Vinyl vs Digital

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
stig-b
Forum Donator
Indlæg: 494
Sted: Fyn

Vinyl vs Digital

Indlæg af stig-b »

Hej..

Kan jeg bede om nogle kvalificerede bud på forskellen i kvalitet på henholdsvis Vinylplader vs Digitale medier.
jeg har brug for noget mere info omkring emnet?

Vh. Stig.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Dynamikken er anderledes, jeg spiller vinyl ved betydelig højere volumen i stuen, men det giver mig også noget helt andet energi end de digitale versioner. Jeg har selv troet at det var noget pjat, men LP’er kan bare stadig noget på et godt anlæg.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
stig-b
Forum Donator
Indlæg: 494
Sted: Fyn

Indlæg af stig-b »

Hald skrev: lør 18. sep 2021 08:29 Dynamikken er anderledes, jeg spiller vinyl ved betydelig højere volumen i stuen, men det giver mig også noget helt andet energi end de digitale versioner. Jeg har selv troet at det var noget pjat, men LP’er kan bare stadig noget på et godt anlæg.
Hej Hald.. Jeg har grublet og grublet over dit fornavn, og det er pinligt at jeg ikke kan huske det.. Jeg kan udemærket huske vores tur ind til Holger tilbage i 2014, men navnet.., det har jeg svedet ud -Undskyld :)
nu til emnet.
Jeg har ladet forstå, at vinyl pliver skåret fra den 24bit fil som er masteren og som sådan må de jo indholde mere dynamik end en CD der jo kun er 16bit.. er det korrekt forstået eller er der noget jeg ikke ved?
og tak, for dit svar Hald ;)

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Ja den hyggelige tur glemmer jeg heller ikke!
Man skal have 2 forskellige masters til de 2 forskellige medier, de har hver deres begrænsninger og fordele, så det skal man tage hensyn til / udnytte.

Vh Søren 😃
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

En CD har langt bedre dynamik område end vinyl. Problemet er, at CDer mastereres anderledes med meget mindre dynamik (peak to loudness) end en typisk vinyl Master.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Så det har mere med mastering traditioner at gøre end selve mediet?
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
stig-b
Forum Donator
Indlæg: 494
Sted: Fyn

Indlæg af stig-b »

Ok.. Som jeg læser det i skriver, så handler det meget om masteren.. Og så er det for vores vedkommende Holger den hænger på.
Jeg ved godt at den masteres anderledes til Vinyl, men mit spørgsmål lige nu er hvorvidt der er mere til rådighed (detalje rigdom) hvis masteren til vinylen skæres fra en 24bit wav-fil - hvilket jeg har ladet mig fortælle er sådan, hvor imod en CD og digitale tjenester udgives i 16 bit

vh :)

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

stig-b skrev: lør 18. sep 2021 10:21 Jeg ved godt at den masteres anderledes til Vinyl, men mit spørgsmål lige nu er hvorvidt der er mere til rådighed (detalje rigdom) hvis masteren til vinylen skæres fra en
Nogle gange, men der kommer også en ekstra komprimering ind over, skærehovedet skal jo flyttes indad mod midten, hvis nu den forrige omgang havde et par markante spikes så skal der regnes på det, så rillen ikke flyder sammen med forrige omgang ... det næste er så at de største udslag i numrene på albummet skal ligge først, fordi omgangen bliver mindre inde mod midten, og pickuppen nemmere ville kunne kastes af derinde...

Så bliver der endvidere skåret med den omvendte RIAA kurve, som alt andet end lige har det med at tage en del af bas lydene ned i nærheden af "tallerkenens" egenresonans, så hvis du har detalje rigdom i dybbassen, vil den ofte gå tabt.

Da jeg var i-lære aspirant i Dansk Skærestudie ... var snakken om Telaks 1812 plade med kanonskud, faktisk var revet op i stedet for at have egentlige detaljerede overtoner skåret ... og man kun kunne slippe afsted med det fordi et kanonskud havde et meget stort hvidstøjs indhold.

--sd

Medlemsavatar
stig-b
Forum Donator
Indlæg: 494
Sted: Fyn

Indlæg af stig-b »

Ahhh... interessant..
Så er der jo noget som skal findes ud af om hvilke numre der skal ligge hvor på pladen i forhold til hvor "voldsomme` numrene er.
Tak for input Søren :)

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Hald skrev: lør 18. sep 2021 10:12 Så det har mere med mastering traditioner at gøre end selve mediet?
Ja, rent teknisk er CD et overlegne medie.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

stig-b skrev: lør 18. sep 2021 10:21 Ok.. Som jeg læser det i skriver, så handler det meget om masteren.. Og så er det for vores vedkommende Holger den hænger på.
Jeg ved godt at den masteres anderledes til Vinyl, men mit spørgsmål lige nu er hvorvidt der er mere til rådighed (detalje rigdom) hvis masteren til vinylen skæres fra en 24bit wav-fil - hvilket jeg har ladet mig fortælle er sådan, hvor imod en CD og digitale tjenester udgives i 16 bit

vh :)
Det handler mere om masterens lyd og teknik brugt end om 16 vs 24 bit. Bl.a.: mere ægte dynamik (mindre limiting), potentielt mere kontrol af bunden i differencen (siderne), mere top/sibilanskontrol, o.a.

Nogle af disse ting risikerer så at blive ugjort af en dårlig cutting engineer, og der vil altid komme mere forvrængning og støj på igen.

Der er ikke mere dynamik i en 24 bit fil end en dithered 16 bit rent hørtbart, hvis vi taler om dynamik sådan som en lytter forstår det.

Den ekstra "dynamik" i en 24 bit fil ligger fra ca. -96 dBFS til -144 dbFS (teoretisk) og betyder reelt bare lavere støjgulv/bedre udnyttelse i de allersvageste signaler.

En CD som format er derfor altid det overlegne medie i forhold til vinyl, ja selv en god MP3 er et bedre medier end vinyl.

At en vinyludgaven så alligevel kan være federe end CD'en/MP3'en kan hænge sammen med en mere dynamisk mastering og at man typisk lytter mere koncentreret til en vinyl, bl.a. fordi man skal vende eller skifte den efter relativt kort tid.

Medlemsavatar
stig-b
Forum Donator
Indlæg: 494
Sted: Fyn

Indlæg af stig-b »

"At en vinyludgaven så alligevel kan være federe end CD'en/MP3'en kan hænge sammen med en mere dynamisk mastering og at man typisk lytter mere koncentreret til en vinyl, bl.a. fordi man skal vende eller skifte den efter relativt kort tid."
Tak for svar Holger :
Nogle af de grunde du nævner i det jeg citerer er også vores mål med at udgive på Vinyl - vi vil gerne have lytterene til at bruge tid på oplevelsen, og ikke bare zappe rundt efter behov, og det mener vi opnås bedst ved en LP-udgivelse sammen med en masse læse/billedstof i et mangesidet inlet i LP-format.. Den dynamiske mastering af pladen bliver jo din opgave, og det tvivler vi ikke på resultatet af. - Vi er håbefulde :)

Nyt svar