lære at spille klaver - hvilke bøger?

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Default avatar
EmilEmil
Medlem
Indlæg: 391
Sted: 2200

lære at spille klaver - hvilke bøger?

Indlæg af EmilEmil »

Hejsa
Jeg anskaffede mig for et års tid siden et dejligt pianette, og har forsøgt mig lidt med diverse apps på ipad for at blive bedre til at spille. Men savner bare at have et par bøger stående som jeg kan slå op i, og gerne nogle der har en progression så jeg kan øve mig og blive bedre :)

Jeg tænkte om der var nogen herinde der havde tips til hvilke bøger/lære systemer der er gode?

Det skal siges at jeg har spillet guitar en del år, og læser noder, men min musikteori er temmelig rusten, så det kunne jeg også godt tænke mig at blive bedre til.

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 970
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

45 sonatiner af Ludvig Schutte er guld værd ift nodelæsning, den bruger jeg dagligt

Jeg ved ikke om jeg tror på det der med den progressive opbygning, det er for mig at se mere at gøre med din interne progression fra novice og deropad der gør, at du spiller en kadence først hvor du staver dig igennem og så mere og mere ubekymret. Jeg ville lade interessen styre så det ikke er dig der skal tankes op med kunne men at det er dig der nysgerrigt opsøger det. På den anden side er jeg selv en idiot til at spille klaver, men jeg gør det nu alligevel.

Stefan Teilmann Laub Nielsen har lavet en bog om at spille fra gehør som har et godt overblik ift at finde akkorder til bestemte sange. Jeg sad og fordrev tiden med den på et bibliotek i går. Der er et par fejl i den, han nævner bla. IV et sted hvor han nok mener V, men den er legende og humoristisk. Den går meget fint fra det kendte til det mere hardcore ukendte – fra æblemand til jazz.

Denne her er ret progressivt opbygget, hvis det skal være og er en serie på 5 bøger:

https://www.becifringsklaver.dk

Jeg ville osse bruge noget tid på at spille sammen med indspillede sange.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Hvis du render ind i den helt rigtige klaver-lærer, der kan støtte lidt op under forløbet lejlighedsvist, så kan det ikke købes for dyrt, det vil accelerere selvstudiet, samt tage mange kedelige vaner og misforståelser i opløbet
/Dub

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

DUBTEMPLE skrev: lør 10. jul 2021 12:31 Hvis du render ind i den helt rigtige klaver-lærer, der kan støtte lidt op under forløbet lejlighedsvist, så kan det ikke købes for dyrt, det vil accelerere selvstudiet, samt tage mange kedelige vaner og misforståelser i opløbet
Helt enig. En pris for en klaverlærer a' 20 min./ugen, er tusind gange bedre givet ud end samme pris for utallige bøger.

Desuden bør du improvisere på dit klaver, og selv finde på melodier og akkordprogressioner, istedet for at spille efter en bog. Det gør, at du ikke bare kopierer andre, men at du samtidig øver dig i at blive mere "selvstændig" som musikudøvende, til et punkt hvor du kan kalde det du spiller, for DIN musik.

Hvad ang. akkorder til melodier, synes jeg selv det er ret ligetil. Du prøver dig frem, efter det du synes lyder godt.

Det giver dig ikke forståelse for hvad de forskellige akkorder hedder, men det giver dig tilgengæld en bedre og mere dybdegående forståelse for hvad der sker, og hvorfor de er vigtige. Mere end hvad der kan beskrives i ord og termer. Termer, navne på akkorder mv. kan du jo altid bare slå op senere.

Start eks. med standardharmonisering uden for mange dissonanser. Derefter kan du eksperimentere med variationer over dem, og putte forskellige dissonerende akkorder ind over, og selv høre hvordan det lyder.

Medmindre du performer for andre end dig selv, eller har tanker om det - bør du fokusere på at lave din egen musik, i din egen stil efter dine egne evner. Det når du meget længere med, hvis du spørger mig.

Det svære bliver at spille kontrapunkt og arpeggio, og til det er der kun én vej: Øvelse.
Det kan ingen bøger give dig. Start med at øve dig i arpeggiomønstre (venstre hånd) i forskellige takter, f.eks. 3/4, 4/4 eller 6/8. Når du kan dem, er du godt kørende.

Nyt svar