Den (ene) sang der sætter standarden
Den (ene) sang der sætter standarden
Hvis i skulle vælge EN sang som har været jeres inspiration gennem tiden og som har sat den soniske standard for jer. Den sang i 'hører' aller højst i baghovedet og som ofte er i jeres tanker, mens i laver jeres eget, hvad ville det så være for en sang?
----
Min har i mange, mange, mange år været:
Akon - Gangsta Bop
Den måde der er arbejdet med dybte/bredde og den måde ting klinger perfekt ud og bliver overtaget af det næste, fascinerer mig rigtig meget.
Jeg har med tiden selvfølgelig fundet ting jeg ville gøre anderledes hvis det var mig, eller som jeg synes godt kunne tweakes. Men jeg har nok også hørt det på en del flere lydsystemer end dem der oprindeligt har produceret det
----
Min har i mange, mange, mange år været:
Akon - Gangsta Bop
Den måde der er arbejdet med dybte/bredde og den måde ting klinger perfekt ud og bliver overtaget af det næste, fascinerer mig rigtig meget.
Jeg har med tiden selvfølgelig fundet ting jeg ville gøre anderledes hvis det var mig, eller som jeg synes godt kunne tweakes. Men jeg har nok også hørt det på en del flere lydsystemer end dem der oprindeligt har produceret det
Har du nogensinde spurgt Rune og Troels om de vil dele ud af tips og tricks?
www.k76.dk | www.soundcloud.com/k76 | facebook.com/k76music
itunes: http://apple.co/1KPrzRW | spotify: http://spoti.fi/1QzBYbJ
itunes: http://apple.co/1KPrzRW | spotify: http://spoti.fi/1QzBYbJ
Faktisk ikke nej, men kunne være sjovt gad vide om de kan huske sådan noget. Det beat lyder mest Troels agtigt, kunne faktisk godt mistænke at han har været mastermind lige i dette tilfælde. Kunne være så vildt at høre detaljer om hvordan det er blevet til.
-
- Medlem
- Indlæg: 970
- Sted: Copenhagen
Synes det skifter men i et godt stykke tid og lige nu sætter Ray Lamontagne min standard. Alt lige fra el- og akk. guitarlyd til stemme til længde på rumklang til panning til overordnet mix.
og her en sang hvor en trommeslager har fået at vide, hold dig ikke tilbage:
og her en sang hvor en trommeslager har fået at vide, hold dig ikke tilbage:
- Christoffer I. N.
- Lydmaskinist
- Indlæg: 35559
- Sted: Hørsholm
Kun ÉN?! Så må jeg gå med den her perle fra Astrix's 2. album, fra 2004:
Det gælder dog ikke rigtigt længere. Jeg har prøvet det med at læne mig op af andres musik, det gør ikke noget godt for mit eget. Uden at ville lyde arrogant, så sætter jeg min egen standard, nummer for nummer. Hvis jeg hører noget fra andre jeg får lyst til at "efterligne", så bliver der måske analyseret waveforms m.m., eller tænkt over hvilken processering der kan gøre noget lignende.
Det gælder dog ikke rigtigt længere. Jeg har prøvet det med at læne mig op af andres musik, det gør ikke noget godt for mit eget. Uden at ville lyde arrogant, så sætter jeg min egen standard, nummer for nummer. Hvis jeg hører noget fra andre jeg får lyst til at "efterligne", så bliver der måske analyseret waveforms m.m., eller tænkt over hvilken processering der kan gøre noget lignende.
25. Oktober 2022 - ny musikalsk videolog - Mørkt og minimalt, 5-lags soundscape
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
Grandmaster Flash - The Message (1982)
Lyder også virkeligt godt. Reference-kvalitet track.Christoffer I. N. skrev: ↑lør 2. okt 2021 18:15 Kun ÉN?! Så må jeg gå med den her perle fra Astrix's 2. album, fra 2004:
Jeg syntes det er er svært et sætte EN enkelt som forbillede eller referance ,..
Men hvad der mest "stikker ud" er nok Fanciness mixet med Shaba Ranks og Lady G
Var die-hard roots-mand ,.. men måtte NETOP her overgive mig til den nye stil også
Augustus Gussie Clarke, fra Music Works studio,.. hans nye og meget åbne lyd,.. også forbillede
Men hvad der mest "stikker ud" er nok Fanciness mixet med Shaba Ranks og Lady G
Var die-hard roots-mand ,.. men måtte NETOP her overgive mig til den nye stil også
Augustus Gussie Clarke, fra Music Works studio,.. hans nye og meget åbne lyd,.. også forbillede
Senest rettet af DUBTEMPLE lør 2. okt 2021 20:18, rettet i alt 1 gang.
/Dub
Har ikke enkelte numre, der er sq flere hundrede numre som svirrer i mit hoved.
Læner mig nok op ad stemning og lyd.
Læner mig nok op ad stemning og lyd.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins
https://soundcloud.com/user-469072941
https://soundcloud.com/user-469072941
Det lyder sgu ret godt det der - Meget mere moderne end de referencer, jeg lytter til :DMorten Bjørn skrev: ↑lør 2. okt 2021 18:03 Synes det skifter men i et godt stykke tid og lige nu sætter Ray Lamontagne min standard. Alt lige fra el- og akk. guitarlyd til stemme til længde på rumklang til panning til overordnet mix.
Jeg er ikke sikker på, jeg helt har een reference. Paradise City er nok mit yndlings of all time - Men jeg kan det også så meget udenad, at jeg næsten ikke kan holde ud at høre det Rosanna og Billie Jean er svære at komme uden om i mit hoved. Så er der så meget Rammstein - Engel er nok min favorit. På den danske side, sætter "Den Bedste Tid" og "Mine Øjne De Skal Se" standarden for god lyd.
-
- Medlem
- Indlæg: 970
- Sted: Copenhagen
Ja Toto og MJ er osse værd at nævne. Interessant at PUK-studiet gik nedenom og hjem pga. grunge og det uperfekte.
Havde en kammerat der gik på tonemesterudd. på Kongekons i 00'erne. Der var AHA sjovt nok noget de var helt oppe og køre over, særligt de senere udgivelser.
Havde en kammerat der gik på tonemesterudd. på Kongekons i 00'erne. Der var AHA sjovt nok noget de var helt oppe og køre over, særligt de senere udgivelser.
-
- Forum Donator
- Indlæg: 333
- Sted: Lyngby RADIO
Ahh, jeg mener jo at spitze produktionerne var i årene 1978-1988 ca..
Der var lutter gode sangskrivere, arrangementerne var gennemførte, folk Ø V E D E sig, og i overgangen fra den sublime færdigudviklede analogteknik til den på daværende tidspunkt, mere gritty og u-synkede lo-res digitalteknik, opstod hybrider som er svære at genskabe i dag. Der er sjæl, varme, nerve - og en hel del ghosts in the machine..
Og skal jeg tage nogle virkeligt definerende albums fra den tid, så ville det være
Stevie Wonder - Hotter than july
Human Leauge - Dare
Kraftwek - Electric Café
Beastie Boys - Pauls Boutique
The Police - Ghost in the Machine
Depeche Mode - Construction time again
Michael Jackson - Thriller
Talk Talk - Spirit of Eden
Og så er der alt med Lee Scratch Perry
Alt med Daniel Lanois
Men spørgsmålet var jo den ene og det er og forbliver
Slave to the rythm - 12" udgaven
- Grace Jones og Trevor Horn
IMHO
Østerz
Der var lutter gode sangskrivere, arrangementerne var gennemførte, folk Ø V E D E sig, og i overgangen fra den sublime færdigudviklede analogteknik til den på daværende tidspunkt, mere gritty og u-synkede lo-res digitalteknik, opstod hybrider som er svære at genskabe i dag. Der er sjæl, varme, nerve - og en hel del ghosts in the machine..
Og skal jeg tage nogle virkeligt definerende albums fra den tid, så ville det være
Stevie Wonder - Hotter than july
Human Leauge - Dare
Kraftwek - Electric Café
Beastie Boys - Pauls Boutique
The Police - Ghost in the Machine
Depeche Mode - Construction time again
Michael Jackson - Thriller
Talk Talk - Spirit of Eden
Og så er der alt med Lee Scratch Perry
Alt med Daniel Lanois
Men spørgsmålet var jo den ene og det er og forbliver
Slave to the rythm - 12" udgaven
- Grace Jones og Trevor Horn
IMHO
Østerz
Maximum bass - on ALL frequencies!
Michael Østerz skrev: ↑søn 3. okt 2021 12:50 Ahh, jeg mener jo at spitze produktionerne var i årene 1978-1988 ca..
Men spørgsmålet var jo den ene og det er og forbliver
Slave to the rythm - 12" udgaven
- Grace Jones og Trevor Horn
IMHO
Østerz
Den kunne jeg også have nævnt, gik i selvsving og hørte den flere uger i træk,.. og stadig ofte
Grace Jones har substans an mass, men her blev jeg også klar over hvad en producer kan formå
Det var helt vanvittigt på det tidspunkt
/Dub
-
- Forum Donator
- Indlæg: 333
- Sted: Lyngby RADIO
Tak Dub for du embeddede videoen, den er et super kunstværk i sig selv!!
Jeg tænker at det kunne være den samme instruktør bag New Order, True Faith videoen?
Det er garanteret også Jean Paul Gaultier som har lavet kostumer
Jeg tænker at det kunne være den samme instruktør bag New Order, True Faith videoen?
Det er garanteret også Jean Paul Gaultier som har lavet kostumer
Maximum bass - on ALL frequencies!
Hvis jeg skulle vælge én må det være Save your tears af The Weeknd:
Synes simpelthen den sang og produktion er uendeligt god. Det er ikke ligefrem en gammel klassiker, men jeg har også kun produceret i kort tid så jeg er derfor nok mere påvirket af nyere produktioner
Synes simpelthen den sang og produktion er uendeligt god. Det er ikke ligefrem en gammel klassiker, men jeg har også kun produceret i kort tid så jeg er derfor nok mere påvirket af nyere produktioner
Yes (no pun intended), den var jeg også vild med.
This Is How We Party med SOAPi versene har lidt af det guitarstab over sig.
Derfor sagsøgte Yes Sony, men jeg havde selvfølgelig ikke samplet dem.
This Is How We Party med SOAPi versene har lidt af det guitarstab over sig.
Derfor sagsøgte Yes Sony, men jeg havde selvfølgelig ikke samplet dem.
-
- Forum Donator
- Indlæg: 333
- Sted: Lyngby RADIO
Owner of a lonely heart = Trevor Horn
Den stodder er ikke til at komme uden om...
Den stodder er ikke til at komme uden om...
Maximum bass - on ALL frequencies!
Der er et eller andet ved Massive Attacks "Mezzanine" plade der får mig til at vende tilbage til den gang på gang, for at finde inspiration til mit eget lyd univers.
Specielt "Dissolved girl" synes jeg ligger fremragende på stort set alle anlæg og den generelle følelse af et meget sammenhængende og samtidig drømmende lydbillede gør det til et stensikkert valg.
Specielt "Dissolved girl" synes jeg ligger fremragende på stort set alle anlæg og den generelle følelse af et meget sammenhængende og samtidig drømmende lydbillede gør det til et stensikkert valg.
Jeg lytter også ofte til Mezzanine bare for lydens skyld, selvom jeg også elsker numrene. Især Black Milk er jeg ret vild med lyden af. Den der stortromme har det fedeste punch.
Men det er umuligt at vælge bare én sang. Det er så mange numre som lyder fedt, men på ret forskellige måder.
Nummeret her er ikke så meget mig, men er vild med mixet og i sær hvor stort rummet/delayet lyder:
Men det er umuligt at vælge bare én sang. Det er så mange numre som lyder fedt, men på ret forskellige måder.
Nummeret her er ikke så meget mig, men er vild med mixet og i sær hvor stort rummet/delayet lyder:
Skægt at se Mezzanine nævnt her flere gange, det har også været en af de helt store hjørnesten hos mig
Mit nummer fra albummet er et helt andet end de andre:
Da jeg først havde fået øje på Massive Attack kom et andet nummer også til at betyde noget særligt
Og hvem kunne have lagt en vokal som denne, ud over lige netop Horrace Andy:
Mit nummer fra albummet er et helt andet end de andre:
Da jeg først havde fået øje på Massive Attack kom et andet nummer også til at betyde noget særligt
Og hvem kunne have lagt en vokal som denne, ud over lige netop Horrace Andy:
/Dub