DC offset ind i distortion, compressor m.m til kreativ brug

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

DC offset ind i distortion, compressor m.m til kreativ brug

Indlæg af Christoffer I. N. »

Er der nogle eksempler på, at det kan give fede/sjove kreative resultater, at tilføje noget DC offset til signalet, som så sendes ind distortion eller andet der tilføjer overtoner, eller skal reagere på dynamik (compressorer m.m.)?
Eller skal jeg selv lave de eksempler?! :-D
Det bliver nok ikke til det mest subbede materiale, nu jeg selvfølgelig har tænkt mig at filtrere det væk igen.

Nogen herinde der har leget med DC offset til kreativ brug? Del endelig ud.
Havde tænkt mig at bruge Polyverse Gatekeeper, som kan outputte den kurve man tegner (deres primære formål er som modulation kilde til hardware modulars o.l.). Og så bruger jeg nok Cubase's polaritets invertering i toppen af kanalerne til at lave negativ offset, hvis det skal bruges.

Og jeg behøver ikke blive mindet om, at det ikke gavner mit udstyr at monitorere et DC offsat signal. Bare rolig, jeg skal nok filtrere det fra, fra start.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg har lige hevet DC faderen op for første gang for 1 minut siden, og det er sådan et af de der "tabe kæben" momenter.
Kelvin choker på en mega fed måde.


Poster mere senere. :-D

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Er du sunshine for et kaninhul at falde ned i.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Du kan også gå den anden vej, dvs. fx https://www.maat.digital/rsphaseshifter/ hvis du vil have mere rektificeret signal inden du rammer fx Kelvin.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Hm er det "bare" en phaseshifter? Og hvordan foreslår du den skulle bruges her i forbindelse eller kombination med DC? Hvis altså der var en sammenhæng.
Iøvrigt dejligt at få delt endnu en af dem her på forummet. Jeg overvejer at skaffe UAD's Little Labs IBP plugin. Derudover kender jeg Melda Freeform phase og Voxengo PHA-979. Åh der er en mere, som jeg ikke lige kan huske. Ja og så specielle EQ's som kan lave ren fasemanipulation, som DMG Audio Equilibrium.

tilføjelse:
SSL laver vist også et fase-plugin.
Fandt den jeg tænkte på: Forward Audio faTimeAlign

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Ikke som sådan "mod" egentlig DC, som du i øvrigt bruger kreativt, men mod anden, korreleret asymmetri (jft. en tidligere lettere polemisk/misforstået tråd om emnet).

Da (a)symmetrien fra det statisk DC offset har betydning for det eksperiment du laver her, så er en phase shifter/et all-pass filter ligeledes relevant den modsatte vej i andre tilfælde, som led i at styre overtoneforvrængningerne fra fx Kelvin.

Du burde kunne høre forskel på fx en saw eller sågar en square (af anden årsag dog) som er kørt gennem et all-pass filter ved fx 200 Hz inden den rammer fx Kelvin.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Yes, super.
Holger skrev: tors 16. sep 2021 18:38 ...
Du burde kunne høre forskel på fx en saw eller sågar en square (af anden årsag dog) som er kørt gennem et all-pass filter ved fx 200 Hz inden den rammer fx Kelvin.
Jeg har vist ikke lige et dedikeret phase shift plugin, men et standard minimum phase crossover i et multibånds plugin burde vel gøre tricket?

I så fald kan jeg sige Ja, det farver absolut signalet. Hele den der multibånds fetish "folk" har haft de sidste 5 år bunder for mig i at den almindelige bruger, eller i det mindste nybegynderen, ikke opfatter effekten af splittet i sig selv.


Nå, det var lidt yderligere væk fra emnet.
For at komme tilbage på sporet, kan jeg sige at jeg har testet et gated DC signal af på et trommeloop, igen ind i distortion.
Gaten er sidechain styret af de tøre trommer.
I det eksperiment prøvede jeg Plugin Alliance Black Box HG-2, ind i SoundToys DevilLoc Deluxe, og derefter lidt andre ting og sager. HG-2 plugin'et virker til at have noget "DC detektion" eller noget. Det vil gerne processere lyden, men så snart der er lidt pause, virker det som om den lige skal tænke sig om, og muter lyden. Derefter kommer der hul igennem igen.
Så det blev ren DevilLoc, med dens fede pumperi. Det gjorde virkelig meget at EQ'e sidechain signalet til gaten, for at rulle den konstante rytmiske hihat af.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Lavet 4 testprojekter idag. Det er langt fra alle mine favorit distortions der lukker DC igennem, men eksempelvis Tone Projects Kelvin, som nævnt tidligere i tråden, opfører sig virkelig fedt. Eventide Instant Phaser Mk 2's envelope follower reagerer også godt på DC'en.

Generelt, når jeg laver parallel processering, især distortions, så er jeg begyndt at flippe polariteten på de forskellige kanaler, når jeg hører det hele samlet. Der er ofte fede udfasninger at hente der. I sidste test jeg fik lavet, der "klikker" Kelvin ekstra meget, når polariteten er flippet. Jeg kan ikke gennemskue hvorfor, men det er fedt. :-D

Det var hurtigt for mig at høre, at det kan give en anderledes bastant tone, det med DC layering, så det er også prøvet af på et synth kick. Giver noget fedt som transient beef. En lyd som jeg ikke lige kan komme på hvordan jeg ellers skal ramme. Måske giver det noget lidt lignende at overstyre inputtet på nogle af de "analoge" plugins.

Når jeg kommer igang med at lave screengrabbede videoer, så bliver det her et af emnerne. Jeg havde allerede et par idéer omkring sidechain/CV/styresignaler, og i det "tema" passer det her godt ind.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

For hardware: Alting som har en transformator som det allerførste led i indgangen, vil du kunne få til at overstyre på en ny og anderledes måde ved at tilføje lidt DC til signalet. Og transformatoren vil endda fjerne det DC i samme ombæring, så det efterfølgende elektronik vil faktisk ikke blive påvirket af det DC.

Men for plugins og andre konstruktioner af elektronik kan jeg ikke forudsige noget, for det har jeg ikke eksperimenteret med. Og det bør jeg sgu nok. :dollargrin:

Så længe du bare sørger for at fjerne DC fra dit master signal, ser jeg ingen problemer i at eksperimentere med det. :thumbup:
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg kan kun opfordre folk til at prøve det af, også bare med deres plugins.
Det er ikke en overdrivelse, at det kommer til at ændre mit lyddesign for altid. Det er et vanvittigt fedt redskab.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Kelvin reagerer markant anderledes og choker hurtigere med negativ DC.
Derudover har jeg fået prøvet UAD 1176AE, dvs. en af de "nye" 1176, den reagerer desværre ikke på DC. Har brugt nogle af mine D16 favoritter senere i kæderne, men har ikke umiddelbart lagt mærke til om de filtrerer det fra i inputtet, om envelope followers reagerer på det m.m.

Nårh jo, så har jeg også prøvet at proppe en chorus på DC kilden, så der er lidt forskel i signalet der rammer Kelvin. Det virker helt efter hensigten. Igen var det et SoundToys plugin, Little Microshift, så uden at have prøvet alle deres plugins, har jeg forhåbninger om, at de alle lukker DC igennem. Udover at Kelvin selv genererer stereo når div. algos bliver presset, så er det fedt også at kunne proppe det på DC kilden.

Sådan gik der 4 timer en fredag aften. Som jeg skrev, et gigantisk kaninhul.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Mine egne plugins reagerer ikke rigtigt på DC, og Samplitude's indbyggede effekter reagerer generelt heller ikke på DC.

Men "Denise Punisher" begynder at "synge" på en fed og mere grødet måde når den får lidt DC ind sammen med signalet, så den vandt faktisk ved det!

https://www.robotplanet.dk/f/lydmsk/dc_ ... e_off.flac
https://www.robotplanet.dk/f/lydmsk/dc_ ... se_on.flac
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Nyt svar