Løsning fundet _Fjernbetjening med tone-indstilling

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Sted: Valby ved Kbh

Løsning fundet _Fjernbetjening med tone-indstilling

Indlæg af tomcat »

Jeg har fået et godt ældre mini-stereo-anlæg JVC EX-D1.
Alt er godt, PÅNÆR at jeg ikke har en fjernbetjening.

Først var jeg ligeglad, men det viser sig at tidligere ejer –– som desværre ikke har fjernbetjeningen –– har indstillet bas til +4 og diskant til +5

Mit Problem:
Man kan IKKE justere bas&diskant uden fjernbetjeningen. (Jeg downloadede brugermanual fra JVC, som dog tilsyneladende ikke længere producerer modellen.)

Jeg har ledt på nettet og spurgt et par folk som netop sælger fjernbetjeninger –– de er venlige, men har desværre ikke noget der kan bruges.

Mit Spørgsmål: kan jeg finde en workaround? Geniale idéer meget velkomne.

Eller kender du nogen i Kbh-området, som har dette stereoanlæg MED fjernbetjening? Så jeg evt. kan spørge dem om jeg må komme forbi og nulstille mit anlæg.
Vedhæftede filer
JVC EX-D1.jpg
JVC EX-D1.jpg (4.02 MiB) Vist 322 gange
SP-EXBK1 billede 1.png
SP-EXBK1 billede 1.png (141 KiB) Vist 322 gange
SP-EXBK1 billede 2.png
SP-EXBK1 billede 2.png (172.67 KiB) Vist 322 gange
Senest rettet af tomcat tirs 13. feb 2024 14:53, rettet i alt 1 gang.
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator

Indlæg af tomcat »

Kender du dét med, at når man først har lidt givet op, og derfor spørger andre om råd –– så kan der pludselig komme en idé.

JA radio –– ham den (eneste?) rigtige køb-salg-reparations butik i hovedstaden som jeg kender til –– på hjørnet af Howitz og Fasanvej.

Ham vil jeg køre hen at spørge i næste uge.
_____
Jeg kan være heldig at han har sådan en fjernbetjening. Eller måske véd hvordan man kan nulstille de tone-kontroller, uden.

Medlemsavatar
Zolon
Medlem
Sted: København S

Indlæg af Zolon »

De fleste Logitech Harmony fjernbetjeninger kan betjene JVC EX-D1. Jeg kan i hvert fald tilføje den på min Elite. Ved ikke om alle funktioner er overført. Men bass +/- og treble +/- er med.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Ikke at det løser dit problem p.t. men der findes også universalfjernbetjeninger, der kan programmeres til alt muligt (fra nettet).

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

De ligger sikkert på bestemte "kanaler", kan man definere disse så må man kunbe prøve sig frem, en af gangen på en universal type

Måske findes der nørdede sider som indeholder "adresserne" på samme måde som man kan fordybe sig i midi-implementation på synths ????

Ellers skal du låne en som Zolons, eller en original, og så overføre fra denne til en af de typer der er "lærenemme", (altså kan adoptere kodningen ved at holde dem op mod hindanden)
/Dub

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator

Indlæg af tomcat »

Zolon skrev: man 12. feb 2024 16:50 De fleste Logitech Harmony fjernbetjeninger kan betjene JVC EX-D1. Jeg kan i hvert fald tilføje den på min Elite. Ved ikke om alle funktioner er overført. Men bass +/- og treble +/- er med.
Det vidste jeg slet ikke hvad er –– google viser mig, at det er noget, mange butikker har.
Det er jo opmuntrende :-) Tak

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator

Indlæg af tomcat »

Holger skrev: man 12. feb 2024 17:00 Ikke at det løser dit problem p.t. men der findes også universalfjernbetjeninger, der kan programmeres til alt muligt (fra nettet).
Ja, Zolons kommentar lige over din her, indikerer at jeg nok kan finde en fjernbetjening, der kan klare opgaven :-) –– selve mit JVC anlæg er så lille, at jeg faktisk godt kan have det i min almindelige dags-rygsæk. Så jeg er nu optimistisk og tænker at besøge nogle butikker i løbet af ugen.

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator

Indlæg af tomcat »

DUBTEMPLE skrev: man 12. feb 2024 17:24 De ligger sikkert på bestemte "kanaler", kan man definere disse så må man kunbe prøve sig frem, en af gangen på en universal type

Måske findes der nørdede sider som indeholder "adresserne" på samme måde som man kan fordybe sig i midi-implementation på synths ????
Ja, det er der nok. Opmuntret af tråden hér, tror jeg faktisk at jeg med lidt held blot kan slæbe JVC-anlægget hen til en butik. Hvis en butik har sådan en fjernbetjening, kan jeg jo klare opgaven der på stedet :-)

Eller .... det kan endda være, een af de andre her i min opgang har sådan en universal-fjernbetjening.

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator

Indlæg af tomcat »

Tak for gode råd, og ISÆR tak for opmuntring.
Lydmaskinens brugere er en rigtig god klub at være med i.
Ægte venlighed og den hjælpsomme stemning er virkelig noget værd 👌 💜

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator

Indlæg af DUBTEMPLE »

/Dub

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

tomcat skrev: man 12. feb 2024 18:06 Tak for gode råd, og ISÆR tak for opmuntring.
Dejligt <3

Personligt ville jeg nok forsøge at fabriksnulstille enheden først, hvis ellers du ikke generelt har brug for en fjernbetjening til den. Det ville jo nok nulstille bas og diskant.

Det er ikke sikkert den kan, men en del maskiner har en skjult funktion til dette. Fx at holde power knappen nede når man sætter strøm til, at holde power knappen lang tid inde og opstart, at holde en anden knap nede mens man tænder maskinen osv.

Jeg ville lige give forskellige kombinationer af dette et forsøg.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator

Indlæg af DUBTEMPLE »

Service- manual m.m. kan fremsøges på nettet

Ligeså alm. manual

(fik ikke kopieret linket, men gør selv en Google)

Simpelt factory-reset må evt være beskrevet der

Ellers er fjernbetjeningen jeg linked til nok "billigere"
end at bruges for meget tid på at rende rundt, og måske fed at have når det kommer til stykket 🙂

Men hvis det er blevet dogme, eller sport, at det skal
være gratis så finder du nok en løsning der også

Det ku jeg også selv have fundet på 🙂
/Dub

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator

Indlæg af tomcat »

DUBTEMPLE skrev: man 12. feb 2024 18:14 Er det denne:

https://www.remote-control-world.eu/jvc ... ol-p-11340
Der står direkte, at den passer til min model EX-D1 –– så det må man jo tro på. Selvom der på diagrammet ikke ses nogen tonekontrol. Som er hvad jeg skal bruge den til.

Men tak. Det kan jo godt være, jeg vil bestille sådan een. Først vil jeg se om jeg kan finde en fysisk butik.

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator

Indlæg af tomcat »

Holger skrev: man 12. feb 2024 18:20
tomcat skrev: man 12. feb 2024 18:06 Tak for gode råd, og ISÆR tak for opmuntring.
Dejligt <3

Personligt ville jeg nok forsøge at fabriksnulstille enheden først, hvis ellers du ikke generelt har brug for en fjernbetjening til den. Det ville jo nok nulstille bas og diskant.

Det er ikke sikkert den kan, men en del maskiner har en skjult funktion til dette. Fx at holde power knappen nede når man sætter strøm til, at holde power knappen lang tid inde og opstart, at holde en anden knap nede mens man tænder maskinen osv.

Jeg ville lige give forskellige kombinationer af dette et forsøg.
Glimrende forslag. Som jeg ikke havde tænkt på, tak for det.
Jeg har nu prøvet de forskellige mulige kombinationer. Ingen gevinst, desværre. Men godt forslag.

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator

Indlæg af tomcat »

DUBTEMPLE skrev: man 12. feb 2024 18:44 Service- manual m.m. kan fremsøges på nettet

Ligeså alm. manual

Det havde jeg gjort, inden jeg lavede opslaget her. Der er desværre ikke angivet en factory reset -mulighed i manualen. Men eleers en god idé.

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator

Indlæg af tomcat »

DUBTEMPLE skrev: man 12. feb 2024 18:44
Ellers er fjernbetjeningen jeg linked til nok "billigere"
end at bruges for meget tid på at rende rundt, og måske fed at have når det kommer til stykket 🙂

Men hvis det er blevet dogme, eller sport, at det skal
være gratis så finder du nok en løsning der også

Det ku jeg også selv have fundet på 🙂
Nja, det er hyggeligt nok ,hvis man kan finde løsninger med de midler, man allerede har. Og altså ikke skal anskaffe flere ting.

Men det er mig heller ikke imod at gøre indkøb. Hvis jeg er nødt til det, eller hvis det viser sig at være den bedste løsning.

Lige i dette tilfælde kan det gå begge veje: til at begynde med har jeg ikke noget behov for en fjernbetjening. Det er kun fordi, tonekontrollerne er låst fast (på niveau ikke-neutral) .

Men HVIS det nu viser sig at være nemt at købe en fjernbetjening, som faktisk fungerer med JVC-anlægget, så er det helt i orden.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

tomcat skrev: tirs 13. feb 2024 13:02
DUBTEMPLE skrev: man 12. feb 2024 18:44 Service- manual m.m. kan fremsøges på nettet

Ligeså alm. manual

Det havde jeg gjort, inden jeg lavede opslaget her. Der er desværre ikke angivet en factory reset -mulighed i manualen. Men eleers en god idé.
Ja, kiggede også efter muligheden i manualen, men ingen gevinst.

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator

Indlæg af tomcat »

Løsning fundet :-)

Jeg var nogle få minutter hos den dygtige indehaver af Ja Radio –– han fandt på at trykke en knap ned til der står BAS henholdsvis DISKANT i displayet.

Det havde jeg sføli selv prøvet. Jeg har prøvet at holde knappen nede mens jeg trykker på Multikontrol Up /Down -knapperne. Jeg har også prøvet at holde knappen nede, men jeg drejer på volumen-kontrol –– altsammen uden effekt.

Jeg havde ikke prøvet at *trykke på og derefter slippe* tone-knappen ... mens jeg drejer på Vol-kontrol. Det prøvede hr. JA Radio-indehaveren.

Hvilket virker.

Jeg er flov og glad på samme tid. 8-)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

Hey, den slags sker hele tiden. ;-)

Jeg havde en bekendt jeg hjalp med en teknisk ting.

Der gik vel 10-15 minutters intens teknisk fejlsøgning før jeg opdagede at han brugte den forkerte indgang på maskinen fordi nogle sideporte bruger HDMI-indgange til low latency controllers (også uhyre sjældent HDMI bliver brugt til andet end skærme) og den egentlige HDMI udgang til skærm kun sidder bag på maskinen...

Jeg kunne næsten høre rødmen gennem telefonen :-D

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator

Indlæg af tomcat »

Holger skrev: tirs 13. feb 2024 15:00 Hey, den slags sker hele tiden. ;-)

Jeg havde en bekendt jeg hjalp med en teknisk ting.

Der gik vel 10-15 minutters intens teknisk fejlsøgning før jeg opdagede at han brugte den forkerte indgang på maskinen fordi nogle sideporte bruger HDMI-indgange til low latency controllers (også uhyre sjældent HDMI bliver brugt til andet end skærme) og den egentlige HDMI udgang til skærm kun sidder bag på maskinen...

Jeg kunne næsten høre rødmen gennem telefonen :-D
:-D Ja, det er ikke første gang, jeg har prøvet den slags. På begge sider af situationen, om man så kan sige.

Faktisk har nogle af mine bedste grine-flip været i forbindelse med dén slags :lol:

Nyt svar