Byttes: Sequential Prophet 6 med OB-6

Salg af udstyr.
Nyt svar
Telstar
Medlem

Byttes: Sequential Prophet 6 med OB-6

Indlæg af Telstar »

Leger med tanken om at bytte min Prophet 6 med en OB-6.
Min Prophet er super ny, og helt mint. Fik den for et par uger siden hos 4sound, så der er stadig fuld garanti, og jeg har al original tilbehør og kasse.
Så ... sig til hvis du har en OB-6 og et byt kunne være noget for dig. Evt. kunne vi starte med at hooke dem op side-om-side, og lave en spille/lytte session.

Medlemsavatar
Abekongen
Medlem
Sted: Copenhagen

Indlæg af Abekongen »

Jeg prøvede dem begge ret intensivt hos 4sound, og jeg må indrømme, jeg synes, de lyder ret ens. Selvfølgelig har de forskellige filtre og et par andre småforskelle, men de er bygget med samme PCB og komponenter, og det kan høres.

Telstar
Medlem

Indlæg af Telstar »

Abekongen skrev:Jeg prøvede dem begge ret intensivt hos 4sound, og jeg må indrømme, jeg synes, de lyder ret ens. Selvfølgelig har de forskellige filtre og et par andre småforskelle, men de er bygget med samme PCB og komponenter, og det kan høres.
Sjovt nok har jeg det modsatte indtryk. Men jeg kender så også Prophet 6'eren meget intensivt. Har haft den over flere omgange, siden den kom frem i 2015. Da OB-6'eren kom frem året efter, kendte jeg hverken særlig meget til dén, eller dens historie. Hverken til Tom Oberheim eller rækken af synths han har lavet (SEM, Two Voice, Four Voice, OB-X, OB-Xa, OB-8 osv). Forstod slet ikke designet med de blå streger - troede det var en fejl. :-D
Er senere blevet klogere, da jeg over tid fik sat mig ordentligt ind i det, og lyttet til mange af de synths.

Har tidligere prøvet OB-6'eren, men dengang havde jeg ingen reference ramme (syntes også de lød ret ens), eller vidste hvad jeg skulle lytte efter. Det har jeg så nu. Var nede i 4sound forleden og havde en intens lytte/spille session, og jeg kan nu sige med sikkerhed, at Prophet 6 og OB-6 lyder meget forskelligt. Deres filtre er som nat og dag. Hvad den ene har, mangler den anden. Og så er der også de forskelle som umiddelbart kan virke små, men som gør en stor forskel for mig; f.eks. at du på OB'en kan lave pulsewidth modulation på kun den ene oscillator, hvor du på Prophet'en er tvunget til at gøre det på begge (eller ingen).

På trods af at jeg de sidste 3 år har graviteret udelukkende mod Prophet'en, tror jeg det i virkeligheden er OB'ens lyd jeg har søgt.
Selvfølgelig kunne jeg også vælge at finde en gammel OB-8 eller tilsvarende, men den ville blive markant dyrere. Og det ville være en synth der var mere skrøbelig og skulle nurses generelt. Dér har jeg været tidligere (med en Jupiter 8), og er mere interesseret i en nybygget, stabil synth, som på sin egen måde lyder super godt, og som jeg uden at tænke mere over det kan tage med ud og spille.

Heldigvis er det nu lykkedes mig at finde en løsning, så jeg imorgen får en OB-6 istedet. Meget spændt på at høre den i mit studie.

Medlemsavatar
Abekongen
Medlem
Sted: Copenhagen

Indlæg af Abekongen »

Tillykke med din OB-6. Jeg endte selv med en Two Voice Pro (den nye), som selvfølgelig også er markant dyrere og kun meget begrænset polyfonisk.

Telstar
Medlem

Indlæg af Telstar »

Abekongen skrev:Tillykke med din OB-6. Jeg endte selv med en Two Voice Pro (den nye), som selvfølgelig også er markant dyrere og kun meget begrænset polyfonisk.
Tak. TVP'en er cool! Jeg havde den selv i et par år. Den lyder fantastisk. Blev dog aldrig venner med dens interface. :-)

Nyt svar