El-guitar lyd/effekt spørgsmål

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Default avatar
Peter F-J
Forum Donator
Indlæg: 187
Sted: København NV

El-guitar lyd/effekt spørgsmål

Indlæg af Peter F-J »

Hey folkens!

Er der nogen der ved, hvordan man laver den lyd/effekt der lige ultra kort slår ind cirka mellem 2:00-2:03 i denne sang: ? Og hvad hedder den slags effekt/lyd? Det lyder som noget man gør på en elguitar, men er ikke 100 % sikker. Og er der endvidere nogen der ved hvor man kan finde den slags samples? :)

Spiller nemlig ikke selv el-guitar og bruger stort set kun virtuelle instrumenter (herunder virtuelle el-guitarer), som jeg umiddelbart ikke tror kan lave lige præcis den lyd/effekt :)

Go´ aften!

Mvh. Peter

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 969
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Sutgun-lyden?

egnition, tændrør, kør!

Det er en kliche man kan finde mange steder i rock, punk og lignende men nu kan jeg overhovedet ikke finde et eksempel.

Det er noget guitarmæssig højrehåndsteknik hvor man bruger både plekter og palm mute, typisk på 4og eller 4så, gerne på en 5er akkord. Svært at forklare.


Der er en del boost-lyd, drive og masser af mellemtone i indstillingerne der giver den fede lyd.

Default avatar
Peter F-J
Forum Donator
Indlæg: 187
Sted: København NV

Indlæg af Peter F-J »

Det er den lyd/effekt som kun varer 1 sekund cirka mellem 2:01 - 2:03 som lige "sparker" guitaren i omkvædet igang. Så det er ikke selve "rytme guitar" delene i sangen jeg tænker på - hvis det var det dem du beskriver der?

Det lyder i mit hoved nærmest som en effekt uden tone, men som en eller anden slags støj jeg tror man kan lave med en el-guitar :). Det lyder bare ret fedt så gad godt vide hvad lyden / effekten kommer af

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 969
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Det er en guitar ...

Medlemsavatar
AnotherDan
Forum Donator
Indlæg: 2687
Sted: Søborg

Indlæg af AnotherDan »

Du muter strengene med din hånd på gribebrættet, og slår an “normalt”. Jeg bruger ofte den “effekt”.

I guitar tabs mindes jeg de bliver nævnt som x i det bånd man muter.
A fancy tagline goes here...

Default avatar
Peter F-J
Forum Donator
Indlæg: 187
Sted: København NV

Indlæg af Peter F-J »

Ok, klart - beklager jeg ikke lige fangede den i første omgang :)
Så det er en slags "ghost notes"?

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 969
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Ja der var lige ved at gå Morten og Peter i den.

Man kan både lave dem med mute på højre hånd og man kan osse holde 5erakkorden uden at trykke ned, det kan give lidt flashiolet overtoner. Der er mange muligheder.

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 969
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Her er et godt eksempel:


Default avatar
Peter F-J
Forum Donator
Indlæg: 187
Sted: København NV

Indlæg af Peter F-J »

Haha, nice one :)
Alright, takker for hjælpen begge!

Medlemsavatar
AnotherDan
Forum Donator
Indlæg: 2687
Sted: Søborg

Indlæg af AnotherDan »

Du kan også lytte til Nirvana - Smells like teen spirit, der er det en del af intro og omkvæd... og Intro er det både med og uden distortion...
A fancy tagline goes here...

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

AnotherDan skrev: fre 17. sep 2021 00:23 Du muter strengene med din hånd på gribebrættet, og slår an “normalt”. Jeg bruger ofte den “effekt”.

I guitar tabs mindes jeg de bliver nævnt som x i det bånd man muter.
Det kaldes P.M - palm mute. Tror jeg det betyder. Krydset over betyder at strengen eller strengende lægges død.

Luther Perkins spillede den stil. F. eks Folsom Prison. Metal Band bruger det ofte.

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Kimex skrev: fre 17. sep 2021 09:16
AnotherDan skrev: fre 17. sep 2021 00:23 Du muter strengene med din hånd på gribebrættet, og slår an “normalt”. Jeg bruger ofte den “effekt”.

I guitar tabs mindes jeg de bliver nævnt som x i det bånd man muter.
Det kaldes P.M - palm mute. Tror jeg det betyder. Krydset over betyder at strengen eller strengende lægges død.
Palm mute beskrives med P.M i effekt tegnende.

Luther Perkins spillede den stil. F. eks Folsom Prison. Metal Band bruger det ofte.

Medlemsavatar
AnotherDan
Forum Donator
Indlæg: 2687
Sted: Søborg

Indlæg af AnotherDan »

Nej det er ikke palm mute - det er en anden effekt...

Og ja man lægger præcis strengen død med sin hånd på gribebrættet...


Her fra Smells like teen spirit:

Kode: Vælg alt

e|----------------------|----------------------|
B|----------------------|----------------------|
G|----------------3-3-0-|----------------6-6-6-|
D|-3--3-3---x-x-x-3-3-0-|-6--6-6-x-x-x-x-6-6-6-|
A|-3--3-3---x-x-x-1-1-0-|-6--6-6-x-x-x-x-4-4-4-|
E|-1--1-1---x-x-x-------|-4--4-4-x-x-x-x-------|
A fancy tagline goes here...

Default avatar
Peter F-J
Forum Donator
Indlæg: 187
Sted: København NV

Indlæg af Peter F-J »

Ah ja Smells like Teen Spirit er jo det perfekte eksempel. Det var den sang jeg skulle have refereret til istedet for det døds--pop nummer jeg kom op med :D

Så er spørgsmålet bare hvad det præcis kaldes. Jeg kan se på nettet at der er en del der kalder det "ghost notes" eller "dead notes" i hvert fald. Nåh men det er jo også lige meget, nu ved jeg hvad der skabte lyden. Det er dét plus en eller anden ond effekt kæde :D

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

AnotherDan skrev: fre 17. sep 2021 09:14 Du kan også lytte til Nirvana - Smells like teen spirit, der er det en del af intro og omkvæd... og Intro er det både med og uden distortion...
Godt eksempel. Var selv meget fascineret af den teknik.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Måske ikke præcis det der spørges til, men jeg kommer alligevel til at tænke på Tom Morello fra Rage against the machine... om ikke andet, så til lidt inspiration... I de første 3 minutter i den her video viser han nogle af sine spille-metoder med guitaren:


Medlemsavatar
AnotherDan
Forum Donator
Indlæg: 2687
Sted: Søborg

Indlæg af AnotherDan »

Tom Morello er virkelig fed - han er nok min favorit "riff-guitarist" af alle selv uden hans syrede "effekter"... Audioslave er det ene fede riff efter det andet, man skal ikke kun lytte til RATM hvis man skal have nogle Morello goodies...
A fancy tagline goes here...

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

AnotherDan skrev: fre 17. sep 2021 00:23 Du muter strengene med din hånd på gribebrættet, og slår an “normalt”. Jeg bruger ofte den “effekt”.

Her er et klassisk eksempel med Radiohead, Creep - ved 0:33-0:39 og 1:37-1:43:


Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

... og en endnu mere klassisk - med wah-wah pedal på - (helt i starten af videoen):


Medlemsavatar
AnotherDan
Forum Donator
Indlæg: 2687
Sted: Søborg

Indlæg af AnotherDan »

Holger skrev: fre 17. sep 2021 10:28
Godt eksempel. Var selv meget fascineret af den teknik.
Ja enig, i Nirvana's tilfælde fungerer det sindsygt godt, det giver guitaren en mulighed for at have et Percussive (kan man sige det?) element... Kurt Cobain var sindsyg fed, og jeg tror også at i manges øjne undervurderer hans evner som guitarist...
Mr. Soundman skrev: fre 17. sep 2021 12:45 ... og en endnu mere klassisk - med wah-wah pedal på - (helt i starten af videoen):

Ah ja, Hendrix selvfølgelig - man finder næppe mere ikonisk brug af det...
A fancy tagline goes here...

Default avatar
Peter F-J
Forum Donator
Indlæg: 187
Sted: København NV

Indlæg af Peter F-J »

Super fede indspark!!

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Her er yderligere et eksempel, hvor han holder venstre pegefinger henover 3. bånd uden at "trykke i bund", medens han så slår de 2-3 øverste strenge an med højrehånden:



Men sådan noget dér kan lyde meget forskelligt afhængig af, hvor du lægger fingeren/fingrene og hvilke strenge du slår an, og hvor meget gain/drive/distortion der er på signalet osv... det er bare at prøve sig frem.

Nyt svar