Guitar/bas gennem stagebox

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
cygge
Medlem
Sted: Horsens

Guitar/bas gennem stagebox

Indlæg af cygge »

Hej med jer,

I forbindelse med opbygning af mit lille mobilstudie har jeg skaffet mig et par stageboxe. Og har i den forbindelse fået hvad jeg synes er en semi-genial idé: nemlig at bruge den ene til at trække en gruppe af forstærkere væk fra "live-rummet" til et sted, hvor de ikke generer trommerne og vice versa – f.eks. individuelle soveværelser i et sommerhus. Tanken er at bruge stageboxen som en forlænger til at sende guitar/bas-signalerne væk, proppe dem ind i en forstærker, optage resultatet med mikrofoner og evt. pre-outs, og fange resultatet derfra. Men nu ved jeg jo godt at der er forskel på signalstyrker og impedans, og at man ikke bare propper en guitar i et XLR-stik og går i gang.

Så jeg kunne godt tænke mig at høre, om min idé overhovedet giver mening? Tanken er:
  1. Guitar og/eller bas direkte (eller via. pedalboard) i min super-fancy Behringer DI-800, som laver signalet balanceret, og giver mig mulighed for at tappe det ubehandlede signal også
  2. Balanceret signal fra DI ned i pisken og ud til stageboxen
  3. XLR-signal fra stageboxen ind i en reamp-box á la ART Dual RDB
  4. Signal fra reamp-box ind i forstærkeren
  5. ... og herfra via. de sædvanlige metoder tilbage igen
Jeg ved simpelthen ikke nok om de elektriske udfordringer til at lure, om det rent faktisk giver mening. DI-800'eren er jo ikke en preamp som sådan, så vil jeg miste signalkvalitet allerede her hvis jeg ikke giver det et skud strøm inden?

Jeg håber, nogen kan hjælpe mig i den rigtige retning her.
Arm'n, prøliåhør her iggå!

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Super ide, jeg er altid stoppet ved DI boksen da jeg ofte kører fra pedaler -> DI -> Stageboks -> Interface/mixer -> Plugin -> retur til monitor/headphones.

Så kender ikke til reamp bokse, måske nogle har erfaring med dem?
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 16 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

cygge skrev: tors 27. feb 2025 10:54 DI-800'eren er jo ikke en preamp som sådan,
Nej det er 4 stk. preamps .... men man kan jo også argumentere for at det er 4 udgangs-forstærkere???

Men hvad det ikke er, er noget som kan ligestilles med en instrument-forstærker og især ikke det bidrag som opmic'ningen bidrager med .... det kan ikke bruges til fx. medhør. Men du får som sådan ikke noget væsentligt signal kvalitets tab, da du vil kunne bruge det senere til re-ampning.

Men at kyle samtlige forstærkere ind i et andet lokale, gør at de bare skal opmic'kes på almindelig vis og så sendes igennem medhøret via hovedtelefoner.

Hovedtelefoner er knapt så heldige, for mange musikere ofte "læner" sig ind i deres værktøjers fysiske udtryk. Og re-amping teknikken er ikke opstået på grund af overhørs problemer, men i stedet for lavet fordi man ofte kommer ud i at arrangementet i en sang ikke er optimalt klingene, og man så prøver at fixe det i mixet ... fra en tid hvor man endnu ikke kunne hive i tingene nede på akkordniveau, som man nu kan med Melodyne.

Jeg ville sige at nok du skulle ud i noget gobo'er og udnyttelse af NULL's i mikrofon teknikken i stedet for at skabe den separation ... og så tænke på at grunden til at du slås med overhør ofte stammer fra at du over-mikrofonerer. Tag sådan en som Sennheiser 421 tam mikrofon, hvor meget snavs den laver væk fra aksen, den nærmest skriger på gating ... Mange tyr til høje overheads, som jo også inviterer bunkevis af overhør indenfor ligesom udbredt brug af kondensator mikrofoner heller ikke gør tingene bedre.

Jeg har endnu ikke fået prøvet: https://www.lautenaudio.com/tom-mic ... men det giver for mig pæn mening, ligesom https://kmraudio.de/acme-audio-motown-di/ måske også ville kunne gøre et eller andet på i hvert fald - bassen.

--sd

Medlemsavatar
cygge
Medlem
Sted: Horsens

Indlæg af cygge »

Nå, nu tog jeg springet, fordi jeg alligevel skulle have nogle andre småting fra Thomann. Så jeg købte en ART Dual RDB ( https://www.thomann.dk/art_dual_rdb.htm ), og lavede følgende signalkæde:
  • Guitar/pedalboard direkte ind i Behringer DI800 v2, kanal 1
  • balanceret XLR ud fra DI kanal 1 direkte i lydkort
  • "link" ud fra DI kanal 1 ind i kanal 2 via. kort patch-kabel
  • balanceret XLR ud fra DI kanal 2 ind i stagebox-pisk
  • XLR fra stagebox ind i reamp-box
  • jack fra reamp-box ind i forstærker, og derfra i mikrofonen, ned i stageboxen og tilbage til lydkortet
  • monitor via. hovedtelefoner fra det amp'ede signal
Det resulterer således både i et DI-signal, som jeg kan reampe som jeg har lyst, samt et amp'et signal (som indrømmet oftest er det, jeg ender med at bruge alligevel). Maksimal fleksibilitet, og enormt nemt at gå til.

Nu har jeg gjort det med to guitarister på to dage, og de har begge været tilfredse med processen. Kombineret med, at jeg fik lov at tappe bassen som DI betød det, at jeg havde hele bandet i samme lokale, men kun skulle optage trommerne som "akustisk instrument", hvilket har givet en fantastisk isolation af de enkelte instrumenter i optagelsen. Guitarforskrækkeren stod for sig selv i et andet lokale, pakket ind i skummadrasser.

For at teste kvaliteten har jeg genskabt signalkæden (uden forstærker) derhjemme, og tappet både DI-signalet og det "reamp'ede" signal, som er hvad forstærkeren ville modtage, på hvert sit spor efter at have matchet dem i input-gain, og med begge sat til lav-impedant input i lydkortet (RME FireFace UFX). Jeg kan faktisk ikke høre forskel på dem, så selvom man naturligvis nok mister en smule i al den transport, så er konverteringen mellem lav- og høj-impedante signaler tydeligvis ret effektiv. Og til mit behøv er det mere end rigeligt.

Så altså. Hvis man skal optage en guitarforstærker, og ikke vil have at den bløder igennem til andre mikrofoner (eller trommerne bløder igennem til den), så er det her en utroligt effektiv måde at løse problemet på. Egentlig kunne man klare sig med én kanal i DI'en, og bare smide et jackkabel mellem DI'ens TRS-output og lydkortet, men jeg kan godt lide XLR-kabler, så det er løsningen indtil jeg løber tør for inputs i DI'en. :-D
Arm'n, prøliåhør her iggå!

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Hvis muligt så drop AMP’en og kør med plugins eller med en effektpedal der kan lave ampsimulering. Alle vil takke dig! Og de kan få lige den lyd de ønsker in in-ears. 😊
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 16 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Bedre Growl
Medlem

Indlæg af Bedre Growl »

Hald skrev: fre 4. jul 2025 16:27 Hvis muligt så drop AMP’en og kør med plugins eller med en effektpedal der kan lave ampsimulering. Alle vil takke dig! Og de kan få lige den lyd de ønsker in in-ears. 😊
Jaaa det så lækkert. Behøver ikke engang være dyrt. Jeg spillede på RF (og en hævlens masse andre steder) sidste år med bare en Helix Stomp.

Nyt svar