Is this true? EQ

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37671
Sted: Fyn

Re: Is this true? EQ

Indlæg af Holger »

Søren Dyhr skrev: søn 22. aug 2021 14:08 Men det er jo med trommer også lidt som med et flygel, ingen putter hovedet ind der hvor mikrofonerne de er placeret. Proximity effekten er derinde ret så udtalt. Prøv f.eks at sætte en Beyer M88TG på hver tam, og man bliver overvældet over der kan være så meget bund ... i det hele taget.
It's funny cos it's true.

Mange har (efter min mening) alt for meget bund i deres tommer i mixet, i øvrigt.

Medlemsavatar
david mondrup  
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Søren Dyhr skrev: søn 22. aug 2021 12:29
Mr. Soundman skrev: lør 21. aug 2021 23:34 ....når der tales om EQ og mix, hvor man ofte bare fremhæver, hvor vigtigt det er at få alle elementer adskilt fra hinanden så meget som overhovedet muligt
Ja det er en rigtig god pointe den David kommer med her, som jeg mistænker er opstået i en tid hvor gode mikrofoner var uden for rækkevidde ... for røven af 4. division. Når man tænker over hvor længe en guitarist har været på jagt efter "lyden" ... og man derfor, fordi mikrofoneringen ikke tidligere har rakt langt nok, til at gengive hvad han egentlig mente med sit udtryk, har måttet ty til og lappe med især equalizering og komprimering.

For pokker der må jo have været en eller anden overordnet ide med den klang både han og bassisten havde i kraft af deres instrument og forstærker kombination. Jeg har personligt fundet ud af jeg ikke behøver at "pynte" med EQ eller kompressor på det jeg får ud af en Heil PR40 på bas-stacken og enten en Earthworks SR25 eller en Heil PR30 på guitarkabinetter. Jeg bruger derfor nu kun linedrivere på keyboard, og sample-players - og det er først og fremmest fordi de ovennævnte mikrofoner glimrer med 40 dB off-axis rejektion....

--sd
Det er jo et spørgsmål om tilgang. Hvis man udelukkende ser det som sin opgave at dokumentere hvad der kommer ud af musikernes instrumenter, så har du ganske ret. Hvis man derimod mener at studieproduktionen er en del af den kunstneriske proces, så bliver det, du præsenterer her, ærligt talt noget snæversynet.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

david mondrup skrev: søn 22. aug 2021 16:47 Hvis man derimod mener at studieproduktionen er en del af den kunstneriske proces, så bliver det, du præsenterer her, ærligt talt noget snæversynet.
Måske, men ham der syrehovedet fra Kush Audio, har en ret vigtig pointe med at - den vigtigste equalizer knap er fader'en på grund af Fletcher Munson kurven. Det kan godt være at hvis noget står i vejen for noget andet, så kunne man lave sig en eller anden vild kurve på equalizeren og så give sig til at kalde det kunstnerisk, det helflugter bare ikke med Antoine de Saint-Exupéry:

“Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.”

https://www.prosoundweb.com/whats-the-t ... ve-mixing/

--sd

Medlemsavatar
david mondrup  
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Når jeg laver musik plejer jeg heller ikke at have kompatibilitet med halvfilosofiske one-liners i Den Lille Prins som mit primære succeskriterie, så det går nok. YMMV.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

david mondrup skrev: søn 22. aug 2021 18:02 Når jeg laver musik plejer jeg heller ikke at have kompatibilitet med halvfilosofiske one-liners i Den Lille Prins som mit primære succeskriterie, så det går nok. YMMV.
...og jeg bilder heller ikke mig selv ind at det er kunst - det jeg laver! Lige som succeskriterier også kan være ret ligegyldige, fordi lemminge-effekten af jyder der skal til hovedstanden for at gøre en forskel ... har gjort mig til murstens millionær!

Dog ved jeg i min snævertsynethed at ligegyldigt hvor mange snedige eq-moves, så kan jeg ikke få et band der lyder af lort til at lyde af lagkage i stedet for.

--sd

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Men et mix kan helt sikkert kaldes kunst ligesom en kok kan være en kunstner, en mixer eller DAW er jo næsten et instrument og en del at det endelige resultat. Alt efter hvem der står ved det bliver sounden jo forskelligt med forskellig erfaring, visioner og preferencer. Så er der også de situationer hvor det nærmest mixer sig selv fordi det var guldlyd der flød igennem kablerne til at starte med.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Hald skrev: søn 22. aug 2021 19:39 Alt efter hvem der står ved det bliver sounden jo forskelligt med forskellig erfaring, visioner og preferencer.
Men der findes også situationer, hvor ingen af de tre ingredienser du der nævner, giver mening - se det er der det går hen og bliver en kunst at slippe uden om at skulle gøre noget ved det. Der er ting hvor bullshit bingo-pladen er fyldt....

--sd

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37671
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Hald skrev: søn 22. aug 2021 19:39 Men et mix kan helt sikkert kaldes kunst ligesom en kok kan være en kunstner, en mixer eller DAW er jo næsten et instrument og en del at det endelige resultat. Alt efter hvem der står ved det bliver sounden jo forskelligt med forskellig erfaring, visioner og preferencer. Så er der også de situationer hvor det nærmest mixer sig selv fordi det var guldlyd der flød igennem kablerne til at starte med.
Præcis

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1553
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

.. her kommer noget moderator-input, som man skal tage ganske alvorligt, hvis man fortsat vil være en del af dette forum:

Det er aldrig nødvendigt at nedgøre andre folks approach for at foreslå noget man selv mener er bedre. Skriv i øjenhøjde, tag det hele ét skridt af gangen, hvis man oprigtigt ønsker at hjælpe - og i samme sætning, vigtigst af alt: lad være med at bruge dette forum som en måde at booste ens eget ego, selvom man måske er længere end OP, fordi man har dedikeret sit liv til lyd - og OP blot er ude efter et godt råd, for at komme lidt videre ..

Der er mange kapaciteter på det her forum, og de fleste kan finde ud af at formidle det de har at sige på en konstruktiv måde - men dem som kun er ude på at hævde sig selv - får øksen ganske snart! Jeg skriver meget sjældent som moderator - fordi der ikke er brug for det - men det her er ramme f*cking alvor! Jeg har brugt mit liv på at hjælpe alle dem som spørger .. og jeg nægter at lade dette forum blive til et sted, hvor folk skal latterliggøres for ikke at have det samme approach som den der læser spørgsmålet.

TL:DR .. lad være med at være bedrevidende .. thi, der vil blive slået iskoldt ned på den opførsel i fremtiden - så er der plads til os alle sammen!

mvh,
Hippo / Team Lydmaskinen
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

@Hippo
Bare for at jeg ikke selv træder i nælderne en anden gang:
Det er ikke tydeligt for mig at der er nogen der har gjort noget forkert i denne tråd. Jo, jeg synes den stikker en lille smule af, men Vil du ikke være sød at putte et navn på? Helt Ok hvis det er imod politikken her på LM. Så ignorerer du bare min forespørgsel :)

Medlemsavatar
mik_c
Medlem
Indlæg: 974
Sted: Vesterbro

Indlæg af mik_c »

Noget der gjorde en forskel for mig var også at tænke det at komponere, det at indspille og det at mixe som seperarte processer.

For en computer musikker som mig er der jo altid mulighed for at hive endnu et instrument ind eller starte med at eq kick når der kun er en kick og en bas i hele arrangementet.

Så at huske at give hver enkelt instrument noget kærlighed i indspilninger fasen med effekter og at prøve at gøre det rigtig velspillet. Men så holde nalderne fra alt eq og andre mix ting. Og prøve at få det til at lyde nogenlunde inden jeg overhoved tænker på at mixe.

Medlemsavatar
Gothi
Forum Donator
Indlæg: 344

Indlæg af Gothi »

Da vi ofte har mange instrumenter i spil, skal jeg love for der bliver arbejdet med eq, pan og reverb for at det hele ikke bare skal flyde sammen i en lyd-mur. Mange af lead-lydene er bandpassed så meget de kan tåle for at gøre plads til bass og mid freq instrumenter. Der foretages mange små dyk omkring midten af instrumenternes freq område, og jeg kan finde på at lede efter områder hvor lydene faser ind i hinanden og foretage nogle meget snævre, men dybe subtraktioner for at eliminere det. Der arbejdes tillige meget med pan og stereo spread for at adskille instrumenterne. Jeg er stadig noget af en noob til at mikse, men jeg synes man kan høre en progression i vores numre. Det er learning by doing, for jeg gider ikke kurser, men der er da fremskridt i det.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Det er helt klart godt at kunne alle tricks'ne i bogen... men måske er der noget sundt i at blive mindet om, at volume-faderen som regel er den vigtigste del af at opnå et godt mix. Og derfor det sted man bør starte, hvis tingene ikke fungerer.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Gothi
Forum Donator
Indlæg: 344

Indlæg af Gothi »

Enig. Især skal man være opmærksom på hvordan soundcloud, spotify og lignende konverterer filer. Jeg har fundet ud af at op til -1 db af hovedmikset går fint. Man skal altså også passe på hovedkomresssoren, da den kan trykke det rum, man har lavet sammen, så alt kommer i front. Her sætter jeg forsigtigt threshold til kun -1db og mikser ind i det fra start. Post-kompromering har jeg gjort mig nogle dårlige erfaringer med. For tiden arbejder jeg på at få bedre bass frekvenser. Når der både er dybe trommer og oktaved synth bass, kan det buldre dernede. På vores nye nummer måtte jeg dertil indsætte en mid/side separator, så jeg kunne fokusere bassen bedre i midten i forhold til det der foregår i spread. Pyyyh. Jeg synes det er en hard discipline,, og det tager langt mere tid end jeg bruger på at komponere.

Medlemsavatar
david mondrup  
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Gothi skrev: ons 22. sep 2021 08:29... en mid/side separator, så jeg kunne fokusere bassen bedre i midten i forhold til det der foregår i spread ...
Helt generelt, så er det en god ide at holde bunden i mono. Menneskets retningshørelse fungerer ikke særligt godt i de nedre frekvenser, så hvis du vil hjælpe din lytter, så nøjes du med at give dem én retning at forholde sig til i det nedre register. Så kan man altid lave stereo-sjov i mid og high.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Gothi
Forum Donator
Indlæg: 344

Indlæg af Gothi »

Yes, David. Sådan lyder husmandsrådet, men jeg må sige, at mine erfaringer indtil videre siger det er materiale specifikt hvorvidt det er fedt eller ej. I Valkyrie har vi dybe krigstrommer i spread. En mono bund gnidrer dem fuldstændig sammen med bass og andre lave freq. Norn songs spread bass er en katastrofe i mono. I det nye nummer bruger vi delay på bassen som kræver en smule spread, hvis ikke det skal fase kokse, så jeg indsnævrede stereo billedet i det lave, men ingen mono. Så indtil videre er jeg til indsnævring af stereobilledet i det lave og eventuelt en smule mere volume på mid end side for centreringens skyld. men har ikke kunne se fordel med mono med vores materiale. Med en mere traditionel band besætning måske?

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Udover at det måske nærmere burde postes i den gamle "tips og tricks tråd", så ja, mute af side signal i bunden kan sagtens lave nogle kedelige ukonsistente lyde. Et alternativ kan være, at man sørger for at området kun spiller den ene kanal, enten højre eller venstre, og så kopiere det valgte signal over i den anden kanal. Cubase har et simpelt plugin indbygget som gør den slags muligt.

Medlemsavatar
david mondrup  
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Christoffer I. N. skrev: ons 22. sep 2021 16:01 Et alternativ kan være, at man sørger for at området kun spiller den ene kanal, enten højre eller venstre, og så kopiere det valgte signal over i den anden kanal. Cubase har et simpelt plugin indbygget som gør den slags muligt.
Det er helt igennem muligt at jeg misforstår hvad der siges her, men er vi ikke ude i selve ordbogsdefinitionen af mono?
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1553
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

david mondrup skrev: tors 23. sep 2021 10:57
Christoffer I. N. skrev: ons 22. sep 2021 16:01 Et alternativ kan være, at man sørger for at området kun spiller den ene kanal, enten højre eller venstre, og så kopiere det valgte signal over i den anden kanal. Cubase har et simpelt plugin indbygget som gør den slags muligt.
Det er helt igennem muligt at jeg misforstår hvad der siges her, men er vi ikke ude i selve ordbogsdefinitionen af mono?
Well - du kan jo enten summe left+right - og så står du med et mono-signal - men du kan også vælge kun at køre med enten left eller right signalet i begge kanaler - som så selvfølglig stadigvæk giver et mono-signal - men undgår evt. faseproblemer mellem de to kanaler; altså ligesom kun at bruge den ene af mikrofonerne i en stereo-optagelse - i stedet for at bruge begge og så panorere dem til center. Det er sådan jeg læser Christoffers tip / forslag ..
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Yes, I har begge ret. Det var som alternativ til at bruge mono Mid signal, hvis der opstår udfasning. Somme tider får man et mere konsistent signal ud af at bruge højre eller venstre til begge kanaler.

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Det vil jeg gerne prøve. Pro Tools har et plug-in som hedder "Stereo Downmix". Det kan vælge en kanal og sende til L eller R eller midt.
Bruger det til vokal.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
david mondrup  
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Ah ja, klart. Det giver mening.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Nyt svar