Lyder det som live i jeres ører?

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Lyder det som live i jeres ører?

Indlæg af Hugo »

Eller lyder det bare som for meget delay?

Jeg forsøger i øjeblikket at lave live sound (lyden af stort stadion) echo fra trommer mm., men det er noget svært at få det ægte nok.


Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Nej, der skal meget mere reverb på, stadion lyd er jo noget sovs, så du skal også lave en skillelinje om hvor meget der skal være direkte og hvor meget "room" der skal opfanges/simuleres. Men trommernes lyd virker ikke live da de ikke lyder ægte, det behøver ikke være nær så polished når det er på en scene i rock'n'roll-mode

Dog er det en rimelig vild bas du har til sidst i lyd-eksemplet.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

OK, tak. Jeg prøver nok at få det for pænt. Der er faktisk store bands som kan få det pænt live, men det er så når jeg høre det på YT, og det er blevet mastret. Det er måske mere den lyd jeg sigter efter.
Jeg prøver et par gange (eller 100) mer´

Tak for svar :)

EDIT:

Har ændret på det og skiftet filen. Nu synes jeg at det lyder som om at man står ude i foyeren
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

"Live opfattelse" kan jo være flere ting. Sådan som jeg læser det du skriver, så vil du gerne ramme noget lignende bandets perspektiv, og knap så meget publikums-sovsen.

Der er et tydeligt langt delay her, og rumklang, som du måske kan blive inspireret af:



Og så kan jeg ikke rigtig høre hvor meget backing symfoni-sporet bliver påvirket af live afviklingen. Det må være optaget helt separat (altså ikke til S&M koncerterne), og så er det nok gjort som minimum i et stort studie, alternativt i en sal. Studiet er måske mest sandsynligt, da det er noget lettere for dem at tilføje rumklang live, end at fjerne for meget rumklang.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Hugo skrev: ons 22. sep 2021 16:51 ...

EDIT:

Har ændret på det og skiftet filen. Nu synes jeg at det lyder som om at man står ude i foyeren
Jeg nåede lige at høre den første udgave, og nu den anden også. Det er markant forbedret.

Vær dog opmærksom på, at hvis du vil simulere at du står i et andet rum, skal du som minimum introducere noget EQ, måske før de våde effekter, for at rulle top af.


Det bringer minder tilbage til Psytrance fester fra Amager Bio, eller Drum & Bass i Pumpehuset, hvor toppen er rullet godt af, og toiletterne bare runger af bassorama der er totalt ude af kontrol.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Alle trommer skal sjældent have lige meget reverb, giv lilletrommen og rammer mest, og hold lidt igen på resten.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Omkring det med simulering af andre rum, måske kan du også blive inspireret af Audioease Indoor. Tråden er godt nok af ældre dato, men stadig med til at åbne ørerne for afrulning m.m.:
viewtopic.php?f=1&t=70544

Tilføjelse:
Sound Particles Air er måske også værd at lade sig inspirere af:
https://soundparticles.com/products/air

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Hald, der gik et lys op for mig. Jeg har lagt reverben på masterfaderen. Her er det lidt svært at vælge instrumenter, udover at jeg har EQ´et bunden væk.
Jeg forstår det sådan at hver instr. sin reverb, evt. i gruppe via aux?

Christoffer, det glæder mig at jeg kunne bringe ungdomsminder frem hos dig. Jeg ville nu ønske at jeg kunne få det til at lyde som udendørs live sound. OK, indendørs er osse godt at kunne, men det var det andet jeg tilstræbte.
Jeg vil læse dine links, og arbejde lidt mere med det.

Tak, begge to :)
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Hvis du laver en aux/bus/send med en 100% wet reverb på, så kan du sende enkelte kilder derover i den mængde du mener der skal derover.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Hvis du sigter efter stadionkoncert stemningen, så mangler der altså lige lyden af 50.000 mennesker, høje på fællesskab og fadøl, der responderer på det der sker på scenen.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

david mondrup skrev: tors 23. sep 2021 08:08 Hvis du sigter efter stadionkoncert stemningen, så mangler der altså lige lyden af 50.000 mennesker, høje på fællesskab og fadøl, der responderer på det der sker på scenen.
Jeg har tænkt på det , David. Der mangler al den snak om børnetøj og fodbold, som jeg husker fra sidst jeg så Phil Collins på North Side :lol:
Jeg vil tro at man kan downloade den slags filer et eller andet sted.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »


Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Hugo skrev: tors 23. sep 2021 14:20
david mondrup skrev: tors 23. sep 2021 08:08 Hvis du sigter efter stadionkoncert stemningen, så mangler der altså lige lyden af 50.000 mennesker, høje på fællesskab og fadøl, der responderer på det der sker på scenen.
Jeg har tænkt på det , David. Der mangler al den snak om børnetøj og fodbold, som jeg husker fra sidst jeg så Phil Collins på North Side :lol:
Jeg vil tro at man kan downloade den slags filer et eller andet sted.
Sjovt, du nævner Phil Collins; jeg tænker, at du faktisk er ude efter et lydideal a la det her, hvor publikum jo er ret fremtrædende:


Jeg synes selv at den slags er temmelig anstrengende at høre på når man ikke lige står til en koncert, men derfor kan det jo stadigvæk være meget sjovt og lærerigt at lege med.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

david mondrup skrev: tors 23. sep 2021 14:55
Hugo skrev: tors 23. sep 2021 14:20
david mondrup skrev: tors 23. sep 2021 08:08 Hvis du sigter efter stadionkoncert stemningen, så mangler der altså lige lyden af 50.000 mennesker, høje på fællesskab og fadøl, der responderer på det der sker på scenen.
Jeg har tænkt på det , David. Der mangler al den snak om børnetøj og fodbold, som jeg husker fra sidst jeg så Phil Collins på North Side :lol:
Jeg vil tro at man kan downloade den slags filer et eller andet sted.
Sjovt, du nævner Phil Collins; jeg tænker, at du faktisk er ude efter et lydideal a la det her, hvor publikum jo er ret fremtrædende:


Jeg synes selv at den slags er temmelig anstrengende at høre på når man ikke lige står til en koncert, men derfor kan det jo stadigvæk være meget sjovt og lærerigt at lege med.
Klart, Gabriel er en af mine store mentore. Ham og Collins drev først det gode gamle Gensis, senere drev Collins det nye Genesis, men det har jeg indtryk af at du ved alt om.
En anden god live stemning og især lyd som jeg stiler efter er denne her:


Jeg jynes dog der er taget for meget lyd ud af pulten, og for lidt audience sound
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Svært det her.
Har sat en dry og en wet fil sammen, da det som Hald forslog ikke lige fungerede. Jeg skal ha´ læst lidt mere op på PT.
Det sværeste er at lave et ordentlig audience loop, da de ikke fås længere en 30 sec.
I wet fil har jeg brugt Air (endnu en udgift) + FabPro-R long decay 50 % mix EQ´et væk i bunden.

Jeg synes at det nærmer sig, men der skal osse vokal på, og så kan det blive helt anderledes.

Senest rettet af Hugo søn 26. sep 2021 23:58, rettet i alt 1 gang.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
amolin
Medlem
Indlæg: 1030

Indlæg af amolin »

Hugo skrev: tors 23. sep 2021 16:18 Har sat en dry og en wet fil sammen, da det som Hald forslog ikke lige fungerede. Jeg skal ha´ læst lidt mere op på PT.
Var det det med at lave en aux med reverb på, og sende til den fra de andre spor?
Bare spørg, jeg kender en smule til PT, og bruger kun reverb på den måde.
- Anders
Facebook: [url]http://www.facebook.com/amdrl[/url]
Mit studie: [url]http://beatthemic.com[/url]

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

amolin skrev: tors 23. sep 2021 16:20
Hugo skrev: tors 23. sep 2021 16:18 Har sat en dry og en wet fil sammen, da det som Hald forslog ikke lige fungerede. Jeg skal ha´ læst lidt mere op på PT.
Var det det med at lave en aux med reverb på, og sende til den fra de andre spor?
Bare spørg, jeg kender en smule til PT, og bruger kun reverb på den måde.
OK tak. :)
Jeg har styr nok på at bruge aux, men Hald siger længere op "så kan du sende enkelte kilder derover i den mængde du mener der skal derover"
Det tolker jeg som om at jeg kan regulere dry/wet mellem kanalerne og AUX.
Men nu ved nærmere eftertanke kan det osse betyde de instrumenter jeg ønsker reverb på, og hvis det er tilfældet er det noget jeg er vant til.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Nyt svar