Guitar-gribebræt med skrå bånd - har det et navn og et formål?

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Guitar-gribebræt med skrå bånd - har det et navn og et formål?

Indlæg af Mr. Soundman »

Jeg har lige set en video på Youtube, hvor der spilles på en el-guitar med et ret specielt gribebræt. Båndende sidder på skrå og med individuelle skråvinkler:



Jeg mindes ikke umiddelbart at have set sådan et design før.

Har denne type gribebræt et navn?

Og er der nogen der kan fortælle, hvad formålet er med det specielle design? Giver det særlige egenskaber i forhold til spilbarhed?

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 969
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Det hedder fanned frets

Forklaringen er her ca. 1/10 del nede i artiklen.

https://guitargearfinder.com/faq/fanned ... explained/

Selv har jeg det lidt som at skulle køre på en grim cykel

og det er nok osse mest til fusion, djent og andet intellektuel musik

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Okay - tak skal du have Morten Bjørn :)

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Her er opsummering fra artiklen ovenfor:

Fanned Fret Pros
- Seriously improves 7, 8 & 9 string guitars
- Better comfort and playability for some guitarists
- Better string tension for low tunings while keeping higher strings comfortable

Fanned Fret Cons
- Every fanned fret guitar is different due to different neutral points
- You need to find a guitar with the right scale length and neutral point to suit your preferences
- Limited benefits on 6-string guitars
- Fewer options for pickups and bridges

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 969
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Jeg er osse blevet klogere, troede det var noget med intonationen at gøre, noget med tempereret vs matematisk rene kvarter

Medlemsavatar
Kvaksalver
Forum Donator
Indlæg: 141
Sted: 8000C

Indlæg af Kvaksalver »

Det kaldes også multiscale. Jeg mener fan fret er et varemærke, ejet af Novax. John Mayer sidder med en Novax på coveret af Room for Squres og Charlie Hunter har også været der...

True Temperament er lidt et andet bæst. Det er opfundet af en svensker svjh og bruges bla. af Mattias Eklundh. Båndene ser helt syrede ud, men guitaren skulle spille fuldstændig "rent".

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Tim Christensen er også lige hoppet på True Temperament.

Fanned Frets giver rigtig meget mening på fem-strengede basser og andre strengeinstrumenter, der er stemt derned, hvor det hele kan være ligegyldigt alligevel ;)
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Default avatar
Briannielsen79
Medlem
Indlæg: 371

Indlæg af Briannielsen79 »

De fleste ting er allerede beskrevet. Jeg har selv spillet på guitarer med fanned frets/multiscale i en hel del år efterhånden. Det har eksisteret længe. Novak ejer ikke længere rettighederne til “fanned frets”. Jeg har haft en Ibanez 8-strenget for en del år siden med “fanned frets”.

Jeg hoppede senere ombord på et brand, der hedder Ormsby Guitars fra Australien, som producerede dem under “multiscale”. Det er nemlig såre simpelt. Ordet “multiscale” siger lidt det hele. Hver streng har sin egen scale length. Ormsby markedsførte deres guitarer som de første med multiscale. Hvad der reelt ligger bag dette statement, aner jeg ikke. Så vidt jeg ved, lavede Novak fanned frets tilbage i 1989-1990. Om Ormsby så mener, at de er de første, der serieproducerede disse typer guitar eller reelt bare er de første til at bruge ordet “multiscale”, aner jeg ikke. Men Perry Ormsby er meget omhyggelig med at slå dette fast.

Siden skiftede jeg dog min headless Ormsby ud med en Aristides headless, som osse er multiscale og ned 8 strenge.

Personligt er jeg glad for det og man lægger ikke mærke til forskellen i skiftet. Måske de første 30 sekunder. Men reelt set synes jeg ikke, at der er en forskel.

Men ja….det er primært for at bevare en klarere tone på de ekstra dybere strenge. Da jeg tilbage for snart 15 år siden endte med at stemme en regulær guitar i B, blev det med 0.13’ere på. Hvis ikke jeg havde 0,13’ere på, ville de tykkeste strenge være fir løse og tonen for udefinerbar. Det kom dog med en pris. De tynde strenge blev tilsvarende hårdere. På den her måde, får man “det bedste fra begge verdener”. Kan spille på 0,09 på den lyse E-streng og stadig have definerbare toner på de tykke strenge.

På en alm elguitar med 6 strenge, ser jeg ikke den store fidus. Med mindre at man spiller dybt som en 8-strenget. Så kan det måske være rart nok at de lyse strenge stadig kan bendes osv. Men det er jo ofte der, hvor folk bevæger sig over i 7- og 8 strenge i stedet for.

Det er klart mest til metalfolket, da det mest giver mening på 7- og 8-strengede guitarer. Men inter forhindrer folk i st bruge det på en 6-strenget. Det er jo blot en personlig præference.

Personligt er jeg selv glad for det på 8 strenge.

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Smittefar skrev: fre 22. okt 2021 14:51 Tim Christensen er også lige hoppet på True Temperament.

Fanned Frets giver rigtig meget mening på fem-strengede basser og andre strengeinstrumenter, der er stemt derned, hvor det hele kan være ligegyldigt alligevel ;)
Haha, når jeg overvejer en femer er det faktisk som regel også fordi jeg gerne vil have en lys streng ovenpå - eller hvis jeg gerne vil kunne spille dybe toner uden at skulle helt nedad gribebrættet igen. Måske skulle jeg bare skifte til guitar ;)
--
Robert

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

En legende med skæve bånd

Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Smittefar skrev: fre 22. okt 2021 22:29 En legende med skæve bånd

Ja, jeg følger ham ind imellem på hans youtube-kanal.
--
Robert

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

3.jpg
3.jpg (264.8 KiB) Vist 643 gange
Der nævnes tonen.

Men det giver mening i forhold til attack. På en almindelig akustisk guitar er sadlen i broen lidt højere ved de tykke strenge. Det er for at kompensere for de tykkere strenge i intoneringen.

Her et billede fra min spanske guitar. Bone nut er lidt konisk udformet. Dermed behøvede guitarbyggeren ikke at gøre sadlen højere ved de tykke strenge. Og dermed et lidt bedre attack på de tykke strenge. Han har skåret gribebrættet en anelse skråt og tilpasset bone nut en smule konisk.

Medlemsavatar
Kvaksalver
Forum Donator
Indlæg: 141
Sted: 8000C

Indlæg af Kvaksalver »

Briannielsen79 skrev: fre 22. okt 2021 17:14 De fleste ting er allerede beskrevet. Jeg har selv spillet på guitarer med fanned frets/multiscale i en hel del år efterhånden. Det har eksisteret længe. Novak ejer ikke længere rettighederne til “fanned frets”. Jeg har haft en Ibanez 8-strenget for en del år siden med “fanned frets”.
Fan Fret var (er?) et Novax varemærke, multiscale er ikke. Det har kun noget med navnet, ikke med funktionaliteten at gøre...

Default avatar
Briannielsen79
Medlem
Indlæg: 371

Indlæg af Briannielsen79 »

Kvaksalver skrev: søn 24. okt 2021 12:42
Briannielsen79 skrev: fre 22. okt 2021 17:14 De fleste ting er allerede beskrevet. Jeg har selv spillet på guitarer med fanned frets/multiscale i en hel del år efterhånden. Det har eksisteret længe. Novak ejer ikke længere rettighederne til “fanned frets”. Jeg har haft en Ibanez 8-strenget for en del år siden med “fanned frets”.
Fan Fret var (er?) et Novax varemærke, multiscale er ikke. Det har kun noget med navnet, ikke med funktionaliteten at gøre...
Ibanez bruger varemærket “fanned frets” på deres guitarer. Så mere eksklusivt, kan det heller ikke være længere. Men om det er et spørgsmål om, hvorvidt Ibanez kompensere Novak for brugen af navnet, aner jeg ikke. Et hurtigt søg på nettet, beskriver dog, at Novak ikke har patent på “fanned frets” længere. Om kilden er troværdig aner jeg ikke.

Medlemsavatar
thniels
Forum Donator
Indlæg: 12
Sted: St. Darum

Indlæg af thniels »

Jeg kan da lige for fuldstændighedens skyld indskyde, at den gamle engelske bandora har samme konstruktion - og betydeligt før Novax så dagens lys... :)

Billede

https://earlymusicmuse.com/bandora-orpharion/
-- Thomas Nielsen

Default avatar
Briannielsen79
Medlem
Indlæg: 371

Indlæg af Briannielsen79 »

Ja, det er som sådan ikke en ny opfindelse. Men Novak var vel den første, som implementerede det på en guitar.

Nyt svar