Is this true? EQ

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Is this true? EQ

Indlæg af Hugo »

Taget fra LANDR, hvor jeg læser om mixing for tiden-
det er hvad man bl. a. skriver om EQ; Carving EQ:

Carving EQNow it’s time to sculpt your mix.
Carving EQ may seem similar to corrective EQ.
Only in this step you are correcting your frequency with the other tracks in mind.
Everything will start to fit a bit better in this step.
The pieces start to interact. This might sound crazy but good carving EQ sometimes means taking good parts of a frequency out.
Do it so that all your tracks will mesh better.


Kan det passe? Er det noget I andre kender til?
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 969
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Ja!

Du kan have et fedt fem meters steinway som lyder fantastisk i sig selv men sammen med andre instrumenter vil det både få sig selv til at lyde forfærdeligt og de andre instrumenter oveni til at lyde ditto.

Det samme gælder for instrumenter der fylder en del over eq spekteret, guitar og vokal eksempelvis.

I bund og grund handler det om at lytte til alle spor samtidigt og ikke lave eq carving i solo mode.

Men tjek lige top down mixing ud et øjeblik. Det er en helt anden tilgang som endda kan være hurtigere, nemmere og bedre. Dér får man det overordnede mix til at lyd godt via eq, derefter de enkelte grupper og så, hvis nødvendigt, de enkelte instrumenter.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Yes, absolut.

En bedre betegnelse er “relativ” EQ.

Hvis “absolut” EQ er for at instrumentet lyder optimalt i solo, så vil alt man foretager efterfølgende for at *tilpasse* det resten af mixet være “relativt” eller i relation til resten/sammenhængen.

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Tak for svar I to.

Nu tændes der et lys for mig. Har altid søgt den bedste lyd på det enkelte spor via EQ, Comp + effect, og så bare tilpasset niveau.
Åbentbart totalt forkert.

Lyt til alle spor er mit nye mantra.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Yes, solo knappen er god. Og dårlig. Det var lidt af det samme jeg var inde på omkring automation af vokal niveau her:
viewtopic.php?p=724081#p724081

Sørg for at høre tingene i kontekst med hinanden.


Og angående at lave plads til elementer der spiller i samme frekvensområder, så kan du istedet for statisk EQ'ing bruge dynamisk EQ, multibånds compressor o.l. til at dykke problem-området, når der skal laves plads til andet.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Hvis to instrumenter spiller i samme frekvensområde kan det skabe mudder, ved at skærer frekvenserne fra det ene instrument væk i det overlappende område kan begge ofte få mere klarhed. Men jeg tvivler på at der er direkte regler der altid gælder, der er jo uendelig mange kombinationer, så det er bare at prøve sig frem og få noget erfaring. 😊

Men udtrykket “lave plads” som Christoffer bruger er meget beskrivende. Ryk en balle så er der frekvenser nok til alle. 😜
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Ha ha, ja,
der kommer en Holstebrogenser og renser, og gør plads til frekvenser :)

Tak for svar, Chr. & Hald, jeg har fået lidt fler´ lektier for...
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Hugo skrev: tors 19. aug 2021 23:06 Nu tændes der et lys for mig. Har altid søgt den bedste lyd på det enkelte spor via EQ, Comp + effect, og så bare tilpasset niveau.
Åbentbart totalt forkert.
Så forkert er det heller ikke, tænk på at nogle sværger til solid samling af outboard channelstrips, hvor de så bliver udvalgt efter hvad de bidrager klangligt til det bestemte instrument. Men det kræver desværre erfaring at gøre brug af en bestemt "dims" ... men det at der bliver anbefalet topdown mixing som alternativ, så skal man holde sig for øje at især mange af de saturation/klipping/limitering's plugins der er baseret på emulering af hardware. Skal op-samples for at undgå aliasing i det det hørbare område, i live sammenhæng er den salgs ikke så fedt - for op-samplingen hiver latency med sig.

Du kan godt gøre som du tidligere har gjort, men husk at du skal bruge brede "klokker" og ikke sweepe rundt efter grimme betoninger his og her. Hav en overordnet plan med hvad dit instrument skal lyde af og ikke mindst hvorfor.

--sd

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Hugo skrev: fre 20. aug 2021 00:11 der kommer en Holstebrogenser og renser, og gør plads til frekvenser :)
Ha ha :-D Du har vist fanget budskabet ;-)

Seriøst; al min undervisning i mix handler først og fremmest om at rollerne skal gøre plads til hinanden.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
marco
Forum Donator
Indlæg: 950
Sted: Aalborg

Indlæg af marco »

david mondrup skrev: fre 20. aug 2021 10:15
Hugo skrev: fre 20. aug 2021 00:11 der kommer en Holstebrogenser og renser, og gør plads til frekvenser :)
Seriøst; al min undervisning i mix handler først og fremmest om at rollerne skal gøre plads til hinanden.
Præcis. For mig starter det det altid i produktionen. Hvilket for mit vedkommende også kan blive et problem, da det ofte er mindre øvede og rutinerede musikere jeg arbejder med. Så ret ofte ender jeg i et kompromis, hvor det egentlige mål er at hjælpe nogle der gerne vil musikken med at formidle det de kan.

Derfor gør jeg mig stadig umage i mix-situationen.

Jeg har ikke som sådan låst mig fast på en særlig måde at mixe på, men danner mig ofte et overblik og gør så, hvad der lige virker på denne produktion.

Oftest starter jeg med at lave et "rå-mix" uden for meget eq, FX og compressor. Hvis jeg kan få niveauerne til at spille relativt til hinanden med volume, lo-cut og pan er det nice - hvis ikke, så griber jeg til EQ og comp for at fixe den konkrete problemstilling. Derefter begynder jeg med reverb og delay at skabe bringe ting frem eller tilbage i mixet. Typisk en rimelig kort room 0,5 - 0,8 sekunder afhængig af genre og stil. I det segment jeg arbejder, vil mange gerne have lidt længere og tydelig klang på vokalen, så det kommer også på.

Jeg er så heldig at have en Soundtracs Jade at mixe på - det kan jeg godt lide. Jeg er begyndt at eksperimentere med at mixe ind i en compressor - pt. en Drawmer 1968. Det tror jeg at jeg godt kan lide. Jeg griber sjældnere til compressor i den form - og når jeg gør, er jeg mere blid.

Det blev langt og rodet Hugo - brug det hvis du kan! :)

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

@Hugo
IMHO skal du i dit tilfælde starte med at få vokalen til at lyde så godt som muligt, derefter bas og trommer sammen med vok
Så kan du carve eq osv på alt det andet

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Mange gode råd, tak for det.

Latency ved opsampling er ikke noget problem. Jeg bruger det altid, kun ved off-line bouncing. (spiller ikke live)

Ja, skal til at kigge på instrumenternes rolle, måske for mange til tider?

Jeg låser mig heller ikke på en bestemt EQ. Stater som regel med bund/top cuttet en anelse, og arbejder ud derfra.
Prøver at balancere inden jeg putter alt andet på.

Den er helt ny for mig, at starte med vokalen.

Sad forøvrigt til langt ud på natten og prøvede at skille frekvenser ad. FabFilter EQ har et filter som viser hvilke der interferer.
Det er da en umulig opgave, især i mellemtone området, hvor der ligger rigtig meget.

Lidt nemmer i low, her kan jeg beslutte om bass skal gå ned til 50 hz dykkes v. 70 hz og kick cuttes v. 70 hz.

Et tillægs spørgsmål som er lidt OT;
Jeg plejer at bounce de færdige midi-filer til Waw 41.1- 32 -bit floating, og starter en ny session som jeg mixer i.
Kan jeg i stedet mixe i den existerende session som er ProTools ptx. filer og derfra bounce et færdigt mix?
Vil det ændre noget på lyden?
Senest rettet af Hugo fre 20. aug 2021 14:33, rettet i alt 1 gang.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Hugo skrev: fre 20. aug 2021 14:16 Sad forøvrigt til langt ud på natten og prøvede at skille frekvenser ad. FabFilter EQ har et filter som viser hvilke der interferer.
Det er da en umulig opgave, især i mellemtone området, hvor der ligger rigtig meget.

Lidt nemmer i low, her kan jeg beslutte om bass skal gå ned til 50 hz dykkes v. 70 hz og kick cuttes v. 70 hz.
Overlappende frekvenser bliver så heldigvis også mindre og mindre problematiske jo længere man kommer op. I bunden giver det decideret mudder og buldren, længere oppe kan det som lytter "blot" være svært at skille rollerne fra hinanden hvis ikke der er ordentligt separeret. Og nogen gange vil man jo gerne have at de der 11 forskellige guitarer og 5 keyboards der alle spiller det samme smelter sammen til én stor wall of sound, og så kan det være imod formålet at skille det alt for meget ad med EQing.

At starte med vokalen giver meget ofte mening, fordi vokalen oftest er den rolle der bærer meningen (= ordene) i sangen, og dermed er den rolle man lytter mest til - det bliver den vigtigste rolle. De vigtigste roller vil man gerne have til at lyde så godt som muligt, og så må resten af rollerne i musikken finde deres pladser rundt om.

Som et par stykker gør opmærksom på, så kan det være godt at vænne sig til at tænke i mix allerede når man komponerer/arrangerer/indspiller. Jeg sidder ofte og prøver roller af i flere forskellige oktaver og omvendinger, både for at lytte efter hvor de lyder optimalt på det aktuelle instrument, men også lige så meget for at lade dem finde deres rette plads i hele lydbilledet - altså, i relation til de øvrige roller.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Hugo skrev: fre 20. aug 2021 14:16 FabFilter EQ har et filter som viser hvilke der interferer.
Det er da en umulig opgave, især i mellemtone området, hvor der ligger rigtig meget.
Prøv at bruge Pro q3's dynamic eq, så dykker den kun freqs når den skal

Det kan du selvfølgelig også bruge hvor bas og kick overlapper

edit: Og der er selvfølgelig også brug at Mid/side :-)

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

OK, tak for råd. Det blir´ testet :)
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Default avatar
Briannielsen79
Medlem
Indlæg: 371

Indlæg af Briannielsen79 »

Jeg gik for tyve år siden på noget lydteknik-“uddannelse” i et år. Der blev vi præsenteret for et større dansk rockbands Protools session med de rå spor. Det var en øjenåbner. Alt lød simpelthen af lort i solo. Guitarer og trommer især var vitterligt grimme. Men mixet på pladen er fantastisk. Jeg fattede ikke, at man kunne få pladen til at lyde sådan. Men det viser vel blot, at dem der indspillede, havde styr på deres lydkilder og vidste, hvordan man skaber god lyd og hvad det kræver både før og efter.

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Hugo skrev: fre 20. aug 2021 14:16 Jeg låser mig heller ikke på en bestemt EQ. Stater som regel med bund/top cuttet en anelse, og arbejder ud derfra.
Prøver at balancere inden jeg putter alt andet på.
Du burde overveje om ikke stort set alle værktøjer har en tilvendingstid, og at et værktøj gerne skulle gå hen og blive forlængelsen af din "rygrad" ... ved at tage for mange ind du aldrig får lært tilstrækkeligt ud i hjørnerne gør at du aldrig griber ud efter dem instinktivt.

Der er faktisk nogle der advokerer for at man holder sig inden for blot 2 plugins:

https://www.plugandmix.com/products/p87 ... Equalizer/

og ellers giver den gas med parallel processering med:

https://www.soundtoys.com/product/devil-loc-deluxe/

....vel og mærke som den eneste form for komprimering man sender efter sit mix.

Hvis man så stadig ikke kan få mixet til at fungere, må ud i "ommere" eller flytning af mikrofon og endelig udskiftning i arrangementet af sangen.

--sd

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Søren Dyhr skrev: lør 21. aug 2021 14:14
Hugo skrev: fre 20. aug 2021 14:16 Jeg låser mig heller ikke på en bestemt EQ. Stater som regel med bund/top cuttet en anelse, og arbejder ud derfra.
Prøver at balancere inden jeg putter alt andet på.
Du burde overveje om ikke stort set alle værktøjer har en tilvendingstid, og at et værktøj gerne skulle gå hen og blive forlængelsen af din "rygrad" ... ved at tage for mange ind du aldrig får lært tilstrækkeligt ud i hjørnerne gør at du aldrig griber ud efter dem instinktivt.

Der er faktisk nogle der advokerer for at man holder sig inden for blot 2 plugins:

https://www.plugandmix.com/products/p87 ... Equalizer/

og ellers giver den gas med parallel processering med:

https://www.soundtoys.com/product/devil-loc-deluxe/

....vel og mærke som den eneste form for komprimering man sender efter sit mix.

Hvis man så stadig ikke kan få mixet til at fungere, må ud i "ommere" eller flytning af mikrofon og endelig udskiftning i arrangementet af sangen.

--sd
Markeringen med fed er min.
Jeg har lyttet til mange gode råd her på lydmaskinen. Jeg har mange plug-ins, og kender en del af dem rigtigt godt.
Ved at tilføje 2 mere, skal jeg blot til at sætte mig ind i endnu nogle nye plug-ins :wink:
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Hugo skrev: lør 21. aug 2021 14:59 Jeg har mange plug-ins, og kender en del af dem rigtigt godt.
Ved at tilføje 2 mere, skal jeg blot til at sætte mig ind i endnu nogle nye plug-ins :wink:
Nej rådet var faktisk at skære ned på antallet, og bare bruge én til equalizering, én til komprimering, én til saturering ...en limiter og en kun én klangmaskine ... og så eventuelt lægge automatisering ind på disses parametre.

Prøv at se videoer med Billy Decker, især hvor voldsomt hurtigt han arbejder, med lille samling templates (...tidligere mix) der bare lige efterlader de resterende 15% at få rystet på plads.



Men det handler også om Ochams Razor, her det er stort set kun dig selv der har noget ud af at du gør tingene mere komplicerede end nødvendigt - ved at lade være med at skrotte dårlige takes, og tro på at der findes et eller andet værktøj der kan lige kan redde situationen. Mange over komprimerer for voldsomt og lægger klange på deres instrumenter uden at skære top og bund væk, ligesom muligheden for søge efter en eller anden betoning med et spidst filter ... er som at lukke en kat ind i en fiskebutik ... hvis en lilletromme skal have 3 notchfiltre ind så skulle man måske se at få fundet stemmenøglen frem i stedet.

--sd

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Søren Dyhr skrev: lør 21. aug 2021 17:35
Hugo skrev: lør 21. aug 2021 14:59 Jeg har mange plug-ins, og kender en del af dem rigtigt godt.
Ved at tilføje 2 mere, skal jeg blot til at sætte mig ind i endnu nogle nye plug-ins :wink:
Nej rådet var faktisk at skære ned på antallet, og bare bruge én til equalizering, én til komprimering, én til saturering ...en limiter og en kun én klangmaskine ... og så eventuelt lægge automatisering ind på disses parametre.

Prøv at se videoer med Billy Decker, især hvor voldsomt hurtigt han arbejder, med lille samling templates (...tidligere mix) der bare lige efterlader de resterende 15% at få rystet på plads.


Men det handler også om Ochams Razor, her det er stort set kun dig selv der har noget ud af at du gør tingene mere komplicerede end nødvendigt - ved at lade være med at skrotte dårlige takes, og tro på at der findes et eller andet værktøj der kan lige kan redde situationen. Mange over komprimerer for voldsomt og lægger klange på deres instrumenter uden at skære top og bund væk, ligesom muligheden for søge efter en eller anden betoning med et spidst filter ... er som at lukke en kat ind i en fiskebutik ... hvis en lilletromme skal have 3 notchfiltre ind så skulle man måske se at få fundet stemmenøglen frem i stedet.

--sd
Jo, men Søren, jeg er jo ikke der hvor jeg drukner i plug-ins. Mange af dem som er listet på min side bruger jeg slet ikke mere f.eks. Waves.
Dem jeg bruger kan jeg som min bukselomme, med automatisering og det hele. Jeg har mine egne presets.
Problemet er at jeg bruger dem lidt forkert.
Jævnfør trådens titel, at det drejer sig om carving, så har jeg f. eks. brugt det på min kick og min snare, dog uden at vide at det var carving.
Det kan åbenbart bruges på alle instrumenter, hvor man gerne vil smelte dem ind i hindanden, eller fjerne lyde som stikker ud.
Det svære her er at lære at bruge mine ører meget bedre. At træne dem.

Jeg er ikke den type som køber løs som "katten i fiskebutikken" bare jeg ser noget nyt.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Hugo skrev: lør 21. aug 2021 18:02 Det kan åbenbart bruges på alle instrumenter, hvor man gerne vil smelte dem ind i hindanden, eller fjerne lyde som stikker ud.
Nej det mener jeg er en fejl at tro på - du kunne jo forledes til at tro at der ikke findes dårlige arrangementer og dårlig planlægning ... hvis du mixer bands med klare foruddefinerede roller skal man sgu ikke gøre ret meget andet end vælge de rette mikrofoner, og så lowcutte lidt her og der ... ikke nødvendigvis EQ eller kompresser - og så ellers lukke op for faderne.

Jeg er for tiden meget inspireret af det her:

https://www.prosoundweb.com/how-to-disa ... ective-eq/

--sd

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

david mondrup skrev: fre 20. aug 2021 14:29 Og nogen gange vil man jo gerne have at de der 11 forskellige guitarer og 5 keyboards der alle spiller det samme smelter sammen til én stor wall of sound, og så kan det være imod formålet at skille det alt for meget ad med EQing.

Jeg synes, det er en vigtig pointe, du kommer med her. Jeg har indtryk af, at man tit glemmer dette aspekt, når der tales om EQ og mix, hvor man ofte bare fremhæver, hvor vigtigt det er at få alle elementer adskilt fra hinanden så meget som overhovedet muligt, som var det skrevet af Vorherre med ild ind i stentavler, at man altid skal gøre sådan. Det må jo være en kunstnerisk subjektiv vurdering fra case til case, hvor meget man vil have adskilt og hvor meget man evt. vil have nogle elementer til at flyde sammen.

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Mr. Soundman skrev: lør 21. aug 2021 23:34 ....når der tales om EQ og mix, hvor man ofte bare fremhæver, hvor vigtigt det er at få alle elementer adskilt fra hinanden så meget som overhovedet muligt
Ja det er en rigtig god pointe den David kommer med her, som jeg mistænker er opstået i en tid hvor gode mikrofoner var uden for rækkevidde ... for røven af 4. division. Når man tænker over hvor længe en guitarist har været på jagt efter "lyden" ... og man derfor, fordi mikrofoneringen ikke tidligere har rakt langt nok, til at gengive hvad han egentlig mente med sit udtryk, har måttet ty til og lappe med især equalizering og komprimering.

For pokker der må jo have været en eller anden overordnet ide med den klang både han og bassisten havde i kraft af deres instrument og forstærker kombination. Jeg har personligt fundet ud af jeg ikke behøver at "pynte" med EQ eller kompressor på det jeg får ud af en Heil PR40 på bas-stacken og enten en Earthworks SR25 eller en Heil PR30 på guitarkabinetter. Jeg bruger derfor nu kun linedrivere på keyboard, og sample-players - og det er først og fremmest fordi de ovennævnte mikrofoner glimrer med 40 dB off-axis rejektion....

--sd

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg skal være den første til at indrømme at jeg aldrig lytter til mine trommer uden in-ears, der skal EQ, comp, og lidt pan og reverb på, så er jeg tilfreds. 😊
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Hald skrev: søn 22. aug 2021 14:00 Jeg skal være den første til at indrømme at jeg aldrig lytter til mine trommer uden in-ears, der skal EQ, comp, og lidt pan og reverb på, så er jeg tilfreds. 😊
Men det er jo med trommer også lidt som med et flygel, ingen putter hovedet ind der hvor mikrofonerne de er placeret. Proximity effekten er derinde ret så udtalt. Prøv f.eks at sætte en Beyer M88TG på hver tam, og man bliver overvældet over der kan være så meget bund ... i det hele taget.

--sd

Nyt svar