i træk. Der er ikke noget alderskrav; skolens nuværende elevflok er i alderen 17 - 73. Jeg har haft flere elever på din alder eller ældre, herunder ref og tomcat her fra forummet.

Du kan jo se mere om kursuslængder m.m. her: http://engelsholm.dk/idd67.asp
OK... Så blev jeg også klogere idag!

Jeg takker!

:)

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12755
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Vi er tilbage i gear efter emneugen. Det er ganske rart (sagt på jysk) at vende tilbage efter en uge, og få at vide af sine elever at "vi har savnet dig" ...
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12755
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

I går gik vi i gang med syntese. Jeg har lavet en efterhånden velgennemprøvet præsentation af grundelementerne i subraktiv syntese, med oscillator, filter og amplifier section og de gængse modulatorer lfo og adsr envelope. Selv om det er prøvet af på mange hold før, og efterhånden har fået den mest pædagogiske form jeg kan give det, så er det stadig ret tungt og nørdet stof. Heldigvis har de fleste elever et vist begreb om syntese på forhånd, men selv de der vist ikke har prøvet kræfter med at dreje på synth knapper før hængte nu rigtig godt med, og havde ikke behov for pauser undervejs.

Indtil videre har vi lært om audio, MIDI og grundlæggende mixing. Nu mangler vi blot at forstå, at en sampler er en synth hvor oscillatorerne er skiftet ud med audio (hvis jeg er så heldig at eleverne læser med, så er det hermed videregivet), så er vi så langt at alle har de basale redskaber for at lave musik. Dermed ikke sagt at der ikke er mere teknik at lære, for det er der bestemt; f.eks. skal vi igennem alle effekterne og deres betydning for lydformning og lydens placering i et mix. Men det betyder det meget vigtige, at vi kan begynde at koncentrere os om selve musikken, nu hvor alle har de basale værktøjer til at få noget ud af deres maskiner. Det glæder jeg mig rigtig meget til at komme ordentligt i gang med; det er trods alt musikken, det handler om.

Ugens opgave; at bygge et skelet til et nummer der byger på 3 forskellige synth patches; 1 percussiv, 1 monofonisk, 1 polyfonisk. Derefter fortsættes der på nummeret til det lyder fedt. Hvis man bliver færdig før ugen er omme, går man videre med et nyt nummer efter samme recept. Det er vigtigt at begynde at sætte fokus på at få numre ud af arbejdet der ikke bare opfylder opgaven, men også er gode numre; numre man kan være tilfreds med og gider præsentere for andre.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12755
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

- og så har der også været lidt gang i de udadvendte aktiviteter, både for skolen som sådan og for den elektroniske linie.

I går aftes, på min vagt, var højskolen vært for CD release koncert og reception med Zenobia, klaver, harmonika og sang, og et repertoire med vægt på viser. Dygtigt arrangeret og fremført, men lidt rigeligt ufarligt for min smag. Til gengæld havde arrangementet det særlige tvist for mig, at Zenobia udgives af samme label der udgav mit album "folktronic" sidste år; så jeg fik lejlighed til at få en god sludder med Erling fra Gofolk igen, hvilket ikke er at foragte. Det var et overordentligt velbesøgt arrangement, og dertil hyggeligt.

I aften er der premiere på den ugentlige kunstcafe, hvor et par elever fra hver linie (maleri, keramik, glas, smykker, sangskrivning og elektronisk musik) præsenterer nogle af deres værker; fortæller om deres tanker i tilblivelsesprocessen, og fremviser eller opfører selve produktet. Jeg er desværre ikke selv på arbejde i aften, men jeg får rig lejlighed til at opleve det ved nogle af de fremtidige kunstcafeer.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12755
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Lige en sidste indskudt bemærkning; vi starter 12 ugers kurset på torsdag. Hvis du er hurtig på aftrækkeren kan du lige nå at være med. Se mere her: http://www.lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=23&t=14470 eller på http://www.engelsholm.dk .
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
KennethA
Medlem
Indlæg: 1731
Sted: Aarhus

Indlæg af KennethA »

david mondrup skrev: Nu mangler vi blot at forstå, at en sampler er en synth hvor oscillatorerne er skiftet ud med audio (hvis jeg er så heldig at eleverne læser med, så er det hermed videregivet), så er vi så langt at alle har de basale redskaber for at lave musik.
MIG MIG !

KennethA
KennethA

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12755
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

KennethA skrev:
david mondrup skrev: Nu mangler vi blot at forstå, at en sampler er en synth hvor oscillatorerne er skiftet ud med audio (hvis jeg er så heldig at eleverne læser med, så er det hermed videregivet), så er vi så langt at alle har de basale redskaber for at lave musik.
MIG MIG !

KennethA
Du skal nok få lov. Hellere før end siden :wink: .

Denne formiddag har vi taget hul på den indbyrdes inspiration. Hver onsdag skiftes vi til at præsentere ny musik for de andre; det kan være noget vi selv har lavet, eller noget af det vi er inspirerede af, og synes at resten af verden må kende.
Anders fra Norge brugte en god halv time for at spille ting fra sine gamle bands, i krydsfeltet mellem Tortoise og ny folk - begge dele kan jeg sagtens identificere mig med, og det lod til at resten af holdet også var med på den. Derudover præsenterede han Flying Lotus, som jeg da godt kan undre mig over jeg ikke har hørt før - det var knageme fedt.

Ellers arbejder vi videre med opgaven med at programmere egne synth patches, nu med det særlige twist at de skal bruges i et track hvor vi arbejder meget konkret med kontraster. Vi brainede på forskellige måder at lave kontraster i musik, og alle blev bedt om at udvælge 3 forskellige parametre, og så lave et A stykke i den ene yderlighed og et B stykke i den anden, og bruge det som udgangspunkt for nummeret. Det tager rigtig godt form rundt omkring; jeg glæder mig til at arbejde videre med det, og lige så meget til at høre de færdige resultater.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12755
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

david mondrup skrev:... - og hen mod fredagen var alle færdige. Man kan f.eks. lytte til Nikolais resultat her: http://www.myspace.com/engelsholm - lyt til "Solving a Problem" ...
Mymusic har nu fået samlet sig sammen til at få deres stream til at virke igen på deres nye site, bandbase.dk. Det betyder, at jeg nu kan linke direkte til Nikolajs track, Solving a Problem. Gå her til:

http://www.bandbase.dk/engelsholmhoejsk ... a-problem/

Enjoy!
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Default avatar
ref

Indlæg af ref »

... og det sket i oktober engang
- At ref´fen greb knoglen og meldte sig til forår09 på engelsholm !!!!

Glæder mig

/ref

Medlemsavatar
kts
Medlem
Indlæg: 1006
Sted: Verden

Indlæg af kts »

david mondrup skrev:
david mondrup skrev:... - og hen mod fredagen var alle færdige. Man kan f.eks. lytte til Nikolais resultat her: http://www.myspace.com/engelsholm - lyt til "Solving a Problem" ...
Mymusic har nu fået samlet sig sammen til at få deres stream til at virke igen på deres nye site, bandbase.dk. Det betyder, at jeg nu kan linke direkte til Nikolajs track, Solving a Problem. Gå her til:

http://www.bandbase.dk/engelsholmhoejsk ... a-problem/

Enjoy!
Lyder s.. da meget godt.

Dygtige elever, du har :-D
Med venlig hilsen kts

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12755
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Klaus; jeg skulle hilse fra Nikolaj og sige tak.

Ref; vi ses til foråret. Det bliver godt.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12755
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

david mondrup skrev:... Ellers arbejder vi videre med opgaven med at programmere egne synth patches, nu med det særlige twist at de skal bruges i et track hvor vi arbejder meget konkret med kontraster. ...
Denne uge blev indledt med at vi afsluttede synthprogrammering/kontrast temaet. Det er fedt at se, hvordan alle udvikler deres stil, og folder deres personlighed mere og mere ud i numrene. Det er også fedt at se, hvordan man kan høre hvordan pointerne synker ind - både i resultaterne, og i deres kommentarer til hinanden.
Der var gode tracks i mellem resultaterne; et af dem vil komme op på vores bandbase side så snart Mads mener, at han har fået lavet et ordentligt mix. Og det bliver i en noget anden stil end Nikolajs nummer fra forrige uge ...

Resten af mandagen gik med en nørde gennemgang af brugen af busser, både som spor til at samle outputtet fra andre spor i til sumkomprimering eller anden fælles processering, og som host for et effekt send. Vi kan godt lide at være nørdede en gang imellem - det er godt for identiteten og selvopfattelsen som elektronisk musiker.

I dag og i morgen er der gæstelærer. Casper Meinhardt, der programmerer og spiller i F.U.K.T., og som var manden der i sin tid startede linien på Engelsholm og underviste der sammen med mig de seneste 18 måneder, har ellers sagt op for at færdiggøre sine studier på filosofi på KU. Men i disse to dage er han tilbage, og det er vi glade for. Så vidt jeg er orienteret (og så vidt vi havde aftalt) handler det om Reason og Rewire - jeg skal se om jeg kan få Casper til selv at skrive et par ord om det her på stedet.

I næste uge tager hele højskolen til Berlin, og jeg skal med. Det bliver spændende - bl.a. kommer vi her: http://www.iconberlin.de/specials/special004.html , så hvis nogle af jer er i Berlin i næste uge kan vi jo få en øl sammen til lyden af hardcore drum'n'bass/techno.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12755
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

david mondrup skrev:Der var gode tracks i mellem resultaterne; et af dem vil komme op på vores bandbase side så snart Mads mener, at han har fået lavet et ordentligt mix. Og det bliver i en noget anden stil end Nikolajs nummer fra forrige uge ...
Så er Mads i land med sin dance hyldest til He-Man. Lookee here: http://www.bandbase.dk/engelsholmhoejsk ... 86/He-Man/
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12755
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Intet nyt er ikke godt nyt på sådan en blog her, men det kan godt være den kommer til at stå lidt stille her de nærmeste dage. I morgen tager hele højskolen en uge til Berlin - og det er vist ikke det værste der kan ske, har jeg hørt. Jeg skal selv med, så det bliver en ilddåb for mig; første gang som lærer på en studietur, og første gang i Berlin. Vi skal bo på http://www.baxpax.de downtown. Jeg glæder mig.

Udover alt det historiske skal vi se en masse kunst, og så er der også lige nogle elektroniske programpunkter:
- vi skal til Ninja Tune label night på Icon - http://www.iconberlin.de/specials/special004.html . Så vidt jeg har kunnet lytte mig til på myspace bliver det en rimelig hårdtslående aften.
- og så har via Heidi Mortenson fået kontakt til Viola fra Mosh Mosh, som vi møder en eftermiddag, hvor hun fortæller om at være undergrunds kunstner / elektronisk musiker i Berlin. Da en del af vore elever nok godt kunne finde på at bruge det som mulighed i deres videre forløb, er der nærmest tale om live erhvervsvejledning.
- og lur mig, om vi ikke også finder nogle flere events. Berlin svømmer i dem.

Derudover tager vi et par MD optagere med, og de elektroniske elever har fået den opgave at tage nogle lyde med hjem, der skal bruges i næste opgave. Som inspiration til opgaven lyttede vi i går til Pierre Schaeffer, Björk og Matmos, hvorefter vi gik ud og optog nogle lyde på højskolens værksteder og lavede en hurtig mock up af et track i Live med det.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Go for it! Berlin er en lækker by! :)

Medlemsavatar
Furland
Forum Donator
Indlæg: 1167
Sted: Far, far away hinsidan

Indlæg af Furland »

david mondrup skrev:Resten af mandagen gik med en nørde gennemgang af brugen af busser, både som spor til at samle outputtet fra andre spor i til sumkomprimering eller anden fælles processering, og som host for et effekt send. Vi kan godt lide at være nørdede en gang imellem - det er godt for identiteten og selvopfattelsen som elektronisk musiker.
Mmmh... /me like! Busser er godt! Jeg er selv begyndt at ændre min tilgang til hvordan jeg organiserer mine tracks, meget mere i racks til div. processering.

Inspirerende at læse om dine undervisnings idéer, da jeg selv skal ind som "gæstelærer" på et gymnasie i Malmö og vise Ableton live frem for et nyt hold elever på deres kreative linje i næste uge.

God tur til berlin! Det er en fantastisk by for elektronisk musik og kunst, samt brugen af det offentlige rum til begge ting! Glæd dig!
:sweden:

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12755
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Tom, tak for kommentaren. Det er rart at vide at der er nogle der læser med og værdsætter det.

Vi er i Berlin, og jeg har lige et par øjeblikke på Baxpax' cafe, med en espresso og min æble laptop ved det runde cafebord med udsigt til gaden udenfor. Jeg er så hip at det næsten gør ondt.

Vi har set meget kunst. Og så er vi så småt ved at bevæge os ind i det elektroniske land, og der er Berlin helt fantastisk. Bare sådan en lille ting som, at den cafe som ligger på vores hostel, og som må siges at være en rimelig standard cafe, udelukkende spiller relativt høj minimal techno dj sets - det taler sit eget sprog.

I går eftermiddags tog vi ud og besøgte Hardwax - en pladebutik i en lidt anden ende af byen end den absolutte downtown position vi ellers mest befinder os i. Hardwax ligger inde i en baggård og oppe på 3. sal i en stærkt graffiti overmalet opgang. Det er en stor, højloftet lejlighed med de bare mursten som vægbeklædning, og så er der spækket med vinyler, og en enkelt skuffe med CDer, organiseret efter nationalitet og label. Det meste af det er kunstnere og labels jeg aldrig har hørt om; det mest mainstream'ede jeg kunne finde var gammelt Aphex Twin og Venetian Snares, og Amon Tobin (som en elev spurgte efter) havde de ikke. Så der var ikke andet for end at gå efter kunstnernavne og covers der appellerer til éns æstetik, og så lytte sig frem ved deres lytteposter. Jeg endte op med at købe et par spændende albums med hjem, og med seriøst at savne Dezigner Sounds i Borggade i Århus, der lukkede for nogle år siden. Flere af eleverne tog også nogle nye spændende albums med. http://hardwax.com .

I morgen aften har vi planlagt at tage på Icon til Ninja Tune label night med bl.a. The Qemists; hårdtslående Drum'n'bass. Men det er Popkomm tider i Berlin, så det er muligt at vi også finder noget godt allerede i aften. Og så er det på fredag, at vi mødes med Viola, AKA den ene halvdel af Mosh Mosh, der fortæller om livet som kunstner i Berlin.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Nyt svar