Vinyl vs Digital
Vinyl vs Digital
Hej..
Kan jeg bede om nogle kvalificerede bud på forskellen i kvalitet på henholdsvis Vinylplader vs Digitale medier.
jeg har brug for noget mere info omkring emnet?
Vh. Stig.
Kan jeg bede om nogle kvalificerede bud på forskellen i kvalitet på henholdsvis Vinylplader vs Digitale medier.
jeg har brug for noget mere info omkring emnet?
Vh. Stig.
Dynamikken er anderledes, jeg spiller vinyl ved betydelig højere volumen i stuen, men det giver mig også noget helt andet energi end de digitale versioner. Jeg har selv troet at det var noget pjat, men LP’er kan bare stadig noget på et godt anlæg.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -
Hej Hald.. Jeg har grublet og grublet over dit fornavn, og det er pinligt at jeg ikke kan huske det.. Jeg kan udemærket huske vores tur ind til Holger tilbage i 2014, men navnet.., det har jeg svedet ud -Undskyld
nu til emnet.
Jeg har ladet forstå, at vinyl pliver skåret fra den 24bit fil som er masteren og som sådan må de jo indholde mere dynamik end en CD der jo kun er 16bit.. er det korrekt forstået eller er der noget jeg ikke ved?
og tak, for dit svar Hald
Ja den hyggelige tur glemmer jeg heller ikke!
Man skal have 2 forskellige masters til de 2 forskellige medier, de har hver deres begrænsninger og fordele, så det skal man tage hensyn til / udnytte.
Vh Søren
Man skal have 2 forskellige masters til de 2 forskellige medier, de har hver deres begrænsninger og fordele, så det skal man tage hensyn til / udnytte.
Vh Søren
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -
Ok.. Som jeg læser det i skriver, så handler det meget om masteren.. Og så er det for vores vedkommende Holger den hænger på.
Jeg ved godt at den masteres anderledes til Vinyl, men mit spørgsmål lige nu er hvorvidt der er mere til rådighed (detalje rigdom) hvis masteren til vinylen skæres fra en 24bit wav-fil - hvilket jeg har ladet mig fortælle er sådan, hvor imod en CD og digitale tjenester udgives i 16 bit
vh
Jeg ved godt at den masteres anderledes til Vinyl, men mit spørgsmål lige nu er hvorvidt der er mere til rådighed (detalje rigdom) hvis masteren til vinylen skæres fra en 24bit wav-fil - hvilket jeg har ladet mig fortælle er sådan, hvor imod en CD og digitale tjenester udgives i 16 bit
vh
- Søren Dyhr
- Medlem
- Indlæg: 3826
- Sted: Rødovre
Nogle gange, men der kommer også en ekstra komprimering ind over, skærehovedet skal jo flyttes indad mod midten, hvis nu den forrige omgang havde et par markante spikes så skal der regnes på det, så rillen ikke flyder sammen med forrige omgang ... det næste er så at de største udslag i numrene på albummet skal ligge først, fordi omgangen bliver mindre inde mod midten, og pickuppen nemmere ville kunne kastes af derinde...
Så bliver der endvidere skåret med den omvendte RIAA kurve, som alt andet end lige har det med at tage en del af bas lydene ned i nærheden af "tallerkenens" egenresonans, så hvis du har detalje rigdom i dybbassen, vil den ofte gå tabt.
Da jeg var i-lære aspirant i Dansk Skærestudie ... var snakken om Telaks 1812 plade med kanonskud, faktisk var revet op i stedet for at have egentlige detaljerede overtoner skåret ... og man kun kunne slippe afsted med det fordi et kanonskud havde et meget stort hvidstøjs indhold.
--sd
Det handler mere om masterens lyd og teknik brugt end om 16 vs 24 bit. Bl.a.: mere ægte dynamik (mindre limiting), potentielt mere kontrol af bunden i differencen (siderne), mere top/sibilanskontrol, o.a.stig-b skrev: ↑lør 18. sep 2021 10:21 Ok.. Som jeg læser det i skriver, så handler det meget om masteren.. Og så er det for vores vedkommende Holger den hænger på.
Jeg ved godt at den masteres anderledes til Vinyl, men mit spørgsmål lige nu er hvorvidt der er mere til rådighed (detalje rigdom) hvis masteren til vinylen skæres fra en 24bit wav-fil - hvilket jeg har ladet mig fortælle er sådan, hvor imod en CD og digitale tjenester udgives i 16 bit
vh
Nogle af disse ting risikerer så at blive ugjort af en dårlig cutting engineer, og der vil altid komme mere forvrængning og støj på igen.
Der er ikke mere dynamik i en 24 bit fil end en dithered 16 bit rent hørtbart, hvis vi taler om dynamik sådan som en lytter forstår det.
Den ekstra "dynamik" i en 24 bit fil ligger fra ca. -96 dBFS til -144 dbFS (teoretisk) og betyder reelt bare lavere støjgulv/bedre udnyttelse i de allersvageste signaler.
En CD som format er derfor altid det overlegne medie i forhold til vinyl, ja selv en god MP3 er et bedre medier end vinyl.
At en vinyludgaven så alligevel kan være federe end CD'en/MP3'en kan hænge sammen med en mere dynamisk mastering og at man typisk lytter mere koncentreret til en vinyl, bl.a. fordi man skal vende eller skifte den efter relativt kort tid.
"At en vinyludgaven så alligevel kan være federe end CD'en/MP3'en kan hænge sammen med en mere dynamisk mastering og at man typisk lytter mere koncentreret til en vinyl, bl.a. fordi man skal vende eller skifte den efter relativt kort tid."
Tak for svar Holger :
Nogle af de grunde du nævner i det jeg citerer er også vores mål med at udgive på Vinyl - vi vil gerne have lytterene til at bruge tid på oplevelsen, og ikke bare zappe rundt efter behov, og det mener vi opnås bedst ved en LP-udgivelse sammen med en masse læse/billedstof i et mangesidet inlet i LP-format.. Den dynamiske mastering af pladen bliver jo din opgave, og det tvivler vi ikke på resultatet af. - Vi er håbefulde
Tak for svar Holger :
Nogle af de grunde du nævner i det jeg citerer er også vores mål med at udgive på Vinyl - vi vil gerne have lytterene til at bruge tid på oplevelsen, og ikke bare zappe rundt efter behov, og det mener vi opnås bedst ved en LP-udgivelse sammen med en masse læse/billedstof i et mangesidet inlet i LP-format.. Den dynamiske mastering af pladen bliver jo din opgave, og det tvivler vi ikke på resultatet af. - Vi er håbefulde